2022-10-11, 22:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Någon som har koll på hur mycket bostadspriserna ökade vid varje procentenhets sänkning av räntan under 2010-talet? Nu är det ju även reallöneökningar under denna period men är intressant att se sambandet.

Man kan iaf konstatera att det inte gjorde så mycket där och då när listräntorna på rörligt sjönk till 1,5% redan år 2009 och förblev låga runt 2% under 2010. Bostäder såldes till ungefär samma köpeskilling då som år 2007 (då listräntorna låg på 4-5%).

Arbetslöshet och allmänt kaos efter finanskrisen överröstade alltså räntans betydelse. Men skulderna var givetvis lägre då.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-10-11 kl. 22:29.
Citera
2022-10-11, 22:29
Medlem
Hmm lyckades sälja min lägenhet i Stockholm för 6 veckor sedan. Har hela tiden haft som utgångspunkt att jag ska köpa in mig igen, innan frånträdet 14e januari. Funderar nu mer i banor om att hyra i andra hand en period istället, hade varit jävligt skönt att slippa oron, och min analys / känsla säger att det är nedåtgående på bostadsmarknaden en ganska lång period framöver.

Jag tänker lågkonja, ökad arbetslöshet, högre räntor... det känns inte som en positiv cocktail.

Någon som har en initierad tanke om när botten kommer eller hur nästkommande år ska utspela sig? Jag ser att det är bra att vara passiv ca ett halvår till, dvs. utanför bostadsmarknaden.
Citera
2022-10-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Hmm lyckades sälja min lägenhet i Stockholm för 6 veckor sedan. Har hela tiden haft som utgångspunkt att jag ska köpa in mig igen, innan frånträdet 14e januari. Funderar nu mer i banor om att hyra i andra hand en period istället, hade varit jävligt skönt att slippa oron, och min analys / känsla säger att det är nedåtgående på bostadsmarknaden en ganska lång period framöver.

Jag tänker lågkonja, ökad arbetslöshet, högre räntor... det känns inte som en positiv cocktail.

Någon som har en initierad tanke om när botten kommer eller hur nästkommande år ska utspela sig? Jag ser att det är bra att vara passiv ca ett halvår till, dvs. utanför bostadsmarknaden.

Det blir inga klipp, glöm det. Vad får du pröjsa för en andrahandslägenhet i Stockholm? 15000kr?
Citera
2022-10-11, 22:44
Medlem
Citat:

Minst ett halvår låter rimligt. Men ett år inte heller orimligt. Styrräntan kommer höjas åtminstone en gång till, det är redan meddelat, men frågan är med hur mycket. Troligtvis 0,50 eller 0,75.
De närmaste månaderna (nov-feb) kommer bli avgörande på många sätt, inte bara för bopriser/räntan utan även elen och bensinpris (kommer den nya regeringen välja att sänka priset eller ej?). Även arbetslösheten och hur företagen kommer klara de skenande kostnaderna, råvarubrist mm kommer vi snart märka tydligare effekter av. Samt att inflationen bör mattas av snart, den kan inte fortsätta öka i samma takt månad efter månad, för då kommer det än mer räntehöjningar. Faktum är ju egentligen att med den inflation vi har borde styrräntan ligga betydligt högre och frågan är om det gör mer skada med de här "dutthöjningarna" istället. Jag antar att syftet är tvärtom, dvs dämpa effekterna, men risken finns att det blir tvärtom istället.
Citera
2022-10-11, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det blir inga klipp, glöm det. Vad får du pröjsa för en andrahandslägenhet i Stockholm? 15000kr?

15000 i månaden är "bara" 180 000 på ett år.
Det räcker att priset minskar 180 000 på ett år på tilltänkt bostad, så har man tjänat in det. Det är inte så många procents minskning i Stockholm. Dessutom kostar det att bo i den andra bostaden också så i praktiken behöver det inte ens minska så mycket för att man ska tjäna på det.
Senast redigerad av Zebrima 2022-10-11 kl. 22:49.
Citera
2022-10-11, 22:48
Medlem
Citat:

Har du ens letat i andra hand? Folk tror det är lätt men skillnaden är bara att hyresvärden inte behöver beakta nån kö utan kan välja fritt ur den enorma hög av folk som letar. Kommer ju inte bli billigt heller.
Citera
2022-10-11, 23:06
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Har du ens letat i andra hand? Folk tror det är lätt men skillnaden är bara att hyresvärden inte behöver beakta nån kö utan kan välja fritt ur den enorma hög av folk som letar. Kommer ju inte bli billigt heller.

Beror helt på. Alla som hyr ut är inte desperata BLTs som gör vad som helst för att maxa hyran. Med lite flyt och bra profil kan man få en schysst hyresrätt till ett inte alltför dyrt pris.
Citera
2022-10-11, 23:10
Medlem
cozaazys avatar
Citat:

Hur var det att sälja i den nuvarande marknaden? Många visningar? Tog det tidigare standard tid på ca 1-2 veckor eller blev det fler? Fick du det du önskade? Osv. Skulle vara intressant att höra.

