2022-10-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Min teori är -

högre räntor och skenande elpriser 2023 och kanske 2024.

Därefter har löner kommit ikapp och man har börjat lösa elbristen samt att räntorna kan ha gått ned något eller iallafall så är uppgången över.

Då är det stopp på prisfall.

Därefter kommer en kraftig inflation som är lönedriven igen.

Det finns nu ett fönster att köpa fastigheter, gärna stora som drar mycket elektricitet under max två år.

Har man lyckats köpa på sig ett par har man gjort sitt i livet, om 10 år säljer man en och betalar av lånet på övriga tre och lever gott på uthyrning.

Vad tros?

Som alla andra investeringsteorier: Faller alla faktorerna på plats - $å gratti$. Gör dom det inte, sitter du med skägget i brevlådan. Det finns lika många teorier som det finns investerare, få lyckas med kortsiktiga "trades" (kontra avkastningen på långsiktiga innehav) om det så är aktier eller fastigheter. Och av de som gör det, har de i 95% av fallen mest haft tur egentligen.
Citera
2022-10-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Du kan få rätt. Men det finns fortfarande väldigt stor fallhöjd i bostadspriserna, så att köpa nu låter som en usel affär. Men möjligtvis inom nåt eller ett par år.

Inte just nu men under tidsperioden två år. Därefter är nog dörren stängd, tror jag.

Man kan ju ge skambud också, utropspris är ju bara ett prisförslag.
Citera
2022-10-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Som alla andra investeringsteorier: Faller alla faktorerna på plats - $å gratti$. Gör dom det inte, sitter du med skägget i brevlådan. Det finns lika många teorier som det finns investerare, få lyckas med kortsiktiga "trades" (kontra avkastningen på långsiktiga innehav) om det så är aktier eller fastigheter. Och av de som gör det, har de i 95% av fallen mest haft tur egentligen.

Allt jag behöver är ett lägre pris inom 2år för att affären skall anses som lyckad.

Det är ju ingen jättechansning.

Vi köpte faktiskt ett hus Januari 2018 när husmarknaden frös ihop totalt i Stockholm och sålde Januari 2022 innan priserna föll. Nu i Mars köpte vi en större fastighet i ort i mellansverige för vinsten.

Visst kan det gå åt helskotta nästa gång men det var ingen jättetajming det där, det var uppenbart att marknaden frös och innan jul var det glasklart vart vi var på väg.
Citera
2022-10-09, 17:15
Medlem
Citat:
Allt jag behöver är ett lägre pris inom 2år för att affären skall anses som lyckad.

Det är ju ingen jättechansning.

Vi köpte faktiskt ett hus Januari 2018 när husmarknaden frös ihop totalt i Stockholm och sålde Januari 2022 innan priserna föll. Nu i Mars köpte vi en större fastighet i ort i mellansverige för vinsten.

Visst kan det gå åt helskotta nästa gång men det var ingen jättetajming det där, det var uppenbart att marknaden frös och innan jul var det glasklart vart vi var på väg.

Fet: Uppenbarligen inte för de flesta, Svensson budade bostäder som aldrig förr i jan-mars 2022. Men visst, är du ekonomiskt synsk och ser något andra uppenbarligen missar så visst - kör på!

Jag tänker att om något skulle vara "uppenbart", hade väl alla redan agerat på den infon? Eller?
Citera
2022-10-09, 17:19
Medlem
Citat:
Fet: Uppenbarligen inte för de flesta, Svensson budade bostäder som aldrig förr i jan-mars 2022. Men visst, är du ekonomiskt synsk och ser något andra uppenbarligen missar så visst - kör på!

Jag tänker att om något skulle vara "uppenbart", hade väl alla redan agerat på den infon? Eller?

För mig var det uppenbart att räntebanan var på uppåtgående.

Elpriserna var ju redan skyhöga.

Jag lade ihop det på följande sätt - högre ränta mindre bolån och högre elpris ger ytterligare mindre utrymme för bolån - eftersom allt är på väg uppåt kommer priserna gå ned.

På den informationen sålder vi.

