2022-10-21, 12:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tycker du själv att två träffar på google, varav båda leder till en privat blogg, är tillräckligt för att etnodysfori ska kunna betraktas som ett reellt medicinskt fenomen?
Det är inte jag som gett mig på att ställa upp argument utifrån enbart mina egna erfarnheter som omedelbart faller samman, dvs så ingen regel och ingen länk mao?

Citat:
Kan tillägga att en googling på "ethno dysphoria" gav fyra träffar. Två till en poesisida, en till en bok om musik och en reddittråd.

även "svenhelsings" ger 2 träffar på google. jag antar att det måste bevisa att alla andra har fel, och från och med nu är den översnkomma defintionen av kön = hane (finns redan) hona (finns redan) och alla andra = svenhelsing (för de okunniga postmodernistiska efterblivna)

Citat:
Att det är svårt att dra en knivskarp gräns mellan två kategorier för alla element är inte samma sak som att det inte finns element som är lätta att kategorisera i dessa två kategorier.

Det är objektivt falskt, men visst, det kräver kanske att man gör mer än bara "känner sig fram" du kan sätta dig i sandlådan med bebisar och diskutera högt, du kommer snabbt märka värdet av ett gemensamt språk, och att bebisar kommer behöva lite tid och ansträgning för att bemästra det, att vara vuxen och behöva samma sak är...inte smikrande....

Citat:
Hmmm, du har en liten poäng.
Så är det med objektivt sanna påstående, de har en poäng, oavsett vad vi tycker....

Citat:
Men det vore ju dumt att ignorera det faktum att det finns vad vi kan kalla för manliga och kvinnliga könsroller.

de begreppen sorteras numer under "svenhelsings" och har inget mad kvinna/man att göra.....

Citat:
Du bemöts olika och det förväntas olika saker av dig baserat på om andra upplever dig som man eller kvinna.

det är ett vanligt feltänk, utifrån att alla är individer så finns en oändlig kombination av bemötande och förväntnigar.

du kan inte anföra logiska eller objektiva resonemang utifrån "jag/du känner/tror noga att..."

Citat:
I det vardagliga livet är dessa könsroller frikopplade från kromosomer och könsorgan. De styrs av vilket kön du uppfattas som.

Tvärtom faktist, för den stora majoriteten av individer. (inte för att det är relvant för topic i tråden nu när du lämnat "vad är en kvinna")
Senast redigerad av slö 2022-10-21 kl. 12:20.
Citera
2022-10-21, 12:20
Avstängd
Citat:
Ingen sann skotte-argumentet.

ja ditt påstående var det.
Citera
2022-10-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Det finns en dokumentär från 2022 som heter What is a woman.

(Sevärd) Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=42ivIRd9N8E

Jag tycker att frågeställningen förtjänar en egen tråd.

Inleder själv med några tankar...

Vad måste jag, (som biologisk man) göra för att få identifiera mig som en kvinna?
Det tycks inte vara någonting alls... jag behöver inte genomgå fysiskt könsbyte, jag behöver inte börja attraheras av män, inte byta klädstil och jag behöver inte förändra mina intressen och livsstil.

För det är ju OK för en kvinna att ha penis, älska andra kvinnor, köpa mina kläder från herrmode avdelningen, dricka öl, älska motorer och bröla på fotbollsmatcher.

Så vad är egentligen skillnaden på före och efter min ändring av identifiering - mer än att jag ska byta om inne på damernas, samt delta i kvinnornas idrott?

Bra dokumentär! Sjukt bra faktiskt. Äntligen finns det människor som står upp för oss kvinnor på riktigt..

Att använda kvinnlighet som en kostym är om något, kränkande. Jag föddes som kvinna, jag ser ut som en kvinna, jag beter mig som en kvinna, jag kan föda barn som en kvinna.. alltså är jag en kvinna.

Ta på sig kvinnokläder, genomgå könskorrigerande ingrepp eller spela skådespel gör ingen till en kvinna. Det är ett stort jävla skämt för fan.
Citera
2022-10-21, 12:23
Avslutad
Varför ignorerar man inte bara den här typen av psykstörda människor som ifrågasätter vad en kvinna är? Alla vet vad en kvinna är.

Jag har aldrig träffat nån i verkligheten som inte vet vad en kvinna är, så det är uppenbarligen en försvinnande liten del, antagligen mindre än 0,5%.. Stöter jag på en sådan kommer jag skratta högt och gå därifrån, vad finns det att diskutera? Det är som att stå och tjafsa med nån heroinist om hans vanföreställningar.
Citera
2022-10-21, 12:28
Medlem
Citat:
Men det vore ju dumt att ignorera det faktum att det finns vad vi kan kalla för manliga och kvinnliga könsroller. Du bemöts olika och det förväntas olika saker av dig baserat på om andra upplever dig som man eller kvinna. I det vardagliga livet är dessa könsroller frikopplade från kromosomer och könsorgan. De styrs av vilket kön du uppfattas som.
Menar du att könsidentitet är samma sak som könsroller?

Jag har alltid undrat ifall könsrollerna var omvända och män förväntades gå runt med långt hår och klänningar och kvinnor med kort hår och kostym, skulle dagens transor aldrig blivit transor?
Citera
2022-10-21, 12:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Varför ignorerar man inte bara den här typen av psykstörda människor som ifrågasätter vad en kvinna är?
Nej, alla vet inte det, det märkliga är att det inte tar många sekunder att lära sig....men människor är lata, korkade och självuptagna som regel, inte undtag.

Citat:
Alla vet vad en kvinna är.
se ovam.

