Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-17, 00:41
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Det är en funktionsnedsättning.
Du kan ha en IF utan att ha autism eller adhd
Inget jag påstått heller. Och ja det stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av Morrmorromorrfarr
Och det är fortfarande trams att påstå att IF är en ickediagnos någonstans mellan adhd, damp och autism.
Fast .... okej, du kanske inte kan vara teknisk i vad som är en diagnos. Lite skillnad på IF och säg add/autism. Men jag vidhåller att IF är en ickediagnos.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-10-17 kl. 00:46.
Citera
2022-10-17, 01:50
Medlem
SveaBunkerns avatar
Länk till FUP (går direkt att börja läsa, ladda ner och ingen reklam (annonser) eller pop-up syns till:

http://web.archive.org/web/20221016231719/https://sveabunkern.files.wordpress.com/2022/10/skelleftea-tingsratt-b-769-22-forundersokningsprotokoll.pdf

För att slippa ev. virus/spionprogramvara och länkar som strular etc. så väljer jag att ladda upp via Internet Archive

Citat:
Ursprungligen postat av retiarius1
FUP, hoppas länken funkar för alla att ta del av.
https://anonfiles.com/r4b299C7y3/watermark-skellefteamonstret-fup-2_merged_pdf

Citat:
Ursprungligen postat av retiarius1
Och här https://easyupload.io/jltn75 också ifall någon har problem med nedladdning.

Tack! Viktigt att allmänheten får ta del av denna handling. Allmänintresset är stor, med tanke på det som hänt

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Här är FUP tillgänglig via en annan nedladdningstjänst.
All cred till retiarius1 som ordnade filen. Stort tack!
Skellefteå tingsrätt:

Klockrent!
Senast redigerad av SveaBunkern 2022-10-17 kl. 02:47.
Citera
2022-10-17, 02:14
Medlem
Kongruensbojds avatar
Vilken familj, BO:s eller GM:s, kommer först tala ut i tidningarna tror ni?

Undrar om GM:s anhöriga ens är kapabla att låta sig intervjuas på svenska - och svara utan att reta upp läsarna än mera. Det rör sig troligtvis om en familj så långt från svenska värderingar och tankesätt det går att komma. Räkna med att deras eventuella story lär bära spår av mycken redigering från tidningens sida.

Jag vill även se en granskning av familjen. Vore guld värt om deras asylansökan och vägen till PUT synades i sömmarna. Om så bara i alternativ media.
Citera
2022-10-17, 02:14
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Bara för att du är förståndshandikappad så vet du vad som är rätt eller fel!
Detta handlar inte om någon med med psykos, schizofreni eller liknande.

Personer med utvecklingsstörning IF, kan beroende på grad av förståelse, inte alltid skilja på rätt eller fel. Det är inte alltid så att psykiska sjukdomsstadier leder till vård för brott då denna har varit exempelvis har varit tillfällig.

Pojken som detta fall handlar om har inte förstått konsekvensen av sitt handlande vilket kan bero på en störning, men även kanske en fysisk hjärnskada som skett under tidiga åren i hans liv.
Citera
2022-10-17, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
det har framgått i fup att mamman inte visste hur man läser av våra datum vs deras. Pappan berättade även att mamman inte lärt sig, vilket jag tycker tyder på att hon kanske inte ens gått i skola i hemlandet.
Låter ju helt vrickat. Om nu detta stämmer är det ett stort misslyckande i processen där man tas in i vårt land.
Citera
2022-10-17, 03:30
Medlem
LemPicas avatar
Okej, jag var lite orolig över att personen skulle kunna släppas fri om han anses såpass "efter" att han inte kan ta ansvar för sina handlingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Brukar väl blir sluten rättspsykiatrisk vård på obestämd tid, detta kan bli både kortare eller längre tid än vad ett fängelsestraff hade gett.
Citera
2022-10-17, 04:16
Medlem
-Ines-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Jag vill även se en granskning av familjen. Vore guld värt om deras asylansökan och vägen till PUT synades i sömmarna. Om så bara i alternativ media.

Hoppas verkligen på det också!
Citera
2022-10-17, 06:11
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Personer med utvecklingsstörning IF, kan beroende på grad av förståelse, inte alltid skilja på rätt eller fel. Det är inte alltid så att psykiska sjukdomsstadier leder till vård för brott då denna har varit exempelvis har varit tillfällig.

Pojken som detta fall handlar om har inte förstått konsekvensen av sitt handlande vilket kan bero på en störning, men även kanske en fysisk hjärnskada som skett under tidiga åren i hans liv.
Att inte förstå konsekvenser är det många som har svårt för, att veta vad som är rätt eller fel kan de flesta, inklusive denna unga man.
Citera
2022-10-17, 06:29
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Inget jag påstått heller. Och ja det stämmer.
Fast .... okej, du kanske inte kan vara teknisk i vad som är en diagnos. Lite skillnad på IF och säg add/autism. Men jag vidhåller att IF är en ickediagnos.

Man kan ha en if utan adhd eller autism. Det har en släkting till mig.
Citera
2022-10-17, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagskagorakaos
Låter ju helt vrickat. Om nu detta stämmer är det ett stort misslyckande i processen där man tas in i vårt land.

Ja i början lär det vrickat men när man börjat kolla deras datum, månader och år somnade använder i Etiopen kan jag ansåg ha lite förståelse. Framför allt om uppgiftslämnare är en kvinna utan skolgång, i ett land helt utan kunskap om språket osv.
Du och jag hade kanske googlat men har mamman ens kunskap om Google mm när hon anländer till Sverige?
Citera
2022-10-17, 07:55
Sista dagen i dag på rättegången
När kan dom komma?
Citera
2022-10-17, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas21
Ja i början lär det vrickat men när man börjat kolla deras datum, månader och år somnade använder i Etiopen kan jag ansåg ha lite förståelse. Framför allt om uppgiftslämnare är en kvinna utan skolgång, i ett land helt utan kunskap om språket osv.
Du och jag hade kanske googlat men har mamman ens kunskap om Google mm när hon anländer till Sverige?

Anländer man till ett land kollar man upp saker…hur landet fungera…lagar mm…speciellt om man söker asyl! Mamman hade inga problem att kolla upp hur man söker bidrag.. mamman har haft all möjlighet under asylprocessen att fråga hur Sverige fungerar! Och jag gissar att hon hade tolk med sig när hon fyllde i asylpapperen som förklarade vad som efterfrågades..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in