Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Du är inte den förste som har kommenterat enstaka ordval det börjar bli lite tjatigt nu. Jag tycker att det känns som att det kom nyss.
Det ante mig att det skulle finnas bland 14 sidor. Jag ber om ursäkt, du har förmodligen fått nog med heat.
Citera
2022-10-23, 15:38
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej, jag vill att de flesta ska anpassa sig och inte vara så principfasta (En hel del använder inte swish/BankID/kort för att de inte "litar på det" och tycker det är osäkert - då KAN ju personen men vill inte).
Jag tycker vi kan avskaffa LSS och liknande. De som inte klarar sig själva borde anpassa sig och inte vara så äckliga människor.
Citera
2022-10-23, 17:10
Medlem
knarkhitlers avatar
Säkert ofta såna med den där våldtäktsmans-looken gubben på din avatar med liknande funktionshinder.
Citera
2022-12-22, 17:01
Medlem
Äckliga människor, ja det finns ju många av dom som har swish tex 82 åriga Astrid som blir uppringd av Ikanobanken och säger hon blivit utsatt för ett bedrägeri och 45 000 har dragits från hennes konto, jag ringer polisen skriker hon och personen säger gör inte det jag gör det för detta kan ge 2-3 års fängelse. Luren lägs på och några minuter senare ringer Ikano igen och säger till Astrid att hon nu blir kopplad till sin bank Nordea så ska dom hjälpa henne.
Astrid har uppgett i polisförhör att hon hör att det är samma man i telefonen hela tiden,talar rikssvenska ca 40-50 år gammal.
Till Nordeamannen i telefon så har hon lämnat sitt mobila bank id,hur det ens är möjligt!
Därefter har hon bara sett långa telefonnr som börjar på +46 och hon kanske tryckt på swish en gång.
Samtalet avslutas och därefter upptäcker Astrid att det saknas 45000kr på hennes konto, 4 tim senare ringer hon polisen efter att hon rådgjort med sin son och gör en anmälan att hon blivit utsatt för bedrägeri.
Polisen kommer fram till att 3 st swishar på 15000 kr är gjorda från Astrids telefon och att hon blivit utsatt för ett bedrägeri.
Astrid har alltså loggat in i sin bank, höjt beloppsgränsen från 10 000 till minst 45000kr, sen gjort 3 st swishar på 15000kr till 3 personer, 2 av dessa erkänner att dom lånat ut sina konton till en kompis kompis och dom tömt sina konto och överlämnat kontanterna till sin kompis kompis, dessa 2 har ju gjort sig skyldiga till penningtvättsbrott enlig lagen men blir inte åtalade för det.
Den sista och 3e swishen fick jag för jag sålde ett guldhalsband och använde upp pengarna efter hand.
Blev åtalad för penningtvättsbrott och krav på att jag skulle ersätta Astrids förlust på 15000kr.
Jag blev helt friad av en enig tingsrätt men det ÄCKLIGA är ju att varken polis eller åklagare inser eller förstår att det som Astrid har uppgett hur detta bedrägeri har gått till stämmer ju inte hur verkligheten ser ut med swish, mobilt bank id kan man inte lämna över via telefon, koden går men utan mobilen med det faktiska mobila bank id kan man inte göra ett skit med koden så att Astrid skulle bara sett långa telnr är ju ren lögn,hon har själv höjt beloppsgränsen och därefter gjort 3 st swish och bekräftat dom.
Att folk påstår att dom blivit utsatta för brott betyder ju inte att dom blivit det men det låter äckligt att en 82 åring blivit lurad men man ser inte till att om det stämmer med verkligheten,man blir helt blind och iq befriade för att 82 åriga Astrid påstår något.
Äldre domare och nämndemän insåg ju detta när jag fick framföra min argumentation i rätten,därav en enig tingsrätt som friade mig.
Så ditt missnöje med äckliga människor som inte har el använder sig av swish kan ju inte heller bli drabbade av påstådda bedrägerier,utsättas för swish rån etc.
Om du inte förstår varför folk inte vill ha swish är ju nog pga att du har låg iq!
Citera
2022-12-22, 17:23
Medlem
Swisch är bara till för fattiglappar som måste dela allt i sina kompisgäng hela tiden och som måste ha pengarna direkt på kontot för att dom lever hand till mun, var med om en brud som ville bli swischad 4 kr för mjölken av några till. Jävla lodis app.

I det större spektrat finns det absolut ingenting swisch gör som en helt vanlig banköverföring inte gör, som dessutom också sker på en mobil, med bank id. Vissa yrkar på smidighet, men det är inte så jävla svårt att få fram ett kontonr om man inte är efterbliven dvs.

Man vill inte göra det smidigt att överföra pengar från ens livsbesparingar, riktigt korkat.

