2022-10-14, 09:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om inkomsterna och utgifterna i övrigt är densamma nästa månad så kommer du att behöva låna 2000 till nästa månad. Efter ett år har du en skuld på 24000 och dessutom med en ränta på 24%. Helt plötsligt har du även räntekostnader på nästan 600kr per månad. Ska du låna till den utgiften också?

Vet SMS-lån-företagen om det här? Jag trodde att deras tjänst gick ut på att "hjälpa människor". Lösningen här är att rasismen är utbredd i samhället vi måste sluta använda energi helt och hållet, ta fler boosters och ha öppnare gränser kommer lösa alla våra problem.
Citera
2022-10-14, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Jag har kollegor som bor i villa, vissa av dom har tvingas sälja sin villa eftersom elpriserna har mångdubblats...

Men vi svenskar gör ingenting. Varför är vi så jävla mesiga för? Suck.

Ja det är tyvärr bara början, många fler kommer få sälja sina bostäder om denna misär fortsätter.

Kommer bli ett jäkla uland om vi inte sätter ner foten snart.
Citera
2022-10-14, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Det är väl ganska vanligt att handla på kredit? Jag själv köper allt med kreditkortet, och gjort så länge. Sedan kommer det en faktura i slutet på månaden som betalas med e-faktura i sin helhet. Väldigt smidigt, och lätt att hålla koll på sin ekonomi.

Inte för denna typ av köp.

Vet själv en gång när vi skulle testa en ny matpåse. Matpåsen kostade 599 kronor tror jag.

När man skulle välja betalning så var det två knappar - en för att betala direkt och en för avbetalning med Klarna 3 månader.

Vad är egentligen tanken med dessa avbetalningar på något så basalt som mat och för så relativt låga belopp?

Om man tar en soffa, bil, tv, mobil osv på avbetalning är ju en sak - det köper man så sällan men matpåse som man ska köpa varje vecka?
Citera
2022-10-14, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FAKEWEFAGENT
Vet SMS-lån-företagen om det här? Jag trodde att deras tjänst gick ut på att "hjälpa människor". Lösningen här är att rasismen är utbredd i samhället vi måste sluta använda energi helt och hållet, ta fler boosters och ha öppnare gränser kommer lösa alla våra problem.

Själva tanken med dessa tjänster är bra - låna pengar en kort stund (t ex 2-3 månader) med högre ränta än ett vanligt banklån.

"Shit! Jag måste laga bilen och det kostar 6000 kronor."

Personen lånar 6000 kronor och betalar av det på 3 månader - det kostar kanske 6300 kronor istället för 6000 kr. Allt är frid och fröjd.

Problemet är att företagen marknadsfört dessa lån så aggressivt så att många använt de för mycket och hamnar efter hela tiden. Då sitter samma företag/ägare och erbjuder "bak-ihop-lån" så att man kan fixa alla sina små-lån som tillsammans inte är så små med ett nytt stort lån med något lägre ränta och lång återbetalningstid. Istället för att sitta och betala kanske 12000 i månaden (10000 amortering och 2000 ränta) så sjunker månadskostnaden till 2000 kronor (500 i amortering och 1500 i ränta) och personen kan starta om med nya SMS-lån.

Lånen har marknadsförts för aggressivt och de är för lätta att få. Företagen som ger dessa lån har vetat om att många personer inte klarar av detta men ändå valt att tjäna pengar på dem - precis som spelbolagen vet om att många inte klarar av spelandet men ändå låter någon de vet tjänar 20.000 i månaden förlora 15.000 i månaden.

Jag tror enda sättet att lösa detta är att göra så att företagen enklare kan förlora det som de lånar ut - då skulle de inte låna ut till de som missbrukar lånen.
Citera
2022-10-14, 09:35
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hur ska gamla och sjuka pensionärer ha en buffert när allt blivit dyrare ? det går inte.. man kan inte trolla fram pengar ur röven. pensionen idag för gamla är ett skämt efter att jobbat och slavat hela sitt yrkesliv... sen ska man köpa mat på faktura gamla dagar.. fy fan jävla sosse land

hoppas hela systemet kollapsar nu i vinter, även medelklassen med fet villa kommer vara fattiga lagom till jul då kanske fler vaknar vart vi hamnat
Det kommer att krascha, välfärdssystemet. Det ser vi framför oss idag i detta nu hur det krackelerar på olika områden. Vi har tyvärr politiker som tänker karriär och mandatperiod på 4 år framför vad som är bäst för befolkningen. Bokstavligen talat quislingar... Man kan inte importera en bidragsberoende underklass och förvänta sig att den betalar sig själv. Det är hål i huvudet. Men sossarna vill bara öka sitt valboskap. Förhoppningsvis blir det stopp på det med partier som Nyans som kan ta över sossarnas valboskap och halvera deras röster i förlängningen. Ett starkt muslimskt parti på 20% är nog det enda som kan få svensken att vakna.
Senast redigerad av Kosmos. 2022-10-14 kl. 09:47.
Citera
2022-10-14, 09:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Du borde jobba lite på både kärlek och empati så kommer du garanterat må bättre!

