2022-10-21, 10:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Håller med niokilometer här.

SE är en ordinär tjänsteman som av helt legitima skäl råkar befinna sig på platsen. Han kliver ut från sin arbetsplats ovetande om några makar på Sveavägen.

Det finns inget hos SE som gör honom till en mer rimlig GM-typ än vemsomhelst. Att få honom till det kräver att man tolkar honom i skenet av den misstanke som kanske uppstår i och med hans förehavanden omkring mordplatsen. Annars finns inget där.

Vad ligger till grund för SE som inte fel typ, enligt dig? Och att han "hade det i sig"?

Motiv vet jag inte om det är så relevant gällande oorganiserade ensamagerande GM. Det är ofta dunkelt eller bisarrt. Men vilket skulle SE:s vara? Att han var moderat?

Gällande vapen avsåg jag inte möjlighet att kunna skaffa sådant (vilket jag iofs inte tror var enkelt bara för att man bodde i Täby osv), utan hur långtgående antagandet att en person som SE skulle gå runt beväpnad med ett stor, illegal, skjutklar Magnumrevolver på sin arbetsplats och på stan?

Efter det återstår steg tre med den patologiska impulskontrollförlusten osv som förutsätts. Likgiltigheten.

En liten reflektion gällande vapnet. Min (och merparten andra) är ju att SE hade ett vapen sedan gammalt, ett vapen han i grunden inte hade för avsikt att mörda Palme med, eller någon annan för den delen. Vapnet kan han ha haft som en statuspryl i sin skrivbordslåda på jobbet, eller hemma i en låda, osv. Det var inte helt ovanligt vid tidpunkten, inte heller idag (alltså bland "vanligt" folk). Att han gick beväpnad på daglig basis tror jag inte en sekund på, vem gör det? Min teori är att han hade det på jobbet, vi vet heller inte om han utövade skytte ett par ggr per år i någon mindre lokal "bara för att" och gammal vanas skull, på kul, som folk i allmänhet gjorde? Han såg LOP någon gång under kvällen när han var ute. Fick en knäpp/idé när han skulle gå hem (kanske pga alkoholen, eller delvis) att han skulle ta med det, om han såg LOP igen, skulle han ta chansen, om modet tillät? Eller så skulle han bara ta hem det pga semester.

Att han inte är fel typ krävs en längre text för att analysera och bena ut, men skriver några ord.

SE uppväxt, familjerelationer, liv och leverne fram till 1986 spelar in till stor del, i kombination med personlighet. Somliga använder "long time failure", stämmer säkert in till viss del. Hans många trauman under uppväxten - vilka jag ser som allvarliga trauman - formade honom (både positivt och negativt, givetvis mest negativt) som människa. Oavsett samhällsklass påverkas samtliga i det närmaste likadant. En person som inte behandlas eller får hjälp med denna typ av svåra trauman - utan snarare trycker undan dessa år efter år - riskerar att bli en form av tickande bomb. Precis som vi kan säga att (för att anknyta till MOP-personer och misstänkta) kan säga detsamma om Christer Pettersson och Svartenbrandt. En skillnad mellan SE och de två sistnämnda, är ju som bekant att SE är sprungen ur en övre medelklass, i viss mån hade andra förutsättningar i livet. Man ska även lägga till, att SE upplevde krig och militär närvaro på ett sätt som inte påverkar ett barn positivt, detta vittnar vi i Sverige om i det närmaste dagligen 2022. Han växte upp i Indien, hans hjärta kan ha klappat för landet långt mer än vi är medvetna om i vuxen ålder?

Det framkommer väl även i förhör med exfrun, att hon anser att föräldrarnas frånvaro (att de valde bort honom, skickade bort honom, till en främmande världsdel) samt den bitvis otrygga uppväxten hos släktingarna i Nybro påverkade honom negativt och "förstörde honom", som hon säger. Detta i kombination med att han var en udda fågel i Nybro under uppväxten och i klassen, ett utanförskap. Allt ovan i kombination med "long time failure", samt överdriven alkoholkonsumtion, samt yttre påverkan från umgänge i Täby och Palmehat och nationalism (som han förvisso hade själv också) gör honom solklar som en tänkbar person, som kan utföra mordet. Det kan ha svartnat för honom när han såg OP. Somliga menar ju även att hans intag av mediciner i kombination med sprit kan ha rubbat hans "cirklar" den aktuella kvällen.

