2022-10-12, 23:14
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Scenariot du citerande mig om handlade om att FB:s användare Kebabmedpommes ägde all hashrate i systemet och började försöka manipulera reglerna, som han tror han skulle kunna göra. Du får ursäkta, men jag har svårt att kalla det realistiskt. Du följde upp detta med att påtala hur svagt ordinarie kedja (i detta påhittade scenario) är med 0% hashrate helt plötsligt. Självklart! Visst kan man slå in öppna dörrar och prata om triviala fall, men det blir intressantare att ta upp risker/moteld i kedjan i verkliga livet, där det är "lite" mer svåranalyserat. Dessutom slipper vi ha missförstånd om vad vi pratar om framöver.

Då lyssnade du inte klart. Han drog upp ett exempel på trolig moteld och ett som verkar rimligt att anta att Bitcoin under extrema attacker nog kan tänka sig eller tvingas välja: Byte av PoW-algoritm som helt eliminerar möjligheten att använda någon form av SHA256-hårdvara. Det fanns dock en viktigare poäng i denna presentation av AA (vet vilken du menar) som nog går många förbi: Det är bara vissa typer av attacker där det finns möjlighet att tjäna pengar som attackerare. De värsta formerna av attacker kommer bli oerhört kostsamma att genomföra och det är trots allt inte skrivet i sten vad utfallet blir även om de enorma resurser som krävs satsas. Utfallet är minst sagt ovisst men kostnaden är garanterad.

MEN, detta är teorier, både att utföra attackerna samt att genomföra motelden. Jag säger det igen, det vore verkligen intressant att se detta ske i verkligheten. Speciellt intresserad är jag av att se om Bitcoin i ett "do or die"-läge faktiskt tvingas till och lyckas med att skapa en "non contentious hardfork" (dvs, att alla följer forken) enligt teorierna att om samtliga gynnas av det så kommer det bli 100% byte. Det vore ett extremt spännande scenario att bevittna, oavsett utfall.

Men det du skrev i föregående svar, får mig fortfarande att undra över en detalj.

Är du medveten om att miners inte kan bryta mot regelverket (dvs det som varje fullnod verifierar)?

Du försökte trycka ord i mun på mig rätt fult och hävda att jag påstår att miners inte är viktiga för Bitcoins säkerhet. Detta har jag inte påstått alls, men det faktum att du hävdar det får mig att tro att du inte har klart för dig regelfrågan. Miners är mycket viktiga för Bitcoins säkerhet, men de kan inte bryta mot regelverket. Man behöver FÖRST förstå deras roll, vad de får göra och vad de inte får göra. Först efter att det är på plats, är det konstruktivt att diskutera deras tillskott och risker. Jag har även i tidigare inlägg nyligen faktiskt förklarat ett specifikt säkerhetstillskott de ger, men med tanke på din attack på mig så börjar jag återigen undra hur meningsfullt det är att posta här.

Jag orkar inte intressera mig för detta sidospår, mer än att konstatera att jag inte delar den bilden/analysen. Men jag tycker även Ethereum-projektet är tekniskt intressant, men av helt andra anledningar.

Jag uppfattade det som (rätt eller fel) att kontexten var ”om ingen upprätthåller systemet, finns Bitcoin kvar då?”. Det är nog ingen som har anfört kryptografiska svagheter som något särskilt starkt argument mot Bitcoin (i alla fall inte på ett tag)?

Transaktionsvolymen är enligt min uppfattning det överskuggande funktionella problemet.

Så vad tror du om Lightning?
2022-10-12, 23:20
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
men med tanke på din attack på mig så börjar jag återigen undra hur meningsfullt det är att posta här

Om man med ”meningsfullt” menar att någon ska läsa vad man skriver, ta till sig det och återkomma med välgrundade resonemang om styrkor eller svagheter i ens anförande så tror jag inte att det blir meningsfullt särskilt ofta (oavsett om någon håller med dig eller inte).

Jag ser det lite som en slags övning i att ignorera osaklighet/otrevlighet och att formulera mig extremt kort och enkelt.

