2022-10-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du missade poängen i inlägget som var att lånen var så pass låga på den tiden mot nu och inte påverkades av stora räntehöjningar på samma sätt. Bara 10% ränta nu skulle fullständigt atombomba bostadsmarknaden och priserna skulle rasa, med 100% säkerhet, minst 50%, iaf i storstäderna, och att folk med sparkapital ska värnas, inte bolånetorskar som får gå i KK.
Slemhögska institutet har ingen empati med överbelånade som drivit upp priserna till dessa fantastnivåer. Det ska inte Riksbanken ha heller, och det verkar vara budskapet de proklamerat också.

Mm, jag minns själv när en piggelin kostade 4 kr. Fucking weird att den gått upp men smakar detsamma.
Citera
2022-10-24, 21:06
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Kör du nån omvänd Flanders (trådsanning, inte min) här i tro att detta kommer att gynna din försäljning? Jag personligen tror att marknaden (pratar större investerare, inte såna som investerar i en 1:a med sthlm-dusch på östermalm) uppskattar en viss förutsebarhet, och inte att Ingves börjar härja med ränte-yxan för att överkompensera.

Som investerare hade jag tyckt det hade sett väldigt märkligt ut om ens egen prognos ligger rätt men agerandet blir ett annat. Diskutera i små grupper.

Exakt, men flera tomtar här yrar om att det ska bli 1.0 i november, nån tomte sa till och med 1.25
Inflationssiffrorna i oktober var precis som förväntat och de i november kommer vara lägre än förväntat vilket gör att det inte finns nån anledning att frångå sin ränteprognos. Ingen blir gladare än jag om räntan höjs med 1-1.25, men det är rent önsketänkande.
Citera
2022-10-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Exakt, men flera tomtar här yrar om att det ska bli 1.0 i november, nån tomte sa till och med 1.25
Inflationssiffrorna i oktober var precis som förväntat och de i november kommer vara lägre än förväntat vilket gör att det inte finns nån anledning att frångå sin ränteprognos. Ingen blir gladare än jag om räntan höjs med 1-1.25, men det är rent önsketänkande.

Marknaden prisar just nu in en höjning på 93 punkter den 30 november.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/31977
Så en höjning på 100 punkter är ju mer troligt än något annat just nu.
Senast redigerad av trickget 2022-10-24 kl. 21:28.
Citera
2022-10-24, 21:24
Medlem
foxxis avatar
Rb mål tror jag är 3% och efter det väntar tystnad och sedan sänkning med -25 på varje Rb-möte. Förutsatt att inflationen följer Rb mål.

Borde bli så här för 2022-2023

November: 100 punkter
Februari: 25

Nu har vi 3% styrränta

April: -25
September: -25
November: -25

Ner till 2% och sedan är vi kvar där i flera år.
Blir det "bara" 75 punkter i november så väntar 25 för både februari och april.
Citera
2022-10-24, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Rb mål tror jag är 3% och efter det väntar tystnad och sedan sänkning med -25 på varje Rb-möte. Förutsatt att inflationen följer Rb mål.

Borde bli så här för 2022-2023

November: 100 punkter
Februari: 25

Nu har vi 3% styrränta

April: -25
September: -25
November: -25

Ner till 2% och sedan är vi kvar där i flera år.
Blir det "bara" 75 punkter i november så väntar 25 för både februari och april.

Den här tidslinjen förutsätter en liten lågkonjunktur plus att inflationen kommer ner till 2-3% innan april, inte omöjligt.. Bara 5-6 månader kvar dock.

En lite mer filosofisk diskussion vore ju om ett återvändande till i princip 0-räntor är smart.
Talas inte alltför mycket om det i media, men för många (även inflytelserika personer) tror jag att det blivit tydligt vem som fick betala priset för 13 års nollräntor, och det är miljön och klimatet.
Slit och släng och köp nytt var 3e år har blivit så invävt i vårt DNA att vi inte kommer i håg hur det var innan när man faktiskt fick spara till saker och ting och därmed tog mer hand om prylar.
Kopplingen mellan att skapa pengar (ettor och nollor) och miljöförstöring är uppenbar iallafall för mig.

"Den stora planen" kan därför vara att inte återgå till nollräntor om tillräckligt många inflytelserika (politiker, tyckatillare och lärda) menar att det är en dålig idé.
Citera
2022-10-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Marknaden prisar just nu in en höjning på 93 punkter den 30 november.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/31977
Så en höjning på 100 punkter är ju mer troligt än något annat just nu.

Vad menar du? Inflationen kom in på pricken med det som RB prognosticerat, men dom kommer ändå välja att höja mer än dom själva prognoserat pga av att det finns folk som räknat med högre inflation? Juryn är ute på de senaste siffrorna men först då vet vi.

