Citat:
Ursprungligen postat av
Bonobo22
Du har stödboende och god man
God man är borta.
Stödboendet flyttar jag bort ifrån snart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bonobo22
kan man betala kontant även om det är en räkning på tiotusentals euro...
Så de har inga problem med penningtvättbrott?
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenskovic
3e swishen fick jag för jag sålde ett guldhalsband
Synd att du inte blev dömd och fick ersätta skiten.
Så du hade lärt dig den hårda vägen att man kollar legitimation innan man säljer något för 15 papp, och sedan dubbelkollar att swishen är från samma namn som legitimationet är på. Annars swishar man tillbaka till exakt samma nummer!
Om det står Johan på legitimationet och Astrid i din swishapp, givetvis swishar du tillbaka pengarna till samma nummer som de kom ifrån (kollar namnet i BankID så inte bedragaren gör en bait&switch) och säger till Johan "Nej, du ska swisha av dina egna pengar och inte någon annans".
Säljer man online på postbefodran t.ex. på tradera eller blocket, så kollar man givetvis att det verifierade namnet (som man måste verifiera med BankID) är samma som swishnamnet, och skickar givetvis inte guldhalsbandet till någon annan adress än den som verifierats på tradera eller blocket. Kommer swishen från något annat namn, ja då swishar man tillbaka till samma nummer (och kontrollerar att det är samma namn också i BankID).
Då hade tjuvarna som köpte guldhalsbandet varit tvungna att vittja brevlådan hos Astrid eller få henne ta ut guldhalsbandet.