2022-10-20, 22:01
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Antar att de menar Netflix-appen på s.k. smart-tv:s? Det borde väl innebära att det bara är att streama från sin lur, platta, laptop till chromecast eller liknande på tv:n? Om man nu vill ha en större skärm.

Så förstår jag det
Citera
2022-10-20, 22:39
Medlem
Skulle inte direkt bli ledsen om wokebögarna på Netflix canclade mitt konto. De gör mig bara en tjänst.
Citera
2022-10-21, 01:41
Moderator
Nospheratus avatar
Alltså, alla här som gastar om att himlen håller på att trilla ner och nu jävlar är det slut med Netflix, vad är det fråga om? Det låter som vanligt att ingen i tråden har läst artikeln, utan istället gissar vad de kan ha sagt och sedan sitter och går bananas över att världen är på väg åt helvete.

Netflix, Spotify och dylika företag har från början profiterat på kölvattnet av hetsjakten på pirater som inte ledde någonstans. Istället för att hetsjaga varenda jävel som laddar ner en film så kom de på att streama obegränsat (nåja) med film för någon hundring per månad. Jag menar Spotify tog ju död på mp3-piratandet. Förutom möjligen folk som av ideal och principer insisterar på att dela mp3 så pallar ingen att hålla på och ladda ner mp3 när du kan lyssna på vilken låt du vill hur mycket du vill på Spotify.

Så nej, Netflix är inte ute efter göra om misstaget med att hetsjaga folk. Däremot börjar de tröttna på att folk delar sina konton med lite vem som helst som de känner. Att ett hushåll delar konto har alltid varit okej. Självklart är det okej att kolla Netflix på landet eller på hotell. Men det syns ju tydligt om ett konto tycks användas flitigt av fyra helt olika personer på helt olika orter. Och det är det de vill stävja.

Och jag fattar inte grejen riktigt. Om ni nu delar konto med fem polare, är det verkligen så överjävligt om Netflix kräver 35 spänn extra i månaden om det uppdagas? Så jävligt att det är dags att säga upp abonnemanget för att man inte får missbruka kundavtalet precis hur man vill? Det är ju liksom inte som med Piratbyrån som utan vidare kom med stämningar på tusentals kronor för någon som laddat ner en film från 1997.
Citera
2022-10-21, 02:12
Medlem
twoeggss avatar
Förstår inte problemet.

1. De har redan en tjänst där det är specifierar hur många som kan använda kontot samtidigt. 1, 2 eller 4 beroende på abonemang

2. Om folk "delar" så kan de fortfarande inte använda samtidigt om de har basic.

Känns väldigt sniket av Netflix. Det är som att likna vid att vara tvungen att ha ett abbonemang per tittare och TV. Helt ohållbart. Tänk förr när folk hade kabeltv-kort och delade TV och kollade olika tider, det var ingen som klagade då att folk delade på samma abonemang. Delningen som sådan är ändå begränsad till ett fåtal individer som inte kan kolla på olika saker samtidigt, detsamma gäller Netflix. Det går liksom inte dela sitt Netflix basic med 100 pers, det är tveksamt om det är smidigt att dela med ens en annan person då båda inte kan titta samtidigt.
Senast redigerad av twoeggs 2022-10-21 kl. 02:15.
Citera
2022-10-21, 02:27
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Netflix är tydliga - man får inte dela utanför hushållet så egentligen är det inte tillåtet att ett utflyttat barn nyttjar Netflix som föräldrarna betalar trots att de tillhör samma "hushåll".

Ska man hårdtolka villkoren så får man inte ens visa innehåll från Netflix för någon utanför hushållet även om man befinner sig i sitt egna hushåll.

https://help.netflix.com/legal/termsofuse
Vi betalar ju extra för att just kunna dela. Vad är skillnaden om man delar med någon utanför hushållet och med någon inom hushållet för Netflix? Det är ju ändå lika många personer som ser samtidigt. Isåfall borde de ta bort att man kan kolla flera samtidigt helt och hållet.

