2022-10-24, 17:51
Medlem
Ballooonies avatar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Houri

Jag ska inte säga nåt. Men will be men. Man är inte präktig iallafall.. förnekar inte sin man dom..
Senast redigerad av Ballooonie 2022-10-24 kl. 17:59.
Citera
2022-10-24, 17:53
Medlem
sommarlovs avatar
Det vet väl de flesta att Jesus anses som en viktig profet inom islam?
Samtidigt som de tar ifrån honom sin Gudastatus och vill istället lyfta fram sin kelgris mohammed!
Citera
2022-10-24, 18:08
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Samtidigt som de tar ifrån honom sin Gudastatus och vill istället lyfta fram sin kelgris mohammed!
De tycker kristna går till överdrift med religion och begrepp.

När vi har Jesus så Som Han är. Var. Som Han måste vara?
Det är svårt att köpa.

Jag håller med om så mycket i Koranen. Mycket fina saker.

Sen har jag fått förklarat för mig att det är viktigt att vi har Jesus som han är.. Treenigheten. Vår religion. Vad är det för tro annars?
Hur ska vi annars vara med Gud?
Om vi inte tror gott. Vet gott.

Men det är viktigt att människor får vara barn också.
Citera
2022-10-24, 18:09
Medlem
Citat:
Nja dom flesta som här uttalar sig om Islam har nog ingen aning.
Nej den ända Religionen som jag har någon av sympati för är Budismen fast den är ju rätt krånglig att förstå. Bor i norraThailand Chiangmai och Budismen skapar vänliga och ödmjuka mäniskor
Citera
2022-10-24, 23:16
Medlem
Ballooonies avatar
Undrar vad Jesus skulle säga om koranens budskap. Om Islam. Och sättet muslimer praktiserar sin tro och hur de ser på Fadern. Eller Allah.
Och existensen. Samt efterlivet. Vad man säger om det..

Det är ju ganska "harsh" stuff.
Liksom det är i Bibeln. Det är ju liksom på allvar nu.. vilket det varit hela tiden.

Det sägs ju att människan Jesus är muslim. Att alla människor är muslimer. Säger dom. Och på sätt o vis är det väl så.
Men jag gillar det inte. Kanske det är xenofobi.

Men jag föredrar Jesus KristusGud och Kristenhet. Det jag vet..
Även om jag är sämst.

Muslimer och kristna Jesus följare borde vara lika men kommer aldrig vara det. Pga saker som står i boken.. Och hur man tror.
Det är en avgrund emellan.

Det kommer bli bra till slut. Om vi bara slutar prata. Och dyrkar Gud tillsammans istället. Och ja vissa gör det på lite andra sätt..

Vi tror att vi är så olika. Och ja det kan vi ju vara.
Men til slut är vi lika. Mer lika än olika..
Citera
2022-10-25, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Undrar vad Jesus skulle säga om koranens budskap. Om Islam. Och sättet muslimer praktiserar sin tro och hur de ser på Fadern. Eller Allah.
Och existensen. Samt efterlivet. Vad man säger om det..

Det är ju ganska "harsh" stuff.
Liksom det är i Bibeln. Det är ju liksom på allvar nu.. vilket det varit hela tiden.

Det sägs ju att människan Jesus är muslim. Att alla människor är muslimer. Säger dom. Och på sätt o vis är det väl så.
Men jag gillar det inte. Kanske det är xenofobi.

Men jag föredrar Jesus KristusGud och Kristenhet. Det jag vet..
Även om jag är sämst.

Muslimer och kristna Jesus följare borde vara lika men kommer aldrig vara det. Pga saker som står i boken.. Och hur man tror.
Det är en avgrund emellan.

Det kommer bli bra till slut. Om vi bara slutar prata. Och dyrkar Gud tillsammans istället. Och ja vissa gör det på lite andra sätt..

Vi tror att vi är så olika. Och ja det kan vi ju vara.
Men til slut är vi lika. Mer lika än olika..

