2022-10-26, 19:26
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Jag och familjen har fått det ”sämre” i bemärkelsen att jag tillexempel inte äter lika mycket frukt nu som innan. Vi har inte lika mycket grönsaker nu som innan. Vi äter inte lika mycket på restaurang nu som innan. Vi åker inte på (kostsamma) utflykter lika ofta nu som innan. Vi köper inte lika mycket bensin till bilen nu som innan. Vi köper inte lika mycket spel till barnens datorer och vi köper kläder av sämre kvalité nu än innan.

Detta är egentligen inte ett problem för oss. Men lite tråkigt. Men vi levde inte på marginalen innan och gör det inte nu heller.

Men det är klart att det finns folk som har det tufft, på riktigt. Och ju dyrare allt blir ju svårare blir det då att få allt att gå ihop. Ignorant att påstå att människor inte påverkas för att man själv har det gott ställt. Vi har exempelvis många fattiga pensionärer i Sverige som rotar efter burkar i papperskorgarna för att ha råd med mat.

Eller hur. Ser mycket fler "vanliga svenssons-pensionärer" som går och samlar pantburkar lite försynt. I affärerna jagas det snattare hela tiden. Coop har varit tvungna att stänga sina snabbkassor för att så många stjäl varor.

Här på gatan har radhusen gått för 11,5 mille för ett år sen. Nu får den döde tanten på gatan (hennes släktingar) inte sitt hus sålt. Det bara står där med utbudspris på 7,5 mille.

Jämte hennes hus köpte en familj ett hus för 8,5 mille i somras. Jag talade om för familjen som köpte radhuset för 8,5 mille det närliggande radhuset i nästa länga gick för 11,5 mille förra hösten. (Det har de säkert sett själva.)

Att det är nya tider märks. Sen att medelklass inte har råd med sina 11 miljonersvillor är en sak. Där handlar det ändå om folk med dubbla inkomster på 100 tusen mån, som kan göra såna köp.

De har marginaler. Folk med små inkomster har dock sämre marginaler. Dock så blir de ju tvungna att höja folks magra pensioner när det är en sån här inflation och det ska ju göras till nästa år.
Senast redigerad av dialektiker 2022-10-26 kl. 19:28.
Citera
2022-10-26, 19:32
Medlem
Vintern börjar inte förrän i slutet på december.
Citera
2022-10-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Vintern börjar inte förrän i slutet på december.

Vad har det med något att göra? Du citerade inte någon så man har ju ingen aning vad det relaterade till.
Citera
2022-10-26, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Ägare till eluppvärmda villor i el-zon 4 kommer att givetvis att krokna i vinter.

Precis. Naiva tvåbarnsfamiljer som har finansierat villa under villahysterin, sommarställe under sommarställeshysterin och två bilar (Tesla+valfri tysk modell) genom att belåna sig upp till öronen, kommer att konka.
Citera
2022-10-26, 19:46
Medlem
Citat:
Precis. Naiva tvåbarnsfamiljer som har finansierat villa under villahysterin, sommarställe under sommarställeshysterin och två bilar (Tesla+valfri tysk modell) genom att belåna sig upp till öronen, kommer att konka.

Går så klart lösa. Sälja en av bilarna och sälja huset till underpris och sen flytta till lägenhet.
Ja jag vet att för husägare så känns det som självmord, men många bor i lägenhet och mår alldeles utmärkt av det, så det är bara svälja stoltheten med att man har allt som bilar och hus osv och sälja skiten.

Är väl bättre att ha en finare lägenhet och leva rätt gott med familjen än att känna att man till varje pris måste bo kvar i huset även om man lever på ruinens brant?
Citera
2022-10-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Eller hur. Ser mycket fler "vanliga svenssons-pensionärer" som går och samlar pantburkar lite försynt. I affärerna jagas det snattare hela tiden. Coop har varit tvungna att stänga sina snabbkassor för att så många stjäl varor.

Här på gatan har radhusen gått för 11,5 mille för ett år sen. Nu får den döde tanten på gatan (hennes släktingar) inte sitt hus sålt. Det bara står där med utbudspris på 7,5 mille.

Jämte hennes hus köpte en familj ett hus för 8,5 mille i somras. Jag talade om för familjen som köpte radhuset för 8,5 mille det närliggande radhuset i nästa länga gick för 11,5 mille förra hösten. (Det har de säkert sett själva.)

Att det är nya tider märks. Sen att medelklass inte har råd med sina 11 miljonersvillor är en sak. Där handlar det ändå om folk med dubbla inkomster på 100 tusen mån, som kan göra såna köp.

De har marginaler. Folk med små inkomster har dock sämre marginaler. Dock så blir de ju tvungna att höja folks magra pensioner när det är en sån här inflation och det ska ju göras till nästa år.

