Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Är man så dum att man "signerar" transaktioner åt andra så kan man gott skylla sig själv. Nu har ju BankID infört så man måste scanna QR-kod eller ha BankID på samma enhet för att det ska godkännas, och då måste man vara riktigt korkad i huvudet om man blir lurad.
Och ändå så sker sånt HELA tiden, VARJE dag.
Senast häromdagen läste jag om någon Mamma som fick meddelande från sin dotter (trodde hon) där dottern skriver något i stil med... "Hej Mamma. Jag har bytt telefon och bla bla bla bla"... å så ber man mamman om att tillfälligt få låna typ en tusenlapp via en Swish-överföring på ett mobilnummer.
Och mamman tror ju självklart att det är dottern hon skriver med och skickar över pengar.
Det finns tyvärr människor som är väldigt godtrogna och inte alls kan tänka att någon annan människa skulle kunna göra dom något dumt eller ont.
Min egen far har själv tackat ja till diverse olika säljare som ringer honom och jag blir lika frustrerad varje gång när jag sedan ska sitta och försöka avstyra alltihop.
Är det inte ett nytt el-abonnemang så är det en prenumeration på strumpor eller något helt annat skit. Det finns tyvärr en generation som har vuxit upp med att "alla" människor är goda och det är dessa människor som ständigt blir lurade och också lurar sig själva...
Och när det gäller Swish så finns det också godtrogna människor som blint litar på att tex en köpare av en vara har fört över pengar, genom att dom bara tittar på köparens telefon... Dom glömmer att logga in på sitt bankkonto och titta så att pengarna verkligen finns där innan dom lämnar ifrån sig sin vara.
Det kommer alltid att finnas människor som blåser andra och Swish och bankid är ett bra verktyg för dom.