2022-10-17, 07:59
Medlem
Ett luftfilter kostar mellan 79 kr å max 300kr...bara byt.
Citera
2022-10-17, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är en kostnads och förtjänstfråga. När man säljer en bil så räknar man med att man får en förtjänst av bilens försäljning men även en sekundär förtjänst på reservdelar man tillhandahåller för service av bilen under dess livslängd. Man kunde säkert tillverka ett evighetsfilter ganska lätt, det finns ju redan från eftermarknad. Men man gör inte detta då man då hade tappat förtjänst.
Ingen frågar hellre efter den manometer-pryl du frågar om och därmed struntar man i det, men det hade inte förvånat mig om det faktiskt fanns nån obskyr bilmodell som hade en sån funktion. Filtren är dock väldigt billiga att tillverka. ett luftfilter till en audi som kostar 400:- original kostar knappt en tia att tillverka om ens det.
Henry Ford lär ha sagt någonting i stil med: "Att sälja bilar är nödvändigt för att hålla reservdelsförsäljningen uppe."
Citera
2022-10-17, 11:43
Medlem
I min ungdom brukade jag rengöra luftfiltret med en tryckluftspistol och sen fortsätta använda det.
Citera
2022-10-17, 11:49
Medlem
TELAVIV91s avatar
Kupefilter slänger jag bort utan att montera nytt, vill inte att all luft ska silas genom ett äckligt filter. Motorn behöver nytt filter ibland, och mellan bytena kan man blåsa rent med tryckluft ett par gånger per år.
Citera
2022-10-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Alla bilar som inte har förgasare mäter även motstånden i insuget dvs hur mycket luft bilen får för att sedan veta hur mycket bränsle som behövs blandas. Ett fullt filter kommer ge dig en slöare bil, orolig tomgång, ryckig gaspådrag, osv osv prova själv att andas genom ett sugrör medans du springer på löpbandet enkelt sagt.

Kupéfilter bör man byta varje år inte så jävla gosigt när det börjar växa svart mögel eller någon annan svamp infektion som sprutar ut i ventilationen i bilen.

Känns ju jävligt snålt att blåsa av och tvätta när dessa filter kostar knappat en femhundring per år om ens det och tar mindre än 10min att byta själv med en stjärnmejsel..
Finns flera bilar där kupéluftfiltret är placerat under instrumentpanelen ovan fotutrymmet.
Flera plastpaneler/-schok måste demonteras och sedan MONTERAS.
Är man över 15 år och inte elitgymnast är det både tids- och tålamodsprövande att komma åt filtret.
Citera
2022-10-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kupén. Elmotorn behöver inget filter. Men behövs verkligen både HEPA och kupéfilter i serie. Om man inte befinner sig i krig.

Lite märkligt att det inte mäts när filter ska bytas. Det klarar t.o.m min gamla dammsugare när det är dags att byta påse.
Jomen som jag skrev ovan så hade min gamla Mercedes 230GE en indikator som visade när motorluftfiltret behövde bytas.
Citera
2022-10-17, 14:02
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jomen som jag skrev ovan så hade min gamla Mercedes 230GE en indikator som visade när motorluftfiltret behövde bytas.
Vilken sensor användes?
Såg det smutsigt ut när lampan tändes?
Citera
2022-10-17, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Finns i de flesta moderna bilar luftfilter för kupén och för motorn.
Dessa byts slentrianmässigt vid vissa körsträckor utan hänsyn till filtrets kondition.
Inget luftfilter är så effektivt som när det byts ut.
Lite insekter i filterhusen säger inget om att filtret behöver bytas.

I ventilationsanläggningar för fastigheter finns enkla manometrar i form av U-rör som är anslutna på varsin sida om luftfiltret.
Således en anslutning till U-röret före filtret och en anslutning efter filtret = "filtrerade" sidan.
I U-röret en färgad vätska.
Vid avstängd ventilation står vätskepelarna lika högt i skänklarna på U-röret.

Varför finns inte motsvarande kontroll möjlighet för bilen filter?
Jag menar då inte att man ska ha ett U-rör inbyggt vid filtren i bilen.
Men någon form av enklare manometer borde kunna installeras.
Kupéluftfiler är inte bara dyra att köpa - de är dessutom mycket besvärliga att byta - i de flesta bilar.
Således pengar att spara.

Ägde för något drygt decennium sedan en Mercedes Geländewagen 230GE.
Den hade på luftrenaren en anordning som talade om när motorns luftfilter behövde bytas.
Men den anordningen rationaliserades senare bort.

Vet inte om någon annan bil haft motsvarande anordning.

Jag tror att ett stort antal luftfilterbyten sker HELT i onödan.

Vad tror och anser ni?

