2022-10-12, 05:21
Medlem
Germanofils avatar
När jag läser den här tråden så blir jag smått chockad av vilka livsmedel folk använder som exempel. Chips? Choklad? Fucking färdigrätter?! Tycker ärligt talat att det är bra att sådant skräp går upp i pris. Ju dyrare desto bättre.

Ät nyttigare så spar ni pengar.
Citera
2022-10-12, 05:28
Medlem
MrMarios avatar
Kaffe och Bregott har blivit svindyrt.
Märker det på att jag inte längre slentrianköper dessa varor, utan går runt bland butiker i stan för att hitta det till specialpris.
Citera
2022-10-12, 07:52
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
När jag läser den här tråden så blir jag smått chockad av vilka livsmedel folk använder som exempel. Chips? Choklad? Fucking färdigrätter?! Tycker ärligt talat att det är bra att sådant skräp går upp i pris. Ju dyrare desto bättre.

Precis, för mig hade dafgårds fått kosta 100 kr st och en påse ostbågar 500kr för en maxi bag. Men vissa personer hade fortfarande köpt det och sugit på bågarna likt en treåring suger på sin tumme.

Stötte på min feta chef på Coop i söndags med två feta påsar chips, tre färdigrätter och en Coca-Cola. Inte en skam i kroppen. Att han ens har ansvar över andra människor är för mig ett jävla under..
Citera
2022-10-12, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Men vad är det för fel på dig människa? Jag skriver ju att jag har kvitton så jag själv kan se på svart och vitt hur det har blivit dyrare.

Sist jag kollade så säljer inte Eldorado något färskt kött, vilket står för 70% av utgifterna för min mat.
Jag äter i snitt 1.1kg kött per dag.

1,1 KG kött per dag!? Då är det nog jag som måste fråga dig vad det är för fel på dig människa
Det är en sjukt stor mängd. Jag äter kanske 400 gram, resten grönsaker,pasta, potatis osv.

Men ja jag brukar inte direkt spara kvitton och jämföra, men tycker i alla fall att där jag bor, så verkar inte Willys billigare än Ica Maxi generellt sett.

Alla säger också hur billigt det är på Lidl och visst, de har en del billiga varor, men andra varor kan vara dyrare. Bara för att ta ett litet exempel. Jag brukar köpa multivitamin brustabletter. De kostar typ 35 kr på Ica Maxi. Skulle köpa det på Lidl och det var ju inte samma märke, men de skulle ha 53 kr!
Bröd var de inte heller billiga på, men vissa saker som kött kan de vara billigare på eftersom de kommer från alla möjliga ställen på jorden förutom Sverige.
Citera
2022-10-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Alltid bra att ha några färdigrätter i frysen som lunch ifall att det inte blir matlåda från lagningen dagen innan eller att det inte blev någon matlagning alls.

Annars blir det jävligt stressigt att skynda hem på lunchen (bor nära) och laga till något. Det är inte direkt det man vill spendera sin lunchtid på, att laga mat. Sen kasta i sig den och springa.
Citera
2022-10-12, 08:45
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Skulle aldrig falla mig in att stå en timme eller två för att laga matlådor för en vecka. Känns fullständigt menlöst, tar jag med mig matlåda hemifrån blir det rester från förgående middag. Ibland blir det dock inget över, oftast blir det för mig någon lunchrestaurang då eller som nu den sista tiden färdigrätter. Fan för att ägna tid åt storkok och käka samma mat dag efter dag… Det pysslade jag med för 30år sedan möjligtvis.

Med lite framförhållning så går det faktiskt att laga flera olika maträtter. Men det verkar vara svårt för folk just det där med framförhållning.
Citera
2022-10-12, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Precis, för mig hade dafgårds fått kosta 100 kr st och en påse ostbågar 500kr för en maxi bag. Men vissa personer hade fortfarande köpt det och sugit på bågarna likt en treåring suger på sin tumme.

Stötte på min feta chef på Coop i söndags med två feta påsar chips, tre färdigrätter och en Coca-Cola. Inte en skam i kroppen. Att han ens har ansvar över andra människor är för mig ett jävla under..

