2022-10-21, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Men vad händer om man har ett konto för flera användare, och man hoppar mellan arbetsplatser t.ex?

T.ex jag och familjen har ett konto för fyra personer. Sedan har vi olika ips samtidigt beroende på var vi i familjen befinner oss, t.ex arbete och liknande.

Det är inte samma sak som Netflix men här kommer en liknelse som faktiskt liknar Netflix:

En restaurang erbjuder måltider för 100 kr per person alternativt 230 kronor för en familj.

Är det då ok för 3 kompisar i 25-års-åldern att gå dit och säga att man är en familj?

Är det ok för enskilda personer (som inte känner varandra) att vänta utanför tills de är minst tre personer och sedan gå in och säga att de är en familj?

Givetvis inte.

Det är Netflix regler - de erbjuder abonnemang där man kan kolla flera samtidigt men detta gäller bara samma hushåll. Sen om du och din släkting kanske använder Netflix lika mycket som ett normalt hushåll spelar ingen roll - Netflixs regler tillåter inte att ni delar abonnemanget.
Citera
2022-10-21, 08:13
Medlem
Jag tror att ganska många har ett konto till sina barn som flyttar varannan vecka mellan mamma och pappa. Det är samma hushåll men på två ställen. Om inte Netflix tillåter detta framöver så har de skapat ett problem för sig själva, det ligger närmre till hands att säga upp kontot än att betala dubbelt.
Citera
2022-10-21, 08:18
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är inte samma sak som Netflix men här kommer en liknelse som faktiskt liknar Netflix:

En restaurang erbjuder måltider för 100 kr per person alternativt 230 kronor för en familj.

Är det då ok för 3 kompisar i 25-års-åldern att gå dit och säga att man är en familj?

Är det ok för enskilda personer (som inte känner varandra) att vänta utanför tills de är minst tre personer och sedan gå in och säga att de är en familj?

Givetvis inte.

Det är Netflix regler - de erbjuder abonnemang där man kan kolla flera samtidigt men detta gäller bara samma hushåll. Sen om du och din släkting kanske använder Netflix lika mycket som ett normalt hushåll spelar ingen roll - Netflixs regler tillåter inte att ni delar abonnemanget.
Jag tycker liknelsen haltar lite. Dels det där att folk väntar utanför. De allra flesta delar bara måltider/rabatt med lika många personer som är möjligt att vara inne på restaurangen samtidigt. Så ditt första exempel är mer likt verkligheten, att tre kompisar går in på restaurangen och säger att man är en familj.

Om dessa tre kompisar alltid är de som äter på restaurangen, ja vad är då skillnaden mellan dem och en familj? De kan ju ses som en familj i princip om de alltid är samma personer som äter där.

Som reglerna är nu får jag inte ens dela konto med min släktning där vi bor på olika platser i landet trots att vi betalar för ett konto för två personer.

Det Netflix vill är att alla ska betala för ett personligt konto. Ja det är klart, de skulle ju tjäna mer pengar på det. Problemet är att familjer och delning av konton inte riktigt fungerar på samma sätt som Netflix tror. Familjer är inte mamma pappa och barn som kollar på Netflix på kvällen, i samma hus, nuförtiden är familjer bra mycket mer mobila än så och familjekonstellationer kan se ut på olika sätt.

Att de ens erbjuder att en familj kan dela på ett konto är ju just för att de tjänar på det. Det finns många som knappt använder Netflix, bara strökollar då och då. Det är klart att de vill kunna tjäna pengar på dessa, som aldrig skulle betala pengar för ett helt konto. Att då begränsa vilka dessa personer är och styra hur man definierar en familj är bara småaktigt.

Men det är ju enkelt för Netflix att sluta erbjuda konton för flera personer om de vill det. Vi får väl se vilka som tjänar på det i deras kvartalsrapporter. Det senaste kvartalet tappade de i vinst och nu ska de sluta ge estimeringar kring antalet användare som använder deras tjänster.
Senast redigerad av twoeggs 2022-10-21 kl. 08:50.
Citera
2022-10-21, 08:43
Medlem
Tankiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Iofs fildelar jag antagligen mer än 99, 99999% av mänskligheten men kalla inte netflix etc för skitföretag, utan dem skulle det inte finnas mycket att ladda ner så visa lite respekt istället va.
Har ingen respekt för bjässar som tjänar pengar på fulspel som detta, och så var det pissföretag jag kallade dem och inget annat.
Citera
2022-10-21, 08:49
Medlem
Citat:
Jag tycker liknelsen haltar lite. Dels det där att folk väntar utanför. De allra flesta delar bara måltider/rabatt med lika många personer som är möjligt att vara inne på restaurangen samtidigt. Så ditt första exempel är mer likt verkligheten, att tre kompisar går in på restaurangen och säger att man är en familj.

