Citat:
Ursprungligen postat av
LevaIharmoni
Hur går detta till? Enligt artikeln använder de Artificiell Intelligens för att ta reda på om någon befinner sig hemma eller på landet...
Antagligen går algoritmen ut att folk vanligtvis bara har ett landställe. Dvs om kunden endast ser ut att skifta mellan två ip-addresser så är det okej. Typ så.
Citat:
Ursprungligen postat av
LevaIharmoni
...och att den även kan spåra om någon skickar sitt lösenord till sina barn eller annan person. Hur ska de veta detta om man har VPN?
Nja, de använder inte formuleringen "spåra". Antagligen ser väl algoritmen om någon av personerna på ett konto tycks använda sig av en helt annan ip än alla de andra. Det är ju inte direkt science fiction. Jag är hyfsat säker på att deras AI absolut inte kan spåra om du har skickat ditt lösenord via e-mail till någon.
Citat:
Ursprungligen postat av
LevaIharmoni
Men det mest uppseendeväckande är att de påstår sig kunna avlyssna folks privata konversationer, hur annars ska man tolka det? Hur kan de göra detta och är inte detta i så fall ett enormt integritetsbrott på alla sätt och vis?
Fast det står inget sånt i artikeln. Helt enkelt har de en algoritm som håller reda på vilka ip-addresser som används. Skiftar de för mycket så flaggas detta. Det är nog inte mer komplicerat än så.
Förutom att det vore synnerligen olagligt att avlyssna folks konversationer så inbillar jag mig att det är alldeles för dyrt att tillsätta en hel avdelning som ska lyssna igenom miljoner timmar inspelade konversationer för att se om de nämner någon om lösenord. Som sagt är det nog mer troligt att deras AI gör en kvalificerad gissning baserad på mönster av ip-addresser.
Citat:
Ursprungligen postat av
LevaIharmoni
Blir företagen alltmer auktoritära och vill få allt om alla utom de själva så öppet som möjligt?
Kommer internets anonymitetsmöjligheter att förlora i längden?
Nja, man måste ju inte gå fullständigt foliehatt bara för att Netflix är giriga. Jag kan i och för sig fatta grejen. Tanken med att flera ska kunna använda samma konto är för att ett och samma hushåll inte ska behöva köpa flera konton. Problemet tycks ju vara att folk börjar dela sitt konto med polare och kollegor hit och dit. Eller utflyttade barn som fortsätter använda kontot. Och det var ju inte tanken. Och därför försöker de plocka in stålar där folk uppenbart missbrukar detta.