2022-12-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Att detta är en fruktansvärd händelse, och att man får en tår i ögat varje gång man tänker på denna lilla flickan och hennes familj, är vi helt överens om. Men att man inte kan göra skillnad på "vårt straffsystem" i DENNA situation kontra om gärningsmannen varit en vuxen människa är för mig märkligt!? Jag menar här är gärningsmannen ett barn. Han är dessutom ett barn som är inne på sitt första år som straffmyndig. Som om inte detta är nog, så har han en funktionsnedsättning och t.o.m går på särskola.

TROTS DETTA verkar du inte kunna acceptera att en 15-åring kan dömas till ungdomsvård? TROTS DETTA verkar du inte kunna acceptera att han kan dömas till ett kortare straff än vad en 45-åring hade fått? Du verkar heller inte kunna acceptera att denna dokumenterat funktionsnedsatta och allvarligt psykiskt störda person kan komma att dömas till rättspsykiatrisk vård?

Hur kan du inte hålla isär detta? Menar du att det inte är någon skillnad på om Du eller jag, som vuxna normalfungerande personer, skulle begå detta brott - Kontra om en funktionsnedsatt 15-åring gör det?

(Dina politiska åsikter och frågan kring om man borde mörda denna personen betackar jag mig för att svara på).

Hade det inte varit lättare och så mycket billigare för samhället att ha en specialstyrka som går runt och avrättar folk, skott i pannan bara? Barn, vuxna, om de begått BESTIALISKA BROTT som tortyr, grov våldtäkt, barnamord osv. Jag hade hellre betalt en kula, än att hela samhället ska betala hela denna familjen som inte ens skulle varit här till att börja meds levnadsbröd. Jag vill inte betala för hans vprd, hans familjs andra ungar, deras hyra, mat på deras bord, shopping osv. Han ska avrättas och familjen ska skickas hem. Skadeståndet ska staten bidra med, ta det ur fickan på någon jävla minister från vänsterregeringen. Det är statens fel att det hände över huvud taget.
Citera
2022-12-06, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi har ingen sådan regel i svensk rätt. I Sverige döms gravt utvecklingsstörda för misshandel av sin personal till fängelse. Den regeln du syftar på togs bort på 70-talet. Det var tänkt att rättspsykiatrisk vård skulle ersätta regeln, men så blev inte fallet.

Så klart det döms till rättspsykiatrisk vård i Sverige i denna dag.
Citera
2022-12-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellesein
Hade det inte varit lättare och så mycket billigare för samhället att ha en specialstyrka som går runt och avrättar folk, skott i pannan bara? Barn, vuxna, om de begått BESTIALISKA BROTT som tortyr, grov våldtäkt, barnamord osv. Jag hade hellre betalt en kula, än att hela samhället ska betala hela denna familjen som inte ens skulle varit här till att börja meds levnadsbröd. Jag vill inte betala för hans vprd, hans familjs andra ungar, deras hyra, mat på deras bord, shopping osv. Han ska avrättas och familjen ska skickas hem. Skadeståndet ska staten bidra med, ta det ur fickan på någon jävla minister från vänsterregeringen. Det är statens fel att det hände över huvud taget.

Jag svarar dig jättegärna, under förutsättningen att du svarar PÅ DET JAG SKRIVER. För ditt senaste inlägg handlade inte ett dugg om det jag skrev.

Men jag skall ändå replikera på det mest korkade du skrev....
"Jag vill inte betala hans vård" - Hur hade det sett ut om vi alla kunde bestämma/önska vems vård vi skulle betala för??? Någon annan människas behov av vård (fysisk som psykisk) skall ju inte avgöras om vad "vi" tycker om den personen???
Citera
2022-12-07, 16:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Jag svarar dig jättegärna, under förutsättningen att du svarar PÅ DET JAG SKRIVER. För ditt senaste inlägg handlade inte ett dugg om det jag skrev.

"Jag vill inte betala hans vård" - Hur hade det sett ut om vi alla kunde bestämma/önska vems vård vi skulle betala för??? Någon annan människas behov av vård (fysisk som psykisk) skall ju inte avgöras om vad "vi" tycker om den personen???

Naturligtvis ska vården bekostas av den gemensamt inbetalade skatten och ges till var och en efter dennes behov. Oaktat om den sjuke gillas eller ogillas av skattebetalarna. Svensk human grundprincip.

Men man kan fråga sig om denna grundprincip faktiskt går att hålla på om hela världens sjuka och behövande söker sig till Sverige? Då fungerar det naturligtvis inte längre eftersom behovet då är åtskilliga gånger större än vad svenska skattebetalare och svensk sjukvård mäktar med.

Så frågan kvarstår - varför befinner sig denne +15 årige GM och hans familj, där modern efter snart sex år i Sverige aldrig arbetat och inte heller lärt sig språket, i Sverige med numera PUT?

