2022-10-14, 00:11
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Att köpa mat med kreditkort är väll inget konstigt, brukar som regel själv betala med mitt amex bara för att få bonusen. Problemet blir ju först om man inte kan betala räkningen som kommer...
Citera
2022-10-14, 00:11
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hur ska gamla och sjuka pensionärer ha en buffert när allt blivit dyrare ? det går inte.. man kan inte trolla fram pengar ur röven. pensionen idag för gamla är ett skämt efter att jobbat och slavat hela sitt yrkesliv... sen ska man köpa mat på faktura gamla dagar.. fy fan jävla sosse land

hoppas hela systemet kollapsar nu i vinter, även medelklassen med fet villa kommer vara fattiga lagom till jul då kanske fler vaknar vart vi hamnat
Hur de ska ha en buffert är inget jag diskuterade. Jag bara konstaterade att lån inte är en lösning oavsett. Håller du inte med?
Citera
2022-10-14, 00:15
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Att köpa mat med kreditkort är väll inget konstigt, brukar som regel själv betala med mitt amex bara för att få bonusen. Problemet blir ju först om man inte kan betala räkningen som kommer...
Det är en rimlig sak att göra om man har koll. Personligen skulle jag inte välja att göra så, för då blir jag oförsiktig och skulle börja slösa. Jag skulle garanterat inte tjäna på det oavsett bonus. Istället kör jag att jag har förhållandevis lite pengar tillgängliga. Min buffert ligger på en bank jag inte har kort till, så om jag ska använda de pengarna måste jag föra över till min andra bank först. Det skapar en tröghet så att jag inte kan impulshandla. Och om mina pengar tar slut så att jag måste föra över för att handla mat så gör jag naturligtvis det, men det tar lite tid, är drygt och ger mig själv lite skamkänslor. Så för att undvika det så håller jag hellre igen lite på slantarna.
Citera
2022-10-14, 00:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was

Precis att handla mat med kreditkortet och betala i slutet på månaden är ju en ickefråga. Ska man däremot finansiera löpande utgifter som elräkningen med lån vilket staten flaggade för, ja då är man på väg mot konkurs. Kan föreställa mig att det riskerar bli upplopp närmaste 6 månaderna. Ett tungt ansvar vilar på staten.
Citera
2022-10-14, 02:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Forskaren Erik Eriksson kartlägger nu skuldsättningen. Människor köper mat på kredit, något som Klarna utnyttjar.

En mamma beskriver i artikeln (tyvärr låst) hur hon veckan innan barnbidraget kommer handlar mat med Klarna så att barnen ska få frukost.

Vad ser vi härnäst för desperata åtgärder från människor utan marginaler?

https://www.etc.se/ekonomi/allt-fler...a-raad-med-mat

En sådan morsa har kanske gjort så i åratal! ETC är inte direkt mitt husorgan...
Citera
2022-10-14, 02:11
Medlem
Masingas avatar
Har noll empati för människor som har flera barn och dålig ekonomi. De har noll koll på verkligheten men tycker att det är ok att avla fram barn för det är det "finaste" som finns. Gråta ut i media för att de är oansvariga för att vi ska tycka synd om dem
Citera
2022-10-14, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har noll empati för människor som har flera barn och dålig ekonomi. De har noll koll på verkligheten men tycker att det är ok att avla fram barn för det är det "finaste" som finns. Gråta ut i media för att de är oansvariga för att vi ska tycka synd om dem

Exakt detta fattar verkligen inte hur fan vissa resonerar, jag sätter mig i en uppenbar dum sits sen är det alla andras fel. Jag säljer hellre knark för en matkasse extra i månaden än skuldsätta mig
Citera
2022-10-14, 04:46
Medlem
Bravess avatar
Jag kanner val lite att nar man planerar att bli foralder sa har man som skyldighet att ha en REJAL buffert for framtiden. Vad som helst kan handa, alla kan vi forlora jobbet, bli sjuka osv som gor att vi hamnar i en dalig ekonomisk sits - darfor maste man planera for framtiden och alla mojliga "ifall att"-scenarior. Har du inte rad att bygga en REJAL buffert - skaffa inga barn heller. Barn ar ingen rattighet, men det ar din skyldighet att se till att de aldrig nagonsin kommer att ga utan. Ar du inte redo for det ekonomiska ansvaret ar du inte redo att ha barn heller.

Haller med den som skrev att kreditkort ar toppen - jag anvander uteslutande mina Cash Back VISA-kort for precis allt (mat, klader, mobler, bensin - ALLT). Far tillbaka tusentals kronor varje manad pa detta vis. Nar jag bodde i Sverige visste jag knappt vad ett kreditkort var, jag antar att svenskar aldrig far lara sig hur man hanterar ett sadant. Man tycker ju att det borde vara common sense... men icke.
Citera
2022-10-14, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Forskaren Erik Eriksson kartlägger nu skuldsättningen. Människor köper mat på kredit, något som Klarna utnyttjar.

En mamma beskriver i artikeln (tyvärr låst) hur hon veckan innan barnbidraget kommer handlar mat med Klarna så att barnen ska få frukost.

Vad ser vi härnäst för desperata åtgärder från människor utan marginaler?

https://www.etc.se/ekonomi/allt-fler...a-raad-med-mat
Varför blandar man in Klarna?
Citera
2022-10-14, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Du borde jobba lite på både kärlek och empati så kommer du garanterat må bättre!
Citera
2022-10-14, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Det är så sjukt hur det har blivit i det här landet. Vi lever ju fan i misär om detta fortsätter.

Du tror väl inte på riktigt att det är brist på pengar som gör att viss inte har råd att köpa mat?

Dålig disciplin är orsaken.
Citera
2022-10-14, 07:26
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Det är väl ganska vanligt att handla på kredit? Jag själv köper allt med kreditkortet, och gjort så länge. Sedan kommer det en faktura i slutet på månaden som betalas med e-faktura i sin helhet. Väldigt smidigt, och lätt att hålla koll på sin ekonomi.
Ja vi har också det men när folk utan pengar gör det som nödlösning så blir det plötsligt en väldigt dyr tjänst. Prova hamna efter med några betalningar så ska du se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in