2022-10-22, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
I Japan bor många ca 2-3 timmar från Tokyo och pendlar, en del övernattar t om i tubhotell längst tunnelbanelinjen. Nu är japanerna ett väldigt kollektivistiskt folk där många gör vad de blir tillsagda och skulle aldrig göra uppror mot arbetsgivare.

Jag ser en hel del likheter mellan svenskar och japaner. Att kunna bo i ett hus och ha ett fast arbete inom 20 minuters avstånd från hemmet tror jag kommer vara kanske 5% av befolkningen som kan i framtiden

Inte så hög livskvalité i svenska mått mätt - förhoppningsvis når vi aldrig dit!
Citera
2022-10-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det enda som kan få inflationen att fortsätta ligga högt är galna kompensatoriska lönehöjningar.
Fast så högt som 10% är ju helt orealistiskt.
Kanske runt5% innan det faller neråt 2-3%

Att styrräntan skulle gå uppåt 5% är grovt orealistiskt.
Även 4% skulle vara en överraskning

Med reservation för storkrig i Europa.

Kan hålla med att styrräntan inte hinner nå 5% innan ekonomin kraschar. Runt 3% ränta är nog mer där det toppar. Vi har som bekant importerat en hel del inflation p g a vår valuta. Som jag tidigare konstaterat så är risken enorm (utan för några strutsar på FB som förnekar kraschen) och den stora obligationsmarknaden har bubblan under lupp. Jag gissar på att vissa här har för mycket skin-in-the-game, då de verkar vilja övertyga sig själva att det bara är en liten justering - Förnekelse/rädsla
Citera
2022-10-22, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Inte så hög livskvalité i svenska mått mätt - förhoppningsvis når vi aldrig dit!

Tror inte det är någon direkt fara. Senaste åren har det för många bara varit att logga in ifrån sängen för starta sin arbetsdag. Jämförelser med att arbeta i Tokyo vs Stockholm är lika befängt som att jämföra bostadspriser på Manhattan mot Vasastan.
Citera
2022-10-22, 10:44
Medlem
slemhogs avatar
Billig energi är grunden till allt för västvärldens enorma välstånd sen typ 1880. Hela det mekaniserade jordbruket, konstgödsel och billig matproduktion växte fram pga av billig energi i form av olja och sen tekniska uppfinningar och industrin efter det. Vi var fattighjon 1880. Nu har detta ändrats med dyr energi. Det finns för hög efterfrågan än vad som kan billigt produceras. Det kommer krävas massiva räntor och andra åtgärder för att få bukt med detta med risk för kraftigt sänkta tillgångsvärden och sänkt levnadsstandard tillbaka till 70-90-tal. Ryssen vet om detta. Det finns potential att hela luft uppgången inom tillgångsvärden m m på 400-500% sen slutet av 90-talet förintas, kanske mer än så.

Jag vet inte hur många ggr man varnat för risken sitta med 2-3-4 miljoner i lån och räntan sticker till 10-15%, folk kommer inte ha råd att äta. Som råttor i fällan. Nu går vi åt det hålllet snabbt.
Senast redigerad av slemhog 2022-10-22 kl. 10:58.
Citera
2022-10-22, 10:46
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Kan hålla med att styrräntan inte hinner nå 5% innan ekonomin kraschar. Runt 3% ränta är nog mer där det toppar. Vi har som bekant importerat en hel del inflation p g a vår valuta. Som jag tidigare konstaterat så är risken enorm (utan för några strutsar på FB som förnekar kraschen) och den stora obligationsmarknaden har bubblan under lupp. Jag gissar på att vissa här har för mycket skin-in-the-game, då de verkar vilja övertyga sig själva att det bara är en liten justering - Förnekelse/rädsla

Arbetslösheten minskar i Sverige och Usa fortfarande. Det finns inget som tyder på en i närtid annalkande lågkonjunktur eller räntan toppar redan nu i November. Inflationen ökar fortfarande också och är hiskeliga 10.5% kpi. Vafan asså, va snackar ni om haha.
Senast redigerad av slemhog 2022-10-22 kl. 10:49.
Citera
2022-10-22, 10:49
Medlem
Citat:
I måste jag undra var de svinbilliga bostäderna finns 15 min bort?
Priserna har ju exploderat just i den ringen runt Stockholm under pandemin.
Drösvis med södermalmshipsters som nu fått barn har fullständigt översvämmat de södra förorterna och betalat svindyrt (utom de allra mest sunkiga områdena)

Lägenhet i Huddinge C är svinbilligt. Kista C osv.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-fullersta-huddinge-kommun-claras-grand-11-a-19125399

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-stuvsta-huddinge-kommun-yrkesvagen-65-18769568

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-stockholms-kommun-sorogatan-103-19057276
Citera
2022-10-22, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Arbetslösheten minskar i Sverige och Usa fortfarande. Det finns inget som tyder på en i närtid annalkande lågkonjunktur eller räntan toppar redan nu i November. Inflationen ökar fortfarande också och är hiskeliga 10.5% kpi. Vafan asså, va snackar ni om haha.

