2022-10-21, 09:56
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Håller med dig till stora delar. Teorin SE har sina brister (som i princip alla andra teorier och uppslag har). Givetvis bygger teorin på en del antaganden, och fria fantasier, samma sak gäller som sagt alla uppslag. SE är en intressant teori, en av flera (även om de verkligt intressanta, är försvinnande få).

Till skillnad mot merparten av intresserade av MOP, så har jag inga problem med att se SE som en fullt trolig gärningsman, tvärtom tycker jag han inte är fel typ, inte hade det i sig, saknade motiv, medel och tillfälle.

Och det är väl kring det sistnämnda stycket, som jag tycker TP gjorde teorin en förtjänst när han skrev en slags biografi om SE. Kritiken mot Filter och TP grundar väl sig i första rum mot deras självsäkerhet kring lösningen?

Lägger man ihop all tillgänglig info om SE, så har jag inga problem med att se, att han passar in i ramen, gällande tänkbar GM, tvärtom så stärker den (i många hänseenden) att han hade det i sig, hade möjlighet, motiv. Vapnet, kan man diskutera i all oändlighet, men att skaffa fram ett vapen genom åren för SE tror jag inte var något problem öht. Han har umgåtts i kretsar i större delen av sitt vuxna liv där vapen (i någon form) funnits - bland bekanta, kamrater och arbetsplats. På sjuttio och åttiotalet var Täby (med viss omnejd) det mest vapentäta området i hela Sverige, och bland dessa kretsar fanns även vapen som var på villovägar, och som kunde skaffas fram utan att det gick att spåras. Vapenfrågan må vara oviss i SE fall, men han hade (från min synvinkel) långt lättare att skaffa ett om han ville, än de övriga misstänka i MOP genom åren. Det är min ståndpunkt.

Jag både respekterar, och förstår, att folk har sina bestämda uppfattningar kring mördare/dråpare generellt, att man därför har svårt att se om honom som potentiell GM, det ligger lite i människans natur och naiva föreställningar. Det är jag okej med. Visst har PU begått en hel del misstag sedan dag ett, och detta bidrar givetvis till att man misstror utpekandet av SE som misstänkt GM.

Med TP/Filters hittepå teori om Engström så skulle utan vidare 90% av den manliga befolkningen vara potentiella statsministermördare om de var på besök i huvudstaden den aktuella natten. Har svårt att se det.
Citera
2022-10-21, 09:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Med TP/Filters hittepå teori om Engström så skulle utan vidare 90% av den manliga befolkningen vara potentiella statsministermördare om de var på besök i huvudstaden den aktuella natten. Har svårt att se det.

Är inte det att spetsa till det en smula?
Citera
2022-10-21, 10:08
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

I och med att det inte finns något konkret mot Engström så är det inte att spetsa till det. Det som finns är att han var där men han hade giltigt skäl att vara där. Hans arbetsplats låg där och han var på väg hem. Mer finns det inte.
Citera
2022-10-21, 10:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
I och med att det inte finns något konkret mot Engström så är det inte att spetsa till det. Det som finns är att han var där men han hade giltigt skäl att vara där. Hans arbetsplats låg där och han var på väg hem. Mer finns det inte.

Fast nog finns det väl en del indicier mot SE som är svåra att helt avfärda?
Citera
2022-10-21, 10:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Håller med dig till stora delar. Teorin SE har sina brister (som i princip alla andra teorier och uppslag har). Givetvis bygger teorin på en del antaganden, och fria fantasier, samma sak gäller som sagt alla uppslag. SE är en intressant teori, en av flera (även om de verkligt intressanta, är försvinnande få).

Till skillnad mot merparten av intresserade av MOP, så har jag inga problem med att se SE som en fullt trolig gärningsman, tvärtom tycker jag han inte är fel typ, inte hade det i sig, saknade motiv, medel och tillfälle.

Och det är väl kring det sistnämnda stycket, som jag tycker TP gjorde teorin en förtjänst när han skrev en slags biografi om SE. Kritiken mot Filter och TP grundar väl sig i första rum mot deras självsäkerhet kring lösningen?

