2022-10-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
45:- för en limpa polarbröd

Börja baka eget bröd. Startade själv upp en surdegsgrund för en månad sedan, och nu kommer jag aldrig mer köpa bröd i butik. Godare och billigare.
Citera
2022-10-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Proteinpulver från 169 till 269 på en månad
Nu är ju det en total onödig produkt liksom kvinnor som gnäller att de inte har råd med fillers. Skapligt korkat att klaga över det. Visar bara hur eljest folk blivit. Hoppas att det blir soppkökstider i Sverige för det behöver den dumma svensken
Citera
2022-10-06, 12:36
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Börja baka eget bröd. Startade själv upp en surdegsgrund för en månad sedan, och nu kommer jag aldrig mer köpa bröd i butik. Godare och billigare.

2022 - Året då surdegsbakande Söder-hipsters blev coola igen?
Citera
2022-10-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
2022 - Året då surdegsbakande Söder-hipsters blev coola igen?

Ingen aning vad folket på söder gör, baka eget är löjligt enkelt och avsevärt mycket godare.
Citera
2022-10-06, 14:04
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Kött är väl ändå inte det som gått upp mest. Och rätt ofta så är det drivar där man fortfarande kan köpa biligt kött. Tex 49 kr/kg för någon form av fläskkött i hela bitar (man får skära/stycka själv).
Köttfärs just nu för 39 kr/500 gram (=billigare än vad det var innan Ukrainakriget).
Alla mjölkprodukter har dock gått upp.
Chips svindyrt.

Kött och ost var väldigt olika pris i landet innan höjningen. Fanns inget griskött här under 99 kr kilot de senaste åren. 99 kr kilot för den billigaste osten. När sådant höjs blir det ju skitdyrt. Köttfärs för 39 kr fanns det här för 20 år sedan. Däremot mjölk ligger på ungefär samma pris i hela landet så där är det enklare att jämföra.
Citera
2022-10-06, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Kött och ost var väldigt olika pris i landet innan höjningen. Fanns inget griskött här under 99 kr kilot de senaste åren. 99 kr kilot för den billigaste osten. När sådant höjs blir det ju skitdyrt. Köttfärs för 39 kr fanns det här för 20 år sedan. Däremot mjölk ligger på ungefär samma pris i hela landet så där är det enklare att jämföra.
Ska väl nämna att köttfärsen för 39 kr är en drive just nu på ICA. Normalpriset annars runt 52 kr/kg.
Citera
2022-10-06, 14:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag vet, men det var ekologisk mjölk. Jag struntar i priset på mjölk, det är ändå så liten prisskillnad och jag tycker ekomjölk smakar betydligt bättre!

Tycker är nyckelordet...
Citera
2022-10-06, 14:25
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Ska väl nämna att köttfärsen för 39 kr är en drive just nu på ICA. Normalpriset annars runt 52 kr/kg.

Jag skulle verkligen vilja bo i en billigare landsända. 52 kr för färs finns inte på kartan här. Bor i en överbefolkad stad och då kan de ta vilka matpriser som helst, folk måste ju ändå köpa. I min stad har Willys billigast färs om man köper 2 kilo. 84 kr kilot.

Synd för det duger gott att äta färs, men har man inte råd då är det så.
Citera
2022-10-06, 14:42
Medlem
Ohomosexuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Mycket bra. De va som krävs för att majoritetsbefolkningen ska ändra sin åsikt om sanktionerna.

Jag har alltid varit emot sanktionerna.

Sedan millennieskiftet har jag varit emot migrationspolitiken, energipolitiken, utrikespolitiken, privatiseringspolitiken och förstås all politik som utarmat landets grad av självförsörjning. Om detta har jag pratat hål i huvudet på mina vänner, som ändå inte sett dagens situation komma.

Nu har jag knappt råd att handla mat, eftesom jag lever på marginalerna på grund av sjukdom.

Jag vet att många i min socioekonomiska situation varnat för detta, röstat emot detta, höjt rösten på sociala medier. Men trots all jävla skit vi har fått för det, från medelklassvänner och familj som tagit avstånd, som kallat oss white trash, får vi nu höra moralistiskt missunnsamma kommentarer om att att vi ska dricka mindre energidryck och äta färre kebabpizzor - och det från landsmän som vi trodde stod på folkets sida.
Citera
2022-10-06, 14:57
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Konsekvenserna blir att vi vanliga arbetare får skära ned ännu mer på även den billigaste maten. Det var över ett halvår sedan jag ens åt falukorv.
Nästa steg blir att blanda bark med mjölet.. Klart är iallafall att gemene man behöver ställa om rejält och det fort för att inte hamna i fattigdom. Några stora löneökningar kommer vi inte se så pengarna kommer inte räcka på långa vägar.

Ifrågasätter skarpt att du är "knegare" om du inte har råd med falukorv(43kr kg).
Jag är student som försörjer en gravid fru och mig själv på mina studiemedel och jag har snarare dragit in på Tonfisk, Lamm och finare nötkött.

Som folk sagt innan så får man prioritera, blir kanske inte Thailand, ny lur varje år, senaste tvn etc etc på närmste åren.
Hard times create tough men!
Citera
2022-10-06, 14:59
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det har o göra med grön energi-tramset som europeerna har svalt med hull och hår.

Ni får som ni önskar och har ingen rätt att beklaga er över ökade energi och matpriser
Nope, inte det heller.
Citera
2022-10-06, 15:01
Medlem
Vilka jävla losers. Det märks att bra tider skapar fjollor. Buhu, maten är dyr. Fan, på 90-talet åt vi oxfile endast på nyårsafton. 60% av befolkningen är feta! Cancerfallen bara ökar hela tiden! Hjärt- och kärlsjukdomar mm. Bästa sättet att undvika cancer är att FASTA!

Nya tider era mesar.

ps. Låt oss inte glömma all mat som slängs! Nu kanske folk äter allting!
Senast redigerad av Halshuggning 2022-10-06 kl. 15:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in