Citat:
Slutpläderingen är parternas egen sammanfattning om vad de anser styrkt i målet. En partiskt syn på vad som framkommit under huvudförhandlingen.
För åklagaren är detta enkelt, eftersom det bara finns graverande omständigheter i detta brottmål. Dessa brottsliga gärningar som avskummet begått, överensstämmer med lagens rekvisit om livstid, med råge. Det finns inget förmildrande i avskummets personlighet eller personliga omständigheter.
För advokaten är detta ett uppdrag i utbyte mot ett fett arvode. Ett enkelt jobb med mycket tidsspillan då det var kört från början. Det finns inget förmildrande. Inget ifrågasättande av brottsoffret kan göras, då man I en svensk domstol inte förnedrar en kvinna som blivit våldtagen, misshandlad och undkommit döden genom ett mirakel. Rättegången är brottsoffrets upprättelse och rättvisa i detta mål, där syftet är att gärningsmannen ska ställas till svars. Alltså har advokaten inte mycket att säga till avskummets försvar.
Jag tippar på livstid, vilket jag gjort från första stund. Han kommer dömas till utvisning efter avtjänat straff. En åtgärd som inte kommer verkställas då han kommer dö fängelse. Han kommer inte leva så länge att han kan söka om att få sitt straff tidsbegränsat.
För åklagaren är detta enkelt, eftersom det bara finns graverande omständigheter i detta brottmål. Dessa brottsliga gärningar som avskummet begått, överensstämmer med lagens rekvisit om livstid, med råge. Det finns inget förmildrande i avskummets personlighet eller personliga omständigheter.
För advokaten är detta ett uppdrag i utbyte mot ett fett arvode. Ett enkelt jobb med mycket tidsspillan då det var kört från början. Det finns inget förmildrande. Inget ifrågasättande av brottsoffret kan göras, då man I en svensk domstol inte förnedrar en kvinna som blivit våldtagen, misshandlad och undkommit döden genom ett mirakel. Rättegången är brottsoffrets upprättelse och rättvisa i detta mål, där syftet är att gärningsmannen ska ställas till svars. Alltså har advokaten inte mycket att säga till avskummets försvar.
Jag tippar på livstid, vilket jag gjort från första stund. Han kommer dömas till utvisning efter avtjänat straff. En åtgärd som inte kommer verkställas då han kommer dö fängelse. Han kommer inte leva så länge att han kan söka om att få sitt straff tidsbegränsat.
Men åklagaren ska ju vara objektiv, och det ska grunda sig på bevisningen. Bevisningen ska kunna styrkas på ett eller annat sätt, även om det handlar om indicier och ett indiciemål. Så om jag förstår det hela rätt så får inte hon vara partisk i någon del av förhandlingen. Att den misstänkte är misstänkt för brottet, åtalad efter utredningen; allt detta ska ske opartiskt. Allt som är till den misstänktes fördel ska också utredas.
Den här mannen är synnerligen farlig. Han kommer förmodligen undan med fruns försvinnande, men troligen ligger han bakom bägge brotten. Han är otroligt käslokall, uppvisar beteende på "ägande" av människor som de vore hans ägodelar. Han tar ingen hänsyn till andras vilja, utan tycker sig ha enbart rättigheter, som ska straffas om de inte "lyder".
Straffet är döden, men det stannar inte där. Först ska de behandlas med tortyr, genom förnedring, stening och hemska ord innan de dör. Det uppvisar ett primitivt sätt att hantera motgångar och avvisande. Jag är övertygad om att det inte enbart handlar om kultur, utan det handlar även om en person som har brister i den egna personligheten. För min del är jag ganska säker på att det handlar om en personlighetsstörning (starka drag av psykopati) där det finns inslag av sadism.
Det finns ingen bot för detta och hans förklaringar av händelseförloppet är inte trovärdiga. Förklaringarna uppvisar även de en brist i att förstå hur andra människor tänker/fungerar och tillsammans med hans personlighetsstörning finns ingen möjlighet för honom att kunna "bättra" sig. Han kan helt enkelt inte dra erfarenhet av sina "misstag", ändra sitt beteende för att fungera med andra.
Han är och kommer alltid att vara farlig i ett samhälle, var han än är.