Delar av det jag skriver ovan, är förvisso amatörpsykologi, men delas i stor utsträckning av psykiatern Anckarsäter i hans utlåtande om SE. Texten ovan stämmer även in på profiler kring många mördare/dråpare genom historien.

Edit: Men givetvis kan man inte med bestämdhet säga att han är gm pga detta, men det gör honom iaf långt mer intressant än gemene man som vid tidpunkten hatade OP.
Senast redigerad av HermanSerman 2022-10-21 kl. 11:01.
Citera
2022-10-21, 10:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det är en bild som jag personligen delar.

Lysningen av Stigs liv gjordes ungefär 25 år för sent där i princip alla som kunde skina lite ljus på hans bakgrund var döda.

Håller med. Per Häggström på Skandia skrapade bara på ytan. Hade man gjort samma lysning av SE som vi gör idag, är jag övertygad om att alla lampor blinkat rött inom PU även 1986, och man hade hämtat honom med blåljus uppe på Skandia.
Citera
2022-10-21, 11:11
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
...

Så jag personligen är öppen för att det faktiskt kan finnas ett så kallat "avtryck" någonstans som vi bara inte har hittat.

...

En man som blir utpekad som lösningen på Palmemordet inför hela svenska folket. Vår tids största händelse. Bok och tv serie. Hade det funnits något "avtryck" i hans tidigare liv så hade det förstås kommit fram. Skolkamrater, barndomsvänner, arbetskollegor, släkt, grannar, exfruar, osv hade direkt efter presskonferensen tipsat om "händelser" som de tyckt varit skumma med "statsministermördaren". Finns inte. Noll. Zero.

Visserligen har jag öppet sinne men jag ser det som uteslutet att något skumt skulle vara gömt någonstans.
Citera
2022-10-21, 12:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
En man som blir utpekad som lösningen på Palmemordet inför hela svenska folket. Vår tids största händelse. Bok och tv serie. Hade det funnits något "avtryck" i hans tidigare liv så hade det förstås kommit fram. Skolkamrater, barndomsvänner, arbetskollegor, släkt, grannar, exfruar, osv hade direkt efter presskonferensen tipsat om "händelser" som de tyckt varit skumma med "statsministermördaren". Finns inte. Noll. Zero.

Visserligen har jag öppet sinne men jag ser det som uteslutet att något skumt skulle vara gömt någonstans.

Detta inlägg illustrerar på ett magisk vis varför jag aldrig svarar dig längre. Och inte kommer svara dig mer heller.

Du plockar alltså en mening ur allt jag skrev och struntar helt i resten?!

Sinnesjukt oärligt och bekräftar enbart varför man inte bör ha någon som helst korrespondens med dig.

Det är helt OK att inte se Stig som GM (jag själv har inte ens sagt att jag tror att han är GM). Det är precis lika OK att anse att han är tillräckligt lyst.
Men samtliga av dina frågeställningar du nu har besvarar jag ju i mitt förra inlägg

Men du väljer helt att låtsas som att jag inte skrev det och plockar bara ut en mening för att vinna vilken poäng då?

Menar du att jag glömt mitt inlägg och vad jag skrev?
Eller att andra människor har samma selektiv läsförmåga som du?
Citera
2022-10-21, 12:53
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Detta inlägg illustrerar på ett magisk vis varför jag aldrig svarar dig längre. Och inte kommer svara dig mer heller.

Du plockar alltså en mening ur allt jag skrev och struntar helt i resten?!

Sinnesjukt oärligt och bekräftar enbart varför man inte bör ha någon som helst korrespondens med dig.

Det är helt OK att inte se Stig som GM (jag själv har inte ens sagt att jag tror att han är GM). Det är precis lika OK att anse att han är tillräckligt lyst.
Men samtliga av dina frågeställningar du nu har besvarar jag ju i mitt förra inlägg

Men du väljer helt att låtsas som att jag inte skrev det och plockar bara ut en mening för att vinna vilken poäng då?

Menar du att jag glömt mitt inlägg och vad jag skrev?
Eller att andra människor har samma selektiv läsförmåga som du?

