2022-10-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Om det stämmer att hunden först attackerade den manlige gästen och att hon sedan dragit ut med hunden i trädgården så kan hon vart vansinnig på hunden, men hunden satte emot.
Sen lär det ju finnas en och annan hund som har fel i hjärnkontoret som en och annan människa har..
När de går till attack kan de bita människor. Dvs normalt attackerar de inte men i tillståndet kan människor bitas. Dock ska inte Amstaff vara lika skarp. När de är inne kamp, rent mentalt, kan de inte brytas om de inte är extremt vältränade om de har hög kampvilja. Människor vägrar förstå att de här hundarna kan bli helt fixerade liksom låsa sig vid något utan hävdar att det minsann är "myt" att de låser käkarna. De låser mentalt och hänger fast. Även om de har goda bithämningar kan beteendet ändå finnas. Dvs att de hänger utan att börja rycka och slita eller hugga för att döda/skada. I andra fall kan de bli tvungna att försöka strypas (koppel o liknande) om de inte är totalt galna. Slår du eller sparkar en kamphund som flippat kan de bli hårdare triggad då de ska öka kamplusten naturligt. Man ska aldrig försöka domdera med våld på en utflippade kamphund. Det ökar deras game om de har sådant

Vi pratar om extremt graciösa hundar när de är i mindset av game. Biter de sig fast måste käkarna brytas upp, attackerar de bara kan de vara skickliga på att flyga runt. En hund avlad att inte vara skjuta som en kanon utan även att flyga undan från "angripande". Åtminstone min byracka var sig åt likt en vältränad kampsportare när humöret var gott eller hundar gick till attack. (Min hund skadade aldrig en annan utan försökte bara undkomma attacker).
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Amstaff som ras uppstod när några PitBull uppfödare bytte organisationstillhörighet. De var då tvungna att ha ett nytt namn på sina hundar. Efter delningen har de hållits isär och alltså avlats på i två riktningar. En del hävdar att det är två raser med gemensamma rötter medan en del menar att det är samma ras med två namn.
Två olika hundar.

Amstaff är en utställningshund och mer avlad som familjehund med stabilare psyke. Inte att pitbullen är instabil men den är skarp med hög kamplust

I andra länder är det väl ofta blandraser även om det finns riktiga linjer även i de länderna.

Manbiters kallas de som biter människor istället. Man ska typ aldrig ha flera kamhundsraser då man tvingar fram för raserna ett onaturligt flockbeteende. De är trots allt avlade för kamp mot hundar och hetsas mot dem, inte att leva som flock. Där blir det intressant om det finns fler hundar i hushållet.

Har själv ägt en. Som alla dömde som efterbliven, inte pga att de inte var mycket lydig utan för att den var dumsnäll. Jag kan garantera att jag la ett sjujävla arbete med hunden och att den var extremt skarp med en enorm kamplust. Taskigt psyke också. Men jag lyckades korrigera bort felbeteenden utan att folk ens fattade vilket arbete som låg bakom, inte att hunden föddes vältränad som välfungerande. Övervägde avlivning redan omkring året men lyckades att få bort beteenden som vakt och viss uppstudsighet som hade kunnat bli mycket farligt i händerna på en lat människa med åsikter om att det är aldrig hundens fel, bara ägarens som om hundarnas genetiska förutsättningar försvinner och istället är födda med ägarens gener.

Jag är helt för ett förbud pga att det är mycket ignoranta människor som skaffar hundarna för prestige. Nu blev ju min attackerad ett par gånger (en gång av lös amstaff såklart )men annars skedde inga attacker mer än några "små" bett, varpå avlivning övervägdes för det är ju där som kan skapa enorma skador och man blir förbannad när man hör om alla som fått sina hundar, särskilt småhundar, ihjälbitna pga vad för människor som har de här raserna.

