2022-10-24, 12:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
En liten instickare bara, som jag sällan/aldrig läst om i tråden.

Det var alltså fullt möjligt, att från receptionen där SE och väktare småtjattrade en kort stund, att se rakt ut på Sveavägen (dessutom var det ju aningen upplyst utanför/kring snurrdörrarna, och vid intilliggande skyltfönster, SE kan alltså ha sett när LOP lugnt och stilla promenerade höger om entren vidare söderut. SE kan då ha sagt till väktarna typ "Oopsy Daisy, time flies, I got a t-bana to catch", och pinnat ut på Sveavägen och ikapp LOP (ses av Fauzzi).
Fullt möjligt scenario, och särskilt då om man av någon anledning skulle vilja utgå ifrån att SE går direkt åt vänster när han kommer ut. Kanske måste man då också förutsätta att han innan det här (och som TP är inne på) har ställt in en planerad skjutning vid Grand, eftersom han så lätt kan identifiera dem genom skyltfönstret (kanske mycket då utifrån hur de är klädda). Och så får man väl också anta då att Nicola F minns lite fel. För här skulle då alltså Nicola F ha mött det här sällskapet (makarna Palme och den efterföljande mannen) någonstans söder om Skandiaentrén, snarare än lite längre norrut utanför butiken La Carterie som Nicola F själv uppgav.
Citera
2022-10-24, 13:02
Medlem
Citat:
Trist att arkiv och bibliotek ännu är nedpackade.

Där tänker vi som sagt lite olika. Fyllskallar och gruff var/är det ju på både buss och t-bana fredagskvällar. Personligen skulle jag föredra första nattbusen framför sista t-banan och Centralen (slippa byten också), får för mig att SE tänkte samma. Dessutom vill jag minnas att han hade en favoritpub norrut längs Sveavägen han ofta slank in på, gissningsvis vid tillfällen som detta, ett par snabba glas innan nattbussen. Men det är givetvis spekulationer och tolkningar.
Kanske en indisk restaurang Kanske nån ung personal då som minns honom. .

Tror det låg en på Luntmakargatan.
Citera
2022-10-24, 13:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fullt möjligt scenario, och särskilt då om man av någon anledning skulle vilja utgå ifrån att SE går direkt åt vänster när han kommer ut. Kanske måste man då också förutsätta att han innan det här (och som TP är inne på) har ställt in en planerad skjutning vid Grand, eftersom han så lätt kan identifiera dem genom skyltfönstret (kanske mycket då utifrån hur de är klädda). Och så får man väl också anta då att Nicola F minns lite fel. För här skulle då alltså Nicola F ha mött det här sällskapet (makarna Palme och den efterföljande mannen) någonstans söder om Skandiaentrén, snarare än lite längre norrut utanför butiken La Carterie som Nicola F själv uppgav.

Ja, SE har väl gett upp tanken på att släcka LOP kanske. Men som av en händelse ser han LOP passera Skandias entré medan han tjattrar med väktarna. Han avslutar då snabbt och kilar ut, går efter dem. Ja förhöret med NF är ju lite svajigt, eller har sina brister, svårt att veta om det är NF som säger fel, eller polisen som återberättar fel?
Citera
2022-10-24, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Eftersom det inte finns någon tidtabell för aktuella bussar 1985-86. Jag har nyligen skrivit om saken här och lagt ut tunnelbanans tidtabell.

Sammanfattningsvis. 1978 invigs röda linjens förlängning till Mörby Centrum samtidigt med bussterminalen vid Danderyds sjukhus. Det trafikupplägg som då införs gäller än idag. Bussar till Täby går från Danderyds sjukhus. När tunnelbanan inte går förlängs busslinjerna 690 och 691 och går från Odenplan. Då och endast då.

Gällande 1986, de tunnelbanelinjer som hade nattrafik gick alla dagar till kl. 02-03, de som inte hade det gick till omkring 00. Mörby hade inte nattrafik och sista turen gick från T-centralen kl. 23.48. Därefter, som det står i tidtabellen, "Se nattbuss 690, 691". Första nattbuss torde gått omkring 00:10-15 från Odenplan.

Vare sig före eller efter 1986 går några Täbybussar från Odenplan så länge tunnelbanan går (något år då saken är känd). Idag går första buss från Odenplan kl. 01.29, dvs efter det att tunnelbanan slutat gå.

Ja, SE kan såklart gå norrut istället för att ta snabbaste vägen hem. Det bär dock prägel av att göra tilläggsantaganden för att rädda en idé.

Hon uppger väl att det vanliga var att SE tog tunnelbanan till Mörby och buss därifrån. Om han jobbade "väldigt sent" tog han nattbussen.

---

Sen pratar hon om bussar från Jarlaplan och Valhallavägen. Det var fallet före 1978 och T-banan till Mörby. Då gick alla Täbybussar därifrån.

Okej...

