2022-10-14, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hur ska gamla och sjuka pensionärer ha en buffert när allt blivit dyrare ? det går inte.. man kan inte trolla fram pengar ur röven. pensionen idag för gamla är ett skämt efter att jobbat och slavat hela sitt yrkesliv... sen ska man köpa mat på faktura gamla dagar.. fy fan jävla sosse land

hoppas hela systemet kollapsar nu i vinter, även medelklassen med fet villa kommer vara fattiga lagom till jul då kanske fler vaknar vart vi hamnat

De har dock haft gott om tid att köpa på sig billiga bostäder etc under sitt liv vilket den yngre generationen ej har samma möjlighet till.

Jag har svårt att tycka synd om pensionärer idag då de levt under en tid där jobb fanns i överflöd samt bostäder man kunde köpa med några års löner.
Citera
2022-10-14, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
En bra väg dit är att alla hyreshus byggs utan lån.

Alla BRF byggs utan lån o alla BR säljs cash utan lån.

O alla villor säljs cash utan lån.

Då kommer endast att fåtal att behöva låna till löpande utgifter o semestrar

Är du helt knäpp? Folk har ju för fan inte råd att casha ett hus eller br.
Citera
2022-10-14, 08:21
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Att köpa mat med kreditkort är väll inget konstigt, brukar som regel själv betala med mitt amex bara för att få bonusen. Problemet blir ju först om man inte kan betala räkningen som kommer...

Ja det har varit en ickefråga de senaste åren. Med negativa bankräntor så har många placerare i princip slagits om att få placera pengarna till nollränta hos privatpersoner med bra kreditvärdighet istället. För oss vanliga har det varit skit samma eftersom bankerna inte vågade ge oss negativ ränta på lönekonto.

Amex har väl avgift men vanliga kreditkort har varit helt gratis och givit bonus, visst skydd mot konkande flygbolag osv.

Bankkort utan kredit får man däremot betala årsavgift för. Den enda fördelen är gratis kontantuttag.

Hur det blir framöver när räntan stigit är osäkert. Det är mindre lockande att ge gratis kredit i några veckor nu.
Citera
2022-10-14, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Du tror väl inte på riktigt att det är brist på pengar som gör att viss inte har råd att köpa mat?

Dålig disciplin är orsaken.

Det sa jag inte men när allt har ökat i pris blir det ju ännu svårare om man redan har en tight budget.
Citera
2022-10-14, 08:31
Medlem
Kredit är till för de som inte behöver det. För dessa människor är det ett fantastiskt verktyg.

Det är också bortom mitt förstånd hur man inte kan ha byggt en buffert över en hel livstid, i synnerhet om man har barn.

Slutligen har jag också svårt för att se varför just maten köps på kredit. Mat och husrum måste ju vara nummer ett och nummer två i prioritet. Jag anar istället att något annat har fått prio och att det är fråga om dålig disciplin.
Citera
2022-10-14, 08:34
Medlem
TheJackets avatar
Föga förvånande att äckliga Klarna är inblandat.

Jag har jobbat för både Stadsmissionen & Räddningsmissionen.

Jag kan säga svart på vitt att hade dessa organisationer slutat krypa för blattar som inte ens behöver hjälp så hade alla fattiga svenska familjer haft både mat och säkert husrum.
Citera
2022-10-14, 08:54
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
De har dock haft gott om tid att köpa på sig billiga bostäder etc under sitt liv vilket den yngre generationen ej har samma möjlighet till.

Jag har svårt att tycka synd om pensionärer idag då de levt under en tid där jobb fanns i överflöd samt bostäder man kunde köpa med några års löner.

Fan du låter ju inte alls normal, sök hjälp människa
Citera
2022-10-14, 08:54
Medlem
Computerzs avatar
Fy fan vad jag avskyr Klarna. Staten borde fan dra in deras tillstånd att ge ut krediter så där. Dom försätter många i jävla skuldfälla från tidig ålder. Sen måste privatpersoner också ta sitt ansvar. Att handla livsmedel på avbetalning känns inte Ok.

Har alltid sett kreditköp som något akut och högst tillfälligt. Men för ett par års sen såg jag några unga tjejer handla smink på Kicks på Klarna. Till och med kassörskan reagerade och frågade sin chef om det var tillåtet. Helt sjukt.
Citera
2022-10-14, 08:58
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Det är så sjukt hur det har blivit i det här landet. Vi lever ju fan i misär om detta fortsätter.

Fy fan vad sjukt!

Typiskt svenskar att acceptera att vi lever i misär.

Vi står med mössan i handen och bugar...
Citera
2022-10-14, 09:00
Medlem
Cindells avatar
När jag köper mat online (ex. från Mathem), så har jag förvalt 30 dagars faktura via Klarna. Inte för att jag inte har råd att betala direkt utan för att det är smidigare.

Istället för att behöva fippla fram bankkortet och mata in kortuppgifter (jag sparar inte mina kortuppgifter online) och behöva bekräfta via bank-ID för varje köp, så går jag in på Klarna i slutet av månaden och klickar i "Betala allt".

Inga extrakostnader och det sparar lite tid.
Citera
2022-10-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Fy fan vad sjukt!

Typiskt svenskar att acceptera att vi lever i misär.

Vi står med mössan i handen och bugar...

Ja vi bara accepterar detta. Det blir bara sämre och sämre. Stackars alla barnfamiljer.
Citera
2022-10-14, 09:13
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Ja vi bara accepterar detta. Det blir bara sämre och sämre. Stackars alla barnfamiljer.

Jag har kollegor som bor i villa, vissa av dom har tvingas sälja sin villa eftersom elpriserna har mångdubblats...

Men vi svenskar gör ingenting. Varför är vi så jävla mesiga för? Suck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in