Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-19, 19:00
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Är man så dum att man "signerar" transaktioner åt andra så kan man gott skylla sig själv. Nu har ju BankID infört så man måste scanna QR-kod eller ha BankID på samma enhet för att det ska godkännas, och då måste man vara riktigt korkad i huvudet om man blir lurad.

Ungefär lika korkad som man är när man bor på ett hem och tanter lagar mat åt en för att det är "för svårt".

Fatta att folk har olika saker de är bra på.
Citera
2022-10-19, 21:32
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
tillfälligt få låna typ en tusenlapp via en Swish-överföring på ett mobilnummer.

Är man så fläng i huvudet att man inte kontrollerar att dotterns namn kommer upp i BankID dialogen när man godkänner swish så förtjänar man att få varenda krona bortblåst från sitt bankkonto. Då är man redligt korkad i huvudet, det är EXAKT samma sak som att ge bort en hög med sedlar till en på gatan som påstår sig att vara din dotter.

Var är skillnaden? Såna människor som inte ens kollar namnet i BankID rutan borde ha strikt förvaltarskap med domstolsgodkänt frihetsberövande också.

Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
bor på ett hem och tanter lagar mat åt en för att det är "för svårt"

Lagar min mat själv. Varför har du fördomar mot de som har LSS-boende. Snarare att jag haft mycket stöd tidigare men att det inte behövs längre, och enbart har LSS-boendet som ett "socialt bollplank" just nu för att inte vara helt ensam.
Citera
2022-10-19, 21:50
Medlem
Citat:
Lagar min mat själv. Varför har du fördomar mot de som har LSS-boende. Snarare att jag haft mycket stöd tidigare men att det inte behövs längre, och enbart har LSS-boendet som ett "socialt bollplank" just nu för att inte vara helt ensam.

Varför ska du ens ha stöd när du inte ens kan vara trevlig och inse att andra också har problem?

Jag vet att du föraktar äldre, men du kommer också bli gammal en dag. Det är inte säkert att du förstår dig på den teknologin som finns då. Du kanske även har dålig syn och hörsel.

Lärt dig laga mat på boendet? Det är sådant man lär sig som barn. Skulle även bli mycket förvånad om du lagade riktig mat. Du kostar en massa pengar och du får hjälp med varenda liten svårighet. Det är OK och du ska ha den hjälpen. Men jag tycker du ska visa hänsyn till andra som inte klarar saker. Annars tycker jag du förverkat din rätt till hjälp och ska söka bostad på samma villkor som alla andra.

Allt ska inte anpassas till dina behov. Andra får inte alla sina behov tillgodosedda. De kämpar sig till saker de som har svårigheter. Men så typiskt zoomers, de lägger sig och gråter om de inte får bestämma allt.

Det är ett klassiskt tema bland de diagnostiserade och odiagnostiserade autisterna här, de tar för givet att alla ska vara precis som dem. Sluta med det. Du är inte en bättre människa för att du kan teknologi och hatar hundar. Det finns folk som kan hundar och hatar teknologi. De är lika mycket värda.
Citera
2022-10-19, 22:01
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Men jag tycker du ska visa hänsyn till andra som inte klarar saker

Ja, men jag tycker inte samhället ska anpassas till äldre saker.
Utan istället får de som faktiskt har problem med ny teknologi, ha någon form av stöd istället.

Många här förespråkar att det alltid ska finnas bemannad support, bemannade kassor, bemannad service, kontantbetalning, för att "tjäna de äldre".

Jag tycker det är långt mycket bättre att de äldre som har problem istället får ha någon form av stöd, för att kunna hantera swish, betalkort, moderna betalformer, så att företag och myndigheter kan övergå helt till elektronisk betalning och självbetjäning.

Dvs istället för att det alltid ska t.ex. finnas bemannad bedrägerisupport hos banken, bättre då att den som behöver hjälp med sådant här, har en god man eller förvaltare, som kan vara "länken" (bedrägerisupporten) mellan den hjälpbehövande och bankens helelektroniska självbetjäningssystem.

