2022-10-21, 11:53
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Märkligt för jag ser individer som är födda på sätter du beskriver i omklädningsrum på badhuset tillsammans med sina vårdnadshavare? Inte välkomna där alltså... Märkligt.
Du menar barn eller människor som har en överförmyndare såsom gravt handikappade? Då vet du att du i denna stund är en fitta som försöker göra det till en "grej" och att det inte alls är "märkligt". Lägg dig under en sten.
Citera
2022-10-21, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
vad är gränsen för att få "könasin"? och länk till gränsregeln?
Tycker du själv att två träffar på google, varav båda leder till en privat blogg, är tillräckligt för att etnodysfori ska kunna betraktas som ett reellt medicinskt fenomen? Kan tillägga att en googling på "ethno dysphoria" gav fyra träffar. Två till en poesisida, en till en bok om musik och en reddittråd.

Att det är svårt att dra en knivskarp gräns mellan två kategorier för alla element är inte samma sak som att det inte finns element som är lätta att kategorisera i dessa två kategorier.

Citat:
inte "kvinligt könsorgan" utan "honkön"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hona
Hmmm, du har en liten poäng.

Men det vore ju dumt att ignorera det faktum att det finns vad vi kan kalla för manliga och kvinnliga könsroller. Du bemöts olika och det förväntas olika saker av dig baserat på om andra upplever dig som man eller kvinna. I det vardagliga livet är dessa könsroller frikopplade från kromosomer och könsorgan. De styrs av vilket kön du uppfattas som.
Citera
2022-10-21, 11:54
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Själv är jag av uppfattningen att jag är en varg, en ädel krigarart som länge levt i symbios med mänskligheten. Det är min identitet, och jag vill att regionen på skattebetalarnas bekostnad medger en operativ artkorrigering omfattande svans-, öron- och tandimplantat.

Mitt pronomen är för övrigt "den" som i "den vargen", vilket ni ska respektera.

Även vargens definition måste nu uppdateras, eftersom jag otvetydigt är en varg, om än med blå ögon.
Citera
2022-10-21, 11:55
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Om du genom kvinnoidentifiering fortfarande frånhålls rätten att vara kvinna, så blir identifieringen helt innehållslös. Då blir det mer att man låtsas eller leker att man hade fitta och således låtsas att man är kvinna.
Nej nej, vänta här nu. Att vara kvinna är ingen som helst RÄTT. Man ÄR kvinna eller är INTE kvinna. Det finns 2 biologiska och fysiska kön.
Vad man identifierar sig som är något helt annat, än en gång.
Citera
2022-10-21, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är objektivt falskt, det råder inte oenighet om det.
att där finns korkade, sinnesjuka och/eller synnerligen okunniga individer är inte ett "bevis" för att något annat än just det....
Ingen sann skotte-argumentet.
Citera
2022-10-21, 11:58
Medlem
Dimpens avatar
XX-kromosom är en kvinna oavsett vad man "definierar" sig som.
Citera
2022-10-21, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Sök på "transracial".
Finns det vetenskapliga undersökningar som styrker att det är ett reellt medicinskt fenomen på samma sätt som könsdysfori?
Citera
2022-10-21, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
En person född med fitta är en kvinna.
En person som är född man, d.v.s. med penis, är fri att identifiera sig som en kvinna. Den är fri att kalla sig kvinna. Men den är inte en kvinna. Den är inte välkommen i kvinnornas omklädningsrum.
Ta en person som föddes med fitta och därefter opererat sig så att denne har en kuk och typiskt manliga drag och av alla uppfattas som en man. I vilket omklädningsrum tycker du den personen ska byta om?
Citera
2022-10-21, 12:07
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ta en person som föddes med fitta och därefter opererat sig så att denne har en kuk och typiskt manliga drag och av alla uppfattas som en man. I vilket omklädningsrum tycker du den personen ska byta om?
Right. Har man opererat om sitt könsorgan och genomgått hormonbehandling etcetera, då anser jag även då att man är det könet man opererat om sig till. Tack för du krävde förtydligande.

Diskussionen om omklädningsrum är visserligen intressant i övrigt. Könsneutrala omklädningsrum? LOL.. wtf.. Syftet med omklädningsrum är väl att männen inte ska bli kåta och våldföra sig på oskyldiga kvinnor... no? Så vad tillför ett könsneutralt omklädningsrum? Eller ens kvinna/man? Vi på herrarnas omges ju av bögar, så.. again - vad är anledningen att skilja på kön alls? Jag känner mig inte ett dugg mer bekväm av att en bög stirrar på min relativt stora kuk, jämfört med en kvinna. Tvärtom.
Citera
2022-10-21, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Kvinnans definition: en person med den exakta könskromosomuppsättningen XX.

Mannens definition: en person med den exakta könskromosomuppsättningen XY.

Utöver dessa uppsättningar finns även sådant som XXY och andra tillstånd, det vill säga hermafroditer och andra halvkön, som vi räknar till naturens experiment. De är inte av sådan omfattning att de motiverar en egen könsbestämning.

Upplevelsen av det egna könet är ointressant, och är i förekommande fall en fråga om könsdysfori, en psykiatrisk åkomma.

Nja, om man ska vara petig och kanske halvt off topic: Turners syndrom, dvs personer med endast en könskromosom, X (dvs X0), benämns traditionellt som kvinnor. De har ju dessutom kvinnliga könsorgan och ser ut och definierar sig som flickor/kvinnor.
Liknande resonemang kan överföras på XYY.
Citera
2022-10-21, 12:14
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
En kvinna är en person med kvinnlig könsidentitet, oavsett om vederbörande är hane eller hona.

Om en människa, låt oss säga, identifierar sig som hemafrodit så ska ju också man kunna tala om VAD en hemafrodit ÄR.
Om någon som år frågan vad ÄR en hemafrodit, svarar att en hemafrodit är en person som identifierar sig som hemafrodit, så svarar personen inte på frågan utan undviker ett rakt svar med ett tomt cirkelresonemang.

De få äkta hemafroditer som finns kommer antagligen bli rätt irriterade om deras ovanliga tillstånd inte längre är särskilt unikt och deras erfarenheter inte längre räknas eftersom VEM SOM HELST nu tydligen kan kalla sig hemafrodit och dessutom tycka sig ha rätten att påtvinga andra att instämma i lögnen.
Citera
2022-10-21, 12:15
Avslutad
Många säger i tråden att det är kromosomerna som avgör. Hur skulle ni se på om man byter ut kromosomerna i varje cell genom genterapi?

Nu är vi visserligen inte där än, men det är nog bara en tidsfråga.

Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Right. Har man opererat om sitt könsorgan och genomgått hormonbehandling etcetera, då anser jag även då att man är det könet man opererat om sig till. Tack för du krävde förtydligande.

Diskussionen om omklädningsrum är visserligen intressant i övrigt. Könsneutrala omklädningsrum? LOL.. wtf.. Syftet med omklädningsrum är väl att männen inte ska bli kåta och våldföra sig på oskyldiga kvinnor... no? Så vad tillför ett könsneutralt omklädningsrum? Eller ens kvinna/man? Vi på herrarnas omges ju av bögar, så.. again - vad är anledningen att skilja på kön alls? Jag känner mig inte ett dugg mer bekväm av att en bög stirrar på min relativt stora kuk, jämfört med en kvinna. Tvärtom.
Det finns länder som har detta. Schweiz exempelvis. Dock finns det bås i omklädningsrummet där man kan byta om ostört. Verkar funka bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in