7,5 mille, hahaha ett radhus ska max kosta 1,5 mille . Inte mer.
Citera
2022-10-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky

Beror helt och hållet på vart det är så klart. Jag bor på en halvö kan man säga i en mellanstor stad och eftersom det är en halvö så är det extra dyrt att bo där. Jag har turen att bo i en rätt billig (sett till läget) lägenhet från det kommunala bostadsbolaget. Bor 3 meter från havet.

Men det finns radhus där också med egen brygga och båtplats osv och för några år sedan så såldes det största och finaste radhuset där med bäst läge och det gick på 15 miljoner.

1,5 mille får man ett hus i skogen för, lång ifrån affärer och annat.
Citera
2022-10-26, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Går så klart lösa. Sälja en av bilarna och sälja huset till underpris och sen flytta till lägenhet.
Ja jag vet att för husägare så känns det som självmord, men många bor i lägenhet och mår alldeles utmärkt av det, så det är bara svälja stoltheten med att man har allt som bilar och hus osv och sälja skiten.

Är väl bättre att ha en finare lägenhet och leva rätt gott med familjen än att känna att man till varje pris måste bo kvar i huset även om man lever på ruinens brant?

Ja precis. Dock är det inte bara och bara att tvångssälja huset. Risken för huspriskollaps är nog rätt hög.

Ja det är verkligen inget fel med att bo i lägenhet. Min uppfattning är att många har levt en helt ohållbar livsstil med lyxkonsumtion/köksrenoveringar var tredje år, restaurangbesök dagligen med mera.

Folk måste inse att livet är tufft och orättvist. När man ska göra ett större inköp måste man överväga både en, två och tre gånger om det är värt det. Jag vill inte familjerna något illa. Men jag önskar bara att folk var lite mer realistiska och eftertänksamma. Vi hade haft ett bättre samhällsklimat utan de här sjuka normerna. Nu väntar en tid med ilskna människor som har förlorat bostaden/pengar på börsen etc etc.
Citera
2022-10-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Beror helt och hållet på vart det är så klart. Jag bor på en halvö kan man säga i en mellanstor stad och eftersom det är en halvö så är det extra dyrt att bo där. Jag har turen att bo i en rätt billig (sett till läget) lägenhet från det kommunala bostadsbolaget. Bor 3 meter från havet.

Men det finns radhus där också med egen brygga och båtplats osv och för några år sedan så såldes det största och finaste radhuset där med bäst läge och det gick på 15 miljoner.

1,5 mille får man ett hus i skogen för, lång ifrån affärer och annat.

Ja idag ja, men om ca 1-2 år så kommer det inte kosta 15 mille längre.
Citera
2022-10-26, 20:09
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Ja, såna priser är det 15 minuter från Stockholms City, med tunnelbanan.

Har du inte sett pytte-radhuset i Enskede (68kvm tror jag) i Husdrömmar (var det ett par som renoverade). De köpte sitt radhus för 9 mille tror jag, och sen drygt med renoveringskostnader. De tyckte det var ett kap.
Nu ser jag att värderingen på det är 8,3 mille, på hitta. Sketna 68 kvm och bara springa i trappor. Ingen trädgård att tala om heller. Superpytte.

https://www.byggahus.se/renoverar-radhus-i-gamla-enskede-pa-100-dagar-husdrommar

Köpte det för 9 mille, renoverade för 1,5 så 10,5 för det lilla puttiga radhuset med plutt-trädgård.

Idag ligger de nog back. Värderat till 8,3 på hitta som sagt. Märker ju att husen inte är lika lättsålda häromkring nu.
Senast redigerad av dialektiker 2022-10-26 kl. 20:29.
Citera
2022-10-26, 20:10
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ja idag ja, men om ca 1-2 år så kommer det inte kosta 15 mille längre.

Nä, som sagt. Här har de gått för 11,5 mille för något år sen. Men nu jäklar sjunker de med flera millar.
Citera
2022-10-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ja precis. Dock är det inte bara och bara att tvångssälja huset. Risken för huspriskollaps är nog rätt hög.

Ja det är verkligen inget fel med att bo i lägenhet. Min uppfattning är att många har levt en helt ohållbar livsstil med lyxkonsumtion/köksrenoveringar var tredje år, restaurangbesök dagligen med mera.

Folk måste inse att livet är tufft och orättvist. När man ska göra ett större inköp måste man överväga både en, två och tre gånger om det är värt det. Jag vill inte familjerna något illa. Men jag önskar bara att folk var lite mer realistiska och eftertänksamma. Vi hade haft ett bättre samhällsklimat utan de här sjuka normerna. Nu väntar en tid med ilskna människor som har förlorat bostaden/pengar på börsen etc etc.

Tror du verkligen själv på att folk (med normala inkomster som du refererar till) renoverar köket vart tredje år och går på restaurang dagligen med hela familjen?

Den här bilden av medelsvensson med lån "upp över öronen" som åker till Thailand 2 ggr om året och har 2 sprillans bilar på leasing o h och allt annat ni hittar på, är ju bara en fantasi baserad på några lyxfällandeltagare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in