Det är faktiskt inte helt ointressant.
2022-10-13, 09:36
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Scenariot du citerande mig om handlade om att FB:s användare Kebabmedpommes ägde all hashrate i systemet och började försöka manipulera reglerna, som han tror han skulle kunna göra. Du får ursäkta, men jag har svårt att kalla det realistiskt. Du följde upp detta med att påtala hur svagt ordinarie kedja (i detta påhittade scenario) är med 0% hashrate helt plötsligt. Självklart! Visst kan man slå in öppna dörrar och prata om triviala fall, men det blir intressantare att ta upp risker/moteld i kedjan i verkliga livet, där det är "lite" mer svåranalyserat. Dessutom slipper vi ha missförstånd om vad vi pratar om framöver.
Att just kmp skulle vara angriparen är orealistiskt, men inte att en angripare skulle kunna inneha mer än 50% av datorkraften, vilket var det jag tog fasta på.

Citat:
Då lyssnade du inte klart.
Jo, det gjorde jag.
Citat:
Han drog upp ett exempel på trolig moteld och ett som verkar rimligt att anta att Bitcoin under extrema attacker nog kan tänka sig eller tvingas välja: Byte av PoW-algoritm som helt eliminerar möjligheten att använda någon form av SHA256-hårdvara.
Vilket var det min kommentar avsedde. Det kan skydda en från den första attacken men det hjälper inte mot ytterligare attacker. Varför skulle en angripare som lyckats samla mer än 50% av datorkraften när datorkraften var enorm inte lyckas samla mer än 50% av datorkraften när den är betydligt mindre, om än av ett annat slag, förstår jag inte.
Citat:
Det fanns dock en viktigare poäng i denna presentation av AA (vet vilken du menar) som nog går många förbi: Det är bara vissa typer av attacker där det finns möjlighet att tjäna pengar som attackerare. De värsta formerna av attacker kommer bli oerhört kostsamma att genomföra och det är trots allt inte skrivet i sten vad utfallet blir även om de enorma resurser som krävs satsas. Utfallet är minst sagt ovisst men kostnaden är garanterad.
Så är det för en privat angripare, vilket gör att de ofta har skäl att ansluta sig till nätverkets försvar snarare än attackera det. Men för en offentlig aktör med monopol på penningproduktionen är kostnaden av en attack blygsam i jämfört med vinsterna den får från penningproduktionen. Den kan också minska sina kostnader genom att ta över en stor del av datorkraften (all mining i det egna landet) och lär också ha enorma stordriftsfördelar i produktionen av all typ av miningutrustning.

Citat:
Är du medveten om att miners inte kan bryta mot regelverket (dvs det som varje fullnod verifierar)?
Jo, jag är medveten om att det finns begränsningar vad man kan göra vid en 51%-attack. Vet inte hur länge jag vetat det, men före igår i alla fall. Varför det tillskrivs så stor betydelse förstår jag dock inte, då allt det förtroende som finns kvar för Bitcoin skulle raseras av en attack som pausade kedjan bara en timme, för att inte säga en månad, eller dubbelspenderade några miljoner dollar.

Citat:
Jag orkar inte intressera mig för detta sidospår, mer än att konstatera att jag inte delar den bilden/analysen. Men jag tycker även Ethereum-projektet är tekniskt intressant, men av helt andra anledningar.
Att Ethereum gick över till PoS för att man såg säkerhetsbrister i PoW är inte bara min åsikt utan det är så det var: https://medium.com/@VitalikButerin/a-proof-of-stake-design-philosophy-506585978d51 Men jag instämmer i att detta är ett sidospår. Endast om Bitcoin närmade sig en allmän funktion som bytesmedel skulle detta bli ett möjligt scenario, vilket idag framstår som väldigt avlägset.
2022-10-13, 15:31
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Jo, jag är medveten om att det finns begränsningar vad man kan göra vid en 51%-attack.
Tack, detta kommer underlätta framtida diskussioner i alla fall oss emellan.

Citat:
Varför det tillskrivs så stor betydelse förstår jag dock inte.
Jag tänker inte svara för någon annan än mig själv på den frågan. Det enda jag stör mig på (rejält) är att mängder av inlägg här på FB tar denna felaktighet som grund för sina vidare resonemang. Du kan väl ändå hålla med mig om att det inte leder till en vettig diskussion?

