2021-04-01, 14:47
Medlem
Ah, glömde en detalj - det har ju diskuterats här också om kålpudding kan/ska serveras med kokt potatis (som slog igenom i Sverige mer än ris under 1800-talets senare hälft :-).

Kålpudding ska ha varit populär under andra världskriget då det rådde brist på det mesta, särskilt importvaror. Då passade vitkål bra - billigt och närodlat. Samma med potatis, som kokt och pressad kunde fyllla ut för både köttfärs och ris.

Hittar inget recept på kålpudding med potatis, däremot två på kåldolmar:
- Kostråd i ransoneringstid (1941): 250 gram köttfärs till 100 gram pressad potatis.
- ICA:s Den godaste maten (1949): 500 gram köttfärs till 2 medelstora kokta och pressade potatisar eller 1 dl risgryn kokta i mjölk.

Så, nu var det avrapporterat!
Citera
2022-10-12, 14:08
Avslutad
Sugen på kålpudding igen.

Tänkte prova att byta ut sirap mot oystersås som ju är gott till wokad kål och som finns hemma tillskillnad från sirap.

Kan inte det bli gott?
Citera
2022-10-12, 14:15
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Sugen på kålpudding igen.

Tänkte prova att byta ut sirap mot oystersås som ju är gott till wokad kål och som finns hemma tillskillnad från sirap.

Kan inte det bli gott?

Kan säkert bli fint, ol än lite mer sälta än sirap? Balansera med en nypa socker? Annars får du gärna rapportera hur det blev. Jag tänkte prova med honung istället för sirap då jag ej får tag i sirap.
Citera
2022-10-15, 08:33
Medlem
https://youtu.be/pHOpceI3-jU
Markus Aujalay har också video på kåpudding. Mannerström fanns med tidigare i tråden.
Citera
2022-10-15, 08:57
Bannlyst
Så här i annalkande recession med stigande matpriser och boendekostnader är kålpudding faktiskt en lysande rätt.

Jag gillar den mer nu som vuxen, smakmässigt. Dessutom går det att göra stora mängder för att frysa i portionsförpackningar om man så önskar. Det är billiga råvaror. Till det är det bra käk, med en del vitaminer och kostfibrer.

Finare kockar använder rårörda lingon, men jag föredrar lingonsylt och möjligen brunsås till min kålpudding. Då får man en rätt med genuint Skandinaviska smaker.

Inte världens godaste rätt, men helt okej vardagsmat.
Citera
2022-10-15, 10:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Kan säkert bli fint, ol än lite mer sälta än sirap? Balansera med en nypa socker? Annars får du gärna rapportera hur det blev. Jag tänkte prova med honung istället för sirap då jag ej får tag i sirap.
Ja, kanske blir saltare och mindre söt. Mindre söt tror jag inte gör mig nåt, men saltet kanske man kan minska i färsen ist då.

Har inte hunnit laga den än. Kanske imrg.
Citera
2022-10-21, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Nu så har jag kommit till skott och lagat kålpuddingen med oystersås istället för sirap, och jag måste säga att det blev lyckat. Det var jättegott. Lite saltare blev det, så drog i mindre salt i färsen. Att det blev mindre sött tyckte bara var godare, så detta kommer jag laga igen.

Hade på lite mjöl på kålen på slutet också så det inte blir så blaskigt.
Citera
2022-10-21, 13:30
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Blir nog kålpudding till middag imorrn, blev sjukt hungrig av att läsa igenom den här tråden.

Blev den god?

Blev själv grymt sugen på att fixa till en kålpudding nu till helgen, har både vitkål och färs hemma.

Bra tråd det här
Citera
2022-10-21, 13:49
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Nu så har jag kommit till skott och lagat kålpuddingen med oystersås istället för sirap, och jag måste säga att det blev lyckat. Det var jättegott. Lite saltare blev det, så drog i mindre salt i färsen. Att det blev mindre sött tyckte bara var godare, så detta kommer jag laga igen.

Hade på lite mjöl på kålen på slutet också så det inte blir så blaskigt.

Låter jävligt smaskigt, bra där! Jag kommer dessvärre inte i närheten av ett kök på några veckor till, men när så sker får jag uppdatera med honungsvarianten
Citera
2022-10-21, 14:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Blev den god?

Blev själv grymt sugen på att fixa till en kålpudding nu till helgen, har både vitkål och färs hemma.

Bra tråd det här
Det är bara att köra på. Billigt och gott käk. Kolla in mannerströms på youtube för lite inspiration. Han kör också utan sirap och ris. Han hade väl råsocker istället tror jag, och kokt mosad potatis i färsen.
Citera
2022-10-21, 14:17
Medlem
Testa makaroner i stället för ris. Då blir det en äkta italiensk Carbonara, hälsar Paolo Roberto.
Citera
2022-10-21, 19:50
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Blev den god?

Bra tråd det här

Det var mars 2009 jag skrev det inlägget. Men även om minnet inte finns kvar så vart det garanterat gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in