2022-10-18, 09:18
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Är det? Är det verkligen lättare för hela världen att byta till ditt nya penningsystem än att Libanon får ordning på sin stat?
Nu pratade vi om de som drabbades av att banken nekar tillgång till deras egna pengar. Och ja, Bitcoin hade löst deras problem på ett lätt sätt.
Är rätt övertygad om att de flesta drabbade önskar dom stoppat tagit ut sina pengar och köpt Bitcoin istället, 2019.

Citat:
Vad pratar du om? Jag använder ordet 100% korrekt
Agree to disagree.
Men att diskutera argumentationsfel och debatteknik med dig är det sista jag vill göra. Det får vara upp till betraktaren att avgöra om du har bra argumentet. Min personliga åsikt i frågan går säker att gissa...
2022-10-18, 09:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vi har även dogecoin. Vad sägs om det? Hade väl funkat lika bra i Libanon.

De hade även kunnat köpa Counterstrike-skins eller något annat. Allt hade funkat.
Vad detta det bästa du hade så verkar poängen gått in...
2022-10-18, 09:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Nu pratade vi om de som drabbades av att banken nekar tillgång till deras egna pengar. Och ja, Bitcoin hade löst deras problem på ett lätt sätt.
Är rätt övertygad om att de flesta drabbade önskar dom stoppat tagit ut sina pengar och köpt Bitcoin istället, 2019.

Agree to disagree.
Men att diskutera argumentationsfel och debatteknik med dig är det sista jag vill göra. Det får vara upp till betraktaren att avgöra om du har bra argumentet. Min personliga åsikt i frågan går säker att gissa...
Varför säger du alltid "agree to disagree" när det blir alltför uppenbart att du hade fel? I din värld finns bara bitcoin som lösning på alla problem så därför är det där ett återkommande argumentationsfel i dina inlägg.

Jag hade för övrigt önskat att jag hade köpt aktier i Tesla runt 2016. Lätt att veta så här i efterhand.
2022-10-18, 09:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Kanske, om inte PayPal har fryst kontot av någon anledning. De tvingades nyligen dra tillbaka sin nypåhittade användarregel om att PayPal skulle få ta 2500 dollar från alla som PayPal bedömer sysslar med desinformation, men de kan få för sig vad som helst.

https://finance.yahoo.com/news/paypal-tells-users-fine-them-111951288.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6 Ly9kdWNrZHVja2dvLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAFm4 QtDw16SCVrC7vam_VfGbk35ehzJjdfZUUjgYOnwACBQOQVU2F0 -fcArJsXOx04bIaaKZqliU-i 3m9b5VCGrLNaIAZw7uhqjzqnSwCJjp3xq3M17J0L0v5Pkw_rlb rT6x9dJNwaYNP5Kt1lbxsKjFgbIBPEQrdgCH03ZVsKfO

Massor av folk har fått sina konton frusna. Att flytta pengarna från banken till PayPal är som att hoppa ur askan i elden.

Inte många har sådana möjligheter. Det krävs till att börja med att du har ett stort kapital. Schweiziska banker har ofta ett minmikrav på storlek för att du ska få öppna ett konto som utlänning.

Det har nog många lärt sig sedan tidigare. Det är dock opraktiskt och riskabelt när det börjar bli större summor. I inslaget talades om över 200 tusen dollar.

Bankerna stängde 2019. De i Libanon som hade köpt bitcoin innan dess har klarat sig bra.

Hela idén som du argumenterar för är att bitcoin har något värde vari man kan lägga sina besparingar. När man sedan frågar vad värdet är så är svaret att "jo men du kan använda det som store of value". Dvs ett cirkelresonemang. Bitcoin har värde för att det kan bevara (eller överföra) värde. Det är rena dumheter. Jag förstår inte hur man kan göra så enkla tankevurpor.

Just nu har bitcoin ett pris, ja, men eftersom det saknas underliggande värde så kan priset nästa vecka vara 0. Att ni argumenterar för (i efterhand) att man borde som libanes ha köpt bitcoin år 2019 är helt irrelevant.

Vad skulle ni säga till en libanes som köper bitcoin idag och nästa år är värdet 0? Var det en bra idé? Du kan inte garantera på något sätt att värdet kommer att bevaras.

Otroligt infantilt att bara svepande hänvisa till de onda bankerna som bitcoin skulle vara en lösning (och den enda lösningen) på. Se mitt tidigare inlägg om hammare och spikar.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-10-18 kl. 09:32.
2022-10-18, 09:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Varför säger du alltid "agree to disagree" när det blir alltför uppenbart att du hade fel?
Du har dina subjektiva åsikter och jag behöver inte hålla med om att du har rätt.
Tänker fortsätta skriva så när jag anser du har fel, så det är bara förbereda dig.

