Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-17, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Ja vart vill du komma? Vilken mätpunkt har bäst solstrålning för dig?
Vill du veta globala effekter får du ta många mätpunkter spridda över hela jorden och ta et medel av dessa.
Citera
2022-10-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vill du veta globala effekter får du ta många mätpunkter spridda över hela jorden och ta et medel av dessa.
Ok vi säger så
Citera
2022-10-21, 17:52
Medlem
Det massiva metanutsläppet från Nordstream är ett ypperligt tillfälle att mäta den påstådda växthuseffekten. Jag förväntar mig att det finns forskare som redan är på den bollen. Ett så stort moln av en växthusgas ska definitivt göra ett mätbart avtryck på temperatur genom ”backradiation”, särskilt med tanke på att metan påstås vara en kraftigare växthusgas än koldioxid.
Citera
2022-10-21, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det finns en uppsjö andra studier. Bilden som Xenonen länkar till är från Pages2k, som framgår i länken.

Det verkar nästan som att Michael Mann lyckades ganska bra trots all osaklig skit han fått från klimatförnekare, med tanke på hur många andra studier, som kommit efter hans, som visar ungefär samma historiska och samtida trender.

Men detta kommer du ju aldrig att acceptera. Eller hur?
Man ska absolut inte acceptera att någon sätter ihop proxydata från årsringar med termometerdata i samma graf, särskilt inte när han själv konstaterade att trädringsdatan och termometerdatan inte följdes åt i den period där båda finns.
Citera
2022-10-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
I detta fall är det ju precis tvärtom. Du ser bara till koldioxidens förväntade effekt medan Xenonen och den publicerade vetenskapen pekar på ytterligare faktorer som påverkar strålningsbalansen.

Nej, klimathotarna har tydligt sagt att koldioxid står ensamt för hela uppvärmningen.
Citera
2022-10-21, 18:07
Medlem
Citat:
Du bara greppar efter halmstrån, vad som helst bara inte den etablerade förklaringen med CO2.
Är du snäll och länkar till de experiment där man visar att koldioxid kan värma upp något. Så att vi alla kan se hur etablerad förklaringen är.
Citera
2022-10-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Även östra Antarktis har börjat smälta.

Artikel i the Guardian:

https://www.theguardian.com/world/2022/oct/14/east-antarctic-glacier-melting-at-708bn-tonnes-a-year-due-to-warm-sea-water
Det finns mycket vulkaner på antarktis under isen. Så sent som 2017 upptäckte man 91st(!). Kolla på kartan i länken så ser du var någonstans.

https://amp.theguardian.com/world/2017/aug/12/scientists-discover-91-volcanos-antarctica

Hmm, undrar om vulkaner påverkar issmältning. Vulkaner eller iskall luft, vilket är mest sannolikt?
Citera
2022-10-21, 18:16
Medlem
Citat:
Drygt en grad hittills.
Nja, vi vet inte om utsläppen är orsaken. Det enda vi har är en korrelation mellan koldioxid och temperatur.

För att utreda om koldioxid är orsaken så behöver man göra experiment. Kan du länka till de experiment där man bekräftar eller avfärdar att koldioxid kan värma upp något? Innan det är utrett så vet vi inte om utsläppen är orsaken.
Citera
2022-10-21, 18:22
Medlem
Citat:
Den var som sagt långsam, men visst, något tiotal ppm extra CO2 kanske inte var så dumt, men punkten när mer CO2 gjorde nytta är sedan länge passerad. Att hoppa in i ugnen för att slippa frysa fungerar, men har sina egna problem.

Upp till 1000ppm gör koldioxid nytta, där någonstans maxar man fotosyntes. Några tiotal ppm gör ingen skillnad.
Citera
2022-10-21, 18:33
Medlem
Citat:
Jodå, min läsförmåga duger. Förstod du betydelsen av "acceleration" i grafen jag länkade till?

Det börjar bli tight med tid om ni ska uppnå ert scenario där havsnivån ska stiga med 0,6 meter till 2100. Hur stor är accelerationen du påstår finns där? Den behöver ju vara många procent per år, men det är inte riktigt vad som sker, eller hur? Havsnivån behöver antingen accelerera med ~7% per år, eller tredubblas, och ligga på den takten, med start omedelbart.

Det syns inte tillstymmelse till något sådant. Men du tror att scenariot med 0,6 meter på 80 år är rimligt?
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-10-21 kl. 18:35.
Citera
2022-10-21, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det börjar bli tight med tid om ni ska uppnå ert scenario där havsnivån ska stiga med 0,6 meter till 2100. Hur stor är accelerationen du påstår finns där? Den behöver ju vara många procent per år, men det är inte riktigt vad som sker, eller hur? Havsnivån behöver antingen accelerera med ~7% per år, eller tredubblas, och ligga på den takten, med start omedelbart.

Det syns inte tillstymmelse till något sådant. Men du tror att scenariot med 0,6 meter på 80 år är rimligt?

Jag tror att du tilltalar fel person, för det var Xenonen som ursprungligen bifogade länken.
Citera
2022-10-21, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Jag tror att du tilltalar fel person, för det var Xenonen som ursprungligen bifogade länken.
Japp, jag såg det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in