Homosexuella giftemål är lagligt och ses som en positiv sak i Sverige, att barn får lära sig i skolan att det är okej att män har sex med män och att vi kommer från "apor". Sverige som var ett "kristet" land är den mest sekulära ateist ledande landet nu. Förstår du inte att Islam är hatad just för "harsh" stuff, men sanningen är oftast bitter, speciellt för den som föredrar den enkla vägen. Varför inte bara nästa gång du ska be och dyrka, säg inte Jesus, säg istället Jag åberopar Den Mest Barmhärtige, jag åberopar min Skapare.
Citera
2022-10-25, 02:13
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
vill istället lyfta fram sin kelgris mohammed!

Nej, faktiskt inte. Vi vill lyfta fram Gud. Han som vi tror skapade ett så stort universum och Han som vi tror skapade oss, så komplexa som vi är. Om detta säger Gud

"De underskattar sannerligen Gud. På Uppståndelsens dag skall jorden vara [som] en nypa [grus] för Honom och himlarna skall ligga hoprullade i Hans högra hand. Nej, stor är Han i Sin härlighet, höjd högt över allt vad [människor] sätter vid Hans sida!" (39:67)

Vi tror att att Koranen är Guds ord som ingen kommer kunna förfalska. Så jag ska försöka utgå i princip huvudsakligen från koranen här men eftersom det lär bli för långt får vi kanske ta det på två eller fler gånger. Jag lovar dock inte att jag kommer att skriva nya inlägg i den här tråden men om sagt vi får se.

Så nej, vi försöker inte lyfta Muhammed. Om honom säger Gud bland annat att

"MUHAMMAD är ingenting mer än ett sändebud och [andra] sändebud har kommit och gått före honom [...]"(3:144)

Och också att

"Säg: "Jag är bara en vanlig människa som ni. Genom uppenbarelsen vet jag att er Gud är den Ende Guden[...]" (18:110)

Så nej, till skillnad från våra kristna vänner ser vi inte Muhammed som "gudomlig" på något sätt. Det motsäger ju hela idén med islam.

Så vad säger islam om kristendomen, Meriam och Isa då?

Meriam var en lugn och bra kvinna som vad nära Gud och dyrkade Honom. Gud skickade till henne änglar

"[MINNS] änglarnas ord till Maria: "Gud har utvalt dig och renat dig [och upphöjt] dig över alla världens kvinnor!" (3:42)

Sen sa de till henne att hon kommer få en son som kommer vara "unik på ett bra sätt" (dålig översättning från min sida)

"Och änglarna sade: "Maria! Gud tillkännager för dig det glada budskapet om ett ord från Honom [varigenom du skall föda den] vars namn skall vara Kristus Jesus, Marias son, ärad och lovprisad i denna värld och i det kommande livet och en av dem som skall vara i [Guds] närhet" (3:45)

Sen beskrev de honom lite

"Han skall tala till människorna i vaggan och i mogen ålder och han skall vara en av de rättfärdiga." (3:46)

Så hon blev lite förvånad

"Maria sade: ”Herre! Hur skulle jag kunna få en son, då ingen man har rört mig?” [Ängeln] sade: ”Så [skall det bli]; Gud skapar vad Han vill. Om Han vill att något skall vara, säger Han endast till det: 'Var!' - och det är." (3:47)

Och Gud kan såklart göra allt Han hur Han vill. Precis som Han skapade Adam "ur ingenting" Skapade Han Isa "ur ingenting."

Sen beskrev de honom lite mer

"Han skall undervisa din son i Skriften, [skänka honom] visdom och [ge honom] Tora och Evangelium." (3:48)

Vill man läsa mer om detta så får man gärna besöka heliga-koranen.se och lösa sura 3 samt sura 19 som heter just Meriam (Maria).