Men tack för att jag blivit utnämnd till synsk, det var vänligt.
Citera
2022-10-09, 17:40
Medlem
Citat:
För mig var det uppenbart att räntebanan var på uppåtgående.

Elpriserna var ju redan skyhöga.

Jag lade ihop det på följande sätt - högre ränta mindre bolån och högre elpris ger ytterligare mindre utrymme för bolån - eftersom allt är på väg uppåt kommer priserna gå ned.

På den informationen sålder vi.

Men tack för att jag blivit utnämnd till synsk, det var vänligt.

Tja, man kan se det så. Man kan även se det som att ni tog en chansning på att ett flertal faktorer skulle falla ut på ett visst sätt, vilket dom sedan gjorde. Och ni har lyckats med detta konststycket två gånger.

Ja, då är 10 000kr-frågan: Hur mycket skicklighet respektive hur mycket tur ligger egentligen bakom dessa "trades"? Sett i backspegeln, ligger det ofta i människans natur att vilja hänvisa till det förstnämnda. Frågan kvarstår, om nu framtiden var så förutsägbar, varför agerade inte fler?
Citera
2022-10-09, 18:08
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Inte just nu men under tidsperioden två år. Därefter är nog dörren stängd, tror jag.

Man kan ju ge skambud också, utropspris är ju bara ett prisförslag.

Såg nån beräkning i Augusti på att hushållens utgifter i snitt ökat med 24%.

Stämmer det kan man nog räkna med en nästan 50% ökning när inflation, räntor och elpriser toppar.

Samtidigt har priserna på bostäder gått ner kanske 10%. Det är därför väldigt svårt att tro att de inte kommer falla betydligt mer.

Än sålänge finns det fortfarande fårskallar, desperata och true believers som köper. Och säljarna lever fortsatt i illusionen om att det ska kunna gå sälja till covid-priser.

Det lär därför dröja innan priserna hamnar i paritet med det nya kostnadsläget. Tror det kommer dröja ett eller två eller kanske fler år innan vi når dit.

Men att tror att man redan nu gör ett klipp om man lyckas köpa något under utgångspris tror jag är naivt.
Citera
2022-10-09, 18:15
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

Får hålla om att det var uppenbart att inflationen räntorna förmodligen var på väg upp i himmelen redan i februari och mars i år.

Men det stoppade förstås inte bostadsköparna som vid det laget hade blivit en nästan frireligiös grupp som var helt avskärmande från verkligheten.
Citera
2022-10-09, 19:13
Medlem
En villa ska inte kosta mer än 1 500 000.
Va? Hur kommer du fram till det undrar nån?

Min pappa byggde en kåk i ett attraktivt område för 110 000kr 1961 och i dagens penningvärde är det ca 1 500 000kr

Om man tänker att ca 10 000kr är en rimlig månadskostnad för boendet i en villa för en vanlig knegare så innebär det (4000 avdrag för drift) 6000/0,05*12 (5% ränta) ~ 1 500 000 i lån

Så jag tror bostadspriserna för villor, i snitt kommer närma sig 1 500 000kr

Alternativt kommer inflationen pressa upp något

Jag kan förstås ha fel :-p
Citera
2022-10-09, 19:34
Medlem
Citat:
Får hålla om att det var uppenbart att inflationen räntorna förmodligen var på väg upp i himmelen redan i februari och mars i år.

Men det stoppade förstås inte bostadsköparna som vid det laget hade blivit en nästan frireligiös grupp som var helt avskärmande från verkligheten.

Jag vill bara föra till protokollet att signaler, även de som i efterhand just tycks framstå som rödblinkande varningslampor ackompanjerat av skrikande sirener, är en helt annan femma att agera på... i just efterhand, med ett skrynkligt facit i näven. Det finns dock intressanta aspekter här, och jag kommer till dessa nedan.

Inflationen och el-priserna var väl kända faktorer vintern '21-'22, ja. Börsen (som oftast är först på bollen) började haja läget redan i januari '22, dock inte riktigt magnituden av det. Sedan kom Rysslands invasion av Ukraina, effekterna av denna ska inte förringas men detta är mer av karaktären "lök på laxen", det mesta av det prekära ekonomiska läget är sjävförvållat.

