2021-02-16, 00:49
Medlem
Paulabrauns avatar
Country är jävligt bra, dansband är härligt. Eftersom jag hänger i metalkretsar är detta nog väldigt kontroversiellt. Förövrigt är opera och klassisk musik fantastiskt bra.
Citera
2021-02-16, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paulabraun
Country är jävligt bra, dansband är härligt. Eftersom jag hänger i metalkretsar är detta nog väldigt kontroversiellt. Förövrigt är opera och klassisk musik fantastiskt bra.

Det är väl standard 1A inom metal?

Dom svennigaste/***annat-ord*** musikgenrerna som existerar? Det är så vyerna utvidgas. I smyg. Metal ÄR det nya dansband sedan 90-talet. Jag ska inte nämna något namn men jag vet en "inom metal" som lyssnar på synth då ingen hör på. Får vi se gudarna Kraftwerk på Sweden Rock innan dom dör? Vad är oddsen?
Citera
2021-02-16, 13:46
Medlem
Paulabrauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Det är väl standard 1A inom metal?

Dom svennigaste/***annat-ord*** musikgenrerna som existerar? Det är så vyerna utvidgas. I smyg. Metal ÄR det nya dansband sedan 90-talet. Jag ska inte nämna något namn men jag vet en "inom metal" som lyssnar på synth då ingen hör på. Får vi se gudarna Kraftwerk på Sweden Rock innan dom dör? Vad är oddsen?

Synth, där har vi något riktigt skamfullt inom metalkretsar. Dock så är det vanligare än vad man tror med "Synthmetalheads". Vet iallfall ett par stycken.
Citera
2021-02-16, 14:08
Medlem
Citat:

Gillar också country och klassisk musik, även om skivsamlingen till 90% består av metal. Skäms inte ett dugg för det och skulle överväga att säga upp bekantskapen om en omogen s.k. vän skulle börja göra sig lustig över det.
Citera
2021-02-16, 17:03
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
EDIT: det här går inte att lyssna på. Varför finns skivan ens?

Utmärkt tillfälle att vara åtminstone lite kontroversiell. FOTF får oftast tummen ner bland bandets skivor - den är jävligt underskattad. Faktiskt en svinbra platta!
Citera
2021-02-16, 17:53
Bannlyst
Citat:
Synth, där har vi något riktigt skamfullt inom metalkretsar. Dock så är det vanligare än vad man tror med "Synthmetalheads". Vet iallfall ett par stycken.

GE MIG INFO! NU! Jag vill ha NAMN - NU! Jag kan säga att det gäller Jean Michel-Jarre i ovan nämnda fall. Mer än så vågar jag inte outa.
Citera
2021-02-16, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Utmärkt tillfälle att vara åtminstone lite kontroversiell. FOTF får oftast tummen ner bland bandets skivor - den är jävligt underskattad. Faktiskt en svinbra platta!

Men, hallå. Jag ansträngde mig lite i alla fall:
Rising Power saknar helt å hållet "glöd" i varenda ton, och trumslag förutom då det gäller Nya Sångaren.

Skiljer den sig mot andra "svinbra plattor" med dom hopplöst gammeldagsa AC/DC. Isf. hur? Annorlunda är den ju. Den känns mycket tröttare än normalt. Det hör tydligast i körerna tycker jag.

Jag har inget emot sån där musik, det funkar. Men inte samma sak om å om igen. Det handlar väl mest om att fånga någon slags energi på skiva. Ace of Spaces, Hear Nothing, See Nothing, Say Nothing är två skivor som gör det bra.
Citera
2021-02-16, 18:22
Bannlyst
ACDC var som bäst 1990 i och med albumet The Razor's Edge som innehöll bandets genom tidernas bästa låtar:

The Razor's Edge följt av Thunderstruck!

Albumet producerades av legenden Bruce Fairbairn.

Angående låten Thunderstruck: "Låten handlar om att bli träffad av blixten." källa: Wikipedia.

Thunderstruck är den bästa rock musikvideo som någonsin gjorts!

"Thunderstruck was filmed at London's Brixton Academy and features the band playing the song in front of an audience. Audience members were given free T-Shirts with the words 'AC/DC - I was Thunderstruck' on the front and the date on the back, and these shirts were worn by the entire audience throughout the filming of the video."

Låten har använts i följande filmer och tv-serier:

Iron Man 2 (2010)
Battleship (2012)
Delivery Man (2013)
Daddy's Home (2015)
Daddy's Home 2 (2017)
Deadpool 2 (2018)

Supernatural ("Sympathy for the Devil" - 2009)
New Girl ("Road Trip" - 2016)
Magnum P.I. ("I Saw the Sun Rise" - 2018)

Videon regisserades av David Mallet som gjorde Queen's Radio Gaga och I want to break free, Robert Palmer's Addicted to love, Frankie goes to Hollywoods Relax och Bowie's China Girl och Let's dance!

"David Mallet, who directed the video for "You Shook Me All Night Long," returned to work with the band on this clip. Mallet wanted to create the "ultimate performance video," showcasing AC/DC's live energy. It was shot at Brixton Academy in London with some innovative camera work. Mallet had Angus do his duckwalk over plexiglass to get footage from underneath, and small cameras were placed on the guitar and on one of the drumsticks."
Citera
2021-02-16, 23:15
Bannlyst
Det här hör kanske mer hemma i en "Posta era mest kontroversiella musiktermer"-tråd. Men jag vill lansera termen: "Rockpsykos".

Det är alltså då en person tycker att den är väldigt "rockig", men egentligen bara är otroligt töntig med en påkilstrad "rockig" stil. Personen uppfattar det inte själv och är därmed kanske sjuk. I en sk. "rockpsyskos".

Jag tror det här beteendet förekommer allra mest inom "rock", och då väldig "rockig" sån. Det finns en hel industri kring hela sjukdomen. Det här går ju ganska långt och det finns gott om fall där man kanske kan tala om "Rockofreni", där det kan vara ett beteende som pågår en hel livstid utan att personen själv uppfattar problemet alls.

AC/DC är definitivt inte ett band som lider av "Rockpsykos" då dom faktiskt spelar rock på riktigt, och ÄR rock.

Jag tror inte det är är lika utbrett inom andra musikgenrer direkt. Hip-hop/rap kan vara misstänkt kanske? "Operapsykos" t.ex. känns långsökt? Eller är jag/vi (bollades IRL) ute och cyklar?
Citera
2021-02-17, 00:10
Bannlyst
Kent menar ju folk, åtminstone journalister, är ett rockband.
Citera
2021-02-17, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Kent menar ju folk, åtminstone journalister, är ett rockband.

Vem?

Jag orkade inte gå in på vad som är "rock" egentligen. Det är för brett, en mindre officiell benämning skulle kunna vara "rockenrollpsyskos" men det känns för långt.
Citera
2021-02-17, 19:52
Medlem
Oakenshields avatar
Så gott som allt som AC/DC gjort är bättre än den uttjatade överhypade Thunderstruck!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in