Var de utsatta, hotade personer i hemlandet? Var Sverige verkligen det allra första fredliga europeiska land de satte sin fot i? Inga andra länder de passerade på vägen hit? På vilket sätt har de numera anknytning och har acklimatiserat sig i landet eftersom de i somras tilldelades PUT?

Det är naturligtvis sekretessbelagt, men det vore kanske av värde att syna den här familjens invandringsprocess ordentligt.Vem beslutade om att de skulle få stanna och varför?

Varför har ingen handläggare heller följt upp gossens felaktiga åldersangivelser eller hans märkliga beteende och tidigare överfall? Hans kläder och hela han var ju enormt misskött och smutsig - varför har ingen gjort en orosanmälan trots att man trodde att han just fyllt 13 år?

Vilka tjänstemän bär egentligen ansvaret för att det gått så snett och att familjen nu försörjs på livstid boende i en tilldelad modern lägenhet i ett land de inte har eller verkar vilja skapa band till?
Senast redigerad av coli 2022-12-07 kl. 16:59.
Citera
2022-12-07, 17:54
Medlem
14 December kommer domen båda yrkar på rättspsyk vård

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ykiatrisk-vard
Citera
2022-12-07, 20:30
Medlem
https://www.tv4play.se/program/nyhet...c5820&offset=2
Citera
2022-12-07, 20:54
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Naturligtvis ska vården bekostas av den gemensamt inbetalade skatten och ges till var och en efter dennes behov. Oaktat om den sjuke gillas eller ogillas av skattebetalarna. Svensk human grundprincip.

Men man kan fråga sig om denna grundprincip faktiskt går att hålla på om hela världens sjuka och behövande söker sig till Sverige? Då fungerar det naturligtvis inte längre eftersom behovet då är åtskilliga gånger större än vad svenska skattebetalare och svensk sjukvård mäktar med.

Så frågan kvarstår - varför befinner sig denne +15 årige GM och hans familj, där modern efter snart sex år i Sverige aldrig arbetat och inte heller lärt sig språket, i Sverige med numera PUT?

Var de utsatta, hotade personer i hemlandet? Var Sverige verkligen det allra första fredliga europeiska land de satte sin fot i? Inga andra länder de passerade på vägen hit? På vilket sätt har de numera anknytning och har acklimatiserat sig i landet eftersom de i somras tilldelades PUT?

Det är naturligtvis sekretessbelagt, men det vore kanske av värde att syna den här familjens invandringsprocess ordentligt.Vem beslutade om att de skulle få stanna och varför?

Varför har ingen handläggare heller följt upp gossens felaktiga åldersangivelser eller hans märkliga beteende och tidigare överfall? Hans kläder och hela han var ju enormt misskött och smutsig - varför har ingen gjort en orosanmälan trots att man trodde att han just fyllt 13 år?

Vilka tjänstemän bär egentligen ansvaret för att det gått så snett och att familjen nu försörjs på livstid boende i en tilldelad modern lägenhet i ett land de inte har eller verkar vilja skapa band till?
Mycket bra och sansat inlägg.
Din frågeställning delar nog de flesta av oss
Citera
2022-12-07, 21:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Mycket bra och sansat inlägg.
Din frågeställning delar nog de flesta av oss

Tack!
Ja frågan finns nog i fleras tankar. Men den borde inte stanna bara där.

Hur o-PK det än framstår och hur fel och omänskligt det naturligtvis vore att idag riva upp denna familjs uppehållstillstånd i Sverige, borde man ändå kunna utreda hur det kom sig att de överhuvudtaget hamnade här och nyligen fick PUT. Hur kunde den unge GM falla mellan stolarna gällande korrekt ålder, basal hygien, mående, psykisk sjukdom och farlighetsbedömning.

Man undrar ju om ansvariga tjänstemän verkligen har gjort rätt?
Citera
2022-12-07, 21:48
Medlem
-Ines-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Tack för detta kloka inlägg!

Har inte följt tråden på ett bra tag så sorry om det redan diskuterats men jag reagerar på formuleringen "Pojken bedöms vara 15 år eller äldre" i media. Vad menar dom, att han lika gärna kan vara 17? Trodde att en mer exakt ålder hade fastställts vid det här laget.
Senast redigerad av -Ines- 2022-12-07 kl. 21:52.
Citera
2022-12-07, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masqu
14 December kommer domen båda yrkar på rättspsyk vård

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ykiatrisk-vard

Mycket bra att både åklagare och försvarare är överens om att rättspsykiatrisk vård är lämpligt påföljd. Att rätten inte skulle följa den rekommendationen känns otänkbart.
Citera
2022-12-07, 22:53
Medlem
Mopsans avatar
Citat:

Hade hellre sett att svenskarnas skattepengar hade gått till en enkel flygbiljett för hela negerfamiljen än myspys på psyket.
Citera
2022-12-08, 00:04
Medlem
Vad är det senaste kring lilla Luna? Så jävla synd. Denna Abushi ska hållas instängd för alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in