Bara för att du inte vill ha dessa saker så betyder det ju inte att andra inte vill ha det, eller hur?
Sen kanske du tycker det är slöseri med pengar medans andra inte tycker det.

Samma som att jag tycker det är slöseri som fan när vissa köper en t-shirt för 200-300 kr eller jeans för 800-1000 kr när jag själv tycker en t-shirt för 30 kr från Lager 157 och jeans för 200-300 kr funkar hur bra som helst.

Man har helt enkelt olika prioriteringar i livet. Vissa lägger nästan ingenting på kläder t.ex. som jag, men kan slösa rätt mycket i matbutiken istället.

T.ex så har jag väl kanske 20 t-shirts, nästan alla av samma modell och färg. När dom blivit urtvättade och utslitna så kanske jag kastar 10 stycken på en gång, sen köper jag 10 st nya för 300 kr.

Vissa kanske älskar att laga mat och stå nån timme framför spisen. Andra kanske hatar det och vill att det ska gå så fort som möjligt. Om det nu innebär färdigmat från affären eller beställa hemkörning eller whatever spelar väl ingen roll. Varför bryr du dig om hur andra vill äta mat och annat? Låt dom göra som dom vill och så gör du som du vill.
Citera
2022-10-12, 08:53
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13

Kanske dags att ändra på det?
Men ja, köttet är vad som blivit mest dyrt, även Willys märke Garant.

*vad beträffar kvitton, du har väl Willys Plus? Allt digitalt.

Nej varför skulle jag göra det?
Det går inte att undkomma att äta mycket mat ifall man lyfter skrot och jobbar tungt fysiskt.

Du menar att jag inte får kvitton längre ifall jag väljer digitala kvitton, förstår du?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
1,1 KG kött per dag!? Då är det nog jag som måste fråga dig vad det är för fel på dig människa
Det är en sjukt stor mängd. Jag äter kanske 400 gram, resten grönsaker,pasta, potatis osv.

Men ja jag brukar inte direkt spara kvitton och jämföra, men tycker i alla fall att där jag bor, så verkar inte Willys billigare än Ica Maxi generellt sett.

Alla säger också hur billigt det är på Lidl och visst, de har en del billiga varor, men andra varor kan vara dyrare. Bara för att ta ett litet exempel. Jag brukar köpa multivitamin brustabletter. De kostar typ 35 kr på Ica Maxi. Skulle köpa det på Lidl och det var ju inte samma märke, men de skulle ha 53 kr!
Bröd var de inte heller billiga på, men vissa saker som kött kan de vara billigare på eftersom de kommer från alla möjliga ställen på jorden förutom Sverige.

Kan fråga dig detsamma, vad är fel på dig? 400gram kött ger ju knappt 600kcal på en dag, var får du de andra 3000kcal ifrån?
Hur orkar du lyfta 300kg i marklyft och jobba tungt fysiskt, kan det vara så att du faktiskt inte behöver äta mycket kött för att du är svag och inte har någon muskelmassa och saknar förmågan att sätta sig in i andras situationer?

Så du sparar inte kvitton och jämför, men du känner att Willys inte är billigare än Ica Maxi?
Då ska jag ge dig en läxa.

Jämför kilopris mellan följande produkter mellan Willys och Ica;
Lövbiff
Högrev
Oxfilé
Fransyska
Nötrulle
Fläskfilé
Färsk kyckling (både lår & bröstfilé)
Citera
2022-10-12, 09:12
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Bara för att du inte vill ha dessa saker så betyder det ju inte att andra inte vill ha det, eller hur?
Sen kanske du tycker det är slöseri med pengar medans andra inte tycker det.

Samma som att jag tycker det är slöseri som fan när vissa köper en t-shirt för 200-300 kr eller jeans för 800-1000 kr när jag själv tycker en t-shirt för 30 kr från Lager 157 och jeans för 200-300 kr funkar hur bra som helst.

Man har helt enkelt olika prioriteringar i livet. Vissa lägger nästan ingenting på kläder t.ex. som jag, men kan slösa rätt mycket i matbutiken istället.