Så du vet vilken tunnelbana han har bråttom till ?
Citera
2022-10-24, 13:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kanske en indisk restaurang Kanske nån ung personal då som minns honom. .

Tror det låg en på Luntmakargatan.

Just det ja! Den indiska låg så pass nära, men vill dock minnas att någon nämnt en lokal/pub längre norrut, där fokus alltså låg på dryckjom, som skulle vara ett stamhak?
Citera
2022-10-24, 13:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja, SE har väl gett upp tanken på att släcka LOP kanske. Men som av en händelse ser han LOP passera Skandias entré medan han tjattrar med väktarna. Han avslutar då snabbt och kilar ut, går efter dem. Ja förhöret med NF är ju lite svajigt, eller har sina brister, svårt att veta om det är NF som säger fel, eller polisen som återberättar fel?

Minnesbilden tycks ändå klar, då NF haft en detalj att hänga upp den på:

"Just som NF hade passerat makarna P, gick han förbi butiken La Carterie och såg att en man arbetade i skyltfönstret."

Däremot måste minnesbilden av hur långt NF hann gå innan det small vara felaktig. Ett mysterium att inte NF hördes fler gånger.

Han var den ende som såg GM nästan rakt framifrån, på nära håll.
Citera
2022-10-24, 13:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Minnesbilden tycks ändå klar, då NF haft en detalj att hänga upp den på:

"Just som NF hade passerat makarna P, gick han förbi butiken La Carterie och såg att en man arbetade i skyltfönstret."

Däremot måste minnesbilden av hur långt NF hann gå innan det small vara felaktig. Ett mysterium att inte NF hördes fler gånger.

Han var den ende som såg GM nästan rakt framifrån, på nära håll.

Torde innebära att han mötte LOP och gm eller tensonman eller Björkman söder om entrén, innebär att SE kan ha sett LOP inifrån receptionen och kilat ut, slagit dem följe?
Citera
2022-10-24, 13:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Trist att arkiv och bibliotek ännu är nedpackade.

Där tänker vi som sagt lite olika. Fyllskallar och gruff var/är det ju på både buss och t-bana fredagskvällar. Personligen skulle jag föredra första nattbusen framför sista t-banan och Centralen (slippa byten också), får för mig att SE tänkte samma. Dessutom vill jag minnas att han hade en favoritpub norrut längs Sveavägen han ofta slank in på, gissningsvis vid tillfällen som detta, ett par snabba glas innan nattbussen. Men det är givetvis spekulationer och tolkningar.

Vad var det för ställe?

Hela museet har varit nedpackat några år, men har nu öppnat i nya lokaler i Djurgårdsstaden. Men inte biblioteket dessvärre.

Preferenser är olika, men jag vågar nog säga att du tillhör minoriteten i detta fall. På nattbussarna och omkring knutpunkterna i stan de utgick från var det (senare ivf) ren kalabalik. Det kunde väl vara stökigt och brötigt i t-banan också, men inte i närheten av som på de där bussarna. Betänk också att en stackars buss redan vid tolvtiden på fredagen skulle ersätta hela Mörbylinjen. Även om var lägre belastning på tunnelbanan vid tiden och inte lika mycket folk ute på kvällarna, så är tågen idag mot Mörby omkring kl. 24 en helg fullsatta.
Citera
2022-10-24, 13:26
Avstängd
Citat:
Vad var det för ställe?

Hela museet har varit nedpackat några år, men har nu öppnat i nya lokaler i Djurgårdsstaden. Men inte biblioteket dessvärre.

Preferenser är olika, men jag vågar nog säga att du tillhör minoriteten i detta fall. På nattbussarna och omkring knutpunkterna i stan de utgick från var det (senare ivf) ren kalabalik. Det kunde väl vara stökigt och brötigt i t-banan också, men inte i närheten av som på de där bussarna. Betänk också att en stackars buss redan vid tolvtiden på fredagen skulle ersätta hela Mörbylinjen. Även om var lägre belastning på tunnelbanan vid tiden och inte lika mycket folk ute på kvällarna, så är tågen idag mot Mörby omkring kl. 24 en helg fullsatta.

Vilket ställe tänker du på? Stället jag nämnde som hans stamställe (förutom den indisk)? Har inte namnet på den, fick tipset för ett par år sedan av en SE-intresserad som snokat reda på en del detaljer.

Tror snarare att det är du som tillhör minoriteten i detta fall, i slutet på åttiotalet var det långt lugnare på de tidiga nattbussarna än på t-banan vid samma klockslag (iaf helger), det är min bestämda uppfattning som var med vid tidpunkten, och mina jämåriga vänner minns det som samma. Möjligt att det var stökigare på nattbussar som gick inne i centrum eller åt andra väderstreck, men bussen som gick i riktning Täby (den vi diskuterar) var som regel långt lugnare.

