Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Finns i de flesta moderna bilar luftfilter för kupén och för motorn.
Dessa byts slentrianmässigt vid vissa körsträckor utan hänsyn till filtrets kondition.
Inget luftfilter är så effektivt som när det byts ut.
Lite insekter i filterhusen säger inget om att filtret behöver bytas.
I ventilationsanläggningar för fastigheter finns enkla manometrar i form av U-rör som är anslutna på varsin sida om luftfiltret.
Således en anslutning till U-röret före filtret och en anslutning efter filtret = "filtrerade" sidan.
I U-röret en färgad vätska.
Vid avstängd ventilation står vätskepelarna lika högt i skänklarna på U-röret.
Varför finns inte motsvarande kontroll möjlighet för bilen filter?
Jag menar då inte att man ska ha ett U-rör inbyggt vid filtren i bilen.
Men någon form av enklare manometer borde kunna installeras.
Kupéluftfiler är inte bara dyra att köpa - de är dessutom mycket besvärliga att byta - i de flesta bilar.
Således pengar att spara.
Ägde för något drygt decennium sedan en Mercedes Geländewagen 230GE.
Den hade på luftrenaren en anordning som talade om när motorns luftfilter behövde bytas.
Men den anordningen rationaliserades senare bort.
Vet inte om någon annan bil haft motsvarande anordning.
Jag tror att ett stort antal luftfilterbyten sker HELT i onödan.
Vad tror och anser ni?
Några fria tankar i luften…
Jag har för mig att man ofta löser åsikter som att ju mer funktioner och teknik på en bil, ju mer som kan gå sönder, alltså att många inte vill ha en massa modernt tjafs på bilarna. Och vill ta mig rackarns minnas att du själv har gett vissa uttryck åt det hållet, typ att det var bättre förr utan en massa moderna manicker etc i och på bilarna..? Och nu vill du ändå ha det…? Hm…
Nåväl. Det du greppar efter är någon form av differenstrycksindikator som kollar skillnaden över filtret, trycket före och efter, med ett tröskelvärde som säger att nu, är det dags för byte.
Då säger jag att jo, kunde vara bra, men samtidigt kostar det slantar och ska kollas, kan gå sönder etc.
Jag anser därför att det är enklare att bara hålla lite koll efter sunt förnuft.
På min gamla BMW E38 7-serie -99a så sitter det två yttre kupéfilter ute på huvens undersida, extremt lätta att kolla och byta. De finns med aktivt kol med har jag för mig. Sen sitter det ett ”finfilter” inne i kupén uppe bakom instrumentbrädan på passagerarsidan, som filtrerar när man kör luften med recirkulation. Detta är en kassett som man kommer åt lätt genom att fälla undan handskfacket. Tar kanske minuten att byta. Det sitter alltså totalt 3 filter för kupéluften i dessa bilar, som tar pollen och Hepa hit o dit. Och kör man med fönster och taklucka stängda så blir det extremt lite damm etc inne i bilen vilket kan ses på instrumentbrädan etc som nästan aldrig behöver dammas.
Dessa filter är inte heller särskilt dyra ens hos BMW, och meken där har sagt att kör man på våra vägar som är rena o fina jämfört med många andra länders vägar, så är det helt ok med en visuell koll och byte varannan gång eller så. Kör man på dammigare ställen så byter man oftare.