Jag tror att du gör rätt i att avvakta, det finns fortfarande köpare (märkligt nog - har också några sådana i min bekantskapskrets och de är inte de smartaste som köper till dagens priser trots att den månatliga utgiften för boende blivit så mycket högre). Men bostadspriser går ju alltid upp, inte sant? Vi får väl se i vinter/vår om det stabiliserar sig på riktigt eller barkar vidare nedåt - har svårt att se några uppgångar i närtid.
Senast redigerad av cozaazy 2022-10-11 kl. 23:16.
Citera
2022-10-12, 01:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Varför orkade jag svara dig ännu en gång?
Inlägget du citerade är ju ett svar till det du sa om att elpriset just nu är vid en tillfällig peak. Sista gången jag svarar dig för övrigt, du har ju uppenbarligen inte längre arbetsminne nog att hålla koll på vad du svarar, och jag vill inte bidra till att spamma ner tråden med dina dement-utläggningar.
Du svarar ju inte.
Det finns inget i ditt inlägg som ens påminner om ett svar. Det är ad hominem och en kommentar om att du kommenterade elpriset.

Och det jag pekade på var att den texten du länkade som stöd för din kommentar inte hade ett innehåll om elpris. Det är ju inget stöd för något om elpris.
Och du lyckas inte skriva den minsta kommentar om hur du tänkte där.

Citerade du fel text?
Eller läste du aldrig texten?
Eller vad?
Citera
2022-10-12, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

I relativa termer kan man göra klipp just nu. Lägenheter ligger typ 20 % billigare från tidigare, bud under utgångspris, är ofta själv på visningar. Vissa lägenheter jag varit för har gått 700 k billigare än grannens öägenhet gjorde för 2 månader sen

Vad bygger du ditt resonemang på?

Ja, en 2a i innerstan ligger ungefär runt det priset yes.
Citera
2022-10-12, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost

Det är inte svårt att få tag på lägenhet i andrahand om du betalar. Som nämnt här i tråden kan man räkna med 13-16 k per månad om du vill bo ganska centralt.
Vad kostar en 2a att äga? Avgift 3000, ränta på lån för 3msek (ränta 3-4%) 5-8 k per månad.
Så 9-12k inklusive underhåll.
Och som nämndes av tidigare skribent, värdeminskning på 10% ett halvår framåt så har du torskat 350 k på en sådan lägenhet.
Citera
2022-10-12, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Hur var det att sälja i den nuvarande marknaden? Många visningar? Tog det tidigare standard tid på ca 1-2 veckor eller blev det fler? Fick du det du önskade? Osv. Skulle vara intressant att höra.

Jag tror att du gör rätt i att avvakta, det finns fortfarande köpare (märkligt nog - har också några sådana i min bekantskapskrets och de är inte de smartaste som köper till dagens priser trots att den månatliga utgiften för boende blivit så mycket högre). Men bostadspriser går ju alltid upp, inte sant? Vi får väl se i vinter/vår om det stabiliserar sig på riktigt eller barkar vidare nedåt - har svårt att se några uppgångar i närtid.

Hade 2 visningar ingen var intresserad, hade eventuellt kunnat få den såld 10 % lägre än utgångspris. En slump gjorde att ett utländskt pat fick nys om min lägenhet, de visste inte vad en bostadsrättsförening var i princip och betalade ett antal 1000 högre än utgångspriset. Så det var ren tur.

Har varit på många visningar och lägenheter som normalt sett skulle gått på några dagar får inga bud över huvudtaget, priserna går under utgångspris. Detta har inte gällt väldigt attraktiva objekt men det är uppenbart att betaljningsviljan är låg.

Det är bara kolla på husmask.se hur set ser ut:
1. Priserna i innerstaden har gått från 115 / m2 närmar sig nu 90 / m2
2. Spread från listpris har gått från 15% över, närmar sig nu 0%
3. Antalet avslut har minskat med uppskattningsvis 30%.

Om inte något sker kommer antalet objekt ute på marknaden bara att öka, antalet köpare ligger på miniminivå då alla vill sitta lugnt i båten, och vill de köpa så kan de få till billigare pris. Om denna nedgång ska brytas måste något fundamentalt positivt ske, sänkt inflation, sänkta räntor... slopat amorteringskrav kan eventuellt ge en snabb positiv impuls, men jag är osäker på hur mycket det påverkar.

Min största farhåga är att inflationen tar ytterligare fart eller biter sig fast.
Då behöver räntorna upp ytterligare, från förväntad styrränta 2,75 i feb till kanske 3-4 på ett halvårs sikt.
Min farhåga är att då kommer nästa effekt, företag börjar gå dåligt och börjar säga upp folk. Då kommer en våg till på bostadsmarknaden av folk som desperat behöver sälja för att de inte har råd att betala månatliga kostnader.
Varför skulle det hända? Jo:
- Företag får ökade energikostnader.
- Företag får högre räntekostnader.
- Efterfrågan på varor minskar pga ökade priser.
Detta leder oundvikligen till att företagen behöver säga upp folk och då är min farhåga ett faktum.
Då tror jag att det kommer bli svårt att sälja även 20% under denna nivå, då pratar vi innerstadspriser på i snitt under 80/m2, vilket motsvarar 2015 nivå.

Öppen fråga: Något som talar i mot detta? Utöver slopat amorteringskrav.
Senast redigerad av Eatmyshorts 2022-10-12 kl. 05:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in