2022-10-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det är väl inte så odramatiskt när man sen ska sälja. De som köpte 2018/19 kommer ha helt andra förutsättningar att byta upp sig och eventuellt få kapital över i framtiden jämfört med årgång 2021/22.

Ja de kommer ha bättre förutsättningar att byta upp sig. Ökade priser försämrar ju förutsättningarna.
Citera
2022-10-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Att ändra planlösningen kan säkert skapa mervärde och löna sig. Men det är ju inte riktigt vad jag skulle kalla "renovera med smak".

Då tänker jag mer på folk som sliter ut kök och badrum så fort de flyttar och säger att det lönar sig.

Beror helt på vad man betalade för lgh. Klart det inte kan appliceras på allt utan man måste ju hitta ett objekt med potential till rätt pris.

Har du en etta eller tvåa i innerstan med ett nygjort badrum har du en usp mot +95% AB beståndet tex. Man får renovera med neutrala val som inte är någon temporär trend. Vitt och fräscht funkar oftast bäst. De lägenheter jag har sålt har spekulanterna varit smått lyriska över pga renoveringsgrad och val.

Ett trevligt sätt att förena nytta med nöje på när man får bo fantastiskt fint på de bästa adresserna i stan.

Alternativet är att sitta i Tumba i HR med inneboende och käka snabbmakaroner som slemhog för att spara pengar. Livskvalitet är subjektivt.
Senast redigerad av flanders 2022-10-20 kl. 16:20.
Citera
2022-10-20, 16:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hahaha jag sålde i våras till rekordpris så nog har jag fått betalt för att bo.

haha vad du ljuger, finns inget som tyder på att du sålt.
Flanders mytoman alter ego på nätet där han alltid är en vinnare, antingen sekelskifte våning på Östermalm med lyxhantverkare och 1.5 milj renoveringar eller så har han sålt precis 2v innan priserna gick ner. Bara stinker miljonprogram komplex.
Du har betalt mer för att bo än slemhog i bruksvärdeshyresrätt.
Senast redigerad av slemhog 2022-10-20 kl. 16:28.
Citera
2022-10-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sedan 2010 när bubbeltråden startas så har det pratas om krasch.
Av alla ca 100000 inlägg så kan säker något antytt en mer utdragen nedgång, men jag vill minnas att konsensus bland bubbelpratarna har varit en snabb. Dvs krasch. Det har motiverats av att det skulle föreligga en bubbla.
Så jag skulle säga att det är tvärtemot vad du skriver.

På senare tid vill jag minnas att slemhog och andra pratat om att det redan skulle ha kraschat med 30% i våras.
Och det får man väl säga handlar om ett snabbt prisfall.

Det symptomatiska i allt detta prat har varit att bubbelpratarna skall fynda när det kraschat.
Dvs helt plötsligt skall de som inte har råd att köpa, få mer råd än andra. Och det utan att dom börjar producera mer värde och får mer inkomst. Realismen saknas helt.
Jag delar inte alls din syn. Alla jag vet som pratar om krasch har refererat till kraschen i USA 2008 och en nedgång i den stilen. Iochmed att nedgången vi ser i Sverige nu är snabbare än den nedgången så ser jag inte hur detta inte kan ses som en krasch som vi är mitt i.
Citera
2022-10-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relentlessly
Rätt galet att vi har en Riksbankschef som ser ut som Åsa-Nisse och dessutom är finne. Bara i Swedistan.

Han är inte finne utan finlandssvensk. Svenska som modersmål.
Citera
2022-10-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Castellum aktien är nere på samma nivå som mid 2014 nu and going down. Slakten av fastighetsaktier har bara börjat, fråga akelius, som sålt allt och ska köpa billigare om 3 år igen sa han.
Mid 2014ish priser väntar Stockholms bomarknad närmaste 1-2 åren om inflationen kvarstår varvid styrräntan kommer gå till 4.5% i sommar.

Det finns potential till en krasch ner till 2012 års priser, en halvering. vissa objekt lite mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Akelius måste gjort sin livs bästa affär när han sålde av allt.

Akelius har ju faktiskt köpt in sig i just Castellum nu i oktober

https://news.cision.com/se/akelius-residential-property-ab/r/akelius-koper-aktier-i-castellum-ab,c3644136
Citera
2022-10-20, 17:08
Medlem
Citat:
Det är väl inte så odramatiskt när man sen ska sälja. De som köpte 2018/19 kommer ha helt andra förutsättningar att byta upp sig och eventuellt få kapital över i framtiden jämfört med årgång 2021/22.

Det beror på hur man ser på saken.
Som gammal man har man gått igenom ett antal cykler.

Har själv lyckats köpa för dyrt varje gång genom åren,

Idag finns det ändå fullständigt horribel underliggande vinst TROTS att jag lyckats pricka helt fel tillfällen nästan varje gång ur ett kortsiktigt perspektiv.

Poängen är att fastigheter ALLTID stiger i värde över en längre tidsperiod.
Man kan inte gråta över spilld mjölk för man köpt lite för dyrt.
De som köpte 20/21 fick troligen bra betalt för sitt sålda boende.
Och om 10 år är det ingen större skillnad för då är allt värd flera gånger mer ändå.

