Citat:
Ursprungligen postat av
Druthuludi
Med nuvarande lagstiftning sedan sommaren år 2018 så stämmer det att det är en form av våldtäkt ifall hon ändrar sitt samtycke och mannen skulle förmodligen bli dömd.
Sedan håller jag med dig i att den lagändringen är helt sjuk och att man borde återgå till den äldre lagstiftningen så att folk inte kan "dra tillbaka samtycke" mitt under sexakten. Eller de kan dra tillbaka det men det borde inte klassas som våldtäkt menar jag.
Våldtäkt brukade vara ett grovt brott där en man tvingar till sig sex av någon ute på gatan.. Eller att en make hotar sig till sex genom utpressning och hot! Det handlade inte om att hon ville ha sex först och sedan mitt i samlaget tyckte hon att han var dålig i sängen så hon ändrade sig och drog tillbaka samtycket - så då blir han våldtäktsman för att han inte var bra nog för henne i sängen...
Då menar jag inte personen i fråga utan generellt en kvinna som drar tillbaka samtycket - så de ska få bestraffa män de tycker är dåliga med våldtäktskortet? Galen lagstiftning.
Har man gett samtycke så skall man kunna dra tillbaka det - men det borde ju inte betraktas som våldtäkt.
Nu är Sveriges lagstiftning sjuk och vi saknar makt över den.. Men hela världen skrattar åt Sverige.
Man har
alltid haft rätten att dra tillbaka sitt samtycke under sexakten, även innan lagen om oaktsam våldtäkt/samtyckeslagen kom. Om du har se med en kvinna och hon mitt under akten börjar säga "nej, jag vill inte mer, sluta!" och börjar gråta, så har hon dragit tillbaka sitt samtycke, och då
ska du sluta. Fortsätter du då, så kan du komma att åka dit för våldtäkt. Och det hade du gjort även
innan lagändringen.
Märker du att kvinnan plötsligt inte verkar vilja, hon slutar stöna, stelnar till, blir passiv om du tex. börjar penetrera henne analt istället för vaginalt. Så kan det vara bra att du
frågar "vill du inte längre?" och svarar hon att hon
inte vill, så gäller det att du slutar. Ställer du inte frågan och fortsätter, så kan du mycket väl åka dit för oaktsam våldtäkt. Ändringen av sexet kräver liksom fråga om hon samtycker till tex. analsex, eller annan ändring av ert sex.