Om dessa tre kompisar alltid är de som äter på restaurangen, ja vad är då skillnaden mellan dem och en familj? De kan ju ses som en familj i princip om de alltid är samma personer som äter där.

Som reglerna är nu får jag inte ens dela konto med min släktning där vi bor på olika platser i landet trots att vi betalar för ett konto för två personer.

Det Netflix vill är att alla ska betala för ett personligt konto. Ja det är klart, de skulle ju tjäna mer pengar på det. Problemet är att familjer och delning av konton inte riktigt fungerar på samma sätt som Netflix tror. Familjer är inte mamma pappa och barn som kollar på Netflix på kvällen, i samma hus.

Att de ens erbjuder att en familj kan dela på ett konto är ju just för att de tjänar på det. Det finns många som knappt använder Netflix, bara strökollar då och då. Det är klart att de vill kunna tjäna pengar på dessa, som aldrig skulle betala pengar för ett helt konto. Att då begränsa vilka dessa personer är och styra hur man definierar en familj är bara småaktigt.

Men det är ju enkelt för Netflix att sluta erbjuda konton för flera personer om de vill det. Vi får väl se vilka som tjänar på det i deras kvartalsrapporter.

Tekniskt sett så erbjuder inte Netflix familjekonton - de använder termen hushåll vilket är ganska klart och inte lika tvetydigt som familj.

Tre personer som delar en lägenhet = ett hushåll = ok att dela på kontot - behöver inte vara mamma/pappa/barn.

Netflix balanserar givetvis mellan att "göra det för begränsat för ett hushåll" och "för enkelt att dela mellan hushåll".

Skruvar de lite så det blir svårare att dela mellan hushåll så kanske de tappar x antal kunder (som tycker det inte är värt det om man bara kan använda det själv) men får samtidigt y antal nya kunder. Så länge y är högre än x så tjänar de ju på det.
Citera
2022-10-21, 08:56
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
-Fast nu betalar vi ju extra för att kunna föra ut bilen ur landet. Vilket jag vet går hos andra biluthyrningsbolag. Eller vad är det vi betalar extra för egentligen?
-Nähä det står ingenting om det i reglerna, ok då vänder vi oss till ett annat bolag.

Om man nu kan jämföra en internettjänst som Netflix med uthyrning av ett fysiskt tingest som en bil.
Du betalar extra för att fler i hushållet ska kunna använda Netflix. Det står ju tydligt i avtalet. Du kan ju inte anta att det nog betydde att du kan dela med din kompis i Danmark.

Lika lite som att det inte riktigt funkar att anta att det måste vara okej att låta din kollega köra hyrbilen till Frankrike när du i själva verket har betalat extra för att du själv som förare ska få köra den till Danmark.

Jag fattar att du tänker att det ju inte kan spela någon roll om din fru använder ditt konto än om din fiskarpolare i Norge använder kontot. Användning som användning. Men det är ju samma marknadsfilosofi som gym har. Det spelar roll vem som lyfter deras vikter. Du kan inte låna ut kortet till dina polare som går till gymmet istället för dig.
Citera
2022-10-21, 08:58
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Tekniskt sett så erbjuder inte Netflix familjekonton - de använder termen hushåll vilket är ganska klart och inte lika tvetydigt som familj.

Tre personer som delar en lägenhet = ett hushåll = ok att dela på kontot - behöver inte vara mamma/pappa/barn.

Netflix balanserar givetvis mellan att "göra det för begränsat för ett hushåll" och "för enkelt att dela mellan hushåll".

Skruvar de lite så det blir svårare att dela mellan hushåll så kanske de tappar x antal kunder (som tycker det inte är värt det om man bara kan använda det själv) men får samtidigt y antal nya kunder. Så länge y är högre än x så tjänar de ju på det.
Det är möjligt. Men sådana lösningar kostar ju pengar också. De måste ha någon typ av övervakningssystem som följer användarmönster när det gäller för konton med fler än en person. Det kan också medfölja tekniska problem/buggar som gör att t.ex du blir utlåst när du ska kollar på Netflix på resande fot. Jag ser genast en rad problem som kan bli kostsamma för Netflix.

Men för all del de kan ju försöka. Men jag och den familjemedlem jag delar med kommer iaf säga upp abonnemanget.
Citera
2022-10-21, 09:02
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Du betalar extra för att fler i hushållet ska kunna använda Netflix. Det står ju tydligt i avtalet. Du kan ju inte anta att det nog betydde att du kan dela med din kompis i Danmark.

Lika lite som att det inte riktigt funkar att anta att det måste vara okej att låta din kollega köra hyrbilen till Frankrike när du i själva verket har betalat extra för att du själv som förare ska få köra den till Danmark.

