Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Hur var det att sälja i den nuvarande marknaden? Många visningar? Tog det tidigare standard tid på ca 1-2 veckor eller blev det fler? Fick du det du önskade? Osv. Skulle vara intressant att höra.
Jag tror att du gör rätt i att avvakta, det finns fortfarande köpare (märkligt nog - har också några sådana i min bekantskapskrets och de är inte de smartaste som köper till dagens priser trots att den månatliga utgiften för boende blivit så mycket högre). Men bostadspriser går ju alltid upp, inte sant? Vi får väl se i vinter/vår om det stabiliserar sig på riktigt eller barkar vidare nedåt - har svårt att se några uppgångar i närtid.
Hade 2 visningar ingen var intresserad, hade eventuellt kunnat få den såld 10 % lägre än utgångspris. En slump gjorde att ett utländskt pat fick nys om min lägenhet, de visste inte vad en bostadsrättsförening var i princip och betalade ett antal 1000 högre än utgångspriset. Så det var ren tur.
Har varit på många visningar och lägenheter som normalt sett skulle gått på några dagar får inga bud över huvudtaget, priserna går under utgångspris. Detta har inte gällt väldigt attraktiva objekt men det är uppenbart att betaljningsviljan är låg.
Det är bara kolla på husmask.se hur set ser ut:
1. Priserna i innerstaden har gått från 115 / m2 närmar sig nu 90 / m2
2. Spread från listpris har gått från 15% över, närmar sig nu 0%
3. Antalet avslut har minskat med uppskattningsvis 30%.
Om inte något sker kommer antalet objekt ute på marknaden bara att öka, antalet köpare ligger på miniminivå då alla vill sitta lugnt i båten, och vill de köpa så kan de få till billigare pris. Om denna nedgång ska brytas måste något fundamentalt positivt ske, sänkt inflation, sänkta räntor... slopat amorteringskrav kan eventuellt ge en snabb positiv impuls, men jag är osäker på hur mycket det påverkar.
Min största farhåga är att inflationen tar ytterligare fart eller biter sig fast.
Då behöver räntorna upp ytterligare, från förväntad styrränta 2,75 i feb till kanske 3-4 på ett halvårs sikt.
Min farhåga är att då kommer nästa effekt, företag börjar gå dåligt och börjar säga upp folk. Då kommer en våg till på bostadsmarknaden av folk som desperat behöver sälja för att de inte har råd att betala månatliga kostnader.
Varför skulle det hända? Jo:
- Företag får ökade energikostnader.
- Företag får högre räntekostnader.
- Efterfrågan på varor minskar pga ökade priser.
Detta leder oundvikligen till att företagen behöver säga upp folk och då är min farhåga ett faktum.
Då tror jag att det kommer bli svårt att sälja även 20% under denna nivå, då pratar vi innerstadspriser på i snitt under 80/m2, vilket motsvarar 2015 nivå.
Öppen fråga: Något som talar i mot detta? Utöver slopat amorteringskrav.