2022-10-25, 22:55
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Svahn säger till Viaplay att hon siktar på att tävla "runt jul". Bruks och Ruka kommer hon stå över. Tränar däremot för fullt.
Hon har iofs antytt det tidigare, men lite oroväckande att detta sägs nu efter att ha tränat på snö första gången i vinter - eller sas det innan?
Citera
2022-10-25, 23:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Garvade rejält när jag läste detta måste jag erkänna för du har aldrig slagit mig som den komiska typen som drar till med såna här oneliners.

Någon gång skall vara den första. Men förvänta dig inte något mer sådant här nu bara.
Citera
2022-10-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Någon gång skall vara den första. Men förvänta dig inte något mer sådant här nu bara.
Synd. Annars kan jag väl tilläga att Grate som person verkar helskön utifrån hans sociala medier.
Citera
2022-10-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Hon har iofs antytt det tidigare, men lite oroväckande att detta sägs nu efter att ha tränat på snö första gången i vinter - eller sas det innan?

Viaplay är på plats i Idre och fångar upp åkare i samband med första snöpassen. Om det var före eller efter passet hon lät sig intervjuas låter jag vara osagt men det låter helt förutbestämt att prioritera träning framför Bruks och början på tävlingssäsongen. Resten verkar mindre klart.

Sen är undertonen av intervjun väldigt positiv tvärtom vad man kan få intrycket på vissa andra ställen, snackar om en väldigt bra träningssäsong utan egentlig begränsning sånär som att är att hon inte gjort vissa saker(underförstått tävlingsmoment) i överdriven mängd än så länge och därför inte känner sig redo att tävla.
Citera
2022-10-26, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Inga sprint FIS-poäng att tillgå fast har sagolika distansdito. Av all världens juniorer som har bättre finns bara 03;or, en 04-bulgar och en 05-schweizare. Trollhättaneffekt?

Stämmer. Har bara en FIS tävling så långt. Trollhättans masstart. Var långt framme i resultatlistan och nära Halfvarsson som vann i tid. Gav låga punkter, helt rimligt.
Citera
2022-10-26, 09:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Uttagningskriterier för den kommande säsongen är nu publicerade. Intressant att formen kanske mer än innehållet har ändrats. Även om resultatbaserade kriterier i prioritetsordning nämns så är dessa nedtonade och någon form av helhetsvärdering betonas och de mest relevanta kriterierna värderas högst inför varje uttagning. Vissa aspekter som inte har varit utskriven förut är nu utskrivna.

- prologresultat i sprint skrivs nu fram som viktiga
- till starten av världscupen så står det nu att A-landslagsaktiva kan prioriteras, inte att de kommer att prioriteras
- vid vissa världscuptävlingar kan det bli så att man inte tar ut aktiva som bara åker sprint respektive distans utan istället tar ut aktiva som både åker sprint och distans
- till Ruka baseras uttagningen på tidigare resultat och nationella premiären i Bruksvallarna
- uttagna till Davos åker direkt från Beitostölen, kommer uttagningen att ske efter Lillehammer?
- uttagna till Tour de Ski förväntas åka hela touren, uttagningen baseras både utifrån vilka som kan tänkas prestera bäst i enskilda lopp och i totalen
- VM-truppen tas slutgiltigt ut efter Les Rousses (27-29 januari) men uttagningar kommer successivt göras under hela världscupperioden (inga spikade uttagningsdatum)
- VM-truppen tas ut utifrån vilka som har störst chans att nå absoluta toppresultat, men också utifrån total trupp (kvot) och potentiella stafettlag och sprintstafettlag
- i sprint sker uttagningen första hand på resultat i de klassiska sprinttävlingarna i Ruka, Beitostölen och Les Rousses och i distans sker uttagningen i första hand på resultat i distansloppen i Ruka, Lillehammer, Beitostölen, Tour de Ski samt Les Rousses
- för distansloppen och stafett senare under VM bedöms tidigare resultat under VM kombinerat med resultat i uttagningstävlingarna tidigare under säsongen och för uttagningen till sprintstafetten görs en samlad bedömning över vilka aktiva som kan prestera bäst utifrån förutsättningarna på plats
- till Toblach prioriteras VM-uttagna, övriga åker SM
- till världscuptävlingarna efter VM kan det ske en prioritering av aktiva som har möjlighet att komma högt upp i de totala världscupställningarna men också som kan prestera individuella toppresultat