Några fria tankar i luften…

Jag har för mig att man ofta löser åsikter som att ju mer funktioner och teknik på en bil, ju mer som kan gå sönder, alltså att många inte vill ha en massa modernt tjafs på bilarna. Och vill ta mig rackarns minnas att du själv har gett vissa uttryck åt det hållet, typ att det var bättre förr utan en massa moderna manicker etc i och på bilarna..? Och nu vill du ändå ha det…? Hm…

Nåväl. Det du greppar efter är någon form av differenstrycksindikator som kollar skillnaden över filtret, trycket före och efter, med ett tröskelvärde som säger att nu, är det dags för byte.

Då säger jag att jo, kunde vara bra, men samtidigt kostar det slantar och ska kollas, kan gå sönder etc.
Jag anser därför att det är enklare att bara hålla lite koll efter sunt förnuft.

På min gamla BMW E38 7-serie -99a så sitter det två yttre kupéfilter ute på huvens undersida, extremt lätta att kolla och byta. De finns med aktivt kol med har jag för mig. Sen sitter det ett ”finfilter” inne i kupén uppe bakom instrumentbrädan på passagerarsidan, som filtrerar när man kör luften med recirkulation. Detta är en kassett som man kommer åt lätt genom att fälla undan handskfacket. Tar kanske minuten att byta. Det sitter alltså totalt 3 filter för kupéluften i dessa bilar, som tar pollen och Hepa hit o dit. Och kör man med fönster och taklucka stängda så blir det extremt lite damm etc inne i bilen vilket kan ses på instrumentbrädan etc som nästan aldrig behöver dammas.

Dessa filter är inte heller särskilt dyra ens hos BMW, och meken där har sagt att kör man på våra vägar som är rena o fina jämfört med många andra länders vägar, så är det helt ok med en visuell koll och byte varannan gång eller så. Kör man på dammigare ställen så byter man oftare.
Citera
2022-10-18, 14:27
Medlem
Nödvändigt, ja. Frågan är När inte Om. Ta ut filtret, borsta av det och håll det mot solen. Kan du se ljuset genom filtret samt att det för ögat fortfarande ser bra ut, kör på säger jag. En annan servicepunkt är bytet av bromsvätskan som är en slags religion för vissa som predikar det. Samtidigt så rullar det runt bilar med 30 000 mil på mätaren och kanske 15-20 år gamla vars bromsvätska aldrig har bytts ut. En snubbe skrev om sin 2005 V70 med 33 000 mil på mätaren och hur han aldrig under sin ägotid hade bytt bromsvätskan. Sanningen ligger nog mittemellan. Jag har personligen aldrig heller gjort ett bromsvätskebyte mer än sugit ur innehållet i behållaren och ersatt med nytt 1-2 gånger per år.
Citera
2022-10-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Nödvändigt, ja. Frågan är När inte Om. Ta ut filtret, borsta av det och håll det mot solen. Kan du se ljuset genom filtret samt att det för ögat fortfarande ser bra ut, kör på säger jag. En annan servicepunkt är bytet av bromsvätskan som är en slags religion för vissa som predikar det. Samtidigt så rullar det runt bilar med 30 000 mil på mätaren och kanske 15-20 år gamla vars bromsvätska aldrig har bytts ut. En snubbe skrev om sin 2005 V70 med 33 000 mil på mätaren och hur han aldrig under sin ägotid hade bytt bromsvätskan. Sanningen ligger nog mittemellan. Jag har personligen aldrig heller gjort ett bromsvätskebyte mer än sugit ur innehållet i behållaren och ersatt med nytt 1-2 gånger per år.

Bromsvätska och byte av denna skulle jag vilja påstå är extremt negligerat just för att folk inte fattar att den ska bytas och varför.

Att man tycker bromsarna funkar som vanligt är inget bevis på att bromsvätskan är ok, därför att den är gjord för att vara hygroskopisk och skall alltså avsiktligt absorbera ev fukt som kommer in i systemet, t ex just genom bromsvätskebehållaren.

När fukthalten stiger så sjunker kokpunkten radikalt på bromsvätskan, det kan då orsaka punktkokning i bromsoken vid hårdare frekventa inbromsningar, vilket kan få fullständigt katastrofala följder om det vill sig illa. Att det oftast ändå inte går på skit och folk inte tycker sig märka nån skillnad beror ju på att gemene man sällan eller aldrig utsätter sina bromsar för mycket belastning. Men den dag de råkar göra det av olika orsaker, då kan det vara för sent att upptäcka att man borde bytt bromsvätska….

Nu är ju dessutom byte av bromsvätska normalt sett extremt billigt att göra, det brukar kosta ca 500kr ink arbete och bromsvätska på min BMW 7Serie på auktoriserad verkstad.

Dessutom motverkar detta att rost uppstår i bromssystemet (vilket kan bli dyrt och tråkigt) om man byter bromsvätskan som det föreskrivs. Därför att fukt tas upp och absorberas i hela vätskan och följer därmed med ut vid byte till frisk bromsvätska.
Citera
2022-10-18, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bromsvätska och byte av denna skulle jag vilja påstå är extremt negligerat just för att folk inte fattar att den ska bytas och varför.

