Resultat: Stödjer du Ukraina eller Ryssland i den pågående konflikten
Jag stödjer Ryssland och ser helst att de vinner kriget.
23,91%
198 röster
Jag stödjer Ukraina och ser helst att de vinner kriget.
76,09%
630 röster
2022-10-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
När Ukraina förlorat kriget kommer antagligen landet upphöra att existera eller så blir de ett neutralt land med det lilla som finns kvar.

Troligast är att det delas upp där Ryssland får de viktigaste ekonomiska/geopolitiska delarna och Polen får resten av skiten och får försöka reda ut de politiska problem som kommer uppstå vart efter.
Vi har nog delade meningar över hur vi tror det här kriget slutar militärt. Jag anser att Ryssland de facto redan har förlorad och att det bara är en tidsfråga tills de blir utkastade.

Tiden får utvisa vem som har rätt men signalerna är tydliga. Putin har bara terrormopeder, kärnvapenkortet och en massa tvångsmobiliserade som inte vill slåss.
Citera
2022-10-18, 13:10
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Är det värt att chansa är frågan? Och förstås: räcker inte invasionen av Ukraina i sig för att sätta stop för Putin?

Ja om man vill chansa är en bra fråga.

Många motiverar insatsen i Ukraina med att vi ska stoppa honom för "de andras skull". Styrkan i det argumentet hänger då på vad Putin gör i nästa steg.
Citera
2022-10-18, 13:23
Medlem
Till dags dato har c.a 24% röst på Ryssland 76% på Ukraina.
Tycker ändå det verkar vara ovanligt höga siffror på Ryssland, hela 24%. Hade räkna med typ 5% som högst.
Men 76% la i alla fall sin röst på Ukraina och vill ha ett framtida fredlig Europa vilket ju ger hopp.
Citera
2022-10-18, 13:26
Medlem
Falsk dikotomi. Jag stödjer Ukraina och Ryssland. Varför finns inte det med som svarsalternativ?
Citera
2022-10-18, 13:27
Medlem
hroobarbs avatar
Stödjer ingen, men hoppas att denna konflikt leder till politisk kollaps i Ryssland.
Citera
2022-10-18, 13:48
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Spekulationer som hela tiden blir framställda som sanningar. Och framför allt meningslösa om man inte ställer det i relation till Putins kostnader. Vad för avtal kan vi göra längs vägen - det styr så klart vad han vill.
Inga avtal kan slutas med ett land som redan brutit samtliga avtal och bedrivit krig mot sina grannar i över ett decennium. Det finns inget sätt att garantera att Ryssland håller avtal, i alla fall inte förrän de befinner sig i en situation där de saknar andra möjligheter.
Citera
2022-10-18, 13:49
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Falsk dikotomi. Jag stödjer Ukraina och Ryssland. Varför finns inte det med som svarsalternativ?
Hur får du ihop det...? Detta är en enkel fråga om svart eller vitt. Välj sida.
Citera
2022-10-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Efter att Ukraina har vunnit kriget kommer väst att bygga upp landet och det kommer att demokratiseras. Ryssland är en diktatur som aldrig kommer att bli en demokrati då folket helt enkelt är för flata för blanda sig i vad regimen håller på med.

Frågan kunde lika gärna vara, stöder du Demokrati (Ukraina) eller Diktatur (Ryssland).
När man ser vilka som stödjer Ryssland så ser man också att det är samma som outcasts hatar demokrati och folkvalt styre.

Majoriteten av världens länder är diktaturer.
Jag förstår inte vad det har med saken att göra. Framförallt med tanke på hur hårfin skillnad det är mellan Ukrainas demokrati och Rysslands diktatur.
Citera
2022-10-18, 13:52
Medlem
Skattepengarna och försvarmatrielet går till u-landet; så det är inte precis så man får bestämma. Helst hade jag velat behålla allt här.
Citera
2022-10-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Stödjer ingen av dem. Lika goda kålsupare båda två.

De är ju helt uppenbart inte alls "lika goda kålsupare". Ukraina har anfallits av Ryssland, oprovocerat. Inte tvärtom. Ryssland är en stormakt med världens största kärnvapenarsenal, Ukraina är en relativt svag makt utan kärnvapen. Att sätta dem på samma nivå är helt absurt. Det är som om en 100-kilos fotbollshulligan ger sig på en 10-åring, ingen paritet någonstans.
Citera
2022-10-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hur får du ihop det...? Detta är en enkel fråga om svart eller vitt. Välj sida.
Javisst, det är ett krig mellan USA/NATO och Ryssland + det ockuperade Ukraina. Svart mot vitt. Välj sida. Men försök inte lura i folk att alternativen är "Ukraina eller Ryssland".
Citera
2022-10-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Skattepengarna och försvarmatrielet går till u-landet; så det är inte precis så man får bestämma. Helst hade jag velat behålla allt här.
Tror inte Sverige skickar biståndspengar till Ryssland längre. Men osvuret är ju bäst. Vapen och annat skicka bar till Ukraina mig veterligen och det är väl använda skattemedel då dom kommer förränta sig rejält framöver när Ukraina återuppbyggs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in