2021-08-05, 16:02
Medlem
BalleAnkas avatar
Var det den som hade signaturmelodi i form av ett Bach-stycke?
Citera
2021-08-05, 16:10
Medlem
Anti-WOGs avatar
Finns att kolla på några avsnitt: https://www.google.com/search?tbm=vid&sxsrf=ALeKk01pnF-aVEQDgATGKhpYipkiw_mJlQ:1628172578896&q=Det+var+en +g%C3%A5ng&sa=X&ved=2ahUKEwitr8rBh5ryAhUJ_yoKHWZPC pwQ8ccDegQIChAD&biw=1536&bih=750
Citera
2021-08-10, 13:21
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Nä. Det var originalserien. Rymden hade en fransk trudelutt.
Nu tror jag äntligen jag fått fason på PDF filen
http://www.pilum.nu/wp-content/uploads/2021/08/det-var-en-g%C3%A5ng-rymden.pdf
Senast redigerad av urverksapelsin 2021-08-10 kl. 13:25.
Citera
2021-08-10, 14:35
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landallan
Det är - En.Cell-sam.Historia.4DVDn.1986.DVDr.TVRip.PROPER-aCHo

Jag gillade en cellsam historia. Varje avsnitt handlade om att pojken ramlade och fick ett sår och de vita blodkropparna kom till undsättning. Tråkigt att bakterier inte är riktiga skurkar och att röda blodkroppar inte är frodiga små varelser som bär runt på luftbubblor eller att de vita blodkropparna inte är djärva stridspiloter. Det ingick i unga tvåan där även Professor Balthazar ingick.
Citera
2021-09-06, 12:06
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Ja, toccata och fuga i d-moll tror jag den heter.
Citera
2021-09-06, 12:45
Medlem
Paddan1000s avatar
För den som gillade "En cellsam historia" av pedagogiska skäl kan jag rekommendera den japanska animen "Cells at work" som är på exakt samma tema, med antropomorfa celler i en människokropp.
Citera
2022-10-19, 12:03
Medlem
Il était une fois… l'Espace/Once Upon a Time... Space/Det var en gång - Rymden (1982-83) utgår på Netflix 14 November, så nu ska jag passa på att se om den för första gången på över 30år. Engelsk och svensk dubb finns, tyvärr inte den franska.

https://www.netflix.com/se-en/title/80215692

Ska dock dra ner och se första serien först, Il était une fois... l'homme/Once Upon a Time... Man/Det var en gång – tidernas äventyr (1978-79) först, en del avsnitt med engelska dubben finns på Youtube och lite andra sajter, franska med text har jag inte hittat än.
Citera
2022-10-19, 12:08
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Il était une fois… l'Espace/Once Upon a Time... Space/Det var en gång - Rymden (1982-83) utgår på Netflix 14 November, så nu ska jag passa på att se om den för första gången på över 30år. Engelsk och svensk dubb finns, tyvärr inte den franska.

https://www.netflix.com/se-en/title/80215692

Ska dock dra ner och se första serien först, Il était une fois... l'homme/Once Upon a Time... Man/Det var en gång – tidernas äventyr (1978-79) först, en del avsnitt med engelska dubben finns på Youtube och lite andra sajter, franska med text har jag inte hittat än.

Den första serien var bättre när jag var liten, tycker inte den har åldrats väl, lite slarvigt tecknad jämfört med tex dismey.

LL
Citera
2022-11-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Den första serien var bättre när jag var liten, tycker inte den har åldrats väl, lite slarvigt tecknad jämfört med tex dismey.
Jag har personligen inga problem med att uppskatta animeringarna, Il était une fois... l'homme är från 1979 och ser ut ungefär som animerade TV-serier såg ut på den tiden.

Sen Disney, vet inte riktigt om jag tycker det är jämförbart, Disney-filmer har en helt annan budget, och Disney's första animerade TV-serier kom 6år senare, The Wuzzels (1985) och Adventures of the Gummi Bears (1985-91).

Andra animerade TV-serier från samma era att jämföra med om man har tillgång till dom utav det som finns på svenska streamingtjänster är väl Bamse - världens starkaste björn (1972-73) som finns på SVTPlay och HBOMax, Star Trek: The Animated Series (1973-74) som finns på Netflix, Barbapapa (1974) på HBOMax och Viaplay, första säsongen av Alfons Åberg (1979-1982) på SVTPlay, Danger Mouse (1981-1992) på Netflix, Spider-Man and His Amazing Friends (1981-1983) på Disney+ och dom tre anime-filmerna(omklippta från en TV-serie) Mobile Suit Gundam I/II/III (1981-1982) på Netflix(som jag tror kräver engelskt profilspråk för att man överhuvudtaget ska få upp dom i sökresultatet).

