Citat:
Sedan slutet 80-talet har det funnits funderingar på om man skulle kunna skapa "ett system med digitala pengar", som man kallade det då, men alla försök att uppnå detta föll på en och samma punkt (förutom diverse olika andra misstag de gjorde). Alla kom efter ett tag fram till att det måste finnas en garant för transaktionerna i systemet, så hur man än vänder och vrider på det så behövs en utpekad ansvarig 3:e part för detta. Satoshis milstolpe var att påvisa att detta faktiskt gick att lösa utan denna 3:e part.
De har varit lite kul att läsa på i efterhand om historien innan Bitcoin skapades. Bland annat om cipherpunkrörelsen, som jag har för mig att den kallades, som hade en rent euforisk övertro på att kryptografi skulle lösa allt i framtiden. Antagligen en effekt av en del av den tidens framsteg inom stark kryptografi. De kom att nyktra till dock allteftersom olika projekt såg dagens ljus på vägen och havererade fort.
Men just dessa misslyckade projekt hjälpte Satoshi i sin design. Han lärde av misstagen och tänkte om där de hade gjort misslyckade designval.
Det verkar ju vara så i historien, oavsett område, att misslyckanden ger bra lärdomar att bygga vidare på. Skulle Bitcoin haverera så tror jag inte det kommer vara ett undantag.
De har varit lite kul att läsa på i efterhand om historien innan Bitcoin skapades. Bland annat om cipherpunkrörelsen, som jag har för mig att den kallades, som hade en rent euforisk övertro på att kryptografi skulle lösa allt i framtiden. Antagligen en effekt av en del av den tidens framsteg inom stark kryptografi. De kom att nyktra till dock allteftersom olika projekt såg dagens ljus på vägen och havererade fort.
Men just dessa misslyckade projekt hjälpte Satoshi i sin design. Han lärde av misstagen och tänkte om där de hade gjort misslyckade designval.
Det verkar ju vara så i historien, oavsett område, att misslyckanden ger bra lärdomar att bygga vidare på. Skulle Bitcoin haverera så tror jag inte det kommer vara ett undantag.
Nu låter det ju inte direkt som en objektiv beskrivning av historien (se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_bitcoin) även om du säkert har i grova drag rätt. Jag har aldrig tvivlat på att bitcoin som protokoll fungerar i sig men frågan är vilket reellt problem det löser och om det ens är en rimlig lösning på de hypotetiska problem som framförs av förespråkare. Jag lutar starkt åt nej i den frågan.
Sedan kan man diskutera diverse protokoll och algoritmer i detalj om man tycker det är kul, men det är mindre intressant i mitt tycke om det överhuvudtaget görs på en felaktig ansats.