I övrig så vill säga att alla farhågor du drar upp runt miningattacker är relevanta och sakliga, men trots allt välkända. Men styrkan i dem tänker jag vara ödmjuk att påtala att jag inte kan bedöma, mer än med mina egna gissningar, samt påtala att det finns många fler faktorer som påverkar de argument du lägger fram som spelar in i den bedömningen. Jag kommer inte fördjupa i de faktorer jag kan tänka på heller, helt enkelt därför att det inte kommer längre än till teoretiska resonemang om risknivåer här. Jag är tekniskt insatt i Bitcoin, mest pga min egen yrkesbakgrund (programutveckling) och privata intressen (kryptografi), men jag är inte alls lika insatt i spelteori, vilket detta ju handlar om till väldigt stor del.

Jag tillåter mig att upprepa mig ännu en gång: Det vore MYCKET mer intressant att se en sådan här attack utspela sig. Då slapp vi sitta här och gissa och kunde istället analysera utfallet.
2022-10-13, 17:06
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Jag uppfattade det som (rätt eller fel) att kontexten var ”om ingen upprätthåller systemet, finns Bitcoin kvar då?”. Det är nog ingen som har anfört kryptografiska svagheter som något särskilt starkt argument mot Bitcoin (i alla fall inte på ett tag)?
Om vi släpper alla fåniga sidospår och bara tar det du skriver ovanstående i nuvarande verkliga perspektiv, så blir jag glad. Jag tycker det är en självklarhet att Bitcoin inte finns kvar mer än som ett historiskt dokument, eller vad man skall kalla det, om ingen upprätthåller systemet, men det kan ske på fler sätt än att alla miners lämnar. Jag vet inte vad du menar med anförande av kryptografiska svagheter, men jag står fullt ut för mina påståenden om vilka svårigheter som existerar med att ens försöka förfalska en bortslängd "historisk kedja", så länge det finns en möjlighet att gräva upp en enda instans av ordinarie programvara och använda för kontroll.

Citat:
Transaktionsvolymen är enligt min uppfattning det överskuggande funktionella problemet.

Så vad tror du om Lightning?
Innan jag svarar på det vill jag ge min bild på Bitcoin. Jag ser fortfarande Bitcoin som ett experiment, men ett tekniskt oerhört intressant sådant. Jag har personligen inget intresse av att lyssna på alla som skriker att det måste vara klart nu och det har massor med brister just nu.

Jaha, vad tråkigt för er då! Jag bryr mig inte om detta alls.

Det som intresserar mig är den flod av tillämpad kryptografi och protokoll som Bitcoins driftsättande skapat. Det finns så mycket intressanta tankar och idéer numera att jag inte hinner följa mer än en bråkdel av dem. Jag har ett jobb (ej Bitcoinrelaterat) jag måste sköta och har helt enkelt inte tid.

Men jag följer en del spår som sagt. Själv är jag någorlunda säker på att framtiden kommer leverera de tekniska delar som behövs för att skapa "något" som fyller de krav som Bitcoins skapare ville uppnå (men faktiskt inte kunde). Om det i slutändan blir Bitcoin eller något annat låter jag vara osagt, men det är egentligen inte relevant, inte för mig i alla fall. Jag följer de spår som har mest att ge mig för stunden helt enkelt och där har Bitcoin samt åtminstone några närliggande delar mest att tillföra just nu. Visst, jag kommer missa en del bra grejer, men tiden finns inte och denna värld är beklagligt nog nedlusad med liknande projekt, som i bästa fall bara är naiva eller rent bedrägliga (de flesta), så det är nog lika bra det. Det sistnämnda är ju trist, men det beror nog mer på "human nature" än på tekniska förutsättningar.

Med det sagt åter till TX-volymer och LN.

LN är bara en av många delar som kommer bidra till att förändra (eller ersätta) Bitcoin. Men LN ensamt kan inte göra särskilt mycket. Möjligen kan det bli väldigt användbart i kombination med andra idéer. Men först alllmänt om Bitcoin och vad som kommer förändras.