Kontrollfråga: tror du marknaden gillar mer eller mindre om det nån säger faktiskt visar sig att stämma? Som jag ser det har marknaden tagit höjd för högre inflation, men om prognosen stämmer så kommer RB inte frångå den ditt spån.
Citera
2022-10-24, 22:05
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Vad menar du? Inflationen kom in på pricken med det som RB prognosticerat, men dom kommer ändå välja att höja mer än dom själva prognoserat pga av att det finns folk som räknat med högre inflation? Juryn är ute på de senaste siffrorna men först då vet vi.

Kontrollfråga: tror du marknaden gillar mer eller mindre om det nån säger faktiskt visar sig att stämma? Som jag ser det har marknaden tagit höjd för högre inflation, men om prognosen stämmer så kommer RB inte frångå den ditt spån.

Hur lät det i slutet av 2021? I april? I juni? I september? Samma toner nu, för inte ska väl Ingves svika alla BLTs igen och lägga räntan i linje med vad marknaden har prognosticerat precis som han gjort vid de tidigare tillfällena?

"-Whatever it takes" är faktiskt budskapet även denna gång.

”Inflationen är alldeles för hög, och då måste vi agera med penningpolitiken. En högre styrränta dämpar den ekonomiska aktiviteten. Om vi inte agerar nu skulle det leda till ännu mer kännbara och negativa effekter längre fram. Nu prövas inflationsmålspolitiken”, sa Stefan Ingves.

Han pekade samtidigt på den stora osäkerheten i Riksbankens prognoser och nämnde i sammanhanget det höga elpriset, det geopolitiska läget och samspelet mellan finans- och penningpolitiken på olika håll i världen. ”Om förutsättningarna ändras behöver vi anpassa penningpolitiken efter det. Vi gör det som krävs för att inflationen ska komma tillbaka till målet igen.”
Citera
2022-10-24, 22:08
Medlem
Citat:

SEBs prognos är just nu 75 punkter vilket var mer än RBs prognos. Du tror inte de vet vad RBs prognoser är eller vad senaste inflations siffran var?

Vad vet du som gör det stensäkert att RB följer sin prognos som varken marknaden eller SEB tror på?

Du får gärna visa något som visar att marknaden systematiskt skulle överskatta styrräntan. Inför förra mötet hade den underskattat ökningen t.ex. det skulle gå att tjäna stora pengar på ett sådant samband....
Senast redigerad av trickget 2022-10-24 kl. 22:27.
Citera
2022-10-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanderss
Håller med denna herre. Allt pekar spikrakt upp.

Kan med rätt hygglig säkerhet säga att absolut inget pekar uppåt, om du inte vänder skärmen uppochner.

Att läsa skribenter som foxxi, flanders & carl-henric påstå annat är bland den bättre underhållningen som finns just nu.

Hoppas ni inte är alltför överbelånade.
Citera
2022-10-25, 01:20
Bannlyst
Tycker att det att nedgången går väldigt segt. Blir ju inget "ras" som alla pratat om.
Citera
2022-10-25, 01:30
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Tycker att det att nedgången går väldigt segt. Blir ju inget "ras" som alla pratat om.

Vintern är ju inte här än. Vänta till våren så skall du se att priserna sjunkit rejält på stora villor framförallt. Tror vi kommer se en dipp på ca 20-25% om räntor och el fortsätter uppåt som alla tror. Det känns väl rimligt. Sedan om folk skiljer sig så vill de väl inte vänta för länge med att sälja heller. Tror vi kan få se en hyfsat långsam nedgång. Experterna säger det blir en stor fastighetskris 2026. Vem vet?

Folk sitter ju med ganska långa elavtal i regel, de kommer omförhandlas snart för många och då kommer både bostadsrätter och elbilar dra iväg. Det kommer komma nedgång i stötar. Folk vill veta säkert hur det blir. Sedan vill de flesta sälja sina boenden på senvåren. Inte nu. Kan iofs bli ett hysteriskt utbud i april 2023.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2022-10-25 kl. 01:35.
Citera
2022-10-25, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Vintern är ju inte här än. Vänta till feb så skall du se att priserna sjunkit rejält på stora villor framförallt. Tror vi kommer se en dipp på ca -20% om räntor och el fortsätter uppåt som alla tror. Det känns väl rimligt. Sedan om folk skiljer sig så vill de väl inte vänta för länge med att sälja heller. Tror vi kan få se en hyfsat långsam nedgång. Experterna säger det blir en stor fastighetskris 2026. Vem vet?

Jag ska kolla på ett hus i Kungsbacka som Såldes i Augusti för 9.8 miljoner. Det ligger ute på blocket för 23000 i hyra. Är det idiotiskt att hyra huset som är på 200 kvm?

Liksom hur mycket kan el kosta i månad. Där fanns både värmepump och kamin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in