Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskhalsat
Justerar man för inkomster så kan fastigheterna i Stockholm falla 45% från toppen för att vara på samma nivå som i botten av 90-talskrisen och det betyder då att vi har fallit 60% av vägen vi skall. Att folk gapar om att vi skall ner 70% till är befängt. Skulle priserna halveras härifrån så skulle tillgångssidan för bankerna att i stort sett explodera och alla fyra storbanker skulle likvideras, det är fullständigt omöjligt och staten skulle kliva in direkt.
Det finns ett tidigare inlägg där jag normerat mot BNP/Capita.
Det visar hur relationen rört sig mellan åren. Det är inte så att den varit konstant.
Vi är lite över 70-talet nu men inte mycket.
Och att vi är lite över nu behöver inte vara det minsta konstigt. Vi kan helt enkelt välja att betala större andel av inkomsten för bostaden.
Och ser jag på en del nyproduktion nu med villor på närmare 240 kvm så lägger man där klart mer på bostaden. Går vi tillbaka till ca 1960 var villorna på ca 80 kvm. Ganska stor skillnad.
Skulle vi normera min beräkning med bostadsyta och standard skulle vi antagligen ligga i mittfåran någonstans.
Finns inga överpriser. Hade det funnits hade produktionen exploderat. Nu haltas den tvärtemot för att folk inte betalar vad nyproduktion kostar.