Att man tycker bromsarna funkar som vanligt är inget bevis på att bromsvätskan är ok, därför att den är gjord för att vara hygroskopisk och skall alltså avsiktligt absorbera ev fukt som kommer in i systemet, t ex just genom bromsvätskebehållaren.

När fukthalten stiger så sjunker kokpunkten radikalt på bromsvätskan, det kan då orsaka punktkokning i bromsoken vid hårdare frekventa inbromsningar, vilket kan få fullständigt katastrofala följder om det vill sig illa. Att det oftast ändå inte går på skit och folk inte tycker sig märka nån skillnad beror ju på att gemene man sällan eller aldrig utsätter sina bromsar för mycket belastning. Men den dag de råkar göra det av olika orsaker, då kan det vara för sent att upptäcka att man borde bytt bromsvätska….

Nu är ju dessutom byte av bromsvätska normalt sett extremt billigt att göra, det brukar kosta ca 500kr ink arbete och bromsvätska på min BMW 7Serie på auktoriserad verkstad.

Dessutom motverkar detta att rost uppstår i bromssystemet (vilket kan bli dyrt och tråkigt) om man byter bromsvätskan som det föreskrivs. Därför att fukt tas upp och absorberas i hela vätskan och följer därmed med ut vid byte till frisk bromsvätska.

Att byta ut vätskor och filter på/i bilen är väl knappast en dålig idé och det tror jag nog inte att någon tycker. Det handlar mer om hur nödvändigt det Verkligen är, och vid angivna intervaller. Samma argument florerar över nätet och predikarna för varje moment gör sig hörda med sina domedagsprofetior om t.ex. bromsvätskan inte byts ut senast vartannat år, etc. Det är fullkomligt trams och det kan nog vilken vaken människa med viss insikt begripa. Att listan sedan är lång med bilar där samma bromsvätska har använts i 30 000 mil i närmare 20 år borde vara bevis nog. En annan punkt är kylvätskan som ofta inte ens har ett bytesintervall. Men ändå sitter det folk och gör dessa moment titt som tätt. Man hör också hur billigt det där. Billigt? Det är en definitionsfråga vad som är billigt, onödigt och dyrt om arbetet inte ens är nödvändigt. Det får var och en själv avgöra.

Du rullar ut dina nya bil till dyra pengar och det är bara starten på raden av utgifter.
Citera
2022-10-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Att byta ut vätskor och filter på/i bilen är väl knappast en dålig idé och det tror jag nog inte att någon tycker. Det handlar mer om hur nödvändigt det Verkligen är, och vid angivna intervaller. Samma argument florerar över nätet och predikarna för varje moment gör sig hörda med sina domedagsprofetior om t.ex. bromsvätskan inte byts ut senast vartannat år, etc. Det är fullkomligt trams och det kan nog vilken vaken människa med viss insikt begripa. Att listan sedan är lång med bilar där samma bromsvätska har använts i 30 000 mil i närmare 20 år borde vara bevis nog. En annan punkt är kylvätskan som ofta inte ens har ett bytesintervall. Men ändå sitter det folk och gör dessa moment titt som tätt. Man hör också hur billigt det där. Billigt? Det är en definitionsfråga vad som är billigt, onödigt och dyrt om arbetet inte ens är nödvändigt. Det får var och en själv avgöra.

Du rullar ut dina nya bil till dyra pengar och det är bara starten på raden av utgifter.

Inser du inte hur motsägelsefullt du argumenterar….?

Först säger du att det knappast är en dålig idé att byta ut vätskor etc på sin bil, sen svänger du till det som att det ändå är dåligt….?

Tro du att man dragit bytesintervallerna bara rakt ur röven med enda avsikt att suga in pengar….?

På vilket sätt menar du att bilar som kört 30K mil under 20 år skulle vara nån lämplig referens på om bromsvätska ska bytas eller när….?

Samma med kylvätskan, det finns olika uppgifter om ev periodiskt byte av denna beroende på vad det är för motor, vilket är helt naturligt om du har lite kollar fakta och vad som påverkar.
Dessutom så har kylvätskan flera funktioner utöver att kyla, och över tid så försämras flera av dess egenskaper vilket kan orsaka problem. Så är det bara att skita i bara för att nivån tycks ok…?

Ska vi införa ditt tankesätt även på flyget…? Hur tror du det kommer att påverka säkerheten och olycksstatistiken etc….?
Skulle du bara rycka på axlarna om du fick veta att det plan du ska flyga med inte bytt hydraulvätskan på 20 år och horribelt många flygtimmar….?

Enklaste och säkraste sättet att hålla ett fordon i gott trafiksäkert och driftsäkert skick är att göra löpande kontroller och service, så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Börjar man stäcka snöret för långt för att spara tid och pengar så brukar facit alltid bli att problem och olyckor ökar. Och när är ”för långt” då…..? Tja, det brukar tillverkarna ha skapligt bra koll på efter uttömmande tester, och sitter sen intervallerna etc med goda marginaler så sådan förväntar sig att räcka in variationerna i hur fordonen brukas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in