Lägger man ihop all tillgänglig info om SE, så har jag inga problem med att se, att han passar in i ramen, gällande tänkbar GM, tvärtom så stärker den (i många hänseenden) att han hade det i sig, hade möjlighet, motiv. Vapnet, kan man diskutera i all oändlighet, men att skaffa fram ett vapen genom åren för SE tror jag inte var något problem öht. Han har umgåtts i kretsar i större delen av sitt vuxna liv där vapen (i någon form) funnits - bland bekanta, kamrater och arbetsplats. På sjuttio och åttiotalet var Täby (med viss omnejd) det mest vapentäta området i hela Sverige, och bland dessa kretsar fanns även vapen som var på villovägar, och som kunde skaffas fram utan att det gick att spåras. Vapenfrågan må vara oviss i SE fall, men han hade (från min synvinkel) långt lättare att skaffa ett om han ville, än de övriga misstänka i MOP genom åren. Det är min ståndpunkt.

Jag både respekterar, och förstår, att folk har sina bestämda uppfattningar kring mördare/dråpare generellt, att man därför har svårt att se om honom som potentiell GM, det ligger lite i människans natur och naiva föreställningar. Det är jag okej med. Visst har PU begått en hel del misstag sedan dag ett, och detta bidrar givetvis till att man misstror utpekandet av SE som misstänkt GM.

Jag håller med om mycket.

Dock är det vitalt att vara lite ödmjuk för faktumet att om Stig är GM så skulle han faktiskt vara historiskt hyfsat unik utifrån det vi vet om honom.

Att han inte har någon våldshistorik lägger jag inte så mycket vikt vid. Det finns flera mördare som inte har varit våldsamma eller mördat tidigare, men vissa faktorer skulle göra honom unik.

- Ingen känd historik av psykisk ohälsa. Det räcker inte med ett extremt bekräftelsebehov och skåpsupande.
- Social och extrovärt.
- Stabila och långa förhållanden med både partners samt vänner.

Det kryllar inte direkt av gärningsmän av politiska mord som delar den psykologiska profilen med Stig. Finns det ens någon?

Nu betyder inget av detta något om det är möjligt att är GM eller inte. Jag säger bara att han skulle vara hyfsat unik som GM ur det perspektivet.
Citera
2022-10-21, 10:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Håller med niokilometer här.

SE är en ordinär tjänsteman som av helt legitima skäl råkar befinna sig på platsen. Han kliver ut från sin arbetsplats ovetande om några makar på Sveavägen.

Det finns inget hos SE som gör honom till en mer rimlig GM-typ än vemsomhelst. Att få honom till det kräver att man tolkar honom i skenet av den misstanke som kanske uppstår i och med hans förehavanden omkring mordplatsen. Annars finns inget där.

Vad ligger till grund för SE som inte fel typ, enligt dig? Och att han "hade det i sig"?

Motiv vet jag inte om det är så relevant gällande oorganiserade ensamagerande GM. Det är ofta dunkelt eller bisarrt. Men vilket skulle SE:s vara? Att han var moderat?

Gällande vapen avsåg jag inte möjlighet att kunna skaffa sådant (vilket jag iofs inte tror var enkelt bara för att man bodde i Täby osv), utan hur långtgående antagandet att en person som SE skulle gå runt beväpnad med ett stor, illegal, skjutklar Magnumrevolver på sin arbetsplats och på stan?

Efter det återstår steg tre med den patologiska impulskontrollförlusten osv som förutsätts. Likgiltigheten.
Citera
2022-10-21, 10:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det vore väl kul att få veta. Revisionsrapportens underlag är okänt. Jag kan tänka mig att man fått ta del av den utfrågning jag postat, men vet inte. GrK verkar inte ha tittat så mycket på dokumentation i dessa tekniska frågor, det kan ju revisorerna gjort i större utsträckning. De här provskjutningarna med bäring på piplängd ligger ju flera år tillbaka i tiden 1995 och Å minns måhända inte exakt utfall av dessa.

