Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Nu låter det ju inte direkt som en objektiv beskrivning av historien (se t ex
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_bitcoin) även om du säkert har i grova drag rätt.
Nu fokuserade jag på att besvara din fråga i första hand och nämnde historien mest som kuriosa, för att kanske locka andra intresserade. Personligen tycker jag det varit kul att läsa om och länken du angav namnger fler av de projekt jag avsåg (men avsiktligt utelämnade) i min korta kommentar. Alla dessa (och troligen fler därtill) var viktiga för Satoshi. Men ingen av dem klarade av att eliminera 3:e part (det var nog förvisso inte heller målet för alla), utan där var Satoshi först.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Jag har aldrig tvivlat på att bitcoin som protokoll fungerar i sig men frågan är vilket reellt problem det löser och om det ens är en rimlig lösning på de hypotetiska problem som framförs av förespråkare. Jag lutar starkt åt nej i den frågan.
Sedan kan man diskutera diverse protokoll och algoritmer i detalj om man tycker det är kul, men det är mindre intressant i mitt tycke om det överhuvudtaget görs på en felaktig ansats.
Du är ju naturligtvis fri att tycka vad du vill om detta men följande kan vara värt att reflektera över.
Satoshi hade ett mål innan han skapade en lösning, så för honom var det allt annat än hypotetiskt. Så pass mycket material lämnade han efter sig, att det inte är så svårt att komma fram till. Detta gäller nog högst sannolikt både den tidiga samlade utvecklarcommunityn såväl som den nuvarande, men det är blir naturligtvis en större gissning i vilken grad detta gäller, ju längre från ursprunget man rör sig. Både målet och förståelsen av det verkar ju spreta allt mer ju större antalet människor blivit, som intresserar sig för det. Så ingen kommer undan att bli översköljd av subjektivitet i detta ämne när man försöker läsa in sig. Detta blir bara värre för varje år.
Sen till en annan relaterad detalj ifall någon nu skulle börja intressera sig för historien före Bitcoin.
Det är nog ändå rimligt att anta att det var inom den så kallade Cypherpunkrörelsen som man först började fundera på och formulera målet, även om det kanske inte var samma som Satoshi senare hade. Jag skulle misstänka att anonymiteten var högst på deras dagordning, om jag förstått den rörelsen rätt. En tämligen brokig samling deltagare, verkar det som.