Eller så kanske jag skriver mer om resten vid ett senare tillfälle.
Citera
2022-10-25, 08:19
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucid124
Homosexuella giftemål är lagligt och ses som en positiv sak i Sverige, att barn får lära sig i skolan att det är okej att män har sex med män och att vi kommer från "apor". Sverige som var ett "kristet" land är den mest sekulära ateist ledande landet nu. Förstår du inte att Islam är hatad just för "harsh" stuff, men sanningen är oftast bitter, speciellt för den som föredrar den enkla vägen. Varför inte bara nästa gång du ska be och dyrka, säg inte Jesus, säg istället Jag åberopar Den Mest Barmhärtige, jag åberopar min Skapare.

Det är nog människor. Hetero män och religiösa, som har mest emot homosexuella. Inte Jesus. Han vill naturligtvis inte man ska sex med man eller väckas av lust till män. Men vi syndar. Vi är syndare allihopa. Födda till det. Kasta du första stenen. Eller försök hjälpa folk. Nån gång kommer vi alla sluta ha sex. För att prioritera annat.
Vi kommer inte ha sex i himlen tror jag. Vad tror Du?

Ja det är ju som med Jesu följe. Som har blivit jagade och plågade samt avrättade, genom tiderna..

Det kan gå genom Jesus när jag ber. Dyrkar gör jag vår Gudom. Allt gott.

För Gud har en helig ande. Som Jesus får i fulla mått. Så som vi kan förstå. Gud gör som Han vill..

Bibeln är perfekt och underbar för mig. Så vitt jag kan förstå. Det räcker så länge. Jag vill inte veta mer om guds hemligheter. Gud har visat sin kärleks kraft genom Jesus mfl.
Det stora i det lilla. Det "oansenliga"

Jesus är på guds högra sida. Vi känner till ganska mycket om hans naturliga,utgivande kärlek.
Citera
2022-10-25, 12:11
Medlem
Ballooonies avatar
Är Jesus en gudabild?
Kristendom och islam är samma sak. Olika vinklar bara.

Ändå kan jag bli så föbannad på dom muslimerna för de vill inte fatta eller erkänna. Det är lite autustiskt från deras sida.

Det är bara en "matter of opinions"
Vad är problemet med Jesus Kristus för muslimer!?
Citera
2022-10-25, 12:49
Medlem
Ballooonies avatar
För mig har det varit ganska förvirrande detta här med Jesus Kristus. Bibelns berättelser Och evangeliet.

Därför var det bra för mig att få en ögonöppnare genom Koranens budskap. Islams perspektiv på tillvaron.

Koranen säger ju nåt om att man ska inte göra vägen svår med massa komplicerade begrepp.

Men jag tycker att frälsning med Jesus Kristus är en annan sak än det muslimer ofta har.

Muslimer kanske också känner sig frälsta på sitt sätt..

Jag tog det verkligen på allvar när jag hörde det på det sättet. Med de orden. Så det gjorde susen på mig.. alltså koranens budskap skrämde mig till Jesus Gud vår Fader och stärkte min tro..
Citera
2022-10-25, 15:48
Medlem
Ballooonies avatar
jag försöker försvara och tro att det går att "komma till Jesus" en annan väg. Eller ett annat sätt med samma resultat.

I grund och botten händer samma saker men man ser på Människosonen och det, lite annorlunda. Man är en guds lärjunge. Man vet med sig vad som är rätt och fel när man studerar och uppriktigt tror. Låter det växa.
Vet vad som krävs. Är vad som krävs. Tror rätt.

Rätta mig gärna. Ni som vet.

Tänk om man inte vet att man måste "dö" som Jesus, och bli familj med hela världens folk. Tänk om man tror att Gud inte vill ha det så? Med alla. Vi kanske inte är redo än. Vill ha ett eget land. Kultur. Kalifat.

Varför måste dom bli som vi och inte vi som Dom?

Om Muhammad inte vill komma till berget får berget komma till Muhammad.

Det är inte lätt alltså. Att anamma andra synsätt. Guds Universum är så stort! Och rikt
Men vi är alla hans barn. Guds.
Det tror jag mig veta. Och Han vill att vi ska veta det. -Veta vilka vi är och vilka vi får vara.

