2022-10-06, 09:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Slutpläderingen är parternas egen sammanfattning om vad de anser styrkt i målet. En partiskt syn på vad som framkommit under huvudförhandlingen.

För åklagaren är detta enkelt, eftersom det bara finns graverande omständigheter i detta brottmål. Dessa brottsliga gärningar som avskummet begått, överensstämmer med lagens rekvisit om livstid, med råge. Det finns inget förmildrande i avskummets personlighet eller personliga omständigheter.

För advokaten är detta ett uppdrag i utbyte mot ett fett arvode. Ett enkelt jobb med mycket tidsspillan då det var kört från början. Det finns inget förmildrande. Inget ifrågasättande av brottsoffret kan göras, då man I en svensk domstol inte förnedrar en kvinna som blivit våldtagen, misshandlad och undkommit döden genom ett mirakel. Rättegången är brottsoffrets upprättelse och rättvisa i detta mål, där syftet är att gärningsmannen ska ställas till svars. Alltså har advokaten inte mycket att säga till avskummets försvar.

Jag tippar på livstid, vilket jag gjort från första stund. Han kommer dömas till utvisning efter avtjänat straff. En åtgärd som inte kommer verkställas då han kommer dö fängelse. Han kommer inte leva så länge att han kan söka om att få sitt straff tidsbegränsat.

Men åklagaren ska ju vara objektiv, och det ska grunda sig på bevisningen. Bevisningen ska kunna styrkas på ett eller annat sätt, även om det handlar om indicier och ett indiciemål. Så om jag förstår det hela rätt så får inte hon vara partisk i någon del av förhandlingen. Att den misstänkte är misstänkt för brottet, åtalad efter utredningen; allt detta ska ske opartiskt. Allt som är till den misstänktes fördel ska också utredas.

Den här mannen är synnerligen farlig. Han kommer förmodligen undan med fruns försvinnande, men troligen ligger han bakom bägge brotten. Han är otroligt käslokall, uppvisar beteende på "ägande" av människor som de vore hans ägodelar. Han tar ingen hänsyn till andras vilja, utan tycker sig ha enbart rättigheter, som ska straffas om de inte "lyder".

Straffet är döden, men det stannar inte där. Först ska de behandlas med tortyr, genom förnedring, stening och hemska ord innan de dör. Det uppvisar ett primitivt sätt att hantera motgångar och avvisande. Jag är övertygad om att det inte enbart handlar om kultur, utan det handlar även om en person som har brister i den egna personligheten. För min del är jag ganska säker på att det handlar om en personlighetsstörning (starka drag av psykopati) där det finns inslag av sadism.

Det finns ingen bot för detta och hans förklaringar av händelseförloppet är inte trovärdiga. Förklaringarna uppvisar även de en brist i att förstå hur andra människor tänker/fungerar och tillsammans med hans personlighetsstörning finns ingen möjlighet för honom att kunna "bättra" sig. Han kan helt enkelt inte dra erfarenhet av sina "misstag", ändra sitt beteende för att fungera med andra.

Han är och kommer alltid att vara farlig i ett samhälle, var han än är.
Citera
2022-10-06, 14:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Jag gissar på 16 års fängelse.
(men hoppas på livstid)
Vad tror ni andra?
Citera
2022-10-06, 14:49
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
(men hoppas på livstid)
Vad tror ni andra?

Fan va Sverige betalar mycket skattepengar för att döma, härbärgera, tolka mm mm mm
åt folk som aldrig skulle hit från början, vår rättsapparat har bergis högre utgifter för tex Irakier än vad Irak har!
Suck
Citera
2022-10-06, 15:37
Medlem
I det här fallet så tror jag inte en dag under 18år men förhoppningsvis så blir det livstid tror 50/50 18 eller livstid
Citera
2022-10-06, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dessa pengar skulle ha kunnat lagts på andra viktiga områden.

Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Fan va Sverige betalar mycket skattepengar för att döma, härbärgera, tolka mm mm mm
åt folk som aldrig skulle hit från början, vår rättsapparat har bergis högre utgifter för tex Irakier än vad Irak har!
Suck

Du har helt rätt.

