Citat:
Ursprungligen postat av
Pragmat
Från podden ca 61 min in, Vanja pratar om sitt metaverse där man fokuserar på "magi" och "välbefinnande":
"Det låter ju jätteflummigt hahahahaha"
"aaah men det kommer bli jättemysigt"
"Det låter som att det här är jättestort, hur många användare har ni egentligen?"
*pratar om något annat*
Sen avslutas podden med att programledaren är:
"Du har lyckats få mig lite mer pepp på detta nu. Jag har ingen aning om hur det kommer gå men jag litar ju på dig Vanja, jag vet ju att du inte scammar folk för du är en klok och bra person. Så även om jag inte förstår så är jag onboard!"
Detta är alltså mer eller mindre ordagrant. Känns som att det är exakt såhär alla har resonerat som har köpt och sen sitter de där och myser i "vi som förstår- klubben".
Jag har nu lyssnat igenom podden. Mest massa smörja. Men. Jag blev inte helt klok på poddledaren Lindas inställning, hon kändes stundvis rätt hånande. Men ja, hon rundade av med att stryka vanja medhårs iaf.
Jag reagerade på inledningen till att prata nft. Linda sa nästan rakt ut inledningsvis "säljer man ett eget klädesmärke är det massa hårt jobb och utgifter bakom, men kan man sälja något som är taget ur tomma luften är det en bra affär". Vilket ju sammanfattar hela woaupplägget/nfts i allmänhet utmärkt och uttömmande.
Vanja är ute och cyklar med sin framtidsvision. Decentralisering och digitalt ägande? Nja, snarare en omvandling av internet till ett träsk av microtransaktioner där storföretagen cashar in och användarna står för notan. Eller vad tror vanja? Att hon t ex ska äga en motsvarighet till facebooksida och så ska vänner och bekanta betala henne för att gå in och titta där??? Det finns ingen substans i det hon säger, men rent ytligt och med hennes inlevelse låter det smart.
Otroligt dystopiskt om konsumerismens nästa steg är att istället för att köpa billig massproducerad fysisk skit från tredje världen på köpcentrum/ehandel, ska du köpa digital skit (kläder till din avatar och inredning etc) i ett metaverse. Jag tror personligen att man inte kommer få med gemene man på det tåget, inte utan tvång (därav dystopin).
För övrigt så är woa storyn enormt cringe. Men kul att den helt klart är en freudiansk hyllning till vit kolonialism