Det är samma med blipp, åh vad jobbigt att slå in sin kod på 3 sekunder, generation lat arsle.
Senast redigerad av glennglock 2022-12-22 kl. 17:31.
Citera
2022-12-22, 18:41
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Givetvis har jag ett bankomatkort men tror du jag vill släpa runt på åbäket när jag har NFC betalkort i mobilen + swish?
Tja du vet, dessa äckliga homo sapiens som inte orkar släpa på åbäket, svaga untermensch om jag förstår dig rätt. Men hur stort är åbäket egentligen, t.ex jmf. med en skokartong? Eller jmf med att alltid ha en laddad android limmad i handen? Föreslår ett chip i pannan på dig så kan alla ha koll på dina förehavanden!

RIP
Senast redigerad av reverend.paisley 2022-12-22 kl. 18:58.
Citera
2022-12-22, 18:48
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Snarare att jag haft mycket stöd tidigare men att det inte behövs längre, och enbart har LSS-boendet som ett "socialt bollplank" just nu för att inte vara helt ensam.
Är du helt säker? Möjliga akronymer snurrar i huvudet,

RIP
Citera
2022-12-22, 18:57
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Många här förespråkar att det alltid ska finnas bemannad support, bemannade kassor, bemannad service, kontantbetalning, för att "tjäna de äldre".
Nu är jag kanske inte så mycket äldre än dig men jag gillar personlig betjäning. Man kan lära sig nya saker, skämta med människor och till och med få hjälp när mitt eget kunnande inte räcker till.
Men så är jag ju rätt social, verbal och diagnosfri.
Allt från att handla på ICA till principiella diskussioner med FI.

RIP
Citera
2022-12-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hur får han tillgång till alla dina bankkonton för att du skaffar Swish menar du? Det är ju absurt att påstå..

Han menar nog följande: majoriteten går över till dessa "lösningar" och, vips, har Klase tillgång till medlen och kan göra vad helst faller en in..
Citera
2022-12-22, 19:17
Medlem
swedsters avatar
Samma eminenta människor som fattar att cash IS king och inte nåt jävla internetmongo som skulle dö ut vid strömavbrott
Citera
2022-12-22, 20:22
Bannlyst
Citat:
Nej, jag vill att de flesta ska anpassa sig och inte vara så principfasta (En hel del använder inte swish/BankID/kort för att de inte "litar på det" och tycker det är osäkert - då KAN ju personen men vill inte).
Och de som verkligen inte klarar teknologi öht, kan få stöd och hjälp att lära sig.

Och sedan har man den lilla klicken som inte ens kan lära sig, och dem får ha mer regelbundet stöd.

Det är just detta med att vanliga företag, och inrättningar (t.ex. offentliga toaletter) som ska anpassa sig efter en liten del av den äldre generationen, som jag ställer mig emot.

Det är så hejdlöst svart humor. Du har stödboende och god man och talar om att vara "äcklig" för att man inte har swish.

Jag har swish men samtidigt har jag alltid kontanter tillhands.

Utanför vår patetiska lilla ankdamm så är kontanter det vanliga. Tyskland har nästan 8 ggr större befolkning än Sverige, och där kan man betala kontant även om det är en räkning på tiotusentals euro...
Citera
2022-12-23, 01:03
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Du har stödboende och god man
God man är borta.
Stödboendet flyttar jag bort ifrån snart.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
kan man betala kontant även om det är en räkning på tiotusentals euro...

Så de har inga problem med penningtvättbrott?

Citat:
Ursprungligen postat av Svenskovic
3e swishen fick jag för jag sålde ett guldhalsband

Synd att du inte blev dömd och fick ersätta skiten.

Så du hade lärt dig den hårda vägen att man kollar legitimation innan man säljer något för 15 papp, och sedan dubbelkollar att swishen är från samma namn som legitimationet är på. Annars swishar man tillbaka till exakt samma nummer!

Om det står Johan på legitimationet och Astrid i din swishapp, givetvis swishar du tillbaka pengarna till samma nummer som de kom ifrån (kollar namnet i BankID så inte bedragaren gör en bait&switch) och säger till Johan "Nej, du ska swisha av dina egna pengar och inte någon annans".

Säljer man online på postbefodran t.ex. på tradera eller blocket, så kollar man givetvis att det verifierade namnet (som man måste verifiera med BankID) är samma som swishnamnet, och skickar givetvis inte guldhalsbandet till någon annan adress än den som verifierats på tradera eller blocket. Kommer swishen från något annat namn, ja då swishar man tillbaka till samma nummer (och kontrollerar att det är samma namn också i BankID).

Då hade tjuvarna som köpte guldhalsbandet varit tvungna att vittja brevlådan hos Astrid eller få henne ta ut guldhalsbandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in