En sak som Satoshi gjorde fel, där vi idag vet mycket bättre, är vad som skall lagras i en kedja som enbart hanterar tänkta pengar. Det är ett vanligt missförstånd att målet i sig var full transaktionshistorik. Det är inte målet och det var inte heller Satoshis avsikt. Men det var den enda lösning han hade för att uppnå det verkliga målet: att hålla penningmängden intakt i systemet (och i och med det alla innehav intakta). Satoshis lösning fungerar men är otroligt ineffektiv.

Men tack vare att Satoshi driftsatte sin uppfinning och påvisade att han hade en fungerande lösning (åtminstone i liten skala) på problem man i princip var uppgiven inför sen sent 80-tal, så har han ju satt fokus på detta och många kluriga människor därute har triggats att tänka på bättre lösningar.

2017 kom det ett spännande genombrott med ett protokoll som fick många (även undertecknad) att tappa hakan: MimbleWimble. Det här protokollet kan man säga är klart och påvisat i sin första version. Men det är förbättringstankarna man har runt MW som verkligen river runt i skallen på en. Det är för ung kryptografi (vad jag förstått, don't quote me on this) som fortfarande hindrar ett "MW v2" att testas i praktiken. OM det är det som bromsar, så är det bara att stå ut. Varenda kryptoanalytiker(*1) kommer instämma här och varna för oprövad kryptografi, de skall först publiceras, analyseras, attackeras fritt av alla som vill och har intresse under lång tid (fråga mig inte hur lång). Det är den enda vägen fram för att skapa säkra algoritmer, enligt dem.

Jag kan (om någon är intresserad) gå in lite i detalj på hur nuvarande MW fungerar och jag har skrivit om det tidigare på FB. Men "MW v2" kommer att kunna ge just det Satoshi ville, dvs man sparar inte mer än vad som minimalt behövs i kedjan för att uppnå målet (se ovan). I MW v2 finns enbart ett säkert bevis för alla ej ännu förbrukade innehav sparade, inte en enda intermediär TX sparas. Detta gör att kedjan växer med antalet användare men inte överhuvudtaget med transaktioner.

Sen är det ett protokoll helt baserat på zero knowledge-bevis, så det kommer bli ett fruktansvärt liv sen om detta införs och gnäll över att ingenting längre är spårbart. Jäklar vad jag skall ladda med popcorn inför den dagen, om den kommer!

Om det blir en vidareutveckling av MW eller något annat byggt på liknande principer är ju fortfarande skrivet i stjärnorna, men jag tror personligen att man är för nära en fungerande algoritm här för att detta inte skall bli verklighet. Om Bitcoin inte hardforkar om/när detta är verklighet så kommer någon annan ta över, då detta är för stort tekniskt kliv uppåt.

I teorin kanske det är fullt tillräckligt ur skalningssynpunkt, det är för svårt att sia om än, men jag tror ändå att flerlagerslösningar har en plats i detta system, helt enkelt för att de tillför andra egenskaper. LN är en av dem, bland många, fast onekligen den med mest intresse för stunden.

Nu blev även det här inlägget för långt, så jag får ta upp mer om LN senare. Men det jag vill påpeka är att även runt LN så haglar det tekniska fel i FBs trådar. Oavsett vad man tycker om LN så kan man ju inte tycka att det är en bra grund för diskussion?

(*1: En kryptoanalytiker sysslar med kryptografisk analys, inget annat. Det vore på tiden att människor lär sig vad krypto är en förkortning av, sen minst ett halvt sekel tillbaka i tiden. Finns inget skäl att ändra om det.)
2022-10-14, 00:04
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Om vi släpper alla fåniga sidospår och bara tar det du skriver ovanstående i nuvarande verkliga perspektiv, så blir jag glad. Jag tycker det är en självklarhet att Bitcoin inte finns kvar mer än som ett historiskt dokument, eller vad man skall kalla det, om ingen upprätthåller systemet, men det kan ske på fler sätt än att alla miners lämnar. Jag vet inte vad du menar med anförande av kryptografiska svagheter, men jag står fullt ut för mina påståenden om vilka svårigheter som existerar med att ens försöka förfalska en bortslängd "historisk kedja", så länge det finns en möjlighet att gräva upp en enda instans av ordinarie programvara och använda för kontroll.

