Resultat: Stödjer du Ukraina eller Ryssland i den pågående konflikten
Jag stödjer Ryssland och ser helst att de vinner kriget.
23,91%
198 röster
Jag stödjer Ukraina och ser helst att de vinner kriget.
76,09%
630 röster
2022-10-18, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
"If Russia is not defeated in Ukraine, then it will likely move on to attack other former Soviet states,"

Jag läste genom hela artikeln: https://www.foreignaffairs.com/russi...boris-bondarev

Jag är nyfiken på : "likely will move on to attack other former Soviet states".

Detta är argumentet: "fascist regimes legitimize themselves more by exercising power than by delivering economic gains, and Putin is so aggressive and detached from reality that a recession is unlikely to stop him. To justify his rule, Putin wants the great victory he promised and believes he can obtain. If he agrees to a cease-fire, it will only be to give Russian troops a rest before continuing to fight. And if he wins in Ukraine, Putin will likely move to attack another post-Soviet state, such as Moldova, where Moscow already props up a breakaway region. "

Det är egentligen ett helt teoretiskt argument, snarare än drivet av någon med insikt i regimen. Jag tycker det är ett tunt argument och missar att det finns olika varianter. Man kan ju helt enkelt sluta fred med Putin och säga "OK du får ditt Novorussia, men avtalet är att där inte kommer små gröna män i Transnistrien eller baltikum", samt att man diskuterar olika mekanismer för att undvika problem där.

Men visst, om väst ger vapenstöd men för lite, och Ryssland krossar Ukraina och tvingar dem till ovillkorlig kapitulation så skulle Transnistrien kunna vara nästa mål. Som ju är en defactostat. Baltikum är dock något annat.

Så artikeln har tunn bas för det påståendet, och generaliserar vilt till "former soviet states".

Bra att du läste. ”Likely” sägs det och det är inte så långt bort att tro på att det är så. Putin själv har jämfört sig med Peter den store.
Citera
2022-10-18, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Kanske inte ens utanför mammas lägenhet

Om jag får leka amatörpsykolog så tror jag att 90% av de etniska svenskar som på allvar håller på Ryssland aldrig har fått sex, inte ens mot betalning. Det krävs en alldeles särskilt störd typ för att ens hysa sådana sympatier.
Citera
2022-10-18, 12:54
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Bra att du läste. ”Likely” sägs det och det är inte så långt bort att tro på att det är så. Putin själv har jämfört sig med Peter den store.

Nu lät jag också lite väl gnällig. Artikeln är läsvärd, fast jag drar andra slutsatser än potatismosen. Den gör bara inte mig så mycket klokare om något väldigt specifikt; hur långt vidare skulle Putin gå, vad är hans kapacitet för det, och vad är sannolikheten för de olika stegen? (Transnistrien i Moldavien, Baltikum, Finland). Personligen tänker jag 30% för Transnistrien (men bara 20% chans att Putin kommer till Odessa, så 6% totalt), 2% Moldavien, 0.5% Finland.

: https://www.foreignaffairs.com/russi...boris-bondarev
Citera
2022-10-18, 12:59
Medlem
Ganonitos avatar
Stödjer ingen av dem. Lika goda kålsupare båda två.
Citera
2022-10-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Du anser att Ryssland inte går att stoppa? Vad händer i Ukraina nu då?

Vem pratar om att starta krig mot Ryssland? De ska förlora sitt eget startade krig i Ukraina.

När Ukraina förlorat kriget kommer antagligen landet upphöra att existera eller så blir de ett neutralt land med det lilla som finns kvar.

Troligast är att det delas upp där Ryssland får de viktigaste ekonomiska/geopolitiska delarna och Polen får resten av skiten och får försöka reda ut de politiska problem som kommer uppstå vart efter.
Citera
2022-10-18, 13:03
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Nu lät jag också lite väl gnällig. Artikeln är läsvärd, fast jag drar andra slutsatser än potatismosen. Den gör bara inte mig så mycket klokare om något väldigt specifikt; hur långt vidare skulle Putin gå, vad är hans kapacitet för det, och vad är sannolikheten för de olika stegen? (Transnistrien i Moldavien, Baltikum, Finland). Personligen tänker jag 30% för Transnistrien (men bara 20% chans att Putin kommer till Odessa, så 6% totalt), 2% Moldavien, 0.5% Finland.