Deras produkt är ju ändå överskattad och överprisad. Jag delar t.ex med en släkting som kollar väldigt lite på Netflix, mest för att kunna se med högre kvalitet. Tar de bort delningmöjligheten så är det tveksamt om min släkting skulle skaffa eget abonemang. Det är även tveksamt om jag skulle betala samma pris själv bara för att se i HD. Nä då går jag till någon konkurrent istället.
Citera
2022-10-21, 02:38
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescara
Otroligt billig tjänst om man ser till hur många som kan använda ett konto, förstår Netflix.
Inte allt för många kan använda Netflix samtidigt utan en omfattande planering av Netflix-tid. Dessutom inte så trevligt att inte kunna se på Netflix när man vill. Tror de grovt överskattar hur mycket de förlorar på detta, då sådana som Netflix-planerar ändå är sådana som inte tänkt betala fullpris för tjänsten. Deras nuvarande system med 1, 2 eller 4 användare samtidigt anser jag funkar bra.

Det system de vill införa är ju något i stil med: "-Hej har du läst klart din tidning skulle jag kunna få titta? -Nej tyvärr du måste köpa en egen tidning." eller "-Hej har du sett klart på TV idag, jag skulle vilja kika lite? - Nej, tyvärr måste du köpa ett eget abonnemang först"

Jag har abonnemanget för 4 användare men vi är bara 2 som använder det och behöver således inte dela tid med någon, men stör mig ändå på detta då jag i princip inte skulle kunna dela med min släkting längre då vi bor på olika orter, trots att vi betalar extra för just detta. Kanske borde säga upp Netflix, verkar vara ett oerhört inkompetent bolag.
Senast redigerad av twoeggs 2022-10-21 kl. 02:55.
Citera
2022-10-21, 05:02
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Det system de vill införa är ju något i stil med: "-Hej har du läst klart din tidning skulle jag kunna få titta? -Nej tyvärr du måste köpa en egen tidning." eller "-Hej har du sett klart på TV idag, jag skulle vilja kika lite? - Nej, tyvärr måste du köpa ett eget abonnemang först"
Nja. Snarare är det väl följande system de försöker få bukt med:

- Hej, jag ringer från Hertz hyrbilar i Stockholm där du för närvarande hyrt en bil. Vi får in samtal om att bilen du hyr står med helt öppna dörrar på en parkering i Köpenhamn.
- Jaha, och?!
- För det första får du enligt hyreskontraktet inte köra bilen ur landet.
- Jaha? Det är inte mitt problem. Det är inte jag som kört bilen ur landet!
- Inte? Vem har kört bilen till Köpenhamn då?
- Hur ska jag veta det? Måste väl vara någon av mina kompisar. Kanske min kusin på Gotland.
- Menar du att bilen blivit stulen?!
- Nej självklart inte.
- Men förklara då hur någon annan än du kan ha kört bilen utan att du vet om det?!
- Jamen jag lånar ju ut nycklarna till folk som ber om det!
- Men...det är inte tillåtet. Det är du som hyr bilen, du har ansvar för den! Det är självklart okej om frugan använder bilen också. Men du begriper väl att du inte kan lämna ut nycklarna till vem fan som helst?!
- Jävla skitföretag! Kommer aldrig hyra bil hos er igen!
Citera
2022-10-21, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Vi betalar ju extra för att just kunna dela. Vad är skillnaden om man delar med någon utanför hushållet och med någon inom hushållet för Netflix? Det är ju ändå lika många personer som ser samtidigt. Isåfall borde de ta bort att man kan kolla flera samtidigt helt och hållet.

Deras produkt är ju ändå överskattad och överprisad. Jag delar t.ex med en släkting som kollar väldigt lite på Netflix, mest för att kunna se med högre kvalitet. Tar de bort delningmöjligheten så är det tveksamt om min släkting skulle skaffa eget abonemang. Det är även tveksamt om jag skulle betala samma pris själv bara för att se i HD. Nä då går jag till någon konkurrent istället.

Du betalar extra för att kunna dela inom hushållet - t ex du tittar på en film samtidigt som den sambo tittar på någon serie.

För Netflix är det givetvis antalet betalande abonnenter som spelar roll.