Det spelar dock ingen praktisk roll hur det förhåller sig med 4-tumspipor och basexpansionsfrekvens, eftersom sådana aldrig uteslutits.
Åke Åbrink och Sonny Björk som utfrågades där är ju de som har koll, och varför revisorerna sedan i strid med Åke och Sonnys redogörelse vill få det till att även 4-tumspipor "svampar upp" kulor är en intressant fråga. Kanske handlar det om att revisorerna har en bestämd uppfattning om vilket vapen kulorna har avskjutits med (Sigge Cedergrens spädgris som han skulle ha gett till CP?). På ett annat ställe i revisorernas berättelse (s.102) märks det ganska tydligt att de tycker att det kanske var fel av hovrätten att fria CP, och de verkar av någon anledning vara skeptiska till Devlinrapporten: "De grundförutsättningar den vilar på kan enligt vissa uppgifter ha varit felaktiga och dess slutsatser därmed helt irrelevanta". De här två revisorerna kanske anser sig vara de verkliga experterna inom både ballistik och vittnespsykologi.

Även andra som tror sig veta vilket vapen som användes verkar vilja få det till att det skulle finnas objektivt stöd för att pipan var 6 tum lång snarare än 4 tum. Paul Smith som är inne på att CA är mördaren verkar mena att "experter" i hela världen har kommit fram till att pipan var 6 tum lång, och LGWP sitter i TV och visar att det är omöjligt att få ner mordvapnet i en handlovsväska, och naturligtvis provar han bara med en revolver med en 6-tums pipa (kanske mest för att bevisa att det inte kan vara SE som är mördaren). Så nog är verkar frågan om 4 eller 6 tums pipa vara ganska viktig, åtminstone för en del.
Senast redigerad av Draifos 2022-10-21 kl. 10:28.
Citera
2022-10-21, 10:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag håller med om mycket.

Dock är det vitalt att vara lite ödmjuk för faktumet att om Stig är GM så skulle han faktiskt vara historiskt hyfsat unik utifrån det vi vet om honom.

Att han inte har någon våldshistorik lägger jag inte så mycket vikt vid. Det finns flera mördare som inte har varit våldsamma eller mördat tidigare, men vissa faktorer skulle göra honom unik.

- Ingen känd historik av psykisk ohälsa. Det räcker inte med ett extremt bekräftelsebehov och skåpsupande.
- Social och extrovärt.
- Stabila och långa förhållanden med både partners samt vänner.

Det kryllar inte direkt av gärningsmän av politiska mord som delar den psykologiska profilen med Stig. Finns det ens någon?

Nu betyder inget av detta något om det är möjligt att är GM eller inte. Jag säger bara att han skulle vara hyfsat unik som GM ur det perspektivet.

Håller med dig kring allt. Jag håller dörren öppen på vid gavel kring att han är oskyldig till brott, likväl som att han är gm eller inblandad. SE var sannolikt unik som gm, men även som oskyldig, han var en särling och solitär oavsett.

Vi vet heller inte allt om SE som person eller hans bakgrund, ännu. Det finns mycket som vi inte vet, som skulle kunna förklara honom som såväl gm som oskyldig.

Vi bör även betänka, att Sverige var (och även är) unikt vid tidpunkten för mordet, ett väldigt naivt och skyddat folk med en unik ryggrad/kultur/kynne. Jag tycker inte man (fullt ut) kan jämföra en GM vid ett politiskt mord i Sverige 1986 med en amerikanske eller sydamerikansk dito vid samma tidpunkt. Det var ett annat virke i folk i de olika länderna/kulturerna, som påverkar motiv, utförande, osv. Sverige var betydligt mindre (i många hänseenden) än övriga storländer i såväl Europa som andra världsdelar. Viktigt att väva in i berättelse om MOP, och även jakten på gm.
Citera
2022-10-21, 10:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Måhända har man lyckats hamra in något här..

Citat:

Nej. Men skjuter man plötsligt någon på stan torde den läggningen gjort några avtryck i bakgrunden. Än mer så om dådet begås i ett tillstånd av besinningslöst bortfall av impulskontroll. Hans liv skulle vara mycket mer oordnat och instabilt i alla avseenden om han hade sådan typ av problematik som saken närmast förutsätter.
Citera
2022-10-21, 10:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Åke Åbrink och Sonny Björk som utfrågades där är ju de som har koll, och varför revisorerna sedan i strid med Åke och Sonnys redogörelse vill få det till att även 4-tumspipor "svampar upp" kulor är en intressant fråga. Kanske handlar det om att revisorerna har en bestämd uppfattning om vilket vapen kulorna har avskjutits med (Sigge Cedergrens spädgris som han skulle ha gett till CP?). På ett annat ställe i revisorernas berättelse (s.102) märks det ganska tydligt att de tycker att det kanske var fel av hovrätten att fria CP, och de verkar av någon anledning vara skeptiska till Devlinrapporten: "De grundförutsättningar den vilar på kan enligt vissa uppgifter ha varit felaktiga och dess slutsatser därmed helt irrelevanta". De här två revisorerna kanske anser sig vara de verkliga experterna inom både ballistik och vittnespsykologi.

