Citat:
Ursprungligen postat av
LagomLat
Den första serien var bättre när jag var liten, tycker inte den har åldrats väl, lite slarvigt tecknad jämfört med tex dismey.
Jag har personligen inga problem med att uppskatta animeringarna,
Il était une fois... l'homme är från 1979 och ser ut ungefär som animerade TV-serier såg ut på den tiden.
Sen Disney, vet inte riktigt om jag tycker det är jämförbart, Disney-filmer har en helt annan budget, och Disney's första animerade TV-serier kom 6år senare,
The Wuzzels (1985) och
Adventures of the Gummi Bears (1985-91).
Andra animerade TV-serier från samma era att jämföra med om man har tillgång till dom utav det som finns på svenska streamingtjänster är väl
Bamse - världens starkaste björn (1972-73) som finns på SVTPlay och HBOMax,
Star Trek: The Animated Series (1973-74) som finns på Netflix,
Barbapapa (1974) på HBOMax och Viaplay, första säsongen av
Alfons Åberg (1979-1982) på SVTPlay,
Danger Mouse (1981-1992) på Netflix,
Spider-Man and His Amazing Friends (1981-1983) på Disney+ och dom tre anime-filmerna(omklippta från en TV-serie)
Mobile Suit Gundam I/II/III (1981-1982) på Netflix(som jag tror kräver engelskt profilspråk för att man överhuvudtaget ska få upp dom i sökresultatet).
Senare
Star Wars - Ewoks (1985-86) och
Star Wars - Droids (1985-86) på Disney+ är väl mer jämförbart med dom samtida Disney-serierna.
Jag har ivarjefall börjat kolla första serien från 1979 nu, så jag hinner med
Space också innan den utgår 14 November. Noterar att en del av påståendena i första avsnittet om jordens uppkomst och dinosaurierna inte längre stämmer, pga senare upptäckta vetenskapliga rön. Men det har jag överseende med.
Dock tvungen att att en paus nu för att kolla på ungdoms-höjdhopp med rullskridskor från World Skate Games i Argentina på Olympic Channnel(finns app för AppleTV/AndroidTV).