Trist med biblioteket. Dags att de kontaktar AF så någon praktikant kan sortera upp kartongerna kanske.
Citera
2022-10-24, 13:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Intressant! Men var inte tabellerna tryckta på den tiden?

Då borde de finnas på något av de fyra pliktleveransbiblioteken, som samlade allt som gick i tryck? Affischer, planscher och ... tabeller?

Jag menade att finns ingen känd bevarad tidtabell, vad jag vet. HermanSerman menar att det eventuellt finns.

Nej, finns inte på KB. Den där typen av vardagstryck har tryckerier slarvat med att skicka in. Jag vet inte heller exakt hur reglerna såg ut gällande sådant. Böcker och tidningar/tidskrifter är mer pålitligt.

Tidtabellerna skulle kunna finnas på Lunds universitetsbibliotek.

Citat:
I förhöret den 25:e april säger SE att nattbussen gick från Odenplan kl. 00:10. I "Skydd och säkerhet" specificerar han sig: det gäller buss 691.

Ja, man skulle gärna vilja veta om ME avsåg den från Mörby, eller den från Odenplan.

Det måste vara från Odenplan och 691 torde stämma. 00:10 eller 00:15.

Citat:
Men vem vet vilka rutiner SE hade på kvällarna. Stannade han och köpte en korv, eller kanske en tidning? Gjorde han något annat? Om det inte gick en buss redan 23:40 så kan han ha siktat på 00:10, i vilket fall. Det är bara att titta på vem som helst som pendlar: de stannar och gör saker efter vägen. Ibland har man bara ett kort tidsfönster, för att hinna med det man ska, varav brådskan.

Ja, vem vet om han skulle ut och hänga. Men han ringer hem 23:45 och säger att han inte kom med sista tunnelbanan och att han tar nattbussen.

Citat:
Vad gäller T-banan så visade du att det gick flera avgångar efter varandra. Är brådskan lika påkallad i fråga om den?

Du menar gröna linjen från Hötorget till T-centralen för att byta till Mörby-linjen? Ur huvet har jag för mig att han borde vilja hinna med 23:35-tåget från Hötorget (och närmsta entréhall var stängd). Så han är objektivt sett inte i någon särskild brådska.
Citera
2022-10-24, 13:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Till skillnad från de andra du diskuterar med har jag dålig koll på lokaltrafik och tidtabeller. Jag menar alltså bara att ett antagande om att han gick åt höger/norrut är rimligt att göra eftersom det får saker att falla bra på plats i den teori om händelseförloppet som Larsson/Pettersson beskriver i sina böcker och som polis och åklagare lade fram på pressträffen (dvs. den teori som diskuteras i den här tråden).

Ja, och i den teorin verkar de vara bespetsade på buss 23:40 från Odenplan (innebärande högersväng från S44). Och eftersöker tidtabell hos Regionarkivet. Men de har den inte, vet jag. Dock gick det förmodligen ingen buss till Täby 23.40 från Odenplan. Den gick då, högst troligen, fortfarande från Danderyds Sjukhus eftersom T-banan trafikerade.

Undrar över den här antagna högersvängen och att SE isf ljuger om att det var till t-banan han var på väg. Skulle han som högersvängande GM ha tänkt: "om man sekundklockar skeenden och pusslar med vittnen osv, så kommer man komma fram till att jag som GM måste gått åt höger, så jag drar till med t-banan vilket innebär vänstersväng"?
Citera
2022-10-24, 13:33
Avstängd
Citat:
Jag menade att finns ingen känd bevarad tidtabell, vad jag vet. HermanSerman menar att det eventuellt finns.

Nej, finns inte på KB. Den där typen av vardagstryck har tryckerier slarvat med att skicka in. Jag vet inte heller exakt hur reglerna såg ut gällande sådant. Böcker och tidningar/tidskrifter är mer pålitligt.

Tidtabellerna skulle kunna finnas på Lunds universitetsbibliotek.

Det måste vara från Odenplan och 691 torde stämma. 00:10 eller 00:15.

Ja, vem vet om han skulle ut och hänga. Men han ringer hem 23:45 och säger att han inte kom med sista tunnelbanan och att han tar nattbussen.

Du menar gröna linjen från Hötorget till T-centralen för att byta till Mörby-linjen? Ur huvet har jag för mig att han borde vilja hinna med 23:35-tåget från Hötorget (och närmsta entréhall var stängd). Så han är objektivt sett inte i någon särskild brådska.

När jag kontaktade KB och Riksarkivet gällande busstidtabeller, hänvisade de båda mig till Spårvägsmuseet. När jag kontaktade dem hänvisade de till en planerad flytt (men berättade att de hade tabellerna jag eftersökte), att allt var nedpackat, och att materialet fortfarande är nedpackat. Materialet har alltså varit nedpackat i runda slängar tre år. Känns rätt oseriöst, när "tabellintresserade" hör av sig under en så lång tidsperiod. Hoppas de inte finansieras av skattemedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in