2022-10-10, 18:24
Medlem
Maackans avatar
Priset på Lidl's äppel och blåbärspajer har höjts med 5 kr till hela 24.90 riksdaler!
Det är fördjävligt.
Nej skämtåsido visst är det trist och surt att man får lite mindre i plånboken kvar men jag kan likt ovanstående sa inte förstå alla som har panik och hela ekonomin rasar för detta...

Har nån kollega hans pengar är slut varje månad precis innan nästa lön...
Att folk inte lär sig...
Citera
2022-10-10, 18:32
Medlem
DrVonAnkas avatar
Det handlar väl inte om att de flesta inte har råd, bara att det är tråkigt att få samma mängd mat till ett dyrare pris. Om jag får gissa är det 5% som faktiskt kommer lida av det och behöva planera in billigare mat.
Citera
2022-10-10, 18:46
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Det handlar väl inte om att de flesta inte har råd, bara att det är tråkigt att få samma mängd mat till ett dyrare pris. Om jag får gissa är det 5% som faktiskt kommer lida av det och behöva planera in billigare mat.

Det är ju inte så att man lider av att äta havregröt varje dag. Vi har satt ribban ganska högt. De flesta på jorden äter samma mat varje dag. Ofta 90 % stärkelse av samma typ.

Fast man blir ju lite förvånad när man inser att man nog aldrig kommer äta gurka mer.

Förstår dock inte hur någon kan äta köpt bröd. För det första är det äckligt, för det andra är inte en limpa värd 50 spänn. Kanske kan vi som är fattiga börja baka åt folk som är dumma i huvudet och sälja lite över självkostnadspris.
Citera
2022-10-10, 19:04
Medlem
Något jag märker allt oftare nu är helt extrema tillbud på varor, oftast bröd. Detta är ett tecken på "greedflation". Väldigt mycket greedflation i svensk handel just nu.
Citera
2022-10-10, 19:52
Medlem
TheAlamos avatar
Såg att ostkaka ökat från cirka 40 till 57 kr på lokala butiken hehe. I dessa tider är det bra att man blir mer prismedveten än tidigare och faktiskt slutar köpa onödiga grejer när man ser priset. Även jag som alltid varit väldigt prismedveten har skärpt till mig ännu mer. Inga pengar ska gå till övervärderade varor eller tjänster.
Citera
2022-10-10, 20:12
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Allstå! Hur jävla små marginaler har folk egentligen? Jag kommer fortsätta handla mat precis som vanligt någon tusenlapp hit eller dit på matkontot varje månad märker man knappt!

Folk ylar och gnäller som om maten blivit fem gånger dyrare!

Skaffa er en ordnad privatekonomi så har ni råd att handla den mat handlat tidigare!

Det handlar inte om att har råd att äta, men somliga av oss bor inte längre hemma och kan inte ”leva som vanligt”. I mitt fall innebär inflationen att jag t.ex inte kan spara lika mycket som vanligt. Antar att då bara såg till att få högre lön som kompensation men lyckades du med det har du troligtvis varit underbetald sedan tidigare.

Tråden handlar inte heller om att ha råd…
Citera
2022-10-10, 20:18
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Men laga eran egna jävla mat då.
Fy fan det är bara jättebebisar som käkar dafgårds och Findus i 40-årsåldern.. Liksom, spendera en och en halv timme varje söndag och gör matlådor. Börja tina kyckling eller liknande i kylen på torsdag kväll.

Och kan ni inte laga mer än mamma Scans, ring er mamma och be henne om ett recept..

😂

Skulle aldrig falla mig in att stå en timme eller två för att laga matlådor för en vecka. Känns fullständigt menlöst, tar jag med mig matlåda hemifrån blir det rester från förgående middag. Ibland blir det dock inget över, oftast blir det för mig någon lunchrestaurang då eller som nu den sista tiden färdigrätter. Fan för att ägna tid åt storkok och käka samma mat dag efter dag… Det pysslade jag med för 30år sedan möjligtvis.
Citera
2022-10-10, 20:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det handlar inte om att har råd att äta, men somliga av oss bor inte längre hemma och kan inte ”leva som vanligt”. I mitt fall innebär inflationen att jag t.ex inte kan spara lika mycket som vanligt. Antar att då bara såg till att få högre lön som kompensation men lyckades du med det har du troligtvis varit underbetald sedan tidigare.

Tråden handlar inte heller om att ha råd…

Ok!
Noterade för några månader sedan att mackrillburkarna på Lidl gått upp från 9.90 kr till 13.50kr. Inget som märks i min plånbok men en stor procentuell ökning.
Citera
2022-10-10, 20:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är ju inte så att man lider av att äta havregröt varje dag. Vi har satt ribban ganska högt. De flesta på jorden äter samma mat varje dag. Ofta 90 % stärkelse av samma typ.

Fast man blir ju lite förvånad när man inser att man nog aldrig kommer äta gurka mer.

Förstår dock inte hur någon kan äta köpt bröd. För det första är det äckligt, för det andra är inte en limpa värd 50 spänn. Kanske kan vi som är fattiga börja baka åt folk som är dumma i huvudet och sälja lite över självkostnadspris.

Wasa sport är gott, nyttigt och inte särskillt dyrt.
Citera
2022-10-10, 20:27
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Håller med. Paniken hos svensken är patetisk att se faktiskt, jag skäms. Precis som du säger, hur fan lever folk egentligen? Har man inte marginalen att lägga 1000 kr extra på mat i månaden så skulle man ha börjat tänkt på sin livssituation redan innan kriget.

Det är ju lite mer än mat som ska betalas. Personligen är jag lågt belånad så att räntorna gått upp kvittar, jag har dessutom amorterat sedan köpet för 25år sedan. Men vi har ju elen, drivmedel och annat som kostar också. Här i Stockholm har fastighetsägarna sagt att de skulle behöva höja hyrorna med 25% men har endast yrkat på beskedliga 9,5% i höjning.
Ni som inte märker av kraftigt ökade kostnader har uppenbart ingen koll på ekonomi för fem öre.

Vet visserligen inte vad som skrivits mer i denna sammanslagna tråd utan har väl bara läst de inlägg som fanns i min tråd som mer handlade om priser jag upplever inte ökat.
Citera
2022-10-10, 20:28
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Wasa sport är gott, nyttigt och inte särskillt dyrt.

Fast jag vill ha gurka på knäckebröd.
Citera
2022-10-10, 22:14
Medlem
Jag brukar äta dagens ute varje dag, har inte ökat så mycket i pris. Däremot kostar diesel 28 kr/l, så maten kommer väl stiga mer. Vi har väl bara sett början på prisökningarna. Dags att börja hamstra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in