2022-10-17, 17:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Sedan slutet 80-talet har det funnits funderingar på om man skulle kunna skapa "ett system med digitala pengar", som man kallade det då, men alla försök att uppnå detta föll på en och samma punkt (förutom diverse olika andra misstag de gjorde). Alla kom efter ett tag fram till att det måste finnas en garant för transaktionerna i systemet, så hur man än vänder och vrider på det så behövs en utpekad ansvarig 3:e part för detta. Satoshis milstolpe var att påvisa att detta faktiskt gick att lösa utan denna 3:e part.

De har varit lite kul att läsa på i efterhand om historien innan Bitcoin skapades. Bland annat om cipherpunkrörelsen, som jag har för mig att den kallades, som hade en rent euforisk övertro på att kryptografi skulle lösa allt i framtiden. Antagligen en effekt av en del av den tidens framsteg inom stark kryptografi. De kom att nyktra till dock allteftersom olika projekt såg dagens ljus på vägen och havererade fort.

Men just dessa misslyckade projekt hjälpte Satoshi i sin design. Han lärde av misstagen och tänkte om där de hade gjort misslyckade designval.

Det verkar ju vara så i historien, oavsett område, att misslyckanden ger bra lärdomar att bygga vidare på. Skulle Bitcoin haverera så tror jag inte det kommer vara ett undantag.

Nu låter det ju inte direkt som en objektiv beskrivning av historien (se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_bitcoin) även om du säkert har i grova drag rätt. Jag har aldrig tvivlat på att bitcoin som protokoll fungerar i sig men frågan är vilket reellt problem det löser och om det ens är en rimlig lösning på de hypotetiska problem som framförs av förespråkare. Jag lutar starkt åt nej i den frågan.

Sedan kan man diskutera diverse protokoll och algoritmer i detalj om man tycker det är kul, men det är mindre intressant i mitt tycke om det överhuvudtaget görs på en felaktig ansats.
2022-10-17, 17:26
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vet du vad som hände med Dandeloin förslaget som skulle hjälpa till med fungibiliteten? Fick det förklarat för mig för några år sedan, men har inte hört något sedan dess? Funkade det inte?
Dandelion var ju ett enklare tillägg för att göra triangulering av en tx-postare, via nodövervakning, omöjligt. Jag har inte följt upp vad som hände med det, men trodde det var så pass okomplicerat att det var implementerat sen länge.

Citat:
Hörde ifs om Mimblewimble också för flera år sedan, men sen har det varit tyst där med.
Det kommer förbli tyst tills dess ingående kryptografi mognar är jag rädd. Så ingen idé att hålla andan.

Citat:
Har det båda med varandra att göra even?
De är helt orelaterade.
2022-10-17, 17:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel

Det kommer förbli tyst tills dess ingående kryptografi mognar är jag rädd. Så ingen idé att hålla andan.
Menar du för att vi inte har kunskapen än, eller för att problemet Mimblewimble löser inte är stort nog...ännu?
2022-10-17, 17:42
Medlem
Musikern, modedesignern och miljardären Kanye West, som håller på att deplattformeras efter ett antal uppmärksammade politiskt inkorrekta uttalanden på senare tid, har stängts av från banken JP Morgan. Han omfamnar nu bitcoin:

https://www.forbes.com/sites/billybambrough/2022/10/13/it-really-is-the-answer-kanye-west-jpmorgan-and-paypal-reveal-the-case-for-bitcoin/?sh=5ba1bd232d2d
2022-10-17, 17:56
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Menar du för att vi inte har kunskapen än, eller för att problemet Mimblewimble löser inte är stort nog...ännu?
Nu önskar jag att jag hade mer tid att sätta mig in i detta och kunna bekräfta bättre. Men jag har förstått det som att det uppgraderade protokollet redan finns, men att man använder för "ung kryptografi" i delar av det. Därav behovet att vänta. Det händer dessutom så mycket runt zero knowledge proof-algoritmer nu att MW kanske kommer bli ifrånsprungen av någon annan också. Svårt att sia om.