Kan säga såhär: Tidigare innan det fanns teknik hade jag "Personlig assistans" med ledsagare för att kunna hitta hem etc. Nu klarar jag den biten själv för att jag har en telefon med GPS och massor av andra digitala hjälpmedel.

På detta sätt tycker jag många äldre borde göra också, använda sig i högre grad av tekniska hjälpmedel för att eliminera behovet av personlig service och hjälp.

Swish innebär ju faktiskt att man helt kan eliminera behovet av personlig service i många situationer, när allt kan skötas helautomatiserat istället.
Citera
2022-10-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ja, men jag tycker inte samhället ska anpassas till äldre saker.
Utan istället får de som faktiskt har problem med ny teknologi, ha någon form av stöd istället.

Många här förespråkar att det alltid ska finnas bemannad support, bemannade kassor, bemannad service, kontantbetalning, för att "tjäna de äldre".

Jag tycker det är långt mycket bättre att de äldre som har problem istället får ha någon form av stöd, för att kunna hantera swish, betalkort, moderna betalformer, så att företag och myndigheter kan övergå helt till elektronisk betalning och självbetjäning.

Dvs istället för att det alltid ska t.ex. finnas bemannad bedrägerisupport hos banken, bättre då att den som behöver hjälp med sådant här, har en god man eller förvaltare, som kan vara "länken" (bedrägerisupporten) mellan den hjälpbehövande och bankens helelektroniska självbetjäningssystem.

Kan säga såhär: Tidigare innan det fanns teknik hade jag "Personlig assistans" med ledsagare för att kunna hitta hem etc. Nu klarar jag den biten själv för att jag har en telefon med GPS och massor av andra digitala hjälpmedel.

På detta sätt tycker jag många äldre borde göra också, använda sig i högre grad av tekniska hjälpmedel för att eliminera behovet av personlig service och hjälp.

Swish innebär ju faktiskt att man helt kan eliminera behovet av personlig service i många situationer, när allt kan skötas helautomatiserat istället.

Du vill alltså ge kanske 90 % av de normala äldre ett stöd för funktionshindrade? Du har ingen aning om vad det skulle kosta? Vi har ju inte ens råd att ge dem en matlåda varje dag för att det är för dyrt och kanske 30 minuter i veckan att städa.

Bara för du fått hjälp med allt så är det för att du har ett funktionshinder. Dvs du är i minoritet och därför har vi råd. Äldre är inte funktionshindrade. De flesta klarar sig i hemmet utan hemtjänst. Men alla ska visst ha en hjälpperson som trycker på deras mobil vid rätt tillfälle. Bra iallafall att du skärpt till dig och försöker klara dig själv.
Citera
2022-10-19, 22:47
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Du vill alltså ge kanske 90 % av de normala äldre ett stöd för funktionshindrade?

Nej, jag vill att de flesta ska anpassa sig och inte vara så principfasta (En hel del använder inte swish/BankID/kort för att de inte "litar på det" och tycker det är osäkert - då KAN ju personen men vill inte).
Och de som verkligen inte klarar teknologi öht, kan få stöd och hjälp att lära sig.

Och sedan har man den lilla klicken som inte ens kan lära sig, och dem får ha mer regelbundet stöd.

Det är just detta med att vanliga företag, och inrättningar (t.ex. offentliga toaletter) som ska anpassa sig efter en liten del av den äldre generationen, som jag ställer mig emot.
Citera
2022-10-19, 22:57
Medlem
Citat:
Nej, jag vill att de flesta ska anpassa sig och inte vara så principfasta (En hel del använder inte swish/BankID/kort för att de inte "litar på det" och tycker det är osäkert - då KAN ju personen men vill inte).
Och de som verkligen inte klarar teknologi öht, kan få stöd och hjälp att lära sig.

Och sedan har man den lilla klicken som inte ens kan lära sig, och dem får ha mer regelbundet stöd.