Jag citerade en(1) mening i det mottot har du rätt. Men min text handlade om hela ditt inlägg.

Min text tog upp just det ditt inlägg handlade om, barndomsvänner, mamma,bror,släkt,exfruar,grannar. Att jag inte tror som du där.

Att jag bara citera en mening var att visa på ett enkelt sätt var våra åsikter gick isär.

Men om det är känsligt kan jag citera hela inlägg framöver.
Senast redigerad av niokilometer 2022-10-21 kl. 12:55.
Citera
2022-10-21, 13:12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag citerade en(1) mening i det mottot har du rätt. Men min text handlade om hela ditt inlägg.

Min text tog upp just det ditt inlägg handlade om, barndomsvänner, mamma,bror,släkt,exfruar,grannar. Att jag inte tror som du där.

Att jag bara citera en mening var att visa på ett enkelt sätt var våra åsikter gick isär.

Men om det är känsligt kan jag citera hela inlägg framöver.

Hej! Här kommer mitt sista inlägg till dig.

Skitsnack säger jag bara

Du ignorerade totalt vad jag hade skrivit och kommenterade enbart just den meningen du valde att lyfta ur

Vem tror du att du lurar?

Jag skiter totalt i vad någon citerar. Men det är ju mer än oärligt att bara lyfta en mening ur flera och sedan debattera mot den.

Om du hade tagit hänsyn till hela inlägget hade du ju gjort någon kommenterar gällande exakt vilka som är hörda som kan skina lite ljus på Engströms bakgrund!
Vilka är detta menar du?
Vänligen länka till förhör med mamman och brodern !
Vilka släktningar är hörda? Vilka barndomsvänner är hörda?
Jag har ju redan radat upp de som är hörda!

Och hade du läst mitt inlägg (och inte bara en mening) hade du sett att det är väldigt få (knappt någon) som bidrar med något när det kommer till Engströms bakgrund innan han gifte sig med ME.

Det är väl främst TP (din favorit) som har snokat runt bland de få bekanta som fortfarande levde när han höll på.....Larsson höll inte på med sådant. PU (KP & CO) hade behövt ett medium då rubbet är döda.

Men vill du nöja dig med ME (som har världshistoriens mest selektiva minne och knappt vet något om Stig innan de träffades) och döttrarna Glaser som var barn/tonåringar så visst!

Trams.
Citera
2022-10-21, 13:50
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
...
Vilka släktningar är hörda? Vilka barndomsvänner är hörda?
...

Vad jag vet så är väl de som anses som relevanta hörda.

Men det är ju precis det jag menar. Hade det funnits något så hade det kommit fram. Kvällstidningarna hade fått in tips direkt efter presskonferensen. KP/HM har sökt med ljus och lykta i tre år utan att finna minsta som skulle ligga Engström till last från gamla barndomsvänner, släkt, arbetskamrater, grannar osv. Tvärtom han framstår som helt normal i alla avseenden.

Inte ens TP/Filter hittade något i sitt fantasifulla teoribygge.
Senast redigerad av niokilometer 2022-10-21 kl. 13:55.
Citera
2022-10-21, 14:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Vad jag vet så är väl de som anses som relevanta hörda.

Men det är ju precis det jag menar. Hade det funnits något så hade det kommit fram. Kvällstidningarna hade fått in tips direkt efter presskonferensen. KP/HM har sökt med ljus och lykta i tre år utan att finna minsta som skulle ligga Engström till last från gamla barndomsvänner, släkt, arbetskamrater ,grannar osv. Tvärtom han framstår som helt normal i alla avseenden.

Inte ens TP/Filter hittade något i sitt fantasifulla teoribygge.

OK. Det är fredag. Jag sträcker mig till ett inlägg till

Vad då relevanta? Försöker du vara rolig eller?
Vilka hade de att välja mellan menar du?

ME?
Döttrarna Glaser?
En barndomsvän som inte verkar vara hörd?
Engströms brors fru som knappt har träffat honom?

I princip alla är ju döda!

