2022-10-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Finns inget av vad centralbankerna kommunicerat hittills, som tyder på att de kommer låta inflationen härja vidare utan åtgärder.
De har påpekat att de komma höja räntan så mycket som krävs för att få inflationen under kontroll, till den svenska bolånetorskens, som gjort dåliga affärer, stora förtret.

Fan va du snackar skit.
Riksbanken har inte gjort någonting som visar att de tar inflationssituationen på allvar.
De har ju för fan inte gjort något alls och inflationssiffrorna överträffar varandra månad efter månad.
Citera
2022-10-15, 20:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
2023 kommer energi bli ännu dyrare I Sverige. Allt pekar på det.
Detta stämmer inte. Alla prognoser visar visserligen på ett dyrare Q1 2023 men övriga kvartalen beräknas elen kosta mindre per kWh. Detta på grund av att såväl regeringar som konsumenter gör allt för att sänka energiförbrukningen och säkerställa ytterligare försörjning. Det är slut på såväl värmepumpar som solceller och installatörerna har fullt upp. Regeringen kommer högst troligt att börja starta upp avställda kraftvärmeverk igen och vad jag hört så finns det några som kan komma igång relativt snabbt. Det finns även en del vattenkraftsverk som står stilla på grund av nya miljökrav.
Citera
2022-10-15, 20:56
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Jag tror att inflationen går året ut över 8%, och styrräntan når 2,50-275%.
Svenska kornan kommer ligga på > 12 kr /dollar vid årsskiftet. Om rb inte agerar kommer vi forsätta importera inflation. Så om 75 punkter inte påverkar valutan (efterfrågan ökar tillräckligt) vilket jag inte tror kommer ske då FED forsätter höja i samma takt. Ja då måste snart RB agera starkt, alltså till nästa kan en stor höjning kommer i början av året ala (2+% i styrränta) då ligger vi närmare 5% och vi har offrat bostadsmarknaden.
Fast hitlills har inte bostadsmarknaden påverkats nämnvärt av dom här två höjningarna.
Bostadsmarknaden kommer i te påverkas förens folk förlorar jobbet eller att räntan höjs kännbart och inte vara nån procent.
Citera
2022-10-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Detta stämmer inte. Alla prognoser visar visserligen på ett dyrare Q1 2023 men övriga kvartalen beräknas elen kosta mindre per kWh. Detta på grund av att såväl regeringar som konsumenter gör allt för att sänka energiförbrukningen och säkerställa ytterligare försörjning. Det är slut på såväl värmepumpar som solceller och installatörerna har fullt upp. Regeringen kommer högst troligt att börja starta upp avställda kraftvärmeverk igen och vad jag hört så finns det några som kan komma igång relativt snabbt. Det finns även en del vattenkraftsverk som står stilla på grund av nya miljökrav.
Tror inte heller att det blir dyrare för folk ändrar beteende och åtgärder görs för att producera mer och förbruka mindre.
Det var väldigt bra att vi fick en sån här period så att alla sengångare vaknade till.
Det kommer vi ha gott av många år framöver.

Inte ens en miljöpartist vågar säga så.
Antagligen fattar de det inte heller.
Citera
2022-10-15, 21:05
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Skulle du också önskat att du gjort.
Då hade sluppit haft mer lån på ditt boende än vad det är värt.
Skulle du mått bra av.

Jag har inga lån och jag är 25 så vad kan du trumfa med? Tid? Knappast..
Citera
2022-10-15, 21:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Fan va du snackar skit.
Riksbanken har inte gjort någonting som visar att de tar inflationssituationen på allvar.
De har ju för fan inte gjort något alls och inflationssiffrorna överträffar varandra månad efter månad.

De höjde räntan med rekordhöga 1% som slemhog förutspådde tidigare i aug/sep, det är en brutal höjning, även jämfört med 30-40 år tillbaka i tiden. Du vet inte vad du gaggar om.

Paradigimet för centralbanker är att sänka räntan snabbt vid kriser men höja i delsteg vid inflation annars chockas ekonomin för hårt.
Styrräntan kommer ligga på minst 4.5% i Juni. De kommer öka på med räntehöjningstakten med 1-1.5% höjningar om inflationen fortsätter öka på detta vis som nu är på 10%!