Skattebetalarna får stå för notan. Pengar som skulle vara till bättre användning på t. ex. skolan och vården. Gruvhålsafghanen skulle naturligtvis aldrig ha varit kvar i landet. Nu får skattebetarna stå för alla kostnader för MGM under hela hans återstående liv.
Citera
2022-10-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
(men hoppas på livstid)
Vad tror ni andra?
Jag hoppas att han får livstids fängelse , egentligen skulle jag vilja att vi skattebetalare inte hade behövt stå för denne galnings fängelsevistelse, utvisa honom direkt till Afghanistan, det är inte vårt problem hur han kommer att behandlas där när han har skickats tillbaka.

Denne man har ingen som helst empati för andra människor, han har ett beteende om att han "äger", det är hans vilja som gäller.

Hans uppdiktade berättelse om att han har blivit sexuellt utnyttjad av en kvinna i baksätet i en bil, samt att att denna kvinna skulle ha tagit och lagt sina trosor i handskfacket i bilen, i dessa trosor skulle hans sperma finnas, denna kvinna skulle sedan ha varit i maskopi med BO, tagit sperman från trosorna och injicerat i BO.

Hade inte denna händelse varit så tragisk som den är så skulle man kunna skratta åt vad denna man anser sig kunna förmå en åklagare att tro på.

Nej, denne man är en empatistörd galning , en sadist ut i fingerspetsarna , han skall helst låsas in för all framtid, det finns absolut inget som skulle kunna förändra hur han behandlar andra människor.
Citera
2022-10-10, 13:10
Medlem
Marabouoreos avatar
Har det framkommit några namn?
Citera
2022-10-10, 13:45
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marabouoreo
Har det framkommit några namn?
Samtliga namn står i förundersökningen med undantag för BO, det är sekretess.
Citera
2022-10-11, 07:07
Medlem
Liletts avatar
Finns nu en pod om händelsen.

”Kvinnan i gruvhålet”
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/347722
Senast redigerad av Lilett 2022-10-11 kl. 07:13.
Citera
2022-10-11, 11:03
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Inget ifrågasättande av brottsoffret kan göras, då man I en svensk domstol inte förnedrar en kvinna.
Jodå det gör man!
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/hovratten-domer-ut-amatordomare-alla-ska-vara-lika-infor-lagen/
”Mannen friades med motiveringen att han och hans släktingar, som vittnade till hans fördel, var mer trovärdiga. Nämndemännen motiverade i domen det med att de verkade vara "en bra familj, till skillnad från hennes, vilket också har betydelse för bedömningen av skuldfrågan”.
Nämndemännen var centerpartister”
Citera
2022-10-12, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länken.

Citat:

"Utöver livstidsfängelse och utvisning har kvinnans målsägandebiträde yrkat på att mannen ska betala ett skadestånd på över 700 000 kronor till kvinnan."

MGM kommer att bli dömd och vi får se vad domen kan bli. Gruvhålsafghanen kan mycket väl komma att bl. a. dömas till utvisning. Tyvärr kommer denna aldrig att bli verkställd.

Får han ett längre straff finns ju visst hopp om att nya vindar blåser, antingen här eller i A-stan (nåja), och att han faktiskt utvisas.
Citera
2022-10-12, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Jodå det gör man!
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/hovratten-domer-ut-amatordomare-alla-ska-vara-lika-infor-lagen/
”Mannen friades med motiveringen att han och hans släktingar, som vittnade till hans fördel, var mer trovärdiga. Nämndemännen motiverade i domen det med att de verkade vara "en bra familj, till skillnad från hennes, vilket också har betydelse för bedömningen av skuldfrågan”.
Nämndemännen var centerpartister”

Är du alltid på humör att diskutera och vara emot? Oavsett vad som framförs?

Den domen du tar upp var en rättsskadal. Nämndemannen var en kvinna med huckle som lurade staten när hon fick arvode, som när hon tjänstgjorde som nämndeman och samtidigt som hon lurade till sig andra bidrag. En kvinna av värsta sort, som drog in med islamistisk fundamentalism i en svensk domstol. Hon har fått sparken och rättsliga efterräkningar för bidragsfusk. Rådmannen reagerade, och pressen fick tip om denna märkliga dom och hantering av ett kvinna i en svensk domstol.

Men hon kunde ha varit en match in heaven för det avskummet vi diskuterar i denna tråd. Men jag tror hon är gift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in