Det är nog helt uteslutet att Ryssland kommer kunna behålla något av de ockuperade områdena, men att de gärna skulle vilja behålla allt och sedan gå vidare och ta Odessa och Transnistrien är ju uppenbart, de har ju redan försökt och uttalat sig om detta. Att de inte skulle ta hela Georgien förefaller också osannolikt, om de inte får däng så det räcker i Ukraina.

Viljan behöver vi nog inte fundera över. Kommer han till Transnistrien så tar han hela Moldavien. Samma med Georgien. Och så klart Ukraina. Sedan huruvida Ryssland har förmågan eller inte... Nej, det har de inte idag och sannolikt inte inom överskådlig framtid heller vad gäller just Ukraina och Moldavien, men Georgien ser jag som en lågt hängande "tröstfrukt".

Självklart ska Ryssland bekämpas med varje till buds stående medel tills de håller internationella avtal och håller sig kvar inom sina egna gränser.
Citera
2022-10-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Säg det med en rysskuk i röven och kniv runt halsen den dag ryssland vill expandera mera. Du ser ingen skillnad i orden närområde och långt borta?

Du kan betala hur mycket du vill till dina nazister i Ukraina.

Jag ser hellre att Sverige prioriterar sina egna invånare, inte somalias,iraks,ukrainas etc.
Citera
2022-10-18, 13:06
Medlem
Citat:

Är det värt att chansa är frågan? Och förstås: räcker inte invasionen av Ukraina i sig för att sätta stop för Putin?

30%/6% är lågt räknat. Man måste ta risken att han går in i Moldavien utifrån fallet att han inte blev stoppat i Ukraina och vann. Då är risken att Putin vill ha hela Ukrainas tillgång till Svarta havet närmare 100% och samma för Putins önska att koppla ihop Transnistrien med Ryssland landvägen.
Citera
2022-10-18, 13:07
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det är nog helt uteslutet att Ryssland kommer kunna behålla något av de ockuperade områdena, men att de gärna skulle vilja behålla allt och sedan gå vidare och ta Odessa och Transnistrien är ju uppenbart, de har ju redan försökt och uttalat sig om detta. Att de inte skulle ta hela Georgien förefaller också osannolikt, om de inte får däng så det räcker i Ukraina.

Viljan behöver vi nog inte fundera över. Kommer han till Transnistrien så tar han hela Moldavien. Samma med Georgien. Och så klart Ukraina. Sedan huruvida Ryssland har förmågan eller inte... Nej, det har de inte idag och sannolikt inte inom överskådlig framtid heller vad gäller just Ukraina och Moldavien, men Georgien ser jag som en lågt hängande "tröstfrukt".

Självklart ska Ryssland bekämpas med varje till buds stående medel tills de håller internationella avtal och håller sig kvar inom sina egna gränser.

Spekulationer som hela tiden blir framställda som sanningar. Och framför allt meningslösa om man inte ställer det i relation till Putins kostnader. Vad för avtal kan vi göra längs vägen - det styr så klart vad han vill.
Citera
2022-10-18, 13:08
Medlem
FoxHounds avatar
Stödjer Ukraina, men tror på Ryssland. Om inte NATO lägger sig i med trupper/bombningar
Citera
2022-10-18, 13:09
Bannlyst
Citat:
Spekulationer som hela tiden blir framställda som sanningar. Och framför allt meningslösa om man inte ställer det i relation till Putins kostnader. Vad för avtal kan vi göra längs vägen - det styr så klart vad han vill.

Psykopatdvärgen ska slitas i stycken av sina överlevande offer eller åtminstone ruttna bort i en trång cell. Hans "kostnader" är inte relevanta för någonting.
Citera
2022-10-18, 13:09
Wow.
T.o.m. i anonymitet, på ett forum där ingen hymlar med obekväma åsikter, i en forumsektion där det fullkomligen kryllar av rysstroll och bitterblattar från Tredje världen - är stödet för Ukraina överväldigande.
Att >75% är överens, händer i stort sett aldrig i politik.

Men, är det något som enar folk över landsgränser, är det avsmak gentemot Ryssland. Spelar ingen roll om du är japan, jude, kines, finne, turk eller svensk: alla har vi lärt oss av erfarenhet, vilket skitland Ryssland är.
Och för första gången på 500 år, ser det ut som att vi kommer kunna bli av med eländet. Dagens Ryssland existerar inte om 10 år, finns inte en chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in