2022-10-18, 09:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Så banker ska inte finnas när bitcoin tar över?

Hur ska pengar lånas?
Banker får försöka hitta alternativa sätt att fortsätta vara relevanta i en värld där folk tar större kontroll över sina egna värden.

Googla "borrow Bitcoin" om du är intresserad av ta reda på mer.
2022-10-18, 09:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Och vi har visat för dig att "värde" är subjektivt och situationsberoende. "Värde" är ingen naturlag. Utan människor så är en guldtacka inte mer värd än en sten och en Ferrari inte mer värd än lite lort. Inget har ett universiellt.

Tvärtom är bankkrisen i Libanon (och i alla andra länder) ett tydligt exempel på att Bitcoin får ett värde. för närvarande värderar markanden Bitcoins pris till runt $20 000. För 10 år sedan var värdet $20, för 5 år sedan var värdet $4000k och vad värdet är om 5 månader, om 10 månader och om 5 år, återstår att se.

Intressanta nihilistiska idéer. Ingenting har ett värde så vi bestämmer allt själva.

Dylika tankar har ju fått fäste i samhället idag där man får välja kön utifrån ens åsikter och inte en objektiv verklighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Om killen hade haft 40 000 dollar i Bitcoin så hade han kunnat likvidera dessa när han vill för att betala farsans sjukhusräkningar och rädda livet på honom.
Bitcoin hade löst alla hans (och alla andras) problem med att inte få tag i sina egna pengar.
Hur hade han kunnat ”likvidera” sina bitcoins och betala sjukhusräkningar i Libanon?
2022-10-18, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jo, men banken måste hålla kolla på inlånings- och utlåningstider. Den kan inte låna ut pengar som en insättare har på ett avistakonto.

Med den definitionen är alla banker som inte gått i konkurs full reserv banks då de bevisligen hållit koll på inlånings och utlåningstider i praktiken.
2022-10-18, 09:59
Medlem
Citat:
Med den definitionen är alla banker som inte gått i konkurs full reserv banks då de bevisligen hållit koll på inlånings och utlåningstider i praktiken.

Det var inte en definition, bara en förklaring av hur en bank kan låna ut pengar och bibehålla fulla reserver.

Det har funnits fullreservbanker historiskt och finns kanske någon enstaka fortfarande, men det är nästan omöjligt att konkurrera mot de vanliga skojarbankerna när vi har insättningsgaranti och andra subventioner från statsmakten.
2022-10-18, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det var inte en definition, bara en förklaring av hur en bank kan låna ut pengar och bibehålla fulla reserver.

Det har funnits fullreservbanker historiskt och finns kanske någon enstaka fortfarande, men det är nästan omöjligt att konkurrera mot de vanliga skojarbankerna när vi har insättningsgaranti och andra subventioner från statsmakten.

Fullreservbanker är antingen inte full reserv eller inte en bank.

Att någon akademiker någonstans påstårnågot annat skiter jag blankt i.
2022-10-18, 10:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Intressanta nihilistiska idéer. Ingenting har ett värde så vi bestämmer allt själva.
Ja, sånt är intressant. Du kan diskutera detta vidare i filosofiforumet om du vill lära dig mer.

Citat:
Dylika tankar har ju fått fäste i samhället idag där man får välja kön utifrån ens åsikter och inte en objektiv verklighet.
Jahopp? Finns säkert något samhällsform du kan dyka djupare in i den frågan om du vill.

Citat:
Hur hade han kunnat ”likvidera” sina bitcoins och betala sjukhusräkningar i Libanon?
Du får använda fantasin lite själv tycker jag.
En variant hade varit att hitta någon som vill köpa Bitcoin för cash, om det är cash han behöver, tex.

Jag kan inte detaljerna kring omständigheterna och behoven, utan kan bara konstatera att Bitcoin är bättre än pengar på banken i Libanon (och många andra länder som har samma problem). Räcker så.
2022-10-18, 13:25
Medlem
Citat:
Fullreservbanker är antingen inte full reserv eller inte en bank.

Att någon akademiker någonstans påstårnågot annat skiter jag blankt i.

Grundprincipen är ganska enkel. Pelle sätter in 1000 kr på ett konto med 1 procent ränta. Han har rätt att ta ut sina 1010 kr först om ett år. Banken lånar ut dessa 1000 kr till Kalle mot 2 procents ränta. Kalle är skyldig att inbetala 1020 kr om ett år.

Så får en fullreservbank arbeta i princip. I varje ögonblick kan den fullgöra sina avtal med såväl insättare som låntagare. Även vid en anstormning då alla insättare begär ut sina pengar enligt avtal så kommer inte banken behöva göra som skojarbankerna i Libanon.