I ditt fall med en släkting så skriver du att släktingen förmodligen inte skulle skaffa om det blev omöjligt att dela på det sättet men ni är ju knappast ensamma - om det finns 100 exempel på sådan delning ni gör så kanske 25 skulle skaffa eget abonnemang om det blev omöjligt = 25 extra kunder till Netflix.
Citera
2022-10-21, 07:36
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du betalar extra för att kunna dela inom hushållet - t ex du tittar på en film samtidigt som den sambo tittar på någon serie.

För Netflix är det givetvis antalet betalande abonnenter som spelar roll.

I ditt fall med en släkting så skriver du att släktingen förmodligen inte skulle skaffa om det blev omöjligt att dela på det sättet men ni är ju knappast ensamma - om det finns 100 exempel på sådan delning ni gör så kanske 25 skulle skaffa eget abonnemang om det blev omöjligt = 25 extra kunder till Netflix.
Klart det spelar roll, men i vårt fall skulle ju jag säga upp abonnemanget = en mindre kund. Fler som mig/oss och potentiellt färre kunder.

Det Netflix försöker göra är något helt nytt och jag tror de biter sig själv i svansen. Men vi får väl se, deras intäkter har ju gått ned senaste tiden så de behöver väl göra något för att blidka aktieägarna.
Citera
2022-10-21, 07:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Miy
Använder mitt konto i hemmet, på jobbet samt på mitt andra jobb. 3 olika platser

Menar Netflix att jag ev. ska betala extra för det? Då säger jag upp skiten direkt ifall det kommer av principskäl.
Om det är som du säger lär inget hända, de ser ju om ditt konto används parallellt. När du hoppar från ip till ip är ditt konto fortfarande bara aktivt för dig, om du delar kontot med någon annan kanske ni kollar olika filmer på olika platser samtidigt och det lär trigga deras algoritmer.
Senast redigerad av FukDukr 2022-10-21 kl. 07:43.
Citera
2022-10-21, 07:46
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Nja. Snarare är det väl följande system de försöker få bukt med:

- Hej, jag ringer från Hertz hyrbilar i Stockholm där du för närvarande hyrt en bil. Vi får in samtal om att bilen du hyr står med helt öppna dörrar på en parkering i Köpenhamn.
- Jaha, och?!
- För det första får du enligt hyreskontraktet inte köra bilen ur landet.
- Jaha? Det är inte mitt problem. Det är inte jag som kört bilen ur landet!
- Inte? Vem har kört bilen till Köpenhamn då?
- Hur ska jag veta det? Måste väl vara någon av mina kompisar. Kanske min kusin på Gotland.
- Menar du att bilen blivit stulen?!
- Nej självklart inte.
- Men förklara då hur någon annan än du kan ha kört bilen utan att du vet om det?!
- Jamen jag lånar ju ut nycklarna till folk som ber om det!
- Men...det är inte tillåtet. Det är du som hyr bilen, du har ansvar för den! Det är självklart okej om frugan använder bilen också. Men du begriper väl att du inte kan lämna ut nycklarna till vem fan som helst?!
- Jävla skitföretag! Kommer aldrig hyra bil hos er igen!

-Fast nu betalar vi ju extra för att kunna föra ut bilen ur landet. Vilket jag vet går hos andra biluthyrningsbolag. Eller vad är det vi betalar extra för egentligen?
-Nähä det står ingenting om det i reglerna, ok då vänder vi oss till ett annat bolag.

Om man nu kan jämföra en internettjänst som Netflix med uthyrning av ett fysiskt tingest som en bil.
Senast redigerad av twoeggs 2022-10-21 kl. 07:50.
Citera
2022-10-21, 07:55
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FukDukr
Om det är som du säger lär inget hända, de ser ju om ditt konto används parallellt. När du hoppar från ip till ip är ditt konto fortfarande bara aktivt för dig, om du delar kontot med någon annan kanske ni kollar olika filmer på olika platser samtidigt och det lär trigga deras algoritmer.

Men vad händer om man har ett konto för flera användare, och man hoppar mellan arbetsplatser t.ex?

T.ex jag och familjen har ett konto för fyra personer. Sedan har vi olika ips samtidigt beroende på var vi i familjen befinner oss, t.ex arbete och liknande. Hur ska de kunna skilja detta ifrån polare som delar ett konto för fyra och splittar räkningen på fyra?
Senast redigerad av twoeggs 2022-10-21 kl. 07:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in