2022-10-16, 20:49
Medlem
elbels avatar
Borde man inte kunna räkna ut med lmm om filtret är täppt?
Fast sett från datorn känns ett täppt filter och entungt lastad bil likadant?
Citera
2022-10-16, 20:53
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Finns i de flesta moderna bilar luftfilter för kupén och för motorn.
Dessa byts slentrianmässigt vid vissa körsträckor utan hänsyn till filtrets kondition.
Inget luftfilter är så effektivt som när det byts ut.
Lite insekter i filterhusen säger inget om att filtret behöver bytas.

I ventilationsanläggningar för fastigheter finns enkla manometrar i form av U-rör som är anslutna på varsin sida om luftfiltret.
Således en anslutning till U-röret före filtret och en anslutning efter filtret = "filtrerade" sidan.
I U-röret en färgad vätska.
Vid avstängd ventilation står vätskepelarna lika högt i skänklarna på U-röret.

Varför finns inte motsvarande kontroll möjlighet för bilen filter?
Jag menar då inte att man ska ha ett U-rör inbyggt vid filtren i bilen.
Men någon form av enklare manometer borde kunna installeras.
Kupéluftfiler är inte bara dyra att köpa - de är dessutom mycket besvärliga att byta - i de flesta bilar.
Således pengar att spara.

Ägde för något drygt decennium sedan en Mercedes Geländewagen 230GE.
Den hade på luftrenaren en anordning som talade om när motorns luftfilter behövde bytas.
Men den anordningen rationaliserades senare bort.

Vet inte om någon annan bil haft motsvarande anordning.

Jag tror att ett stort antal luftfilterbyten sker HELT i onödan.

Vad tror och anser ni?
Gör man verkligen så på modern ventilation?
Varför inte en manometer före och efter som mäter delta P

Skulle vara kul att veta vart dammet kommer ifrån
Känns som att en kort färd på grusväg täpper mer än en månads motorväg
Instämmer med pollenteorin
Senast redigerad av elbel 2022-10-16 kl. 20:55.
Citera
2022-10-16, 21:14
Medlem
Jag brukar skaka/blåsa ur det då och då, och byter typ varannat oljebyte.

Kupefilter byter jag vääääldigt sällan.
Citera
2022-10-16, 21:15
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Borde man inte kunna räkna ut med lmm om filtret är täppt?
Fast sett från datorn känns ett täppt filter och en tungt lastad bil likadant?
LMM ger nog inga ledtrådar förrän det är väldigt täppt. MAP-sensorn borde däremot relativt enkelt kunna visa trycksänkningen som uppstår vid högt luftflöde (fullgas, maxeffektsvarvtal) och jämföra med trycket med lågt flöde vid tomgång.

Men det är motorfiltret, kupéfiltret som nämns skulle troligen kräva ett nytt helt eget system med allt vad det innebär.
Citera
2022-10-16, 21:20
Medlem
Det som skadar motorn är ju stendammet...troligtsvis värst på vintern med dubbslitaget...
en dammig grusväg likaså...pollen skadar nog inte men klibbar igen...
Citera
2022-10-16, 21:22
Medlem
Conams avatar
Fordonstillverkaren har sjukt bra koll på när filtret behöver bytas och visst kan det finnas variationer,
Landsvägskörning, grusvägskörning osv, så ja! Det är nödvändigt
Citera
2022-10-17, 02:20
Medlem
killawifes avatar
Det är en kostnads och förtjänstfråga. När man säljer en bil så räknar man med att man får en förtjänst av bilens försäljning men även en sekundär förtjänst på reservdelar man tillhandahåller för service av bilen under dess livslängd. Man kunde säkert tillverka ett evighetsfilter ganska lätt, det finns ju redan från eftermarknad. Men man gör inte detta då man då hade tappat förtjänst.
Ingen frågar hellre efter den manometer-pryl du frågar om och därmed struntar man i det, men det hade inte förvånat mig om det faktiskt fanns nån obskyr bilmodell som hade en sån funktion. Filtren är dock väldigt billiga att tillverka. ett luftfilter till en audi som kostar 400:- original kostar knappt en tia att tillverka om ens det.
Citera
2022-10-17, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Filtren är dock väldigt billiga att tillverka. ett luftfilter till en audi som kostar 400:- original kostar knappt en tia att tillverka om ens det.
Gör ett själv nästa gång du ska byta.

Klart att de måste bytas enligt serviceplan. Smutsiga är de. Enkelt jobb, oftast fler skruvar till kupéfilter än luftfilter.
Citera
2022-10-17, 04:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Till motorn eller kupen?

Ja lite svårt med luftfilter, fick byta stift månatligen på en bil, det löste sig genom att byta luftfilteret som såg rent ut

Kupén. Elmotorn behöver inget filter. Men behövs verkligen både HEPA och kupéfilter i serie. Om man inte befinner sig i krig.

Lite märkligt att det inte mäts när filter ska bytas. Det klarar t.o.m min gamla dammsugare när det är dags att byta påse.
Citera
2022-10-17, 05:53
Medlem
Det är inte många gånger jag känt att detta var nödvändigt när jag bytt luftfilter till motorn. Ofta står man där med två filter i händerna och det är nästan svårt att se vilket som är nytt och vilket som gått 2000 mil.

Jag har börjat att blåsa rent mina filter med tryckluft istället. Byter kanske varranan var tredje gång. Ibland kör jag ner dammsugare i filterhuset. DÄR kan det se riktigt jäkligt ut.
Citera
2022-10-17, 06:59
Medlem
Alla bilar som inte har förgasare mäter även motstånden i insuget dvs hur mycket luft bilen får för att sedan veta hur mycket bränsle som behövs blandas. Ett fullt filter kommer ge dig en slöare bil, orolig tomgång, ryckig gaspådrag, osv osv prova själv att andas genom ett sugrör medans du springer på löpbandet enkelt sagt.

Kupéfilter bör man byta varje år inte så jävla gosigt när det börjar växa svart mögel eller någon annan svamp infektion som sprutar ut i ventilationen i bilen.

Känns ju jävligt snålt att blåsa av och tvätta när dessa filter kostar knappat en femhundring per år om ens det och tar mindre än 10min att byta själv med en stjärnmejsel..
Citera
2022-10-17, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Luftfilter, kupéfilter är ju ändå väldigt billiga att köpa så länge man inte knallar in hos märkeshandlaren eller Mekonomen... Då får man ju så klart vara med och betala deras personalkostnader och lokalkostnader.

Beställ kvalitetsfilter från typ Autodoc eller liknande...

Och dom flesta kupéfilter och luftfilter byter man ju dessutom på typ 10 minuter.

Nä jag förstår inte riktigt problemet i trådstarten.. 🤔

Precis. Va glad att du inte kör motocross, då får du byta luftfilter efter varje gång du kört färdigt, samt även byta olja om du kör tillräckligt hårt......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in