Små stadgar, upplever jag annorlunda då de borde vara lättare för folk liksom kan avlas bättre än de har amstaff/pitbull-hundarna i samhället med märkliga ägare där alla säger samma saker till försvar för raserna. Har man inte förstånd för att begripa vad man har i kopplet (eller kopplat som vissa stolpskott) kanske man inte ens ska kunna ha vissa raser tillgängliga som köp från första början.

https://www.expressen.se/nyheter/karolina-44-anfallen--och-biten-av-hundar/

Så många blandningar nu där det kan vara sisådär i huvudet på hundarna. Även hundar kan bli störda av sig själv eller mentalt dåliga gener. Jag har till och med hört att hundar kan bli schizofrena. Dementa vid högre ålder iallafall.
Senast redigerad av SkrivSuddan 2022-10-24 kl. 14:59.
Citera
2022-10-24, 14:58
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormhund
Hur vet du att den vart aggressiv tidigare?

Whitetrash-hunden har tidigare angripit småbarn och den är ökänd som jävligt aggressiv mot allt och alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bookhouse
Är det samma hund som bitit ett barn tidigare, och folk i trakten varit rädda för PGA hyperaggressivitet då är det nästan poetic justice. Får man inte koll på hunden snabbt efter en sån incident ska den bara avlivas eller lämnas till ett proffs som återstår som alternativ. Uppenbarligen inte kapabel matte eller en sinnessjuk hund. Och dom finns. Framförallt med tanke på all skitavel idag.

Det behöver inte ens vara samma hund. Bara det att den ( enligt Bollen00spm upplevt det) visat upprepad aggressivitet mot besökare så att den inte gått att ha utomhus visar att det är något seriöst fel med hunden oavsett vad det beror på.

Amstaff är inte ens naturliga vakthundar. Det är snarast Schäfern som skulle ha kunnat visa upp sådant beteende om den vore ouppfostrad
Citera
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollen00
Jag tror hon försökte säker vissa att hunden gjorde fel.... Kanske slog han... Och då bett hunden henne.
Men?
Har du läst tråden alls?

Svaret finns ovan. Om inte annat kan du läsa polisens kommentar i valfri tidning.
Citera
Medlem
Inlaggs avatar
SVT-Nyheter var det en amstaff
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/kvinna-dod-efter-hundattack
Citera
2022-10-24, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Är inte dem blandade med pitbull till viss del ibland?

Klart att hundar kan vara blandade! Men dom har ju gått ut med att det va just amstaff och det är idag två skilda hundraser. Den här attacken verkar ju bara väldigt konstig så känns som att det ligger nån form av attack bakom mot hunden! Eller så blev den helt enkelt knäpp. Precis som många människor blir ibland
Citera
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Men hur kan dom få ha haft kvar hunden efter den tidigare incidenten?

Stämmer dessa uppgifter och att det är samma hund, då är bara rättvisa skipad, men vi får hoppas att den skadade mannen klarar sej bra.
Citera
Medlem
Jultrollets avatar
Påminner om det moderatormeddelande som ligger i tråden och som tydligt kommer upp när man svarar.

För er som vill diskutera ett ev. förbud mot vissa raser, inklusive amstaff, finns denna tråd:
(FB) Problemet med Mördarhundar, dags att vakna? (DEN ENDA OCH STORA TRÅDEN!! /mod)

/Moderator
Citera
2022-10-24, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OllieOllieOxenFree
Jag tror (till min förskräckelse) att schäfern är (var?) pappa till min schäfer. Vet du om han hette Toro?
Japp enligt en Insta bild heter Schäfern Torro.
Citera
2022-10-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollen00
Jag tror hon försökte säker vissa att hunden gjorde fel.... Kanske slog han... Och då bett hunden henne.

Jo jag förstår. Men jag har sett mycket sånt också. Även aggressiva hundar blir normalt undergivna om ägaren misshandlar dem. De brukar bli mer aggressiva omgivningen snarast.

Men om hunden var galen så kanske det ändåär möjligt
Citera
2022-10-24, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormhund
Hur vet du att den vart aggressiv tidigare?

Det står att den bitit någon men grannen till kvinnan beskrev den som mkt aggressiv så utgick från det
Citera
2022-10-24, 15:09
Medlem
Från radions nyheter uppgav hon till länstyrelsen att hon skickat den hunden som bet ett barn till utlandet.
Men myndigheterna vet inte om det kan vara samma hund som nu dödade matte.

https://sverigesradio.se/avsnitt/2030438
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in