I november blir det 1 eller 1.25%.
Senast redigerad av slemhog 2022-10-15 kl. 21:10.
Citera
2022-10-15, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Jag har inga lån och jag är 25 så vad kan du trumfa med? Tid? Knappast..
IQ. Om du vet vad det är.
Citera
2022-10-15, 21:08
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Jag bor i en stad som är större än hela Sverige sett till befolkningen.

Du har inte varit utanför norden sen militärtjänstgöring 1956 erkänn
Citera
2022-10-15, 21:09
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
IQ. Om du vet vad det är.

Ingen med iq skryter om det... kanske på pensionärsträffar men jag vet inget om det, än
Citera
2022-10-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Ingen med iq skryter om det... kanske på pensionärsträffar men jag vet inget om det, än
Jo jag gör det. Nu fick du lära dig nåt nytt.
Citera
2022-10-15, 21:17
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Jo jag gör det. Nu fick du lära dig nåt nytt.

Ok... försök använd den då ifall du nu har någon
Citera
2022-10-15, 21:29
Medlem
slemhogs avatar
Bostadsobligationer
Status: ökar varje månad. Liten dipp 1 mån juli/aug pga av centralbankerna gav lite mixade budskap och marknaden fick hopp. Inte längre.

Period Bostadsobligationer
BoObl 2Y BoObl 5Y
Medel Medel
2022 Januari 0,6529 0,951
2022 Februari 0,9798 1,3076
2022 Mars 1,3226 1,6786
2022 April 1,9538 2,2496
2022 Maj 2,5008 2,7885
2022 Juni 3,0314 3,3072
2022 Juli 2,7838 2,9856
2022 Augusti 2,8661 3,0353
2022 September 3,4859 3,7065

Inflation:

10.5% KPI
Ökar varje månad, snabbare än senaste 30-40 åren.

Amoteringskrav
RB och FI skriker NEJ. Blir säkerligen inte avvecklat av politikerna, iaf inte nu, möjligtvis efter det kraschat för att få igång likmarknaden sen som år 1995-1996. Läste igenom hela nya tidöavtalet och det stod ingenting om slopat amorteringskrav där. De verkar ha tagit sitt förnuft tillfånga.

Räntehöjningar:

1-1.5% höjningar ligger i pipeline varje möte framöver om inflationen fortsätter stiga.

Prisfall villor i Stockholm:

- 23% på 5.5 mån. Rekordfall. Spanska bobubblan föll 40% på 6 års tid. Mycket oklart vad idioten flanders skriker om hela tiden att priserna inte faller snabbt. Han verkar ha noll insikt i att bostadsmarknaden är trögrörlig och att det tagit 4-5 år för internationella stora bubblor tappa 40-50% av värdet.

Utländska medier rapporter för fullt just nu svenska huspriser fallare fortare än i Amerika under finanskrisen 2008-2009 och skiten bara är ett luftslott uppbyggt på nollränta och obefintliga krav.

Det finns inga direkta politiska åtgärder politikerna kan göra för att förhindra detta då alla parametrar har skruvats till max curling läge successivt senaste 10 åren. Det kommer troligtvis chocker och stora kostnader för staten med fastighets, finanskris, bailouts, 60 miljarder i ränteavdrag och samtidigt ska försvaret byggas upp och stora elstöd ska lanseras. De kommer mer troligtvis behöva dra ner på ränteavdrag och höja bostadsskatter osv.

Bostadsavslut:
Många säljer med nästan 1 miljon förlust nu mot 6-12 mån sen i Stockholms förorter. Villor är helt dött. Innerstan står och stampar vid runt 100-103 k, men kommer snart börja sjunka ganska kraftigt igen med 2-3% per månad vid fler räntehöjningar.

Banker:
Ska nu höja kalkylräntan och begränsa utlåningen, precis som vid 90-tals krisen.

Det ser sjukt mörkt ut för bostadsmarknaden. Detta har slemhog förberett sig på sen flera år tillbaka med säker kommunal tjänst, stort sparkapital i nischbanker och njuter för fullt. Slemhogs stora dröm, SD får genomslag med sin invandringspolitik och en bostadskrasch hehe!
Senast redigerad av slemhog 2022-10-15 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in