• 1
  • 2
2022-10-20, 02:44
Medlem
Läser att Netflix kommer att få folk som delar sitt konto att få betala dyrare. Det ”kostar” enligt företaget enorma summor pengar (10 miljarder) från 2019 till 2021 att folk delar för mycket. Lite lustig formulering och beräkning att mena att inte på något sätt garanterade pengar är förlorade och skulle tillhöra dem från första början, det är ju inte som att alla tycker det är värt att betala för deras ganska bristfälliga produkt.

Nu är artikeln nedan från 2019 men det kom precis ut att detta blir aktuellt.

Hur går detta till? Enligt artikeln använder de Artificiell Intelligens för att ta reda på om någon befinner sig hemma eller på landet och att den även kan spåra om någon skickar sitt lösenord till sina barn eller annan person. Hur ska de veta detta om man har VPN? Eller kommer de att kräva att IP-adresser ska banas? Men det mest uppseendeväckande är att de påstår sig kunna avlyssna folks privata konversationer, hur annars ska man tolka det? Hur kan de göra detta och är inte detta i så fall ett enormt integritetsbrott på alla sätt och vis?

https://nyheter24.se/nyheter/920904-...x-konto-langre

Blir företagen alltmer auktoritära och vill få allt om alla utom de själva så öppet som möjligt?
Kommer internets anonymitetsmöjligheter att förlora i längden?
Citera
2022-10-20, 03:16
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LevaIharmoni
Hur går detta till? Enligt artikeln använder de Artificiell Intelligens för att ta reda på om någon befinner sig hemma eller på landet...
Antagligen går algoritmen ut att folk vanligtvis bara har ett landställe. Dvs om kunden endast ser ut att skifta mellan två ip-addresser så är det okej. Typ så.
Citat:
...och att den även kan spåra om någon skickar sitt lösenord till sina barn eller annan person. Hur ska de veta detta om man har VPN?
Nja, de använder inte formuleringen "spåra". Antagligen ser väl algoritmen om någon av personerna på ett konto tycks använda sig av en helt annan ip än alla de andra. Det är ju inte direkt science fiction. Jag är hyfsat säker på att deras AI absolut inte kan spåra om du har skickat ditt lösenord via e-mail till någon.
Citat:
Men det mest uppseendeväckande är att de påstår sig kunna avlyssna folks privata konversationer, hur annars ska man tolka det? Hur kan de göra detta och är inte detta i så fall ett enormt integritetsbrott på alla sätt och vis?
Fast det står inget sånt i artikeln. Helt enkelt har de en algoritm som håller reda på vilka ip-addresser som används. Skiftar de för mycket så flaggas detta. Det är nog inte mer komplicerat än så.

Förutom att det vore synnerligen olagligt att avlyssna folks konversationer så inbillar jag mig att det är alldeles för dyrt att tillsätta en hel avdelning som ska lyssna igenom miljoner timmar inspelade konversationer för att se om de nämner någon om lösenord. Som sagt är det nog mer troligt att deras AI gör en kvalificerad gissning baserad på mönster av ip-addresser.
Citat:
Blir företagen alltmer auktoritära och vill få allt om alla utom de själva så öppet som möjligt?
Nja, man måste ju inte gå fullständigt foliehatt bara för att Netflix är giriga. Jag kan i och för sig fatta grejen. Tanken med att flera ska kunna använda samma konto är för att ett och samma hushåll inte ska behöva köpa flera konton. Problemet tycks ju vara att folk börjar dela sitt konto med polare och kollegor hit och dit. Eller utflyttade barn som fortsätter använda kontot. Och det var ju inte tanken. Och därför försöker de plocka in stålar där folk uppenbart missbrukar detta.
Citera
2022-10-20, 03:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Läser att Netflix kommer att få folk som delar sitt konto att få betala dyrare. Det ”kostar” enligt företaget enorma summor pengar (10 miljarder) från 2019 till 2021 att folk delar för mycket. Lite lustig formulering och beräkning att mena att inte på något sätt garanterade pengar är förlorade och skulle tillhöra dem från första början, det är ju inte som att alla tycker det är värt att betala för deras ganska bristfälliga produkt.

Hur går detta till?
Enligt artikeln använder de Artificiell Intelligens för att ta reda på om någon befinner sig hemma eller på landet och att den även kan spåra om någon skickar sitt lösenord till sina barn eller annan person. Hur ska de veta detta om man har VPN? Eller kommer de att kräva att IP-adresser ska banas? Men det mest uppseendeväckande är att de påstår sig kunna avlyssna folks privata konversationer, hur annars ska man tolka det? Hur kan de göra detta och är inte detta i så fall ett enormt integritetsbrott på alla sätt och vis?

Här är en ny artikel:

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...att-dela-konto

Enligt denna artikel har man i vissa länder haft testversioner där någon som ville dela konto med någon fick betala för varje hushåll som använde samma inloggning. Kostnaden ligger, enligt uppgift i artikeln, på ca 35 kr extra för varje hushåll som delar konto. Än så länge finns inga planer på att systemet ska komma till Sverige, enligt artikeln.
Citera
2022-10-20, 03:47
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:

Hur går detta till? Enligt artikeln använder de Artificiell Intelligens för att ta reda på om någon befinner sig hemma eller på landet och att den även kan spåra om någon skickar sitt lösenord till sina barn eller annan person. Hur ska de veta detta om man har VPN? Eller kommer de att kräva att IP-adresser ska banas? Men det mest uppseendeväckande är att de påstår sig kunna avlyssna folks privata konversationer, hur annars ska man tolka det? Hur kan de göra detta och är inte detta i så fall ett enormt integritetsbrott på alla sätt och vis?