Senare Star Wars - Ewoks (1985-86) och Star Wars - Droids (1985-86) på Disney+ är väl mer jämförbart med dom samtida Disney-serierna.

Jag har ivarjefall börjat kolla första serien från 1979 nu, så jag hinner med Space också innan den utgår 14 November. Noterar att en del av påståendena i första avsnittet om jordens uppkomst och dinosaurierna inte längre stämmer, pga senare upptäckta vetenskapliga rön. Men det har jag överseende med.

Dock tvungen att att en paus nu för att kolla på ungdoms-höjdhopp med rullskridskor från World Skate Games i Argentina på Olympic Channnel(finns app för AppleTV/AndroidTV).
Citera
2022-11-05, 14:27
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Jag har personligen inga problem med att uppskatta animeringarna, Il était une fois... l'homme är från 1979 och ser ut ungefär som animerade TV-serier såg ut på den tiden.

Jag kollade upp vad det var för annat tecknat som gick när det visades.

Det var en gång visades i svensk TV för första gången den fjärde september 1978. Övrigt tecknat som visades den veckan var ett avsnitt av Scooby Doo på en halvtimme och en tio minuter lång holländsk tecknad film. Alltså totalt 70 minuter tecknat.

Det första avsnittet av En cell-sam historia visades den 23 augusti 1988. Övrigt tecknat var två avsnitt av Disney-tajm på 45 minuter vardera och en tio minuter lång Tex-Averyfilm. Sammanlagt 130 minuter tecknat. Det kan sägas att Disney-tajm visades för sista gången i augusti 1988 och antalet visade tecknade minuter minskade till ungefär en timme i veckan vilket gör att under hösten 1988 och vintern 1989 utgjorde En cell-sam historia ungefär hälften av allt tecknat som visades och dessutom det roligaste tecknade som visades med vissa undantag.

Första veckan i november 1988 var det övriga tecknade som visades tre avsnitt av Alfons Åberg:

https://www.youtube.com/watch?v=b6Dgg0aNwTk

Och ett avsnitt av Muzzy in Gondoland på engelska:

https://www.youtube.com/watch?v=guvtJDi8t-U
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-11-05 kl. 14:45.
Citera
2022-11-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
En irriterande sak med nyutgåvan är att vissa avsnitt har engelsk introduktionssång andra fransk
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Nä. Det var originalserien. Rymden hade en fransk trudelutt.
Space-serien lånar mycket från Star Trek och Star Wars, men med just ledmotivet tar dom det verkligen ett steg längre, kollar engelska dubbningen nu på Netflix innan den utgår om fyra dagar och låten med Virginia Vee är rolig.

Citat:
Fly with me
Past Jupiter and Mars
Come and see
fields dappled bright with stars
Galaxies in astral seas above
On cosmic paths we'll trace
Man's journey into space.
*
Fly with me
And watch as skies unfold
Superstars in numbers still untold
Dwarves at play
on frosted Milky Way
On silver wings we'll race
Like shooting stars through space.
*
Fly with me
The future holds in store
Mysteries foretold in ancient lore
And our dreams can all come true it seems
If we will dare to face
Adventure that's out in space.
*
(Oh oh....)
*
Oh Fly with me
Just let your thoughts take wing
Liberty is such a wondrous thing
Leave behind this still sublunar race
Come see, come take your place,
We're leaving soon for space.
Fly with me past Jupiter and Mars...

På franska originalet är det manlig sång av Jean-Pierre Savelli. När det blir action är det djungelrytmer på bongotrummor i Space-serien.

Även underhållande musik i äldsta Man-serien, skönt jazziga toner, innan det någon gång runt 1860 gick över till porrfilmsmusik.

Trist att Netflix inte har Space med franska originaldialogen, men den fanns på Youtube såg jag, ska ta och plöja den nån gång, om jag hittar textremsor som hjälper mig lite på traven.

Space-serien är för övrigt väldigt tidigt ute med både mångkulturalism och miljömedvetenhet i handlingen.
Citera
2022-11-11, 22:49
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
SSpace-serien är för övrigt väldigt tidigt ute med både mångkulturalism och miljömedvetenhet i handlingen.
Gäller för all science fiction. Finns undersökningar. Fast, att när en kvinnlig deltagare får en medalj eller vad det var så är det kanske inte så progressivt av andra att säga "Det var inte så illa för att vara en flicka!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in