2022-10-22, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det enda jag påpekade var att återhämtningen inte var snabb.

Förövrigt är den allmänt betraktad som just en bubbla:

https://en.wikipedia.org/wiki/2000s_United_States_housing_bubble
Citera
2022-10-22, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför kan de inte pendla 30-40 min till jobbet som alla andra?

Vid dessa nivåer skulle det krävas löner för Huddingebor motsvarande dagens finaste kvarter i Östermalm. Ingen annan skulle ha råd att bo 30-40 min utan flera timmar bort i någon skog, men du kanske tycker det är bra det med - så länge marknadsekonomi råder?
Citera
2022-10-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den som lever på marginalen gör det eftersom den typen av individ sällan har koll på sin ekonomi. Att då jobba med bunden ränta är knappast deras melodi.
I Eurozonen räknar man nu att styrräntan klättrar upp till 3,25 % nästa år.
I Sverige var senaste RB-prognosen 2,25 %, skall vi gissa att bästa prognos följer ECB.

Det rör fortfarande en försvinnande minoritet av bostadsägare i Sverige som lever på marginalen.

Jo kanske styrräntan kan klättra upp till över 3%.
Men då tycker jag RB gör samma misstag som när de idkade minusränta tidigare.
Men jag är egentligen inte förvånad.
En institution bestående av högintelligenta människor med ett enda syfte känner att de måste agera och överkompenserar då per definition för att visa sin handlingskraft.
Väldigt normal psykologi.
Samt att de känner (och ofta blir tvungna) att följa alla andra stora aktörer som USA och EU.

Men tänk om Ingves bara lugnat sig lite med att bekämpa den konstlade inflationen med minusränta. Som ledde till galen tillgångsinflation istället.

På samma sätt är ju dagens inflation till stora delar konstlad på det sätt att den drivs av andra faktorer än traditionella.
När nu supply Chain börjar komma på plats igen och gaspriserna nu faller kraftigt så kan det gå fortare än man tror att landa i lägre inflation igen.

Att då elda på med räntehöjningar skadar mer än det hjälper.
Citera
2022-10-22, 09:43
Medlem
Citat:
Vid dessa nivåer skulle det krävas löner för Huddingebor motsvarande dagens finaste kvarter i Östermalm. Ingen annan skulle ha råd att bo 30-40 min utan flera timmar bort i någon skog, men du kanske tycker det är bra det med - så länge marknadsekonomi råder?

Du kan bo i Ösmo/Upplands Bro etc och vara inne på t-centralen på drygt 40 minuter.
Citera
2022-10-22, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Det är ju tvärtom. Varför tror du riksbanken vänt 180 grader i att höja räntor istället för att sänka dessa?

Jag pratar om ränteinstrument som handlas av marknaden inte vad riksbanken sätter för ränta vilket inte direkt ger en ”dagsfärsk” bild av marknadsläget.

Riksbanken är en väldigt liten spelare och måste enbart höja räntan ifall man hamnar i ett läge att kronan måste skyddas med alla medel, likt Turkiet.

Vi har en inflation på 10% men en ränta på 1,75%, det säger en hel del om vad Riksbanken tror om den långsiktiga inflationen vilket är den de försöker hålla på 2%. Skulle det finnas ett allvar i att vi skulle få högre priser som biter signerat hade Riksbanken höjt räntan via ett extrainsatt möte…
Citera
2022-10-22, 09:47
Medlem
Citat:
Jag kan förstå argumentarionen till viss del om det gäller London eller New York. Men i Sthlm finns relativt svinbilliga bostäder i massor 15 min i t-banan från T-centralen. Det blir patetiskt att ”alla ska kunna bo” inom en radie på någon kilometer eller två

I måste jag undra var de svinbilliga bostäderna finns 15 min bort?
Priserna har ju exploderat just i den ringen runt Stockholm under pandemin.
Drösvis med södermalmshipsters som nu fått barn har fullständigt översvämmat de södra förorterna och betalat svindyrt (utom de allra mest sunkiga områdena)
Citera
2022-10-22, 09:47
Medlem
Citat:
Du kan bo i Ösmo/Upplands Bro etc och vara inne på t-centralen på drygt 40 minuter.

Idag ja absolut, men du kommenterade mitt hypotetiska exempel i framtiden om årslön/M2

Södermalm=0,5
Solna=1
Huddinge=2-3
Citera
2022-10-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Jag pratar om ränteinstrument som handlas av marknaden inte vad riksbanken sätter för ränta vilket inte direkt ger en ”dagsfärsk” bild av marknadsläget.