Innan jag svarar på det vill jag ge min bild på Bitcoin. Jag ser fortfarande Bitcoin som ett experiment, men ett tekniskt oerhört intressant sådant. Jag har personligen inget intresse av att lyssna på alla som skriker att det måste vara klart nu och det har massor med brister just nu.

Jaha, vad tråkigt för er då! Jag bryr mig inte om detta alls.

Det som intresserar mig är den flod av tillämpad kryptografi och protokoll som Bitcoins driftsättande skapat. Det finns så mycket intressanta tankar och idéer numera att jag inte hinner följa mer än en bråkdel av dem. Jag har ett jobb (ej Bitcoinrelaterat) jag måste sköta och har helt enkelt inte tid.

Men jag följer en del spår som sagt. Själv är jag någorlunda säker på att framtiden kommer leverera de tekniska delar som behövs för att skapa "något" som fyller de krav som Bitcoins skapare ville uppnå (men faktiskt inte kunde). Om det i slutändan blir Bitcoin eller något annat låter jag vara osagt, men det är egentligen inte relevant, inte för mig i alla fall. Jag följer de spår som har mest att ge mig för stunden helt enkelt och där har Bitcoin samt åtminstone några närliggande delar mest att tillföra just nu. Visst, jag kommer missa en del bra grejer, men tiden finns inte och denna värld är beklagligt nog nedlusad med liknande projekt, som i bästa fall bara är naiva eller rent bedrägliga (de flesta), så det är nog lika bra det. Det sistnämnda är ju trist, men det beror nog mer på "human nature" än på tekniska förutsättningar.

Med det sagt åter till TX-volymer och LN.

LN är bara en av många delar som kommer bidra till att förändra (eller ersätta) Bitcoin. Men LN ensamt kan inte göra särskilt mycket. Möjligen kan det bli väldigt användbart i kombination med andra idéer. Men först alllmänt om Bitcoin och vad som kommer förändras.

En sak som Satoshi gjorde fel, där vi idag vet mycket bättre, är vad som skall lagras i en kedja som enbart hanterar tänkta pengar. Det är ett vanligt missförstånd att målet i sig var full transaktionshistorik. Det är inte målet och det var inte heller Satoshis avsikt. Men det var den enda lösning han hade för att uppnå det verkliga målet: att hålla penningmängden intakt i systemet (och i och med det alla innehav intakta). Satoshis lösning fungerar men är otroligt ineffektiv.

Men tack vare att Satoshi driftsatte sin uppfinning och påvisade att han hade en fungerande lösning (åtminstone i liten skala) på problem man i princip var uppgiven inför sen sent 80-tal, så har han ju satt fokus på detta och många kluriga människor därute har triggats att tänka på bättre lösningar.

2017 kom det ett spännande genombrott med ett protokoll som fick många (även undertecknad) att tappa hakan: MimbleWimble. Det här protokollet kan man säga är klart och påvisat i sin första version. Men det är förbättringstankarna man har runt MW som verkligen river runt i skallen på en. Det är för ung kryptografi (vad jag förstått, don't quote me on this) som fortfarande hindrar ett "MW v2" att testas i praktiken. OM det är det som bromsar, så är det bara att stå ut. Varenda kryptoanalytiker(*1) kommer instämma här och varna för oprövad kryptografi, de skall först publiceras, analyseras, attackeras fritt av alla som vill och har intresse under lång tid (fråga mig inte hur lång). Det är den enda vägen fram för att skapa säkra algoritmer, enligt dem.

Jag kan (om någon är intresserad) gå in lite i detalj på hur nuvarande MW fungerar och jag har skrivit om det tidigare på FB. Men "MW v2" kommer att kunna ge just det Satoshi ville, dvs man sparar inte mer än vad som minimalt behövs i kedjan för att uppnå målet (se ovan). I MW v2 finns enbart ett säkert bevis för alla ej ännu förbrukade innehav sparade, inte en enda intermediär TX sparas. Detta gör att kedjan växer med antalet användare men inte överhuvudtaget med transaktioner.

Sen är det ett protokoll helt baserat på zero knowledge-bevis, så det kommer bli ett fruktansvärt liv sen om detta införs och gnäll över att ingenting längre är spårbart. Jäklar vad jag skall ladda med popcorn inför den dagen, om den kommer!

