Citat:
Ursprungligen postat av
FAKEWEFAGENT
Vet SMS-lån-företagen om det här? Jag trodde att deras tjänst gick ut på att "hjälpa människor". Lösningen här är att rasismen är utbredd i samhället vi måste sluta använda energi helt och hållet, ta fler boosters och ha öppnare gränser kommer lösa alla våra problem.
Själva tanken med dessa tjänster är bra - låna pengar en kort stund (t ex 2-3 månader) med högre ränta än ett vanligt banklån.
"Shit! Jag måste laga bilen och det kostar 6000 kronor."
Personen lånar 6000 kronor och betalar av det på 3 månader - det kostar kanske 6300 kronor istället för 6000 kr. Allt är frid och fröjd.
Problemet är att företagen marknadsfört dessa lån så aggressivt så att många använt de för mycket och hamnar efter hela tiden. Då sitter samma företag/ägare och erbjuder "bak-ihop-lån" så att man kan fixa alla sina små-lån som tillsammans inte är så små med ett nytt stort lån med något lägre ränta och lång återbetalningstid. Istället för att sitta och betala kanske 12000 i månaden (10000 amortering och 2000 ränta) så sjunker månadskostnaden till 2000 kronor (500 i amortering och 1500 i ränta) och personen kan starta om med nya SMS-lån.
Lånen har marknadsförts för aggressivt och de är för lätta att få. Företagen som ger dessa lån har vetat om att många personer inte klarar av detta men ändå valt att tjäna pengar på dem - precis som spelbolagen vet om att många inte klarar av spelandet men ändå låter någon de vet tjänar 20.000 i månaden förlora 15.000 i månaden.
Jag tror enda sättet att lösa detta är att göra så att företagen enklare kan förlora det som de lånar ut - då skulle de inte låna ut till de som missbrukar lånen.