Det kommer vara lite motsättningar på jorden tills Kristus kommer. Helt naturligt. När vi är såpass olika.
Sen kommer vi alla vara mer lika, tror jag. När sanningen uppenbaras tydligt.
Det är mest "språket" som skiljer. Det gör mycket skillnad. På hur man ser saker. Och kulturen.

Jag har en känsla av att riktiga (hehe) enligt mig muslimer, gör och tror mycket rätt. På ett finare sätt.

Där kristna kan göra fel enligt mig ibland, gör muslimer det många gånger på ett finare sätt. Inför Gud. Och människor. Man agerar kanske mer ödmjukt och med respekt och en annan "fruktan"

Vi Kristna tror vi vet allt.

Man ser på livet och döden lite annorlunda. Liksom om Gud vill.

Alltså båda brister. Vi har att lära av varann. Tycker man kan vara lite mer blyg och ödmjuk ibland. Inför dessa grejer..

Det är samma sak. Everyone is Jesus? Till och med muslimen! Men ändå inte. Som Thomas DiLeva säger. Det får man inte säga.. fy på sig.
Citera
2022-10-25, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
jag försöker försvara och tro att det går att "komma till Jesus" en annan väg. Eller ett annat sätt med samma resultat.

I grund och botten händer samma saker men man ser på Människosonen och det, lite annorlunda. Man är en guds lärjunge. Man vet med sig vad som är rätt och fel när man studerar och uppriktigt tror. Låter det växa.
Vet vad som krävs. Är vad som krävs. Tror rätt.

Rätta mig gärna. Ni som vet.

Tänk om man inte vet att man måste "dö" som Jesus, och bli familj med hela världens folk. Tänk om man tror att Gud inte vill ha det så? Med alla. Vi kanske inte är redo än. Vill ha ett eget land. Kultur. Kalifat.

Varför måste dom bli som vi och inte vi som Dom?

Om Muhammad inte vill komma till berget får berget komma till Muhammad.

Det är inte lätt alltså. Att anamma andra synsätt. Guds Universum är så stort! Och rikt
Men vi är alla hans barn. Guds.
Det tror jag mig veta. Och Han vill att vi ska veta det. -Veta vilka vi är och vilka vi får vara.

Det kommer vara lite motsättningar på jorden tills Kristus kommer. Helt naturligt. När vi är såpass olika.
Sen kommer vi alla vara mer lika, tror jag. När sanningen uppenbaras tydligt.
Det är mest "språket" som skiljer. Det gör mycket skillnad. På hur man ser saker. Och kulturen.

Jag har en känsla av att riktiga (hehe) enligt mig muslimer, gör och tror mycket rätt. På ett finare sätt.

Där kristna kan göra fel enligt mig ibland, gör muslimer det många gånger på ett finare sätt. Inför Gud. Och människor. Man agerar kanske mer ödmjukt och med respekt och en annan "fruktan"

Vi Kristna tror vi vet allt.

Man ser på livet och döden lite annorlunda. Liksom om Gud vill.

Alltså båda brister. Vi har att lära av varann. Tycker man kan vara lite mer blyg och ödmjuk ibland. Inför dessa grejer..

Det är samma sak. Everyone is Jesus? Till och med muslimen! Men ändå inte. Som Thomas DiLeva säger. Det får man inte säga.. fy på sig.

Ballooonie, saken är att jag ser inte ens dig som en Kristen, för du är bara en produkt av det moderna svenska synen på kristendomen där Gud betyder ingenting, du sa med dina egna ord det är inget fel med homosexualitet, du tror verkligen att Gud skapade den här världen utan att säga till oss vad är gott och ont? Du tror inte på någon sorts moralitet, du är vilse och du har nekat Jesus, du har nekat moraliteten i Bibeln, du tror på din tolkning av specifika verser i bibeln är vad du tror på. Du kommer aldrig nå Paradiset, Jesus kommer inte rädda dig för han själv dyrkade Gud och han lydde faktiskt Gud och han trodde på rätt och fel och kan garantera dig att Jesus skulle aldrig säga homosexualitet är något bra i samhället. Du är inte kristen i mina ögon, många hävdar att de följer Jesus, men det är långt ifrån sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in