Riksbanken är en väldigt liten spelare och måste enbart höja räntan ifall man hamnar i ett läge att kronan måste skyddas med alla medel, likt Turkiet.

Vi har en inflation på 10% men en ränta på 1,75%, det säger en hel del om vad Riksbanken tror om den långsiktiga inflationen vilket är den de försöker hålla på 2%. Skulle det finnas ett allvar i att vi skulle få högre priser som biter signerat hade Riksbanken höjt räntan via ett extrainsatt möte…

Helt rätt.
Men man måste ändå vara oroad att de ändå överreagerar och höjer för att visa handlingskraft.
Precis som de sänkte för mycket tidigare
Citera
2022-10-22, 09:52
Medlem
Citat:

I Japan bor många ca 2-3 timmar från Tokyo och pendlar, en del övernattar t om i tubhotell längst tunnelbanelinjen. Nu är japanerna ett väldigt kollektivistiskt folk där många gör vad de blir tillsagda och skulle aldrig göra uppror mot arbetsgivare.

Jag ser en hel del likheter mellan svenskar och japaner. Att kunna bo i ett hus och ha ett fast arbete inom 20 minuters avstånd från hemmet tror jag kommer vara kanske 5% av befolkningen som kan i framtiden
Citera
2022-10-22, 10:09
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den som lever på marginalen gör det eftersom den typen av individ sällan har koll på sin ekonomi. Att då jobba med bunden ränta är knappast deras melodi.
I Eurozonen räknar man nu att styrräntan klättrar upp till 3,25 % nästa år.
I Sverige var senaste RB-prognosen 2,25 %, skall vi gissa att bästa prognos följer ECB.

Räntan i Sverige kommer vara omkring 2.5-2.75% i November. 3.25-3.5% i Januari, 3.75-4% i Mars och i Maj ca 4.5-5% styrränta. Högre än så om inflationen ligger kvar på 10% eller fortsätter öka.
Kollar man på inflations och räntegraferna över senaste 30 åren, ser man de totalt tappat kontrollen med enormt snabb inflation och räntehöjningar nu.

Om någon har någon annan åsikt, skulle jag gärna vilja höra varför räntan skulle höjas mindre än ovanstående i ett dylikt inflationsscenario?
4.5-5% styrränta är alldeles för lågt om inflationen är groteska 10%, det finns risk räntan höjs mer om inflationen är 12-13% i vår/försommar.
Senast redigerad av slemhog 2022-10-22 kl. 10:41.
Citera
2022-10-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Räntan i Sverige kommer vara 2.5-2.75% i November. 3.25-3.5% i Januari, 3.75-4% i Mars och i Maj ca 4.5-5% styrränta. Högre än så om inflationen ligger kvar på 10% eller fortsätter öka.
Kollar man på inflations och räntegraferna över senaste 30 åren, ser man de totalt tappat kontrollen med enormt snabb inflation och räntehöjningar nu.

Om någon har någon annan åsikt, skulle jag gärna vilja höra varför räntan skulle höjas mindre än ovanstående i ett dylikt inflationsscenario?
4.5-5% styrränta är alldeles för lågt om inflationen är groteska 10%.

Det enda som kan få inflationen att fortsätta ligga högt är galna kompensatoriska lönehöjningar.
Fast så högt som 10% är ju helt orealistiskt.
Kanske runt5% innan det faller neråt 2-3%

Att styrräntan skulle gå uppåt 5% är grovt orealistiskt.
Även 4% skulle vara en överraskning

Med reservation för storkrig i Europa.
Citera
2022-10-22, 10:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det enda som kan få inflationen att fortsätta ligga högt är galna kompensatoriska lönehöjningar.
Fast så högt som 10% är ju helt orealistiskt.
Kanske runt5% innan det faller neråt 2-3%

Att styrräntan skulle gå uppåt 5% är grovt orealistiskt.
Även 4% skulle vara en överraskning

Med reservation för storkrig i Europa.

Du låter som storbankerna, populasen och proffsanalytikern Flanders i Mars/april 2022, som hade prognos styrräntan skulle ligga på 0.9% i December 2022 typ och att inflationen skulle vara på nedgång nu. Utfallet kommer bli 3 ggr högre.
Förnekelse för det jobbiga.

Slemhögska institutet hade som Maj/juni prognos på 2.5% styrränta i december, det kommer nog bli något i underkant.
Senast redigerad av slemhog 2022-10-22 kl. 10:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in