De som ligger illa till är de som köpte 20/21 och redan ska skiljas. Då är det inte så kul.
Citera
2022-10-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Jag delar inte alls din syn. Alla jag vet som pratar om krasch har refererat till kraschen i USA 2008 och en nedgång i den stilen. Iochmed att nedgången vi ser i Sverige nu är snabbare än den nedgången så ser jag inte hur detta inte kan ses som en krasch som vi är mitt i.

USA och Sverige fungerar inte alls på samma sätt. Bl a genom att panten inte är personlig utan följer huset.

Det finns inget idag som tyder på att en stor mängd personer defaultar i Sverige.

Medianen är extremt lågbelånade och klarar högre räntor.

Det finns naturligt motstånd att "pruta" frivilligt på priset.

Så även om priserna faller så blir det på marginalen d v s med låg volym. De som måste sälja billigt tvingas göra det. Övriga biter ihop.

Och frågan är om man ens kan kalla det en krasch när priserna knappt har gått ner till 2019-nivån. Det är väl mer en normalisering av priserna
Citera
2022-10-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi har haft inflation i mer än ett årtionde, dock har den främst visat sig i fastigheter och på börsen. Delvis pga SCB’s trixande.
Yes. Men nu?
Citera
2022-10-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
USA och Sverige fungerar inte alls på samma sätt. Bl a genom att panten inte är personlig utan följer huset.

Det finns inget idag som tyder på att en stor mängd personer defaultar i Sverige.

Medianen är extremt lågbelånade och klarar högre räntor.

Det finns naturligt motstånd att "pruta" frivilligt på priset.

Så även om priserna faller så blir det på marginalen d v s med låg volym. De som måste sälja billigt tvingas göra det. Övriga biter ihop.

Och frågan är om man ens kan kalla det en krasch när priserna knappt har gått ner till 2019-nivån. Det är väl mer en normalisering av priserna
Fast hela diskussionen blir lite löjligt. Antingen så kallar man bostadskraschen i USA 2008 för en krasch eller så gör man det inte. Kollar man på housintIndex i USA, t.ex här:
http://pricedingold.com/charts/CSUS-USD-1975.pdf
Så ser man att priset inte var någon dramatisk krasch ned till 80talets priser... Utan det var en krasch som tillintetgjorde uppgången åren innan. Vilket är exakt vad som sker i Sverige.
Oberoende vad anledningen till kraschen är så måste man kalla det vi ser i Sverige för en krasch för just en krasch, annars får man snällt gå med på att det som skedde i USA inte heller var en krasch eftersom det vi ser i Sverige är både en kraftigare och snabbare nedgång.
Kraschförnekarna är väldigt bra på att måla upp andras åsikter på folk men vill inte riktigt kolla på datan verkar det som.
Citera
2022-10-20, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det beror på hur man ser på saken.
Som gammal man har man gått igenom ett antal cykler.

Har själv lyckats köpa för dyrt varje gång genom åren,

Idag finns det ändå fullständigt horribel underliggande vinst TROTS att jag lyckats pricka helt fel tillfällen nästan varje gång ur ett kortsiktigt perspektiv.

Poängen är att fastigheter ALLTID stiger i värde över en längre tidsperiod.
Man kan inte gråta över spilld mjölk för man köpt lite för dyrt.
De som köpte 20/21 fick troligen bra betalt för sitt sålda boende.
Och om 10 år är det ingen större skillnad för då är allt värd flera gånger mer ändå.

De som ligger illa till är de som köpte 20/21 och redan ska skiljas. Då är det inte så kul.

Det finns ingen chans att priserna stiger ens i närheten av samma takt som förut då vi ligger på en så hög nivå idag. Om 10 år är det sannolikt högre priser än toppen idag - men inte alla har 10-årsplaner. Många unga vuxna vill byta upp sig inom 5 år när de skaffar barn etc. Om fallet fortsätter en bit till är det långt ifrån en självklarhet att det återhämtar sig på den perioden.

Till sist finns det exempel utomlands där priserna aldrig återhämtade sig:

Japan: -30 % sedan toppen 1991
Spanien: -18 % sedan toppen 2008
Citera
2022-10-20, 17:46
Medlem
Citat:
Det finns ingen chans att priserna stiger ens i närheten av samma takt som förut då vi ligger på en så hög nivå idag. Om 10 år är det sannolikt högre priser än toppen idag - men inte alla har 10-årsplaner. Många unga vuxna vill byta upp sig inom 5 år när de skaffar barn etc. Om fallet fortsätter en bit till är det långt ifrån en självklarhet att det återhämtar sig på den perioden.

Till sist finns det exempel utomlands där priserna aldrig återhämtade sig:

Japan: -30 % sedan toppen 1991
Spanien: -18 % sedan toppen 2008

Som sagt. Jag har varit med väldigt många år.
Jag har levt i en höginflations- och högräntevärld i decennier. En situation de flesta av dagens bostadsköpare knappt har hört talas om.

Och då var inte den underliggande efterfrågan på bostäder inte i närheten av vad den är idag.

Jag kan utan problem utlova en kraftig ökning av bostadspriserna på 10 år räknat i absoluta tal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in