Jag fattar att du tänker att det ju inte kan spela någon roll om din fru använder ditt konto än om din fiskarpolare i Norge använder kontot. Användning som användning. Men det är ju samma marknadsfilosofi som gym har. Det spelar roll vem som lyfter deras vikter. Du kan inte låna ut kortet till dina polare som går till gymmet istället för dig.

Det är väl så man vill att det ska vara iallafall när det gäller internetbaserade tjänster. Gym och liknande är lite annat, pga att man som gymgäst inte vill att vem som helst ska komma rännandes på gymmet. Samma sak med hyresgäster, att man inte vill att grannen ska ha hyra ut i andrahand hur som helst utan regler och har massa olika människor i huset som kan ge upphov till otrygghet. Där kan jag förstå att man har system där inte vem som helst kan vara användare.

Men då är det ju bara för mig att säga upp tjänsten, inget mer med det.
Senast redigerad av twoeggs 2022-10-21 kl. 09:10.
Citera
2022-10-21, 09:27
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Nja. Snarare är det väl följande system de försöker få bukt med:

- Hej, jag ringer från Hertz hyrbilar i Stockholm där du för närvarande hyrt en bil. Vi får in samtal om att bilen du hyr står med helt öppna dörrar på en parkering i Köpenhamn.
- Jaha, och?!
- För det första får du enligt hyreskontraktet inte köra bilen ur landet.
- Jaha? Det är inte mitt problem. Det är inte jag som kört bilen ur landet!
- Inte? Vem har kört bilen till Köpenhamn då?
- Hur ska jag veta det? Måste väl vara någon av mina kompisar. Kanske min kusin på Gotland.
- Menar du att bilen blivit stulen?!
- Nej självklart inte.
- Men förklara då hur någon annan än du kan ha kört bilen utan att du vet om det?!
- Jamen jag lånar ju ut nycklarna till folk som ber om det!
- Men...det är inte tillåtet. Det är du som hyr bilen, du har ansvar för den! Det är självklart okej om frugan använder bilen också. Men du begriper väl att du inte kan lämna ut nycklarna till vem fan som helst?!
- Jävla skitföretag! Kommer aldrig hyra bil hos er igen!

Citat:
-Fast nu betalar vi ju extra för att kunna föra ut bilen ur landet. Vilket jag vet går hos andra biluthyrningsbolag. Eller vad är det vi betalar extra för egentligen?
-Nähä det står ingenting om det i reglerna, ok då vänder vi oss till ett annat bolag.

Om man nu kan jämföra en internettjänst som Netflix med uthyrning av ett fysiskt tingest som en bil.

– Fast jag betalar ju för att fyra (personer) ska kunna använda bilen (så länge de har körkort).

Citat:

✓ Watch on 4 supported devices at a time

✓ Unlimited movies, TV shows, and mobile games

✓ Ad-free TV shows and movies

✓ Download on 4 supported devices at a time

✓ Watch in Ultra HD

https://help.netflix.com/en/node/24926
Citera
2022-10-21, 09:31
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankis
Har ingen respekt för bjässar som tjänar pengar på fulspel som detta, och så var det pissföretag jag kallade dem och inget annat.
Ok, då laddar du väl inte hem piss från Netflix heller, va?
Citera
2022-10-21, 09:53
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Det är väl så man vill att det ska vara iallafall när det gäller internetbaserade tjänster. Gym och liknande är lite annat, pga att man som gymgäst inte vill att vem som helst ska komma rännandes på gymmet. Samma sak med hyresgäster, att man inte vill att grannen ska ha hyra ut i andrahand hur som helst utan regler och har massa olika människor i huset som kan ge upphov till otrygghet. Där kan jag förstå att man har system där inte vem som helst kan vara användare.

Men då är det ju bara för mig att säga upp tjänsten, inget mer med det.
Man ska nog inte inbilla sig att gym har någon ambition att skydda sina kunder från att ”vem som helst ska komma rännande”. En vanlig kund vet ju omöjligen om ”vem som helst” i maskinen bredvid är kund. De vill helt enkelt inte att folk ska missbruka kortet så att sju polare tränar gratis.

Argument som att det ju knappast kan spela roll om det är du eller din brorsa som lyfter vikterna på tisdagar kommer nog inte flyga långt.
Citera
2022-10-21, 09:57
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
– Fast jag betalar ju för att fyra (personer) ska kunna använda bilen (så länge de har körkort).

https://help.netflix.com/en/node/24926
På sidan du länkar till står tydligt ”A Netflix account is for people who live together in a single household”. Jag fattar inte riktigt varför folk verkar tycka att det är helt bananas att man därmed inte får låta sin lumparpolare i Härnösand använda kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in