Det finns inga människor vid livet som kan ge oss något alls gällande Engströms tidigare liv.
Det är ME som berättar om att tex Stig tog det hårt att bli lämnad i Sverige av sina förlädrar.
Vad betyder det? Hur hårt? Hur visade det sig? Vi vet inte! Ingen är vid livet och kan utveckla detta!

Vi har inga förhör med andra släktningar, lärare, personer i hans närhet vid hans barndom och uppväxt!

Att du bibehåller att alla "relevanta" är hörda påvisar ju bara att du har noll koll på vad du pratar om

Pinsamt.

Tack och hej.
Citera
2022-10-21, 14:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
En liten reflektion gällande vapnet. Min (och merparten andra) är ju att SE hade ett vapen sedan gammalt, ett vapen han i grunden inte hade för avsikt att mörda Palme med, eller någon annan för den delen. Vapnet kan han ha haft som en statuspryl i sin skrivbordslåda på jobbet, eller hemma i en låda, osv. Det var inte helt ovanligt vid tidpunkten, inte heller idag (alltså bland "vanligt" folk). Att han gick beväpnad på daglig basis tror jag inte en sekund på, vem gör det? Min teori är att han hade det på jobbet, vi vet heller inte om han utövade skytte ett par ggr per år i någon mindre lokal "bara för att" och gammal vanas skull, på kul, som folk i allmänhet gjorde? Han såg LOP någon gång under kvällen när han var ute. Fick en knäpp/idé när han skulle gå hem (kanske pga alkoholen, eller delvis) att han skulle ta med det, om han såg LOP igen, skulle han ta chansen, om modet tillät? Eller så skulle han bara ta hem det pga semester.

Att han inte är fel typ krävs en längre text för att analysera och bena ut, men skriver några ord.

SE uppväxt, familjerelationer, liv och leverne fram till 1986 spelar in till stor del, i kombination med personlighet. Somliga använder "long time failure", stämmer säkert in till viss del. Hans många trauman under uppväxten - vilka jag ser som allvarliga trauman - formade honom (både positivt och negativt, givetvis mest negativt) som människa. Oavsett samhällsklass påverkas samtliga i det närmaste likadant. En person som inte behandlas eller får hjälp med denna typ av svåra trauman - utan snarare trycker undan dessa år efter år - riskerar att bli en form av tickande bomb. Precis som vi kan säga att (för att anknyta till MOP-personer och misstänkta) kan säga detsamma om Christer Pettersson och Svartenbrandt. En skillnad mellan SE och de två sistnämnda, är ju som bekant att SE är sprungen ur en övre medelklass, i viss mån hade andra förutsättningar i livet. Man ska även lägga till, att SE upplevde krig och militär närvaro på ett sätt som inte påverkar ett barn positivt, detta vittnar vi i Sverige om i det närmaste dagligen 2022. Han växte upp i Indien, hans hjärta kan ha klappat för landet långt mer än vi är medvetna om i vuxen ålder?

Det framkommer väl även i förhör med exfrun, att hon anser att föräldrarnas frånvaro (att de valde bort honom, skickade bort honom, till en främmande världsdel) samt den bitvis otrygga uppväxten hos släktingarna i Nybro påverkade honom negativt och "förstörde honom", som hon säger. Detta i kombination med att han var en udda fågel i Nybro under uppväxten och i klassen, ett utanförskap. Allt ovan i kombination med "long time failure", samt överdriven alkoholkonsumtion, samt yttre påverkan från umgänge i Täby och Palmehat och nationalism (som han förvisso hade själv också) gör honom solklar som en tänkbar person, som kan utföra mordet. Det kan ha svartnat för honom när han såg OP. Somliga menar ju även att hans intag av mediciner i kombination med sprit kan ha rubbat hans "cirklar" den aktuella kvällen.

Delar av det jag skriver ovan, är förvisso amatörpsykologi, men delas i stor utsträckning av psykiatern Anckarsäter i hans utlåtande om SE. Texten ovan stämmer även in på profiler kring många mördare/dråpare genom historien.

Edit: Men givetvis kan man inte med bestämdhet säga att han är gm pga detta, men det gör honom iaf långt mer intressant än gemene man som vid tidpunkten hatade OP.

Intressant! Han fyllde dessutom 52 två dagar innan den gräsliga kvällen.

Då kanske man funderar och summerar en del. Hur mådde han egentligen den 28:e?

