2022-10-13, 16:37
Medlem
Adelaides avatar
Jag förstår inte hur människor kan sitta hemma och nörda progressiv rock. Jag gillar själv en handfull progband som jag tycker egentligen drar mer åt det psykedeliska hållet och som är tämligen lättlyssnade, men band som Yes och liknande har jag mycket svårt för. Jag är fullt medveten om att de är duktiga musiker, men jag tycker oftast inte att deras låtar förmedlar något. Musik som bara består av jazziga improvisationer och utdragna gitarrsolon blir man snabbt mätt på. Jag får ungefär samma känsla som när jag lyssnar på klassisk musik; klart det är "bra", men musiken ger dig ju ingen käftsmäll direkt och sällan förmedlar den något heller, så lyssnandet blir snabbt tråkigt.
Citera
2022-10-14, 16:36
Medlem
HasseBanans avatar
Jag som hela mitt liv avskytt rap och hiphop har på senare år upptäckt att det blir betydligt mer lyssningsbart och häftigt med kvinnliga rappare. Har därför kommit att gilla Gavlyn för hennes tuffa stil (gillar även hennes utseende), Vei the Wonder, Reverie och Lil' Kim. Den kvinnliga rösten gör musiken 10ggr bättre.
Citera
2022-10-14, 21:56
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Är det bara jag som har insett att det nu för tiden inte finns några kontroversiella musikåsikter?
Kritisera Led Zep, Pink Floyd, Black Sabbath eller någon annan helig ko så märker du snart att din åsikt är kontroversiell
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Svensk punk var som bäst under 2010-talet och ligger fortfarande på topp.
Bold statement, men det ligger något i det du säger. Det tidiga 90-talet var fruktansvärt bra och jag håller en del av de punkplattor från den tiden väldigt högt, men det var bara en handfull band som levererade på den tiden. Nu är de flesta av de banden fortfarande igång på ett eller annat sätt och har fått sällskap av de som inspirerats av dem. Det lär fortsätta uppåt under kommande mandatperiod nu när punkband har fått en anledning att vara arga.
Citera
2022-10-14, 22:49
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Kritisera Led Zep, Pink Floyd, Black Sabbath eller någon annan helig ko så märker du snart att din åsikt är kontroversiell

Gillar inget av dessa band, även om Paranoid är en jäkligt bra låt och Another brick in the wall (heter låten så?) går väl att lyssna på även om texten är naiv och korkad.
Citera
2022-10-14, 22:55
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Gillar inget av dessa band, även om Paranoid är en jäkligt bra låt och Another brick in the wall (heter låten så?) går väl att lyssna på även om texten är naiv och korkad.
Samma här (tycker de är skräp allihopa), men det faller inte alltid i god jord att uttrycka sig negativt om dem. Ffa här på forumet.
Citera
2022-10-14, 22:58
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Samma här (tycker de är skräp allihopa), men det faller inte alltid i god jord att uttrycka sig negativt om dem. Ffa här på forumet.
Få se om vi blir utskällda då.
Citera
2022-10-14, 23:07
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Få se om vi blir utskällda då.
Det har jag redan blivit efter det här inlägget och jag har inte ändrat uppfattning i frågan. The Clash tex är milsvida bättre än Led Zep eller Grateful Dead. The Smiths är bättre än Beatles. The Pogues är bättre än Black Sabbath. R.E.M är bättre än Pink Floyd. Hüsker Dü är bättre än Springsteen. Leatherface är bättre än Queen. Morbid Angel är bättre än Metallica.

The Kinks och The Doors däremot håller än.

Thrash och death metal är de bästa sub-genrerna inom metal.
Senast redigerad av fuzzpedal 2022-10-14 kl. 23:12.
Citera
2022-10-15, 00:48
Medlem
Inser till min förvåning att James Mtume lämnat oss redan i Januari innevarandes år.
Det insåg jag först nu.
För resten av Er pöbel återstår att inse Mtume "Juicy Fruit" single från tidigt 1983 inverkan på musikhistorien.

I can be your lollipop..you can lick me everywhere!,,och nej,inte Biggie style in 1983,,inte,
Senast redigerad av Lookalike 2022-10-15 kl. 00:54.
Citera
2022-10-15, 00:49
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Det har jag redan blivit efter det här inlägget och jag har inte ändrat uppfattning i frågan. The Clash tex är milsvida bättre än Led Zep eller Grateful Dead. The Smiths är bättre än Beatles. The Pogues är bättre än Black Sabbath. R.E.M är bättre än Pink Floyd. Hüsker Dü är bättre än Springsteen. Leatherface är bättre än Queen. Morbid Angel är bättre än Metallica.

The Kinks och The Doors däremot håller än.

Thrash och death metal är de bästa sub-genrerna inom metal.

Nog för att jag tycker alla har rätt till sin egen åsikt, men här måste jag verkligen flika in.

Pogues bättre än Black Sabbath?? Herregud, om 50 år kommer folk fortfarande prata om Sabbaths verk. Pogues känns redag idag rätt så bortglömda, visst de får säkert sin lilla tid på radion ibland, men jag tror inte att folk pratar om dem som band längre.

Ang. Beatles så var de världens bästa producenter på sin tid. Det är faktiskt svårt att sätta in Beatles i en viss genre då de sysslade med, ja i princip all typ av musik. Och de förändrade hur musik bör låta. De hade musikalitet på riktigt. Smiths däremot fick sin lilla tid i rampljuset men sen var det över. De har väl fortfarande status i vissa kretsar, men knappast för allmänheten.

The Clash kan förövrigt vara bland den tråkigaste "punken" jag hört. Britterna var inga höjdare på punk direkt, USA var bättre. Dead Kennedys, Ramones, Gorilla Biscuit osv. Där snackar vi!
Citera
2022-10-15, 01:03
Medlem
För övrigt så har alltid Chaka khan rockat fett..men den åsikten är väl knappast kontroversiell?
Lyssna på Ain´t Nobody och sit still!
Citera
2022-10-15, 01:08
Medlem
Tony Blackburn i form av Lookalike continues to give you the sound of the night...

Rock your boogaloss loose to James Ingram and Michael McDonald..Yah Mo B There.

Shake it,shake it good!
Citera
2022-10-15, 01:12
Medlem
Vi fortsätter givetvis med hela maxin från Jimmy Jam and Terry Lewis..SOS Band..Just be good to me..nio minuter av bliss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in