- till Skandinaviska cupen tas 5+5 aktiva ut för att åka för landslaget
- till U23-VM tas 3-5 damer och 3-5 herrar ut, för U23-aktiva prioriteras U23-VM före världscupen
- till JVM tas 5-6 flickor och 5-6 pojkar ut, för juniorer är junior-VM den högst prioriterade tävlingen under säsongen. Om det står mellan en yngre och en äldre aktiv kan den äldre väljas före den yngre, då yngre juniorer också har möjlighet till tävlande i den nordisk juniorlandskampen och EYOF
- till den nordiska juniorlandskampen tas 6 flickor och 6 pojkar i åldersklassen 17-18 år ut
- till EYOF tas max 4 flickor och 4 pojkar ut

Man kan ju notera att för världscupen så har en del kriterier som tidigare funnits med nu försvunnit (bla röd grupp, semifinal i sprint och totalställningen i världscupen)
Citera
2022-10-26, 09:59
Medlem
Citat:
- till Toblach prioriteras VM-uttagna, övriga åker SM
Betyder det att VM-åkarna inte deltar på SM utan kör VC i Toblach?

Hade varit bättre att ha SM vid en annan tidpunkt isåfall…
Citera
2022-10-26, 10:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Betyder det att VM-åkarna inte deltar på SM utan kör VC i Toblach?

Hade varit bättre att ha SM vid en annan tidpunkt isåfall…
Håller med. Det står exakt så här:

Citat:
Till tävlingarna i Toblach prioriteras aktiva som tillhör VM-truppen. I övrigt ska aktiva delta vid SM i Skövde.
Citera
2022-10-26, 10:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Vill man hamna så högt som möjligt i totala världscupen så bör man med det nya poängsystemet åka så mycket som möjligt. Men man verkar inte riktig ta höjd för det i uttagningskriterierna. Handlar väl främst om Ebba och Frida men kanske också Maja, Ribom och Jonna.

Till Ruka skulle jag ta ut följande:
Sprint:
Jonna, Maja, Ribom och Frida på tidigare resultat
Hagström, Dyvik, Lundgren, Hansson och Rosenberg (plus kanske någon mer) får göra upp om de resterande två platserna utifrån resultaten i Bruksvallarna

Distans:
Frida, Ebba och Jonna på tidigare resultat
Övriga får göra upp om resterande tre platserna utifrån resultaten i Bruksvallarna

På herrsidan skulle jag bara ta ut Calle och Poromaa utifrån tidigare resultat.
Citera
2022-10-26, 10:59
Medlem
Citat:
Vill man hamna så högt som möjligt i totala världscupen så bör man med det nya poängsystemet åka så mycket som möjligt. Men man verkar inte riktig ta höjd för det i uttagningskriterierna. Handlar väl främst om Ebba och Frida men kanske också Maja, Ribom och Jonna.

Sprint:
Hagström, Dyvik, Lundgren, Hansson och Rosenberg (plus kanske någon mer) får göra upp om de resterande två platserna utifrån resultaten i Bruksvallarna

Distans:
Övriga får göra upp om resterande tre platserna utifrån resultaten i Bruksvallarna

Hagström istället för Frida på sprinten är väl givet ändå. Frida kan kanske få åka iallafall även om hon inte kör eller åker dåligt på sprinten i Bruksvallarna beroende på hur de andra utmanarna ser ut.
Citera
2022-10-26, 11:17
Medlem
- prologresultat i sprint skrivs nu fram som viktiga

The K-J Westberg rule
Citera
2022-10-26, 11:25
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Sprint:

Distans:

Hur kan Frida tas ut på tidigare resultat till sprinten? Dyvik och framförallt Hagström har ju klart bättre resultat än Frida i sprint.
I övrigt håller jag med förutom att Oskar är väl given i sprint om han är hel och frisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in