Om det blir en vidareutveckling av MW eller något annat byggt på liknande principer är ju fortfarande skrivet i stjärnorna, men jag tror personligen att man är för nära en fungerande algoritm här för att detta inte skall bli verklighet. Om Bitcoin inte hardforkar om/när detta är verklighet så kommer någon annan ta över, då detta är för stort tekniskt kliv uppåt.

I teorin kanske det är fullt tillräckligt ur skalningssynpunkt, det är för svårt att sia om än, men jag tror ändå att flerlagerslösningar har en plats i detta system, helt enkelt för att de tillför andra egenskaper. LN är en av dem, bland många, fast onekligen den med mest intresse för stunden.

Nu blev även det här inlägget för långt, så jag får ta upp mer om LN senare. Men det jag vill påpeka är att även runt LN så haglar det tekniska fel i FBs trådar. Oavsett vad man tycker om LN så kan man ju inte tycka att det är en bra grund för diskussion?

(*1: En kryptoanalytiker sysslar med kryptografisk analys, inget annat. Det vore på tiden att människor lär sig vad krypto är en förkortning av, sen minst ett halvt sekel tillbaka i tiden. Finns inget skäl att ändra om det.)

Just denna tråd handlar ju specifikt om Bitcoin (inte för att andra diskussioner inte kan vara intressanta). Ser du någon chans att Bitcoin byter ut kärnan i sin teknologi på det sätt du beskriver?

Bitcoin är ju precis som du skriver i princip helt oanvändbart (och absurdt energikrävande) i sin nuvarande form.

Min invändning mot Lightning är att idén verkar bygga på en total missuppfattning av vad ”ett vanligt” transaktionsmönster är.

Det som gör att jag har ganska litet förtroende för hela ”communityn” är att den verkar vilja lösa ”problem” som man själva definierar och utan någon särskilt djup förståelse för hur det riktiga ”finansiella systemet” fungerar och vad som verkligen är problem (och, för den delen, hur lite överblick det ens är möjligt att ha).

Senast redigerad av fffffuuuuuu 2022-10-14 kl. 00:06.
2022-10-14, 10:27
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Jag tänker inte svara för någon annan än mig själv på den frågan. Det enda jag stör mig på (rejält) är att mängder av inlägg här på FB tar denna felaktighet som grund för sina vidare resonemang. Du kan väl ändå hålla med mig om att det inte leder till en vettig diskussion?
Diskussionen blir onekligen bättre om man är överens om vad som är rätt. Samtidigt anser jag att tekniska aspekter tillskrivs för stor betydelse i diskussioner om Bitcoin. Det som på riktigt kommer att avgöra Bitcoins öde är om det skapar någon konsumentnytta.

Citat:
I övrig så vill säga att alla farhågor du drar upp runt miningattacker är relevanta och sakliga, men trots allt välkända. Men styrkan i dem tänker jag vara ödmjuk att påtala att jag inte kan bedöma, mer än med mina egna gissningar, samt påtala att det finns många fler faktorer som påverkar de argument du lägger fram som spelar in i den bedömningen. Jag kommer inte fördjupa i de faktorer jag kan tänka på heller, helt enkelt därför att det inte kommer längre än till teoretiska resonemang om risknivåer här. Jag är tekniskt insatt i Bitcoin, mest pga min egen yrkesbakgrund (programutveckling) och privata intressen (kryptografi), men jag är inte alls lika insatt i spelteori, vilket detta ju handlar om till väldigt stor del.
Att något är känt innebär inte att det är löst. Fransmännen visste att tyskarna kunde gå runt Maginotlinjen.

Citat:
Jag tillåter mig att upprepa mig ännu en gång: Det vore MYCKET mer intressant att se en sådan här attack utspela sig. Då slapp vi sitta här och gissa och kunde istället analysera utfallet.
Jag tror inte att vi någonsin kommer att få se en sådan attack, men anser ändå att man kan diskutera sannolikheten för en sådan attack att lyckas. Om du vill inte ha en sådan diskussion är det lugnt. Jag är som sagt mer intresserad av huruvida Bitcoin någonsin kommer att kunna förbättra vardagen för många människor.
2022-10-14, 10:38
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Diskussionen blir onekligen bättre om man är överens om vad som är rätt. Samtidigt anser jag att tekniska aspekter tillskrivs för stor betydelse i diskussioner om Bitcoin. Det som på riktigt kommer att avgöra Bitcoins öde är om det skapar någon konsumentnytta.

