Citat:
Ursprungligen postat av
foxxi
Rb mål tror jag är 3% och efter det väntar tystnad och sedan sänkning med -25 på varje Rb-möte. Förutsatt att inflationen följer Rb mål.
Borde bli så här för 2022-2023
November: 100 punkter
Februari: 25
Nu har vi 3% styrränta
April: -25
September: -25
November: -25
Ner till 2% och sedan är vi kvar där i flera år.
Blir det "bara" 75 punkter i november så väntar 25 för både februari och april.
Den här tidslinjen förutsätter en liten lågkonjunktur plus att inflationen kommer ner till 2-3% innan april, inte omöjligt.. Bara 5-6 månader kvar dock.
En lite mer filosofisk diskussion vore ju om ett återvändande till i princip 0-räntor är smart.
Talas inte alltför mycket om det i media, men för många (även inflytelserika personer) tror jag att det blivit tydligt vem som fick betala priset för 13 års nollräntor, och det är miljön och klimatet.
Slit och släng och köp nytt var 3e år har blivit så invävt i vårt DNA att vi inte kommer i håg hur det var innan när man faktiskt fick spara till saker och ting och därmed tog mer hand om prylar.
Kopplingen mellan att skapa pengar (ettor och nollor) och miljöförstöring är uppenbar iallafall för mig.
"Den stora planen" kan därför vara att inte återgå till nollräntor om tillräckligt många inflytelserika (politiker, tyckatillare och lärda) menar att det är en dålig idé.