Citat:
Jag har aldrig träffat nån i verkligheten som inte vet vad en kvinna är, så det är uppenbarligen en försvinnande liten del, antagligen mindre än 0,5%.. Stöter jag på en sådan kommer jag skratta högt och gå därifrån, vad finns det att diskutera? Det är som att stå och tjafsa med nån heroinist om hans vanföreställningar.

japp, det är förmodligen det smartaste valet.

du kan även trösta dem med att om någon arkeolog i framtiden gräver upp deras kropp så kommer de iafall veta om "de" var en kvinna, även om du själv var för lat, sjuka och oduglig för att lista ut det.
Citera
2022-10-21, 12:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leon.Czolgosz

Jag har alltid undrat ifall könsrollerna var omvända och män förväntades gå runt med långt hår och klänningar och kvinnor med kort hår och kostym, skulle dagens transor aldrig blivit transor?

långt hår och klänningar var väldigt populärt en gång i tiden bland män...
och inom teatern var ju kvinnor förbjuda att delta under många år (alla roller spelades av män)

socialkonsturktivester förstår oftast inte att det är en social konstruktion att de "tror" på socialkonstruktevismen....
Citera
2022-10-21, 12:35
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Många säger i tråden att det är kromosomerna som avgör. Hur skulle ni se på om man byter ut kromosomerna i varje cell genom genterapi?

Nu är vi visserligen inte där än, men det är nog bara en tidsfråga.

Det finns länder som har detta. Schweiz exempelvis. Dock finns det bås i omklädningsrummet där man kan byta om ostört. Verkar funka bra.
Jag bara påpekar absurbiteten i fenomenet. Könsneutrala omklädningsrum löser vems problem? "Den som känner sig utsatt"... individen.. men inte en käft av de andra som befinner sig i dess närhet. Hur löser man det? Alla har ett eget omklädningsrum? Lol.. idioter.
Citera
2022-10-21, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är inte jag som gett mig på att ställa upp argument utifrån enbart mina egna erfarnheter som omedelbart faller samman, dvs så ingen regel och ingen länk mao?

även "svenhelsings" ger 2 träffar på google. jag antar att det måste bevisa att alla andra har fel, och från och med nu är den översnkomma defintionen av kön = hane (finns redan) hona (finns redan) och alla andra = svenhelsing (för de okunniga postmodernistiska efterblivna)

Det är objektivt falskt, men visst, det kräver kanske att man gör mer än bara "känner sig fram" du kan sätta dig i sandlådan med bebisar och diskutera högt, du kommer snabbt märka värdet av ett gemensamt språk, och att bebisar kommer behöva lite tid och ansträgning för att bemästra det, att vara vuxen och behöva samma sak är...inte smikrande....
Jag hävdar att det inte finns något stöd för att etnodysfori är ett etablerat medicinskt fenomen. Jag hävdar också att två googleträffar varav båda pekar på en blogg inte är tillräckligt stöd för att klassa det som ett etablerat medicinskt fenomen. Hävdar du motsatsen?

Citat:
Så är det med objektivt sanna påstående, de har en poäng, oavsett vad vi tycker....
Ska man vara strikt så är det inte en cirkeldefinition. Att det ska vara en cirkeldefinition förutsätter att definitionerna av "kvinna" och "kvinnlig könsidentitet" är beroende av varandra. Och jag har inte definierat "kvinnlig könsidentitet" alls i det inlägget.

Citat:
de begreppen sorteras numer under "svenhelsings" och har inget mad kvinna/man att göra.....

det är ett vanligt feltänk, utifrån att alla är individer så finns en oändlig kombination av bemötande och förväntnigar.

du kan inte anföra logiska eller objektiva resonemang utifrån "jag/du känner/tror noga att..."
Att folk bemöts på olika sätt baserat på deras upplevda kön är ett faktum Att förneka det är bara idiotiskt.

Citat:
Tvärtom faktist, för den stora majoriteten av individer. (inte för att det är relvant för topic i tråden nu när du lämnat "vad är en kvinna")
För den stora majoriteten så sammanfaller de, men de är ändå frikopplade. Om en persons kromosomer helt plötsligt ändrades från XY till XX så hade inte omgivningen helt plötsligt fått en annan könsuppfattning av personen.
Citera
2022-10-21, 12:38
Avslutad
Citat:
ja ditt påstående var det.
Ditt påstående var det.

- Alla är överens om vad kvinna betyder
- Nej, de är de inte
- Ja, men de som inte är det har fel och är psykiskt sjuka
Citera
2022-10-21, 12:43
Avslutad
Citat:
Nej, alla vet inte det, det märkliga är att det inte tar många sekunder att lära sig....men människor är lata, korkade och självuptagna som regel, inte undtag.

japp, det är förmodligen det smartaste valet.

du kan även trösta dem med att om någon arkeolog i framtiden gräver upp deras kropp så kommer de iafall veta om "de" var en kvinna, även om du själv var för lat, sjuka och oduglig för att lista ut det.
Låt dom!
Vi skrattar bort massa andra vanföreställningar som t ex att jorden är platt eller heroinisten som påstår att han jobbat som CIA-agent. Om ingen tar dom på allvar så kommer ingen till skada.
Citera
2022-10-21, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leon.Czolgosz

Nja, det finns en koppling skulle jag väl säga.

Exakt hur könsroller tar sig uttryck är väldigt kulturellt. Exempelvis har rosa betraktats som en manlig färg. Vad däremot alla kulturer har gemensamt är att det uppenbarligen existerar två separata könsroller, även om visst överlapp kan förekomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in