Ursula von der Meyer, vår EU-Führer har själv sju barn och håller på att rasera vår ekonomi. Jag kanske ska börja tillbe henne på Instagram för att visa empati?
Citera
2022-10-14, 09:53
Medlem
DonaldBidens avatar
Sorgligt, blir riktigt upprörd!

Hur svårt ska det vara att snatta?
Citera
2022-10-14, 09:55
Avstängd
Citat:
Hur ska gamla och sjuka pensionärer ha en buffert när allt blivit dyrare ? det går inte.. man kan inte trolla fram pengar ur röven. pensionen idag för gamla är ett skämt efter att jobbat och slavat hela sitt yrkesliv... sen ska man köpa mat på faktura gamla dagar.. fy fan jävla sosse land
Gamla och sjuka är en bara en kostnad och de har ingen ork att gå ut och protestera. Synd bara att aktivisterna valt BLM och könsstympning som hedervärda mål att kämpa för. Vi behöver inte använda logik för att inse att Jämställdhetsmyndigheten behöver mer pengar.

Citat:
hoppas hela systemet kollapsar nu i vinter, även medelklassen med fet villa kommer vara fattiga lagom till jul då kanske fler vaknar vart vi hamnat

Målet för agenda 2030 är att rasera hela världen 2030 och då jävlar kommer klimatutopin infinna sig. Själv ser jag fram emot konstant 21 grader och halvmolnigt dygnet runt, året runt, all evighet runt och allt annat är klimatkatastrof som kräver extrema kortsiktiga åtgärder som leder till överföring av pengar från dig och mig till bankerna!

Jag vill även se mer inflation att alla företag förutom kanske Amazon, Facebook och Google och då kan vi äntligen leva i utopin i Meta.
Citera
2022-10-14, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Är du helt knäpp? Folk har ju för fan inte råd att casha ett hus eller br.

Men sätter man detta i system kommer allt att bli billigare - eller vad tror du händer med nybyggda hus som står tomma år efter år o sen i decennier.

Hur mycket lån tror du köparfolket till djursholmsvillor o br som kostar +50 mkr har???????
(om inga alls är det väl skit att inte kunna casha 2-3 mkr)
Citera
2022-10-14, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men sätter man detta i system kommer allt att bli billigare - eller vad tror du händer med nybyggda hus som står tomma år efter år o sen i decennier.

Hur mycket lån tror du köparfolket till djursholmsvillor o br som kostar +50 mkr har???????
(om inga alls är det väl skit att inte kunna casha 2-3 mkr)
Det skulle inte byggas några nya hus.
Citera
2022-10-14, 10:25
Medlem
Citat:
Fan du låter ju inte alls normal, sök hjälp människa

Kanske bör lägga till att jag tycker synd om de äldre som av sjukdom ej kunnat arbeta etc etc men för alla som under hela livet varit friska och haft arbete men ändå inte sparat tillräckligt för sin ålderdom det är dom jag har svårt att tycka synd om då de ej tagit något eget ansvar över sina liv.
Citera
2022-10-14, 10:43
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Forskaren Erik Eriksson kartlägger nu skuldsättningen. Människor köper mat på kredit, något som Klarna utnyttjar.

En mamma beskriver i artikeln (tyvärr låst) hur hon veckan innan barnbidraget kommer handlar mat med Klarna så att barnen ska få frukost.

Vad ser vi härnäst för desperata åtgärder från människor utan marginaler?

https://www.etc.se/ekonomi/allt-fler...a-raad-med-mat

Mmja, för att slippa lämna gården onödigtvis så brukar vi beställa hem mat online från närmsta matbutik en gång i månaden. I praktiken innebär det att vi också handlar ”på avbetalning” för fakturan för inköpet hamnar på klarna automatiskt när man använder den tjänsten.

Så, det finns nog en hel del fall likt vårat som hamnat i statistiken, utan att för den sakens skull vara en åtgärd i desperation.

Handla mat ”på kredit” är alltså inget konstigt i sig. Hade gärna betalt kontant men budbilschauffören vill inte ha riktiga pengar…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in