Detta gränsar i alla fall till en slags analys från dig. Övriga inlägg från dig lämnar jag därhän.

En hel del hänger på konjunktursignaler. Och det ser förvånansvärt bra ut jämfört med förutsägelserna från politiker och nationalekonomer. Det är riktigt.

Men att det ska innebära fortsatt inflationstakt på 10% är helt enkelt orealistiskt.
Citera
2022-10-22, 11:01
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Detta gränsar i alla fall till en slags analys från dig. Övriga inlägg från dig lämnar jag därhän.

En hel del hänger på konjunktursignaler. Och det ser förvånansvärt bra ut jämfört med förutsägelserna från politiker och nationalekonomer. Det är riktigt.

Men att det ska innebära fortsatt inflationstakt på 10% är helt enkelt orealistiskt.

Varför är det orealistiskt? Det orealistiska har precis blivit verklighet senaste halvåret.
Citera
2022-10-22, 11:31
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-fullersta-huddinge-kommun-claras-grand-11-a-19125399

Fy fan. Jag har ca samma hyra för min nästan lika stora lgh i närförort, som avgiften är på denna i nästan-gettot Huddinge C. Dessutom ska jag punga ut med närmare 2 miljoner för förmånen att bo där. Billigt, ett superfynd verkligen....
Citera
2022-10-22, 11:41
Medlem
Skattmasen08s avatar
Märkigt. Trodde det inte fanns några spekulativa inslag på bostadsmarknaden. Man köper ju endast för att bo.

Henrik Lenander, ansvarig för nyproduktion på Fastighetsbyrån:

Citat:
Den faktor som driver nyproduktionsmarknaden allra mest är tron på en positiv prisutveckling. Först då vågar man köpa någonting med inflyttning två år framåt i tiden

https://www.di.se/nyheter/fallande-bomarknad-satter-nyproduktionskopare-i-ravsax/
Citera
2022-10-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-stuvsta-huddinge-kommun-yrkesvagen-65-18769568

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-stockholms-kommun-sorogatan-103-19057276

Nigga for real? Kista? Är det så viktigt för dig att bostadsmarknaden är het att du vill låta ditt folk bo bland massa babbar? Eller du kanske är blatte själv och inte bryr dig alls om vårt folks framtid. Oavsett vad så ska ingen svensk, framförallt inte i barnaför ålder, behöva bo i Kista. Våra makthavare har bestämt sig för att förstöra miljonprogrammets bostäder genom att göra områdena obeboeliga för vita människor, över min döda kropp att vi då ska ha ett samhälle där man tvingas dela trappuppgång med en moské och en shishabutik bara för att man har ett sämre betalt yrke.
Citera
2022-10-22, 12:18
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Nigga for real? Kista? Är det så viktigt för dig att bostadsmarknaden är het att du vill låta ditt folk bo bland massa babbar? Eller du kanske är blatte själv och inte bryr dig alls om vårt folks framtid. Oavsett vad så ska ingen svensk, framförallt inte i barnaför ålder, behöva bo i Kista. Våra makthavare har bestämt sig för att förstöra miljonprogrammets bostäder genom att göra områdena obeboeliga för vita människor, över min döda kropp att vi då ska ha ett samhälle där man tvingas dela trappuppgång med en moské och en shishabutik bara för att man har ett sämre betalt yrke.

Bra inlägg, blekfis.

Han är kapitalist, det är bara marknaden och penningen som räknas, inte sociala frågor eller onödig empati. (förutom när han blir av med sina egna pengar vid affärsmöte i en mörk gränd med en stor pumpad slemhög) Då blir de vänsterpartister direkt och självmordsbenägna.

Det är så det ser ut i USA, som arbetare hamnar man i ett ghetto med massa djungelmänniskor om man bara kan efterfråga billigt boende i närhet till storstaden och jobbet. Om man som tjänsteman sen, inte viker sig för kapitalisters och chefers minsta vink så ser dom till man hamnar där också och de skrattar åt en. Hela tiden det överhängande hotet i bakgrunden att hamna i djungeln. De är så de vill ha det, att livet ska bestå av stora hierakier, maktskillnader, hela tiden knega och livet ska va onödigt svårt. Vi är på väg dit i små steg. Senast var LAS förändringen den 1a Oktober så man lättare kan få sparken för personliga problem.
Senast redigerad av slemhog 2022-10-22 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in