Det är just detta med att vanliga företag, och inrättningar (t.ex. offentliga toaletter) som ska anpassa sig efter en liten del av den äldre generationen, som jag ställer mig emot.

Det är ju bara 1,5 miljoner som är över 70 år. Ja, en liten minoritet. Som jag sa, det beror inte på oviljan att lära sig, folks ögon sviktar, många kan inte läsa en vanlig tidning och många har tremor och kan inte sköta en mobil. Det är normalt för åldern och inget man kan lära sig att bli bättre med.

Som jag sagt, dessa människor har betalat hela ditt liv. Och du tycker att de är en liten minoritet som nog kan lära sig. Om du menar väl kan du faktiskt ha som frivilligarbete att hjälpa gamla med det tekniska.

Då skulle du betala tillbaka lite av alla miljoner du fått från dem. Du beter dig som de stör dig, medan sanningen är att de offrat massa skattepengar på dig. Men du verkar tro att det finns skattepengar för att försörja alla.

Vet du att du har mer pengar ut än en pensionär som jobbat hela sitt liv?

Sluta snacka skit om dem.
Citera
2022-10-20, 19:46
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Exakt samma med min gamle far, & de är en stor trygghet i att veta att han saknar Bank-ID.

Risken är stor med den generationen att nåt as rensar kontot...

Sant! Ringde en del skumma typer till mina åldriga föräldrar om liknande.

Problemet är ju dock vilket jag fick erfara då ena gick bort i sjukdom och man skall nu reda upp alla ekonomiska grejor, räkningar , det är ju för sjutton omöjligt utan BankID att ändra tex teleabonnemang, till andra personen som är kvar, plus en jädra massa grejor som förr utan problem kunde fixas , betalas , avslutas med vanligt samtal , brev eller mail, nu fan kräver dom bank id, e-postadress , och "digital brevlåda" (kiwra typ) och detta för personer som aldrig ens ägt en dator.

"digitalisering" är bra MEN det har gått för långt finns ingen back up alls längre.
Citera
2022-10-22, 22:53
Medlem
FuckSwedens avatar
Finns många anledningar. TS kan vara äcklig.

Citat:
Jag undrar, vad är det för äckliga människor som inte skaffar swish?

Stött på många sådana kufiska människor som inte ens kan swisha för att öppna betaltoan.
Oftast äldre människor, i många fall har de också ett gammalt ruttet härk som "telefon".

Jag menar, man kan köpa en swishkapabel mobil för 300 kr:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/moto_e6_play__32gb/103523181

Android 9 räcker gott för swish.

Samma när man ska köpa något begagnat. Oftast ruttna människor som inte har swish, utan vill ha det kontant.

När ska människor anpassa sig till samhället och använda swish?
Hur kan man få sådana ruttna människor att skaffa swish?

Liksom, visst, jag kan öppna toan åt dem för 5 kr, men nästa gång finns det ingen där som kan öppna toan åt dem och då pissar de på sig... för att de är så ruttna att de inte skaffar swish.
Citera
2022-10-23, 00:06
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
förr utan problem kunde fixas , betalas , avslutas med vanligt samtal , brev eller mail

Tycker det är bra att man infört BankID-krav.
Så man inte kan säga upp, ändra eller pilla med andras abonnemang.

Dock brukar det fungera att skicka in dödsfallsintyg m.m. men fortfarande måste då de efterlevande ha BankID för att kunna "administrera dödsboet". Det är ganska bra att det är någon säkerhet mot att vem som helst pillar med andras abonnemang och dödsbo.
Citera
2022-10-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Normala människor som inte hoppar på första bästa fluga som kommer.
Jag har inte heller swish.
10 år kan väl inte ses som en fluga?
Citera
2022-10-23, 15:29
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel-2k
10 år kan väl inte ses som en fluga?

Du är inte den förste som har kommenterat enstaka ordval det börjar bli lite tjatigt nu. Jag tycker att det känns som att det kom nyss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in