Men alltså.. Jag fattar ingenting av det här. Man kan ju lägga till typ tre användare på samma konto, är det nu alltså inte tillåtet längre?
Citera
2022-10-20, 03:49
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Men alltså.. Jag fattar ingenting av det här. Man kan ju lägga till typ tre användare på samma konto, är det nu alltså inte tillåtet längre?
Det gäller inte Sverige. Inte ännu.
Citera
2022-10-20, 03:49
Medlem
Tack för svaren, jag förstod iofs att de inte kommer kunna ha koll på folks samtal i realiteten men tycker det är allvarligt att ens formulera sig så. Och överhuvudtaget analysera sina kunder på detta sättet.
Men undrar på vilka grunder de räknar någon som en utomstående som ska debiteras? Om någon t ex har annan smak när den befinner sig på en plats än när denne är hemma, och kommer det att gå att bestrida? Mest orolig för är man ju att bra företag kommer att inspireras och slutligen göra sig av med alla bättre konkurrenter och sedan försämras och att alla val kommer vara ungefär som Kina fast företag, som om Kina nu inte redan har en massa företag men ja ni förstår vad jag menar.

Finns det i nuläget något företag som har rätt att se konversationer som görs inom operativsystemets ramar? T ex att någon app begär att få tillgång till meddelanden i telefonens huvudsakliga meddelande-app?

Jag använder inte själv denna ganska bedrövliga tjänst som mest verkar ha random filmer där i princip allt man söker efter finns, fast bara titeln följt av filmer som sägs påminna om filmen man ville se. Känns lite som en butik på någon bakgata med ”ett lite annorlunda sortiment”. Och alltid stört mig på att folk betalar för det här. Varför inte gynna piratverksamheten istället?
Citera
2022-10-20, 03:53
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det gäller inte Sverige. Inte ännu.

Aha okej, så i de länder det gäller, så kan man bara lägga till en profil per konto?
Citera
2022-10-20, 03:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Aha okej, så i de länder det gäller, så kan man bara lägga till en profil per konto?
Inte en aning om hur det fungerar, men enligt artikeln så handlar det till en början om några få länder.
Citera
2022-10-20, 03:55
Medlem
Tankiss avatar
När sådant här uppdagas blir jag alltid lite varm under pirathatten, fan vad det är skönt att inte göda dessa djävla pissföretag.
Citera
2022-10-20, 03:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Tack för svaren, jag förstod iofs att de inte kommer kunna ha koll på folks samtal i realiteten men tycker det är allvarligt att ens formulera sig så. Och överhuvudtaget analysera sina kunder på detta sättet.
Men undrar på vilka grunder de räknar någon som en utomstående som ska debiteras? Om någon t ex har annan smak när den befinner sig på en plats än när denne är hemma, och kommer det att gå att bestrida? Mest orolig för är man ju att bra företag kommer att inspireras och slutligen göra sig av med alla bättre konkurrenter och sedan försämras och att alla val kommer vara ungefär som Kina fast företag, som om Kina nu inte redan har en massa företag men ja ni förstår vad jag menar.

Finns det i nuläget något företag som har rätt att se konversationer som görs inom operativsystemets ramar? T ex att någon app begär att få tillgång till meddelanden i telefonens huvudsakliga meddelande-app?

Jag använder inte själv denna ganska bedrövliga tjänst som mest verkar ha random filmer där i princip allt man söker efter finns, fast bara titeln följt av filmer som sägs påminna om filmen man ville se. Känns lite som en butik på någon bakgata med ”ett lite annorlunda sortiment”. Och alltid stört mig på att folk betalar för det här. Varför inte gynna piratverksamheten istället?

Det var företaget som skötte tjänsten och de kommer såklart försöka skryta om hur bra just deras system är för att hitta dessa snyltare. Sedan brer de på extra när det i grunden handlar om ett system som hittar avvikande mönster.

Avvikande mönster är förmodligen främst IP och tider för inloggningar. Om man skulle ha en mer avancerad AI skulle det ju kunna granska vilket innehåll som varje konto i ett abonnemang kollar på. Om det är samma film, serieavsnitt flera gånger, stora skillnader på genre av filmer och serier etc. För att därigenom kunna flagga att det är ett "lånekonto" som delas av flera olika hushåll.

Vet ju många som har sådana konton och det är ju förståeligt. Man tjänar en slant på det och det ju inget olagligt med det.
Citera
2022-10-20, 05:23
Medlem
Citat:
Men det mest uppseendeväckande är att de påstår sig kunna avlyssna folks privata konversationer, hur annars ska man tolka det?

Inte undra på att det finns så mycket konspirationstankar i världen om du fick detta från den artikeln.

Citat:
För nu har programutvecklaren Synamedia presenterat ett artificiellt intelligensprogram (ai) som kan upptäcka hur många användare som är aktiva på samma konto. Och det kan undersöka exakt var och hur Netflix används.

Behövs ingen speciell avancerad AI för detta. Jag menar om man har profilerna Erik och Adam och de används med jämna mellanrum i två olika städer så är det ju en ganska bra gissning att kontot delas. Redan här har man liksom hittat 90% av alla delade konton. Resterande 9.9% är kanske folk som kanske bara har en profil på kontot, då kan man väl lägga till i kollen om dom ofta används på olika enheter (en person använder ju ofta samma) och där har man dom. Sista 0.1% är kanske de som delar och faktiskt försöker gömma det, och dom låter man bli att jaga eftersom det är en så liten del.
Citera
2022-10-20, 05:54
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Hmmm, jag betalar extra för att just kunna dela kontot. Allt enligt Netflix egna marknadsföring. Hur kommer de runt det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in