T.ex så har jag väl kanske 20 t-shirts, nästan alla av samma modell och färg. När dom blivit urtvättade och utslitna så kanske jag kastar 10 stycken på en gång, sen köper jag 10 st nya för 300 kr.

Vissa kanske älskar att laga mat och stå nån timme framför spisen. Andra kanske hatar det och vill att det ska gå så fort som möjligt. Om det nu innebär färdigmat från affären eller beställa hemkörning eller whatever spelar väl ingen roll. Varför bryr du dig om hur andra vill äta mat och annat? Låt dom göra som dom vill och så gör du som du vill.

Såklart får folk göra som dom vill men jag tänker på hälsoaspekten med färdigrätter och allt Salt och skit som kommer med det. Det är tråkigt att stå och laga mat men för hälsans skull så kanske det är att föredra.

Nu när frugan skiljt sig från dig kanske du kommer kunna finna tillbaka till matlagningen och ha mer tid över att faktiskt göra det från grunden och lära dig tycka om det.
Citera
2022-10-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Såklart får folk göra som dom vill men jag tänker på hälsoaspekten med färdigrätter och allt Salt och skit som kommer med det. Det är tråkigt att stå och laga mat men för hälsans skull så kanske det är att föredra.

Nu när frugan skiljt sig från dig kanske du kommer kunna finna tillbaka till matlagningen och ha mer tid över att faktiskt göra det från grunden och lära dig tycka om det.

Grejen med matlagning är att det kan vara kul om man lagar för någon annan, men när man ska göra det för sig själv bara så känns det astråkigt att sätta en timme på matlagning som sedan äts upp på 5-10 minuter.

Visst, det blir mycket godare om man gör maten själv än frysta rätter, men den frysta rätten tar 5-10 minuter att "laga", samma tid som det tar att äta medans som sagt att laga mat kräver för det första kanske en timme, men det kan vara mindre tid också eller mer tid beroende på maträtt, men sen tar det också märkbart mycket längre tid i butiken då man ska gå runt och plocka ingredienser också.

Alternativet till dessa två för den som inte har problem med pengar är ju att beställa från typ Foodora och få mat hemlevererad. Då tänker jag inte på pizza och hamburgare som det dräller av där, men det finns mycket annat också som är mer vanlig mat.

Jag menar, om man inte har nåt problem att betala för säg en fläskfilérätt eller liknande för hemkörning, så varför inte?
Citera
2022-10-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Jag har gjort några observationer senaste veckorna.

En favorit i vårt hushåll är Eldorados frysta wokmix. Kanske den bästa mixen till ett bra pris. Men senaste veckorna så finns den inte i frysdisken. Det samma gäller för en god och prisvärd fruktmüsli, som inte finns i hyllorna medans den andra enklare sorten alltid finns tillgänglig. Detta har skett vid flera besök, så inte så att de varit slut vid något enstaka tillfälle.

En hypotes är att ökade priser på frukt och grönt har pressat marginalerna och att man då hellre pausar utbudet en stund en höjer priserna mot kund? Eller kan det vara från tillverkningssidan att man just nu inte producerar dessa för att tillgångsbristen gör att insatsvarorna hamnar i produkter med högre förädlingsvärde som dyra fruktbars, godis och liknande?

Jag tror mera på att det är fler som handlar dessa lågprisprodukter än förut. Varorna finns i butikerna, men tar snabbt slut under dagen. Jag handlar mest på kvällstid någon timme innan stängning för att slippa alla yrskallar som springer runt och är i vägen.

En dag under sommaren när jag var ledig så åkte jag till Willys vid tretiden och såg att folk flockades på vissa ställen i butiken. Uppenbarligen så är en del produkter från Eldorado och Garant tillräckligt bra för att ersätta den dyrare märkesprodukten.
Citera
2022-10-12, 09:48
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Uppenbarligen så är en del produkter från Eldorado och Garant tillräckligt bra för att ersätta den dyrare märkesprodukten.
Garant hamnar ofta på topp eller nära toppen när olika produkter jämförs. Kanske det blir fler som upptäcker att lägre pris inte alltid är lägre kvalitet nu tack vara prishöjningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in