Citat:
I din värld finns bara bitcoin som lösning på alla problem så därför är det där ett återkommande argumentationsfel i dina inlägg.
Halmdocka.
Det finns massor av lösningar på problem. Bitcoin tenderar dock att vara en av de bättre/lättaste lösningarna på problem vi diskuterat. Men visst finns det andra lösningar. Paypal (som du nämner) hade kanske varit succé i Libanon, men jag gissar att den ganska fort strypts ner i sådant läge då den också är decentraliserad. Jag tror Bitcoin varit en bättre lösning isf, du behöver inte hålla med.
2022-10-18, 09:37
Medlem
Citat:
Hela idén som du argumenterar för är att bitcoin har något värde vari man kan lägga sina besparingar. När man sedan frågar vad värdet är så är svaret att "jo men du kan använda det som store of value". Dvs ett cirkelresonemang. Bitcoin har värde för att det kan bevara (eller överföra) värde. Det är rena dumheter. Jag förstår inte hur man kan göra så enkla tankevurpor.

Just nu har bitcoin ett pris, ja, men eftersom det saknas underliggande värde så kan priset nästa vecka vara 0. Att ni argumenterar för (i efterhand) att man borde som libanes ha köpt bitcoin år 2019 är helt irrelevant.

Vad skulle ni säga till en libanes som köper bitcoin idag och nästa år är värdet 0? Var det en bra idé? Du kan inte garantera på något sätt att värdet kommer att bevaras.

Otroligt infantilt att bara svepande hänvisa till de onda bankerna som bitcoin skulle vara en lösning (och den enda lösningen) på. Se mitt tidigare inlägg om hammare och spikar.

Jag har förklarat för dig flera gånger hur det kommer sig att bitcoin är värdefull, men eftersom du saknar förmågan att ta till dig detta, så kommer du nog att vara en av de som börjar använda bitcoin väldigt sent. Hade vi bott i Libanon hade detta redan varit fatalt för din ekonomi, men i Sverige kan du kanske fortsätta streta emot några år till utan att bli helt ruinerad.

Bankstängningar kan dock komma till västvärlden också, vilken dag som helst egentligen. Eller om ett antal år. Systemet knakar uppenbart i fogarna.
2022-10-18, 09:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Var ska folk få lån ifrån i en bitcoinvärld?

Det kallas för full-reserve banking, och har sina kritiker. Bland annat årets Nobelpristagare i ekonomi Douglas W. Diamond och Philip H. Dybvig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Full-reserve_banking#Against
https://en.wikipedia.org/wiki/Diamond%E2%80%93Dybvig_model

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoiniseringen kommer underifrån, med spelteoretisk nödvändighet. Den sker inte genom en omröstning i FN eller något, om du nu tror det.

Och hur var det i El Salvador då?

Citat:
Vad pratar du om??

Om killen hade haft 40 000 dollar i Bitcoin så hade han kunnat likvidera dessa när han vill för att betala farsans sjukhusräkningar och rädda livet på honom.
Bitcoin hade löst alla hans (och alla andras) problem med att inte få tag i sina egna pengar.

Jaha, så du skräms av anonyma kryptovalutor och vill ha en "liberal stat" som ska kunna beskatta vanliga knegare, men tycker ändå att "eliten" ska kunna gå före i kön när de behöver operera sina blindtarmar?
2022-10-18, 09:46
Avslutad
Citat:
Vad pratar du om??

Om killen hade haft 40 000 dollar i Bitcoin så hade han kunnat likvidera dessa när han vill för att betala farsans sjukhusräkningar och rädda livet på honom.
Bitcoin hade löst alla hans (och alla andras) problem med att inte få tag i sina egna pengar.

Så banker ska inte finnas när bitcoin tar över?

Hur ska pengar lånas?
2022-10-18, 09:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Det kallas för full-reserve banking, och har sina kritiker. Bland annat årets Nobelpristagare i ekonomi Douglas W. Diamond och Philip H. Dybvig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Full-reserve_banking#Against
https://en.wikipedia.org/wiki/Diamond%E2%80%93Dybvig_model

Jaha, så du skräms av anonyma kryptovalutor och vill ha en "liberal stat" som ska kunna beskatta vanliga knegare, men tycker ändå att "eliten" ska kunna gå före i kön när de behöver operera sina blindtarmar?

Full reserve banking kan inte ge lån på basis av inlånade medel.
2022-10-18, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell

Att ett enskilt land anammar bitcoin är underifrån om man ser det i ett globalt perspektiv. Men det är uppifrån om man ser det i ett lokalt perspektiv. Det började dock underifrån även i El Salvador, med Bitcoin Beach.

Det kommer säkert fortsätta på liknande sätt. Vissa länder legaliserar, samtidigt som en ständig bitcoinisering sker underifrån på individuell nivå världen över.
2022-10-18, 09:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Och vi har visat för dig att "värde" är subjektivt och situationsberoende. "Värde" är ingen naturlag. Utan människor så är en guldtacka inte mer värd än en sten och en Ferrari inte mer värd än lite lort. Inget har ett universiellt.

Tvärtom är bankkrisen i Libanon (och i alla andra länder) ett tydligt exempel på att Bitcoin får ett värde. för närvarande värderar markanden Bitcoins pris till runt $20 000. För 10 år sedan var värdet $20, för 5 år sedan var värdet $4000k och vad värdet är om 5 månader, om 10 månader och om 5 år, återstår att se.
2022-10-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Full reserve banking kan inte ge lån på basis av inlånade medel.

Jo, men banken måste hålla koll på inlånings- och utlåningstider. Den kan inte låna ut pengar som en insättare har på ett avistakonto.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-18 kl. 09:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in