Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-19, 01:59
Medlem
Fan ska man med swish till?
Går bra pissa mot någon vägg gratis.
Citera
2022-10-19, 09:39
Medlem
Swish ger mig dåliga vibbar. Det är en dold fotboja. Big brother system är vad det är. Problemet är inte folk som inte vill använda swish, problemet är lata ungdomar som är beroende av sina smartphones som gör allt åt dom. Det är just sånt här som sänker den kognitiva förmågan i väst. Snabbmat, smartphones, automatisering, självkörande fordon etc. Sedan kompletteras det med hitte på jobb. Idag är väll drömjobbet bland unga att bli youtuber. Man gör sig själva till odugliga krukväxter. Fan ska mobilen göra allt för? Sitt ner i 10min och använd hjärnan.
Citera
2022-10-19, 10:00
Medlem
speerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej. Kallar folk för äckliga för att de inte anpassar sig till samhället och rättar sig i ledet. Samma sorts bakåtsträvande människor som grämer sig över att deras matbutik blir en självbetjäningsbutik med BankID i dörren.

Är du autistiskt eller?

Har aldrig haft swish och kommer aldrig att skaffa det, mitt bankkort går ej att handla med online och jag använder kontanter i alla mina köp förutom vid betalning av räkningar.

Jag lider inte utav det, snarare så lider staten av det då jag kan sätta sprätt på mina svarta inkomster betydligt lättare än om staten ser varenda transaktion jag gör.

Du är inget annat än en renodlad idiot om du tror att staten vill ditt bästa..
Citera
2022-10-19, 10:01
Medlem
Citat:
Jag anser att de som inte anpassar sig efter samhället gör moraliskt fel saker.
Då menar jag folk som vägrar av något principskäl använda swish till att köpa biljetter till exempel, och istället försöker få arrangören att ta emot kontanter, eller avstår och "bojkottar" för att man valt att enbart acceptera swish som betalningsmetod.

mögmänniskor är vad det är.

Sluta vara så fylld av hat så mår du antagligen bättre.
Citera
2022-10-19, 10:48
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Jag undrar, vad är det för äckliga människor som inte skaffar swish?

Farsan som är 83 är helt ointresserad av ny teknik.
Han har en mobiltelefon av enklaste sort med ett kontantkort, ingen smart telefon och inget bankid.

INGEN kan nog få honom att skaffa någon smart telefon och ingen kommer nog någonsin att få honom till att skaffa Swish. Han har inte ens någon dator och inte heller någon tv. Undrar om han inte har ett bättre liv än alla dom som är "uppkopplade" typ dygnet runt...

Han plockar ut större delen av sin pension i bankomaten och sen betalar han kontant 98 gånger av 100.

I stort sett så handlar han inte alls hos företag som inte tar emot kontanter, och har man gjort honom en ekonomisk tjänst i något fall där man har lagt ut något åt honom så får man ta emot kontanter som ersättning vare sig man vill eller inte.

Ja det är ju hans val att inte använda teknik och det SKA ju inte heller va någon annans val att tvinga någon.

Själv är jag 70-talist och det är bara 2½ år sedan jag skaffade Swish, men jag använder det oerhört sällan, bara typ 5-10 gånger per år.
Citera
2022-10-19, 14:15
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speery
Är du autistiskt eller?

Har aldrig haft swish och kommer aldrig att skaffa det, mitt bankkort går ej att handla med online och jag använder kontanter i alla mina köp förutom vid betalning av räkningar.

Jag lider inte utav det, snarare så lider staten av det då jag kan sätta sprätt på mina svarta inkomster betydligt lättare än om staten ser varenda transaktion jag gör.

Du är inget annat än en renodlad idiot om du tror att staten vill ditt bästa..

Ignorera, han är efterbliven, skulle Staten uppmana honom att äta bajs så skulle han göra det,,,
Citera
2022-10-19, 14:18
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Farsan som är 83 är helt ointresserad av ny teknik.
Han har en mobiltelefon av enklaste sort med ett kontantkort, ingen smart telefon och inget bankid.