Kunde inte hålla med mer.

Och konsumentnytta skapas inte genom att lösa påhittade problem i kombination med att ignorera verklig nytta i existerande lösningar.
2022-10-14, 17:56
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Jag tror inte att vi någonsin kommer att få se en sådan attack, men anser ändå att man kan diskutera sannolikheten för en sådan attack att lyckas. Om du vill inte ha en sådan diskussion är det lugnt. Jag är som sagt mer intresserad av huruvida Bitcoin någonsin kommer att kunna förbättra vardagen för många människor.
Ja, vi har olika ingångar om vad som är mest intressant att diskutera i ämnet, det har jag också respekt för. Jag tror ju det finns gott om andra skribenter här som gärna hänger på attackdiskussionen dock. Jag tror att jag blivit lite trött på det för egen del då jag lagt ca 9 år (inte oavbrutet) på att fundera på detta och är nog egentligen inte mycket klokare eller säkrare idag än vad jag var i början. Detta trots att jag förstod mig på Bitcoin oerhört dåligt de första åren.

Men din första mening ovan gör mig lite nyfiken. Vad gör dig så säker på det?

Jag förstår också ditt fokus på användbarheten, det framgick rätt tydligt i podden också. Själv känner jag att innan tekniken är på plats som helt (*1) lever upp till det mål som Satoshi eller den tidiga communityn runt honom skapade, så är jag inte särskilt intresserad av den biten. Det blir hela tiden så mycket "om" runt det hela då.

Men jag har samtidigt full respekt för de som redan idag ser och har en användning för Bitcoin, helt oavsett vad jag tycker om systemets experimentstatus. Det är nämligen en del av designen också, där Bitcoin kom med en ny egenskap vi aldrig sett tidigare. Man pratar mycket om att Bitcoin till sin design är trustless (vilket i sig också är nytt), men inte lika mycket om den egenskap som följer med trustless, vilket är permissionless.

Bitcoin är inte bara frivilligt att undvika precis som man vill, det är även lika frivilligt att delta, helt efter eget val. Bitcoin kräver egentligen bara en sak: att man följer reglerna. Så länge man gör det, väljer man själv om man vill delta och vad man vill använda det till. Det gör även att man är fri att definiera vad Bitcoin också är, helt utifrån sin egen syn/nytta/whatever. Bitcoin bryr sig inte, så länge du följer reglerna. (Visst är jag jobbig som tjatar om dessa regler hela tiden?)

Det sistnämnda är ju en faktiskt en detalj som ger fantastiskt mycket bränsle till meningslösa men skrattretande diskussioner, exempelvis bråket om Bitcoin är "store of value" eller ej. Mer popcorn, tack!

(*1: Helt eller nästan. Jag vet faktiskt inte ens själv vad jag menar med "nästan helt" här, men det kanske klarnar med tiden.)
2022-10-14, 19:45
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Just denna tråd handlar ju specifikt om Bitcoin (inte för att andra diskussioner inte kan vara intressanta). Ser du någon chans att Bitcoin byter ut kärnan i sin teknologi på det sätt du beskriver?
Om man får denna teknik "robust", dvs det jag kallade "MWv2" eller något liknande/likvärdigt, så tror Bitcoin hamnar i ett "do or die"-läge. Om det räcker för en non contentious hard fork, får vi se. Det blir Bitcoin eller något annat i det läget. Så länge Bitcoin fortfarande inte är tydligt avhängd det i racet, så funkar det väl att prata om detta i denna tråd? Hela "kärnan" (vad man nu lägger i den definitionen) i Bitcoin byts inte ut av detta dock. Vissa delar kommer att vara oberörda om detta sker.