För Bitcoins del är nuvarande MW för lite för att motivera att försöka få alla med sig på en hard fork. För inte tala om oron för vad buggar skulle kunna ställa till med, i ett rätt påvisat stabilt system, som det är idag. MW v2 borde ju kunna vara en morot väl värd att motivera en hard fork, men som sagt vi är inte där än, sannolikt inte på många år än. Fråga mig inte hur många.
2022-10-17, 18:05
Avslutad
Citat:

Det används redan på Litecoin, och det har sina kritiker. https://youtu.be/n_w3iITuHJk?t=926

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Musikern, modedesignern och miljardären Kanye West, som håller på att deplattformeras efter ett antal uppmärksammade politiskt inkorrekta uttalanden på senare tid, har stängts av från banken JP Morgan. Han omfamnar nu bitcoin:

https://www.forbes.com/sites/billybambrough/2022/10/13/it-really-is-the-answer-kanye-west-jpmorgan-and-paypal-reveal-the-case-for-bitcoin/?sh=5ba1bd232d2d

Probably nothing. Kim Bredhäck har väl också varit aktiv i kryptobranschen ett tag?
2022-10-17, 18:16
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:

Var stod det att han nu omfamnar Bitcoin? Det enda jag såg i artikeln var ett uttalande från 2020, men den var väldigt svårläst så möjligt att jag missade det som stödjer "han omfamnar nu bitcoin". Väntar med att kommentera vilken betydelse man ska skriva Kanye Wests tänkande tills vidare.
2022-10-17, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Var stod det att han nu omfamnar Bitcoin? Det enda jag såg i artikeln var ett uttalande från 2020, men den var väldigt svårläst så möjligt att jag missade det som stödjer "han omfamnar nu bitcoin". Väntar med att kommentera vilken betydelse man ska skriva Kanye Wests tänkande tills vidare.

Ok, jag läste för slarvigt. Tog bara med första bästa artikel vid sökning. Som du påpekar var han tydligen bitcoinvänlig redan för ett par år sedan.

Men han ska ha fotograferats med en Satoshi-keps häromdagen, efter att ha ondgjort sig över JP Morgan några dagar tidigare:

https://www.trustnodes.com/2022/10/17/kanye-west-goes-bitcoin-wears-satoshi-nakamoto-hat-after-jp-morgan-closed-account
https://www.youtube.com/watch?v=80uk1I5EyW0
2022-10-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell

Probably nothing. Kim Bredhäck har väl också varit aktiv i kryptobranschen ett tag?

Visst, inget omvälvande, bara en vanlig dag i början av världens bitcoinisering.
2022-10-17, 19:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Men han ska ha fotograferats med en Satoshi-keps häromdagen, efter att ha ondgjort sig över JP Morgan några dagar tidigare
Ja, det låter som oomtvistliga bevis för den annalkande bitcoiniseringen. Självaste Kanye West har varit sur på JP Morgan och har setts i en viss keps...
2022-10-17, 20:54
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ok, jag läste för slarvigt. Tog bara med första bästa artikel vid sökning. Som du påpekar var han tydligen bitcoinvänlig redan för ett par år sedan.

Men han ska ha fotograferats med en Satoshi-keps häromdagen, efter att ha ondgjort sig över JP Morgan några dagar tidigare:

https://www.trustnodes.com/2022/10/17/kanye-west-goes-bitcoin-wears-satoshi-nakamoto-hat-after-jp-morgan-closed-account
https://www.youtube.com/watch?v=80uk1I5EyW0
Ok, men även om Kayne West hade omfamnat Bitcoin nu är jag osäker på hur intressant det är. Hans primära attribut tycks numera vara skogstokig snarare än musiker och modedesigner. Personligen har jag också ganska svårt för antisemitism och tycker nog att det är lite förminskande att enbart kalla det "politiskt inkorrekt". Visserligen sant, men kanske inte helt orimligt.
2022-10-17, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Ok, men även om Kayne West hade omfamnat Bitcoin nu är jag osäker på hur intressant det är. Hans primära attribut tycks numera vara skogstokig snarare än musiker och modedesigner. Personligen har jag också ganska svårt för antisemitism och tycker nog att det är lite förminskande att enbart kalla det "politiskt inkorrekt". Visserligen sant, men kanske inte helt orimligt.

Poängen är att hans uttalanden gör att han deplattformeras, även från banktjänster. Det om något är ett hot mot allt vad frihet heter och visar hur viktig bitcoin är. Hur ska man kunna ha någon fungerande offentlig diskussion överhuvudtaget om man riskerar att utestängas från betalningstjänster om man uttrycker en kontroversiell åsikt? I övrigt tänker jag inte recensera hans uttalanden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in