Om vi går tillbaka till årsskiftet '21-'22, varenda ekonomiekosändning pratar om inflationen. Ändå köper Svensson bostäder och aktier som om det inte funnits någon morgondag. Och jag tror att "alla" fattar att efter ett sådant party som varade mellan sommaren '20-vintern '22, kommer det förr eller senare en avräkningsnota. Problemet här är, och detta är helt kopplat till det mänskliga psyket, att folk är så "fast" i glädjeyran efter den galna börs- och boprisuppgångarna i Covids kölvatten, att dom chansar på att slutnotan landar in lite senare.

Det är därför "uppgång föder uppgång" (och vice versa), när det går uppåt, köper folk till vilket pris som helst (ja nästan iaf) i rädsla över att missa tåget. Good ol' FOMO. Funkar lika bra i nedgång, alla avvaktar, ingen vill stå där med Svarte Petter.

Min teori, är att börsen kortsiktigt kan vara en bra indikator på vart marknaden är på väg. Så var det i Coviddippen, då sjönk det brant - jävligt brant - men bara under mycket en begränsad tidsperiod. Bomarknaden vek nedåt ett tag efter börsen, för att sedan återhämta sig några månader efter att börsen gjort detsamma. Samma beteende av bomarknaden nu i vår.
Jag var lite sugen på att kanske köpa i december, men med tanke på börsens humör nu, och att bomarknaden tycks lagga efter börsen ett par månader, avvaktar jag nog. Men det gäller att vara snabb. Om börsen är en speedboat, är bomarknaden Noas Ark. Den är långsam i svängarna, men när den väl har vänt, kommer kursen att vara stadig. Och eftersom bostäder inte sällan är handlade med hög hävstång, blir det snabbt många nominella kronor och ören, även vid relativt låga upp- och nedgångar.
Senast redigerad av vraalaak 2022-10-09 kl. 19:36.
Citera
2022-10-09, 20:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Min teori är -

högre räntor och skenande elpriser 2023 och kanske 2024.

Därefter har löner kommit ikapp och man har börjat lösa elbristen samt att räntorna kan ha gått ned något eller iallafall så är uppgången över.

Då är det stopp på prisfall.

Därefter kommer en kraftig inflation som är lönedriven igen.

Det finns nu ett fönster att köpa fastigheter, gärna stora som drar mycket elektricitet under max två år.

Har man lyckats köpa på sig ett par har man gjort sitt i livet, om 10 år säljer man en och betalar av lånet på övriga tre och lever gott på uthyrning.

Vad tros?
Just nu är dock elpriset 15 öre/kWh.
Och i morgon vid samma tid 11 öre/kWh.
Och priset på naturgas faller stadigt.
Lika så pris på olja. Så till den milda grad att OPEC tala om att minska produktionen. För att hålla priset drägligt högt.

Just nu går det iaf inte riktigt som du tror.

Börsen kommer vända upp, troligen till våren. (Såvida inget oförutsett inträffar). Och bostadspriserna en tid därefter.
Vi får se hur det utvecklar sig.
Citera
2022-10-09, 20:52
Medlem
Citat:
Såg nån beräkning i Augusti på att hushållens utgifter i snitt ökat med 24%.

Stämmer det kan man nog räkna med en nästan 50% ökning när inflation, räntor och elpriser toppar.

Samtidigt har priserna på bostäder gått ner kanske 10%. Det är därför väldigt svårt att tro att de inte kommer falla betydligt mer.

Än sålänge finns det fortfarande fårskallar, desperata och true believers som köper. Och säljarna lever fortsatt i illusionen om att det ska kunna gå sälja till covid-priser.

Det lär därför dröja innan priserna hamnar i paritet med det nya kostnadsläget. Tror det kommer dröja ett eller två eller kanske fler år innan vi når dit.

Men att tror att man redan nu gör ett klipp om man lyckas köpa något under utgångspris tror jag är naivt.

Vet inte hur många kriser du sett men när det går uppåt då går det snabbt.

Skambuden kan du ju lägga 30% under och så fort det börjar gå uppåt igen försvinner dom.
När förväntningarna vänder då är all rabatt borta på dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in