Barnlös, ekonomiska bekymmer, hälsoproblem ... drickande? Ja, några svarta moln fanns det allt.

OP kan ha varit en symbol för något, som han i ett svagt ögonblick tog ut sina känslor på.
Citera
2022-10-21, 14:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är även min tro att Supervittnet är påhittat rakt igenom. Från en ganska försiktig "introduktion" vid tipsinrigningen den 1 mars till ett vittne som fått med alla "kända" attribut den 10 mars. Det vill säga sådant som polisen gått ut med i media.

De här anonymt inringda tipssamtalen innehöll ganska detaljerade uppgifter, och som du påpekade tidigare stämde de rätt väl med de uppgifter som SE:s anonyma (eller borttappade) vittne lämnat.

Tror inte den unga polisen och "supervittnet" är påhittat. De passar in på samtalet mellan IW och AD.

Däremot är det som "supervittnet" sa helt påhittat. Som du är inne på ändras hela tiden detta.

SE medger också i "Skydd och säkerhet"-intervjun, 1992, att han bara gissade vad "supervittnet" hade sagt -- utifrån de detaljer om gärningsmannens signalement som dagen/dagarna efter framkom i media.
Citera
2022-10-21, 14:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Intressant! Han fyllde dessutom 52 två dagar innan den gräsliga kvällen.

Då kanske man funderar och summerar en del. Hur mådde han egentligen den 28:e?

Barnlös, ekonomiska bekymmer, hälsoproblem ... drickande? Ja, några svarta moln fanns det allt.

OP kan ha varit en symbol för något, som han i ett svagt ögonblick tog ut sina känslor på.

Ja, det är relevanta frågor att ställa sig. Jag tror att SE hade en väldigt komplex relation till OP. Å ena sidan tror jag att han såg OP som både en klassförrädare och landsförrädare, å andra sidan tror jag han beundrade honom, såg de gemensamma nämnare de två hade; sprungna ur liknande klass, uppväxta utan fäder, flyttade hemifrån och fick klara sig själva tidigt, de båda gick på Sigtuna, hade politiken gemensamt, älskade att stå i centrum och båda sökte bekräftelse in absurdum. Jag tror SE tänkte att OP, det hade kunnat vara han själv, SE kände nog även djup avundsjuka kring OP. OP hade fått allt, SE hade blivit sparkad från Moderaterna, kass ekonomi, stegrande reumatism, inga barn, karriären uteblev, skulder, inga som beundrade honom, osv.

Om SE sköt Palme, tror jag inte han såg sig som en gräsrot som sköt en statsminister, som tex CP eller CA (förmodligen) hade känt. Jag tror att SE såg sig som ett missförstått geni, en outnyttjad talang av samma valör som OP, han sköt alltså en man som var honom jämbördig. Folk mödar/dräper ju som regel en person som står dem lika i hierarkin eller någon som står under dem, sällsynt att mord sker i det motsatta? Därför tror jag inte SE hade några "problem" att göra det, om du förstår hur jag tänker?
Senast redigerad av HermanSerman 2022-10-21 kl. 14:43.
Citera
2022-10-21, 14:57
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
OK. Det är fredag. Jag sträcker mig till ett inlägg till
...
I princip alla är ju döda!

...

Fredag är fredag.

Jo många är döda. Men de som lever och uttalats sig ger ingen bild av att Engström skulle på minsta sätt skulle kunna vara inblandad i mordet. Tvärtom.

Även 86-87 undersöktes Engström av utredningen. De hade kontakt med "hittepåpoliserna på Skandia" som i sin tur säkert hörde sig för bland arbetskollegor till Stig. Sen Anér, vet inte hur djupt han gick på den tiden men hade han hittat något komprometterande så hade vi hört det.

Om han tog det hårt att bli lämnad i Sverige för att gå i skola. Varför har det då inte visat sig på något sätt. Plågande dödade han djur som barn? Misshandlande han klasskamrater, vänner? Hotade han grannar, folk eller myndigheter? Fanns han i något belastningsregister? Brottsregister? Hade han psykiska problem, läkarjournaler?

Han lever fläckfri i fyrtio år sen mördar han statsministern på öppen gata. Tveksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in