När de går till attack kan de bita människor. Dvs normalt attackerar de inte men i tillståndet kan människor bitas. Dock ska inte Amstaff vara lika skarp. När de är inne kamp, rent mentalt, kan de inte brytas om de inte är extremt vältränade om de har hög kampvilja. Människor vägrar förstå att de här hundarna kan bli helt fixerade liksom låsa sig vid något utan hävdar att det minsann är "myt" att de låser käkarna. De låser mentalt och hänger fast. Även om de har goda bithämningar kan beteendet ändå finnas. Dvs att de hänger utan att börja rycka och slita eller hugga för att döda/skada. I andra fall kan de bli tvungna att försöka strypas (koppel o liknande) om de inte är totalt galna. Slår du eller sparkar en kamphund som flippat kan de bli hårdare triggad då de ska öka kamplusten naturligt. Man ska
aldrig försöka domdera med våld på en utflippade kamphund. Det ökar deras game om de har sådant
Vi pratar om extremt graciösa hundar när de är i mindset av game. Biter de sig fast måste käkarna brytas upp, attackerar de bara kan de vara skickliga på att flyga runt. En hund avlad att inte vara skjuta som en kanon utan även att flyga undan från "angripande". Åtminstone min byracka var sig åt likt en vältränad kampsportare när humöret var gott eller hundar gick till attack. (Min hund skadade aldrig en annan utan försökte bara undkomma attacker).
Två olika hundar.
Amstaff är en utställningshund och mer avlad som familjehund med stabilare psyke. Inte att pitbullen är instabil men den är skarp med hög kamplust
I andra länder är det väl ofta blandraser även om det finns riktiga linjer även i de länderna.
Manbiters kallas de som biter människor istället. Man ska typ aldrig ha flera kamhundsraser då man tvingar fram för raserna ett onaturligt flockbeteende. De är trots allt avlade för kamp mot hundar och hetsas mot dem, inte att leva som flock. Där blir det intressant om det finns fler hundar i hushållet.
Har själv ägt en. Som alla dömde som efterbliven, inte pga att de inte var mycket lydig utan för att den var dumsnäll. Jag kan garantera att jag la ett sjujävla arbete med hunden och att den var extremt skarp med en enorm kamplust. Taskigt psyke också. Men jag lyckades korrigera bort felbeteenden utan att folk ens fattade vilket arbete som låg bakom, inte att hunden föddes vältränad som välfungerande. Övervägde avlivning redan omkring året men lyckades att få bort beteenden som vakt och viss uppstudsighet som hade kunnat bli mycket farligt i händerna på en lat människa med åsikter om att
det är aldrig hundens fel, bara ägarens som om hundarnas genetiska förutsättningar försvinner och istället är födda med ägarens gener.
Jag är helt för ett förbud pga att det är mycket ignoranta människor som skaffar hundarna för prestige. Nu blev ju min attackerad ett par gånger (en gång av lös amstaff såklart

)men annars skedde inga attacker mer än några "små" bett, varpå avlivning övervägdes för det är ju där som kan skapa enorma skador och man blir förbannad när man hör om alla som fått sina hundar, särskilt småhundar, ihjälbitna pga vad för människor som har de här raserna.
Små stadgar, upplever jag annorlunda då de borde vara lättare för folk liksom kan avlas bättre än de har amstaff/pitbull-hundarna i samhället med märkliga ägare där alla säger samma saker till försvar för raserna. Har man inte förstånd för att begripa vad man har i kopplet (eller kopplat som vissa stolpskott) kanske man inte ens ska kunna ha vissa raser tillgängliga som köp från första början.
https://www.expressen.se/nyheter/karolina-44-anfallen--och-biten-av-hundar/
Så många blandningar nu där det kan vara sisådär i huvudet på hundarna. Även hundar kan bli störda av sig själv eller mentalt dåliga gener. Jag har till och med hört att hundar kan bli schizofrena. Dementa vid högre ålder iallafall.