Citat:
Bitcoin är ju precis som du skriver i princip helt oanvändbart (och absurdt energikrävande) i sin nuvarande form.
Fast det skriver jag inte. Jag tycker det är oerhört användbart för mig, men jag tror nog inte du delar min definition av användbart. =)

Jag tycker Bitcoin är en fantastisk teknisk milstolpe, men av en nivå som är svår att bedöma om man skulle försöka jämföra med andra programvarumässiga bedrifter. Trots brister och fel, så löste Satoshi något man trodde var omöjligt i över 20 års tid. Det imponerar i alla fall på mig, trots att vi bara talar om ett delmål.

Angående energin, så är ju även det en debatt som spårat ur så väldigt att jag tappat intresset. Men jag kan säga så här mycket. Av matematisk nödvändighet kommer incitamentet inte räcka till för att energiåtgången skall kunna fortsätta att öka mer än under en begränsad tid, efter det kommer den obönhörligen att falla. Det faktumet i sig vill säkert Benjamin här lägga till sin lista över argument för farliga attackparametrar (även om även detta är välkänt och omdebatterat sen länge).

Huruvida PoW går att ersätta med andra Po-"Whatever" eller ej, är också ett rejält omstritt ämne. För stunden nöjer åtminstone jag mig med att konstatera att det vore ju trevligt om det gick men att det än så länge ser rätt mörkt ut. Jag tror även här att framtida konkreta attacker kommer ge oss bättre svar på dom frågorna än något annat.

Citat:
Min invändning mot Lightning är att idén verkar bygga på en total missuppfattning av vad ”ett vanligt” transaktionsmönster är.
Jag tror att vi skulle behöva djupdyka i hur LN fungerar rent teknisk först, sen skulle du nog behöva beskriva din invändning lite mer i detalj.

En detalj dock (innan någon djupdykning), är att LN (men mer än bara LN i designen) möjliggör ett annorlunda sätt att förflytta innehav på, som har en viktig sak gemensam med vilken vanlig TX som helst i Bitcoin network. När TXen är utförd (tidsaspekten skiljer mellan de två ja) så sitter mottagaren på ett eget innehav med full kontroll över. Det här sistnämnda är något som många vanligtvis missförstår, eftersom man tror att några kanaler måste stängas för att detta skall uppnås. Så är inte fallet. Det finns skillnader ja (mer om det senare), men den egna kontrollen över sitt eget innehav i en LN-kanal (dålig term, inte helt korrekt) är lika stark som din kontroll över ett innehav i vilken vanlig UTXO på Bitcoin network som helst. Nu lär väl även dessa påståenden väcka en massa protester, men låt oss framöver gå igenom de tekniska detaljera istället. Det blir lättare att tala om egenskaperna efter att det är på plats.

Citat:
Det som gör att jag har ganska litet förtroende för hela ”communityn” är att den verkar vilja lösa ”problem” som man själva definierar och utan någon särskilt djup förståelse för hur det riktiga ”finansiella systemet” fungerar och vad som verkligen är problem (och, för den delen, hur lite överblick det ens är möjligt att ha).

Vad jag misstänker här litegrann är att den del av "communityn" du kommer i kontakt med ger sin bild av både mål och mening med Bitcoin. Jag är inte helt säker på det är samma bild som den ursprungliga och den som utvecklarcommunityn (åtminstone till stor del) delar.

Men jag får återkomma med lite uppföljande frågor jag har framöver. Nu är det helg och jag har inte riktigt tid med detta för stunden.
2022-10-15, 07:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag tycker Bitcoin är en fantastisk teknisk milstolpe, men av en nivå som är svår att bedöma om man skulle försöka jämföra med andra programvarumässiga bedrifter. Trots brister och fel, så löste Satoshi något man trodde var omöjligt i över 20 års tid. Det imponerar i alla fall på mig, trots att vi bara talar om ett delmål.
Vad är det för milstolpe och vilket omöjligt problem pratar du om?
2022-10-15, 09:48
Medlem
Jag har svårt att förstå mig på människor som år 2022 har större summor pengar på sitt bankkonto eller i andra tredjepartslösningar inom systemet. Bra video med några exempel från verkligheten på vad man kan råka ut för:

https://www.youtube.com/watch?v=16n_339FrR0

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in