INGEN kan nog få honom att skaffa någon smart telefon och ingen kommer nog någonsin att få honom till att skaffa Swish. Han har inte ens någon dator och inte heller någon tv. Undrar om han inte har ett bättre liv än alla dom som är "uppkopplade" typ dygnet runt...

Han plockar ut större delen av sin pension i bankomaten och sen betalar han kontant 98 gånger av 100.

I stort sett så handlar han inte alls hos företag som inte tar emot kontanter, och har man gjort honom en ekonomisk tjänst i något fall där man har lagt ut något åt honom så får man ta emot kontanter som ersättning vare sig man vill eller inte.

Ja det är ju hans val att inte använda teknik och det SKA ju inte heller va någon annans val att tvinga någon.

Själv är jag 70-talist och det är bara 2½ år sedan jag skaffade Swish, men jag använder det oerhört sällan, bara typ 5-10 gånger per år.

Exakt samma med min gamle far, & de är en stor trygghet i att veta att han saknar Bank-ID.

Risken är stor med den generationen att nåt as rensar kontot...
Citera
2022-10-19, 14:29
Att alla förväntar sig att man har swish har gjort det halvt odrägligt att besöka Sverige.

Bara för att jag är svensk betyder det inte att jag bor i Sverige för fanken.
Citera
2022-10-19, 15:39
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Jag undrar, vad är det för äckliga människor som inte skaffar swish?

Jag måst bara ifrågasätta språkbruket på överskriften i denna tråd. Varför kallar man man människor äckliga för att de inte gör som du? Äckliga i mitt vokabulär är exempelvis människor som slutat tvätta sig eller grisar med mat. Det har absolut inget med teknik att göra.
Citera
2022-10-19, 16:17
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Risken är stor med den generationen att nåt as rensar kontot...

Är man så dum att man "signerar" transaktioner åt andra så kan man gott skylla sig själv. Nu har ju BankID infört så man måste scanna QR-kod eller ha BankID på samma enhet för att det ska godkännas, och då måste man vara riktigt korkad i huvudet om man blir lurad.
Citera
2022-10-19, 17:25
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Är man så dum att man "signerar" transaktioner åt andra så kan man gott skylla sig själv. Nu har ju BankID infört så man måste scanna QR-kod eller ha BankID på samma enhet för att det ska godkännas, och då måste man vara riktigt korkad i huvudet om man blir lurad.

Och ändå så sker sånt HELA tiden, VARJE dag.

Senast häromdagen läste jag om någon Mamma som fick meddelande från sin dotter (trodde hon) där dottern skriver något i stil med... "Hej Mamma. Jag har bytt telefon och bla bla bla bla"... å så ber man mamman om att tillfälligt få låna typ en tusenlapp via en Swish-överföring på ett mobilnummer.

Och mamman tror ju självklart att det är dottern hon skriver med och skickar över pengar.

Det finns tyvärr människor som är väldigt godtrogna och inte alls kan tänka att någon annan människa skulle kunna göra dom något dumt eller ont.

Min egen far har själv tackat ja till diverse olika säljare som ringer honom och jag blir lika frustrerad varje gång när jag sedan ska sitta och försöka avstyra alltihop.
Är det inte ett nytt el-abonnemang så är det en prenumeration på strumpor eller något helt annat skit. Det finns tyvärr en generation som har vuxit upp med att "alla" människor är goda och det är dessa människor som ständigt blir lurade och också lurar sig själva...

Och när det gäller Swish så finns det också godtrogna människor som blint litar på att tex en köpare av en vara har fört över pengar, genom att dom bara tittar på köparens telefon... Dom glömmer att logga in på sitt bankkonto och titta så att pengarna verkligen finns där innan dom lämnar ifrån sig sin vara.

Det kommer alltid att finnas människor som blåser andra och Swish och bankid är ett bra verktyg för dom.
Citera
2022-10-19, 18:57
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det kommer alltid att finnas människor som blåser andra och Swish och bankid är ett bra verktyg för dom.
Är det samma säkerhetsrisk mellan bankID versus mobilt bankID?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in