Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Får hålla om att det var uppenbart att inflationen räntorna förmodligen var på väg upp i himmelen redan i februari och mars i år.
Men det stoppade förstås inte bostadsköparna som vid det laget hade blivit en nästan frireligiös grupp som var helt avskärmande från verkligheten.
Jag vill bara föra till protokollet att signaler, även de som i efterhand just tycks framstå som rödblinkande varningslampor ackompanjerat av skrikande sirener, är en helt annan femma att agera på... i just efterhand, med ett skrynkligt facit i näven. Det finns dock intressanta aspekter här, och jag kommer till dessa nedan.
Inflationen och el-priserna var väl kända faktorer vintern '21-'22, ja. Börsen (som oftast är först på bollen) började haja läget redan i januari '22, dock inte riktigt magnituden av det. Sedan kom Rysslands invasion av Ukraina, effekterna av denna ska inte förringas men detta är mer av karaktären "lök på laxen", det mesta av det prekära ekonomiska läget är sjävförvållat.
Om vi går tillbaka till årsskiftet '21-'22, varenda ekonomiekosändning pratar om inflationen. Ändå köper Svensson bostäder och aktier som om det inte funnits någon morgondag. Och jag tror att "alla" fattar att efter ett sådant party som varade mellan sommaren '20-vintern '22, kommer det förr eller senare en avräkningsnota. Problemet här är, och detta är helt kopplat till det mänskliga psyket, att folk är så "fast" i glädjeyran efter den galna börs- och boprisuppgångarna i Covids kölvatten, att dom chansar på att slutnotan landar in lite senare.
Det är därför "uppgång föder uppgång" (och vice versa), när det går uppåt, köper folk till
vilket pris som helst (ja nästan iaf) i rädsla över att missa tåget. Good ol' FOMO. Funkar lika bra i nedgång, alla avvaktar, ingen vill stå där med Svarte Petter.
Min teori, är att börsen kortsiktigt kan vara en bra indikator på vart marknaden är på väg. Så var det i Coviddippen, då sjönk det brant - jävligt brant - men bara under mycket en begränsad tidsperiod. Bomarknaden vek nedåt ett tag efter börsen, för att sedan återhämta sig några månader
efter att börsen gjort detsamma. Samma beteende av bomarknaden nu i vår.
Jag var lite sugen på att kanske köpa i december, men med tanke på börsens humör nu, och att bomarknaden tycks lagga efter börsen ett par månader, avvaktar jag nog. Men det gäller att vara snabb. Om börsen är en speedboat, är bomarknaden Noas Ark. Den är långsam i svängarna, men när den väl har vänt, kommer kursen att vara stadig. Och eftersom bostäder inte sällan är handlade med hög hävstång, blir det snabbt många nominella kronor och ören, även vid relativt låga upp- och nedgångar.