Det behövs inte heller någon riksbank i bakgrunden med rätt att skapa pengar ur tomma intet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-18 kl. 13:30.
2022-10-18, 19:07
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Nu låter det ju inte direkt som en objektiv beskrivning av historien (se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_bitcoin) även om du säkert har i grova drag rätt.
Nu fokuserade jag på att besvara din fråga i första hand och nämnde historien mest som kuriosa, för att kanske locka andra intresserade. Personligen tycker jag det varit kul att läsa om och länken du angav namnger fler av de projekt jag avsåg (men avsiktligt utelämnade) i min korta kommentar. Alla dessa (och troligen fler därtill) var viktiga för Satoshi. Men ingen av dem klarade av att eliminera 3:e part (det var nog förvisso inte heller målet för alla), utan där var Satoshi först.

Citat:
Jag har aldrig tvivlat på att bitcoin som protokoll fungerar i sig men frågan är vilket reellt problem det löser och om det ens är en rimlig lösning på de hypotetiska problem som framförs av förespråkare. Jag lutar starkt åt nej i den frågan.

Sedan kan man diskutera diverse protokoll och algoritmer i detalj om man tycker det är kul, men det är mindre intressant i mitt tycke om det överhuvudtaget görs på en felaktig ansats.
Du är ju naturligtvis fri att tycka vad du vill om detta men följande kan vara värt att reflektera över.

Satoshi hade ett mål innan han skapade en lösning, så för honom var det allt annat än hypotetiskt. Så pass mycket material lämnade han efter sig, att det inte är så svårt att komma fram till. Detta gäller nog högst sannolikt både den tidiga samlade utvecklarcommunityn såväl som den nuvarande, men det är blir naturligtvis en större gissning i vilken grad detta gäller, ju längre från ursprunget man rör sig. Både målet och förståelsen av det verkar ju spreta allt mer ju större antalet människor blivit, som intresserar sig för det. Så ingen kommer undan att bli översköljd av subjektivitet i detta ämne när man försöker läsa in sig. Detta blir bara värre för varje år.

Sen till en annan relaterad detalj ifall någon nu skulle börja intressera sig för historien före Bitcoin.

Det är nog ändå rimligt att anta att det var inom den så kallade Cypherpunkrörelsen som man först började fundera på och formulera målet, även om det kanske inte var samma som Satoshi senare hade. Jag skulle misstänka att anonymiteten var högst på deras dagordning, om jag förstått den rörelsen rätt. En tämligen brokig samling deltagare, verkar det som.
2022-10-18, 20:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Nu fokuserade jag på att besvara din fråga i första hand och nämnde historien mest som kuriosa, för att kanske locka andra intresserade. Personligen tycker jag det varit kul att läsa om och länken du angav namnger fler av de projekt jag avsåg (men avsiktligt utelämnade) i min korta kommentar. Alla dessa (och troligen fler därtill) var viktiga för Satoshi. Men ingen av dem klarade av att eliminera 3:e part (det var nog förvisso inte heller målet för alla), utan där var Satoshi först.
Jag kan tyvärr inte hitta någon tydlig källa på att "Satoshi" skulle ha varit först med någon revolutionerande lösning. Det bör framförallt ha stått tydligt i wiki-artikeln i så fall. Tvärtom verkar det ju ha funnits liknande idéer och lösningar långt tidigare som bara inte fick någon större spridning.
2022-10-18, 20:24
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag kan tyvärr inte hitta någon tydlig källa på att "Satoshi" skulle ha varit först med någon revolutionerande lösning. Det bör framförallt ha stått tydligt i wiki-artikeln i så fall. Tvärtom verkar det ju ha funnits liknande idéer och lösningar långt tidigare som bara inte fick någon större spridning.
Måste det stå i en wikipediaartikel att något är revolutionerande för att det ska vara det? Bra argument. Brukar låta så från dig när du är överbevisad.

Ses vi vid nästa halmstrå?
2022-10-18, 20:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Måste det stå i en wikipediaartikel att något är revolutionerande för att det ska vara det? Bra argument. Brukar låta så från dig när du är överbevisad.

Ses vi vid nästa halmstrå?
Det känns ganska sannolikt att en sådan fundamental nyhet skulle stå i artikeln, ja.

Varför det nu ens är relevant för ämnet i tråden. Det finns många fiffiga matematiska pussel som folk har löst som inte innebär något värde i sig. Bitcoin uppfyller uppenbarligen inget behov som finns i väsentlig utsträckning.
2022-10-18, 20:47
Medlem
Leastons avatar
Denna ger en snabb överblick hur vad som skulle bli Bitcoin, evolverade fram:
https://hodlhard.io/wp-content/uploads/2019/05/bitcoin-prehistory.jpg
Senast redigerad av Leaston 2022-10-18 kl. 20:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in