Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Kanske inte har missuppfattat allt, men inte heller har jag allt helt klart för mig...
Klappat och klart, har jag hört vissa skribenter skriva när besked om fortsatt häktning efter avslutad rättegång. Det borde ändå betyda att man ändå har bearbetat allt som framkommit såpass mycket att när "sista ordet är sagt" i förhandlingen, går det att under relativt kort överläggning komma fram till ett beslut?
Det sista som avhandlas under rättegången, det är väl åklagrens och försvarets slutplädering? Dessa är väl en slags sammanfattning av det som framkommit redan under rättegången; för åklagaren/försvaret är det deras syn på bevisläget.
För att kunna ha lite koll på läget inför sista dagen, måste man väl ändå ha pratat lgenom det som har avhandlats unde resans gång innan man ger sitt svar; det avslöjande härktnings/icke häktningsbeslutet, dvs skyldig icke skyldig?
Annars skulle man kunna tycka att någon/några timmes överläggning är allt som behövs, trots att man sedan kanske har ett par tre veckor på sig för att avgöra skuldfrågan i väldigt allvarliga mordfall?
Domen kommer 21 okt.
Jag säger det igen: Man får aldrig ta ställning i skuldfrågan föräns hela förhandlingen är slut. Att göra detta skulle gå emot
rätten till en rättvis rättegång (fair trial) och dessutom innebära jäv. Sedan händer det ju givetvis att juristdomaren går igenom/påminner om vilka juridiska frågor man skall ta fasta på och "vad målet egentligen handlar om" före och under förhandlingen. Men längre än så får/skall man inte gå.
Givetvis är heller inte förhandlingen slut föräns pläderingarna är klara. Pläderingar är snarare en argumentation än någonting annat. Det är alltså
inte en "sammanfattning av det som framkommit under rättegången" - Det behöver inte rätten, för allt som sagts har antecknats och spelats in med ljud och bild. Däremot är du inne på rätt spår med att åklagaren/försvaret sammanfattar sin syn på bevisläget/rättsläget.
Jag skulle säga att det finns tre varianter i häktade mål när det kommer till överläggning och beslut i häktningsfrågan:
1. Förhandlingen avslutas. Rätten överlägger och avgör samtliga frågor. Därefter ropar man på, meddelar beslut i häktningsfrågan och meddelar datum för dom (man kan också avkunna dom direkt på plats, men det är ytterst ovanligt).
2. Förhandlingen avslutas. Rätten tar endast beslut i skuldfrågan. Därefter ropar man på, meddelar beslut i häktningsfrågan och meddelar datum för dom. Därefter fortsätter man överläggningen (samma dag eller annan dag) och avgör frågorna om exakta rubriceringar, strafflängd, skadestånd, beslag osv.
3. Förhandlingen avslutas. Rätten tar beslut om sannolika skäl fortfarande föreligger. Därefter ropar man på, meddelar tillfälligt beslut i häktningsfrågan (dvs om sannolika skäl fortfarande föreligger - i detta fallet JA). Därefter överlägger man i samtliga frågor (samma dag eller några dagar senare) och meddelar direkt efter denna överläggningen om personen skall fortsätta kvarbli i häkte eller ej.
I större, uppmärksammade och mer omfattande mål är punkt 2-3 vanligast