Även andra som tror sig veta vilket vapen som användes verkar vilja få det till att det skulle finnas objektivt stöd för att pipan var 6 tum lång snarare än 4 tum. Paul Smith som är inne på att CA är mördaren verkar mena att "experter" i hela världen har kommit fram till att pipan var 6 tum lång, och LGWP sitter i TV och visar att det är omöjligt att få ner mordvapnet i en handlovsväska, och naturligtvis provar han bara med en revolver med en 6-tums pipa (kanske mest för att bevisa att det inte kan vara SE som är mördaren). Så nog är verkar frågan om 4 eller 6 tums pipa vara ganska viktig, åtminstone för en del.

Frågan är väl inte om 4 eller 6 tum är möjligt mordvapen. 6 tum är oomstritt? 4or har inte sorterats bort av utredningen, det är väl huvudsaken. Det är ett möjligt mordvapen.

Jag menar att det är MOP:skt tillkrånglande att anta att revisorer i en granskning så hett önskar en viss GM att de i sin rapport fabulerar för att anpassa förhållanden till ett föreslaget möjligt vapen gällande denna GM. Jag tror att de har någon grund för detta uttalande. Sen kan den vara felaktig. Men eftersom den är okänd än så länge, så kan vi inte bedöma det.
Citera
2022-10-21, 10:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Men skjuter man plötsligt någon på stan torde den läggningen gjort några avtryck i bakgrunden. Än mer så om dådet begås i ett tillstånd av besinningslöst bortfall av impulskontroll. Hans liv skulle vara mycket mer oordnat och instabilt i alla avseenden om han hade sådan typ av problematik som saken närmast förutsätter.

Jag upplever att jag i mitt förra inlägg i princip håller med dig.

SE som GM (utifrån vad vi vet) skulle göra honom hyfsat unik.

Sedan är vi inte alltid överens gällande vad vi faktiskt vet.
Din bild brukar vara att vi vet tillräckligt, eller att hans liv är "lyst".

Jag delar inte riktigt den bilden.

Hans exfru (enligt förhör) verkar veta väldigt lite om hans liv innan de träffades.
Om hon inte ljuger i förhör existerade det utan tvekan en väldigt selektiv kommunikation i förhållandet där SE uppenbarligen höll en del saker ifrån henne. Hon ska (enligt henne) tex inte känna till att han var med i tidningar, Rapport och att han vittnade i TR och HR. Vad mer höll han för sig själv då?

Hans bror eller mamma är väl aldrig hörda av polis?
Inga släktningar (som tog hand om honom när de bodde i Indien) är hörda.
Inga gamla lärare eller dylikt.
Vi har en barndomskamrat som har gjort vissa uttalanden. Är han hörd?
Vi har döttrarna Glaser som var barn/tonåringar när de kände Stig. Deras föräldrar som Stig umgick med är döda och aldrig hörda.
Resten som var "där" tidigt i SEs liv är väl döda?

Så jag personligen är öppen för att det faktiskt kan finnas ett så kallat "avtryck" någonstans som vi bara inte har hittat.

Jag säger inte någonstans att det finns mer att hämta från djupare undersökningar, men jag delar inte bilden av att han är "lyst" till en grad där jag känner mig bekväm med åsikten att han är "fel typ".
Samtidigt som jag självklart håller med om att utifrån vad vi vet är han unik som GM.
Citera
2022-10-21, 10:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Vi vet heller inte allt om SE som person eller hans bakgrund, ännu. Det finns mycket som vi inte vet, som skulle kunna förklara honom som såväl gm som oskyldig.

Det är en bild som jag personligen delar.

Lysningen av Stigs liv gjordes ungefär 25 år för sent där i princip alla som kunde skina lite ljus på hans bakgrund var döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in